Moderator: Redaktörer
RickardS skrev:Hej!
Bygger en budget sub i all hast i brist på annat att göra.
Planerar ett seriöst bygge framöver och behöver nåt som brummar i hörnet för tillfället.
Elementet är ett billigt skräpelement som förmodligen är till för bil.
10”
Impedans 4 Ω
Frekvensåtergivning 30–2 000 Hz
Fs 30 Hz
Vas 62,22 liter
Xmax 5 mm
Qts 0,49
Känslighet 87 dB
RMS-effekt 120 W
Ska enbart agera subwoofer till film.
Driver med ett 100w RMS @ 4ohm inbyggnadssteg (som jag hoppas har ett skapligt frekvensomfång..)
Tagit steget ur en existerande sub med 8" element i 15l låda.
Tänker mig en portad låda med nedåtriktat element (samt port?) som stuvas in i det bästa basförstärkande hörnet jag har. Delar vid 80hz.
Då jag är helt grön på detta så ber jag om assistans.
Kom själv fram till att 70 liter låda avstämd till 23hz med två stycken 2" portar på 28,5cm borde ge ett f3 på runt 30hz.
Vad tror ni? Kom gäna med ett bättre förslag. Storlek är oväsentligt.
Perfector skrev:
2 portar = dubbla längden för att bibehålla avstämningen enligt Dansk HiFi.
bakerman22 skrev:Perfector skrev:
![]()
![]()
![]()
bakerman22 skrev:Perfector skrev:
![]()
![]()
![]()
Komorok skrev:bakerman22 skrev:Perfector skrev:
![]()
![]()
![]()
Det är ju sant.
En låda med storleken X och port med diameter Y och längden Z behöver få längden 2*Z om portantalet ökas till två portar med diametern Y. Åtminstone teoretiskt sett. I verkligheten avviker längden lite, men det är bra att känna till att det är så det fungerar.
Perfector skrev:
Dessutom ökar risken för blåsljud i längre rör. Bättre lite större diameter och därmed kortare rör som jag ser det.
Komorok skrev:Perfector skrev:
Dessutom ökar risken för blåsljud i längre rör. Bättre lite större diameter och därmed kortare rör som jag ser det.
Nej, risken för blåsljud ökar inte med längre rör. Men risken att pipresonansen blir för stark, eller att den hamnar vid en oönskat låg frekvens ökar eftersom pipresonansens frekvens är beroende av basreflexrörets längd och den spelar i motfas mot det som kommer ut ur systemet. Det blir alltså en dipp i tonkurvan.
Större diameter på basreflexröret kräver längre rör om man vill bibehålla avstämningsfrekvensen. Alternativt så kan man ju göra kabinettet större. Då behövs ju inte lika långt rör för att erhålla samma avstämning. Men det gäller att baselementet fungerar på önskvärt sätt i en större låda också.
Perfector skrev:Komorok skrev:Perfector skrev:
Nej, risken för blåsljud ökar inte med längre rör. Men risken att pipresonansen blir för stark, eller att den hamnar vid en oönskat låg frekvens ökar eftersom pipresonansens frekvens är beroende av basreflexrörets längd och den spelar i motfas mot det som kommer ut ur systemet. Det blir alltså en dipp i tonkurvan.
Större diameter på basreflexröret kräver längre rör om man vill bibehålla avstämningsfrekvensen. Alternativt så kan man ju göra kabinettet större. Då behövs ju inte lika långt rör för att erhålla samma avstämning. Men det gäller att baselementet fungerar på önskvärt sätt i en större låda också.
Prova gärna att intonera röret. du har 2 i varandra skjutbara rör som trimmas i längd tills konen rör sig så lite som möjligt.
då har du belastat konen istället för att stämma den. Och visst riskerar du vindljud i ett längre rör, och dessutom att du får precis det du skriver resonans i det. Kanske misstolkar jag resonansen som blåsljud det är åxå möjligt.
Men när man belastar konen istället för att stämma den så ökar effekttåligheten då rörelsen är det som sätter en gräns för hur mycket elementet tål. När gubbarna på SR's ljudteknikerkurs i Kramfors byggde efter den principen med 8" så kunde dom lasta elementet med 160W 8 pulser på 2 pulser av. elementet Monacor SPP-200 tål enligt fabrik 60 watt.
Men tack för att du bekräftade rörlängder vid flera rör.
Komorok skrev:bakerman22 skrev:Perfector skrev:
![]()
![]()
![]()
Det är ju sant.
En låda med storleken X och port med diameter Y och längden Z behöver få längden 2*Z om portantalet ökas till två portar med diametern Y. Åtminstone teoretiskt sett. I verkligheten avviker längden lite, men det är bra att känna till att det är så det fungerar.
Komorok skrev:En längre port ger lägre avstämning och lägre frekvenser kräver mer flyttad luft för ett givet ljudtryck. Således lär en lägre avstämd lådas port lättare bli överstyrd eftersom lufthastigheten blir större. Nu är inte detta någon fullkomlig förklaring, utan ska nog mer ses som en tanke. Någon som är kompetentare än jag är får nog skriva en mer uttömmande förklaring.
IngOehman skrev:Komorok skrev:En längre port ger lägre avstämning och lägre frekvenser kräver mer flyttad luft för ett givet ljudtryck. Således lär en lägre avstämd lådas port lättare bli överstyrd eftersom lufthastigheten blir större. Nu är inte detta någon fullkomlig förklaring, utan ska nog mer ses som en tanke. Någon som är kompetentare än jag är får nog skriva en mer uttömmande förklaring.
Då gör jag ett försök, utan att med det vilja hävda att jag är kompetentare:
Det kan se ut som ett logiskt resonemang som du för, men slutsatsen är faktiskt felaktig, och det beror nog på att du råkat blanda ihop önskemål med resultat (eller också är det jag som missförstår frågeställningen).
Det är riktigt att en lägre frekvens återgiven vid ett visst ljudtryck i fritt fält, fordrar mera luftförflyttning (pumpvolym) än samma ljudtryck för en högre frekvens, men det är inte riktigt det du skriver om resulterade hastigheter, och det är dessutom inte riktigt att en specifik högtalare som stäms av lägre bibehåller sin förmåga att skapa ljudtryck vid avstämningsfrekvensen.
Så även om man han vilja att en högtalare skall spela lika starkt (från Fh och uppåt) även om man stämmer av den mycket lägre så kommer den ju inte att kunna göra det.
Vill man ha svar snabbt och enkelt på hur det blir i verkligheten så finns det ett bättre sätt att tackla modellen - man utgår ifrån baselementet och dess gränser.
Och vad vet man då om detta? Ju man vet vilken slaglängd det har, och man vet hur stort membran det har (man vet förstås en himla massa annat om det också, men detta räcker för en enkel betraktning).
Från det kan man sluta sig till att man vid avstämningen - oavsett allt annat - maximalt kan producera ett ljudtryck som bestäms av när elementet når sin maximala slaglängd och av hur stor lådan är (storleken på lådan kommer in genom att en större låda ger mera luftpump för en given arbetssituation vid Fh hos elementet).
Skall man vara noga kan man alternativt välja att tänka sig att elementets slaglängd kommer att sätta gränsen en bit över avstämningsfrekvensen, och att det är tänkbart att man inte kommer att utsätta högtalaren för en större spänning just vid avstämningen, även om man kan. Men om man bara avser att studera vad som händer just vid Fh så går det bra också (alltså bortse ifrån att man drabbas tidigare av bottning vid andra frekvenser). Och då är det som så att max luftmängd som pumpas genom porten vid Fh kommer att vara samma, oavsett val av avstämningsfrekvens! Och det beror alltså på att den begränsas av elementet som driver resonansen.
Och - avstämmer man lägre så kommer man att ha MER tid att pumpa varje cykel av luftvolym, och detta ger faktiskt en lägre lufthastighet, inte en högre.
Om sådana begärnsningar hos baselementet inte existerade och man skulle kunna strunta i resultat från en praktisk högtalare och bara titta på önskemål, så är det förvisso rimligt att påstå att man vill ha samma ljudtryck även om man sänker avstämningsfrevkensen, och att man därför behöver pumpa mera luft då. 12 dB per oktav mera närmare bestämt.
Det betyder att man om man sänker avstämningsfrevkensen med en oktav behöver pumpa 4 gånger mera luft (vare sig det går eller inte), och DÅ (i den helt hypotetiska världen där inte baselementet har några begränsningar) så är det riktigt att lufthastigheten ökar med den sänkta avstämningen, närmare bestämt förhåller sig som inversen till avstämningsfrekvensen. Men det är alltså inte ett praktiskt fall, eller ens ett teoretiskt, ett som gäller för en högtalare där man ändrar avstämningsfrekvensen. Det är ett hypotetiskt fall och gäller för en ickeverklig situation.
Vh, iö
- - - - -
PS. Och kom nu ihåg att jag förenklade en hel del. Några saker som jag inte inkluderade i resonamanget var t ex att faktiska rum hjälper väldigt låga frekvenser således att man faktiskt inte nödvändigtvis behöver pumpa mera luft för att återge superlåga frekvenser. Men jag tog ju heller inte med att man på grund av hörselns frekvensberoende känslighet å andra sidan kan vilja kunna skapa mycket större ljudtryck vid superlåga frekvenser än vid lite högre...
bakerman22 skrev:Det var kanske bara min torra humor, men jag läste det som att det var den danska hifin som hade kommit fram till att det var så..
På ett så kompetent forum som Faktiskt trodde jag att det var allmän kännedom. Det där med rörlängderna alltså.
Perfector skrev:bakerman22 skrev:1 rör bort skulle då ge halva resonansen.
Cortado skrev:Hur går det för TS?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster