Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Man kan därför jämföra 5 lyssningar enkelsidigt med trevalsmetoden med 8 lyssningar dubbelsidigt med tvåvalsmetoden, båda ger <1% felrisk.
Och eftersom varje lyssning i trevalsmetoden egentligen är (minst) tre, och varje lyssning i tvåvalsmetoden är (minst) två, så har man att ställa 5*3 emot 8*2, d.v.s. 15 jämfört med 16.
Ja, och att jämföra tre med varandra känns dessutom klurigare än att jämföra två med varandra. Mentalt blir det tre jämförelser, svårare att hålla reda på i huvudet vilken man lyssnar på, det borde ta minst dubbelt så lång tid att komma fram till ett vettigt svar.
Besläktat med trevalsidén är annars ABX-test. Jag gillar inte den heller.
IngOehman skrev:Håller med om allt det där.
In i minsta detalj faktiskt.
- - -
Men - vad som är passande metod beror ju även på vad det är man undersöker, och därmed vilken frågan som
ställs och söks svar på är.
Om frågan är "är dessa samma?", så får man en sorts svar. Om den som får frågan svarar ja varje gång så är
det en indikation på att de låter rimligt lika, med just det använda programmaterialet, och samma sak gäller
om man i en triangellyssning inte lyckas säga vilken som skiljer sig, men det betyder inte ens nästan att det
som testats är två bra mojänger eller dimensioneringar eller vad det nu är man testar.
Det kan vara två som är dåliga, rejält dåliga till och med, men rätt så lika dåliga.
- - -
Om en är en referens för hur den andra skall vara (av något skäl, t ex att man vet att man redan gillar den)
är det frestande att studera kvaliteten genom att ställa "vilken gillar du bäst?", och även om svaret faller på
den ena varje gång så betyder det inte att det är den bättre återgivningen, det kan ju vara den som:
1. Passar bäst ihop med de kombinerade felen som resten av anläggning + inspelningen har,
vilket om inspelningen är perfekt kan betyda;
1b. Passar bäst ihop med de fel som resten av anläggningen har,
eller om anläggningen är perfekt;
1c. Passar bäst ihop med de fel som inspelningen har,
eller det kan rent av handla om vilken som,
2. Passar bäst ihop med lyssnarens smak, vilket även kan skrivas; den som subjektivt föredras.
Hur det än faller ut om det faller ut enligt någon av de ovanstående, så kan man inte veta om kan får sam-
ma utfall med annan inspelning eller med annat programmaterial. Ej heller om någon av apparaterna eller
vad det nu är som har undersökts, kanske hur något har dimensionerats, presterar i mera objektiva termer.
Alltså om det som kommer ut är ursprungstroget.
- - -
Där kommer F/E-lyssningen in!
Om frågan däremot (som den kan vara i en F/E-lyssning) är "vilket av alternativen är E?" så VET lyssnaren
att man jämför före och efter, och målet är bara att bestämma vilket man tror har passerat testobjektet.
Är färgningen från testobjektet rimligt hörbar (och man får öva lite) så är det vanligt att man kan pricka
in när signalen passerat testobjektet, varje gång. Färgningen påverkar ju signalen på samma sätt i princip
oavsett programmaterial. Det är en av styrkorna med F/E-lyssning: Varken programmaterial eller kringut-
rustning behöver det ställas extrema krav på (dock rimliga) för att man skall kunna undersöka testobjektets
egenskaper. Både bör vara rimligt bredbandiga och välbetedda, men hur de samverkar eller motverkar de
eventuella felen hos testobjektet är av ringa betydelse - skillnaden mellan E och F består.
Även om man gissar fel varje gång (kanske för att man föredrar E-ljudet) så visar det ändå skiljbarhet, och
då F alltid är referens så har en serie av idel felgissningar samma värde som en med idel rättgissningar. Båda
visar (med samma emfas) att apparaten färgar hörbart.
Så även om jag inte är en fan av varken ABX-tester eller triangeltester så är huvudskälet att de sällan gör
det man vill göra - om man vill undersöka ett färgande objekts absoluta egenskaper. Alltså få svar på HUR
det påverkar musiksignalen, snarare än hur man gillar denna påverkan i det ena eller andra sammanhanget.
Att de utöver det på statistiska grunder kan beskyllas för att inte spara något egentlig testansträngning är ju
möjligen generande för dem, men det är alltså inte mitt huvudskäl till att föredra en vanlig tvåvalssituation.
De andra testmetoderna fokuserar inte på att beskriva själva egenskaperna hos testobjektet, och det är ju
ofta det man (i varje fall jag) vill göra när jag studerar ett testobjekt.
Gissar man slumpmässigt rätt/fel mellan F och E i en F/E-lyssning så betyder det endera att man:
1. Inte klara att höra någon skillnad mellan F och E, vilket betyder att det färgar så lite att det blivit svårt
att höra dess påverkan.
eller att man,
2. Har för dåligt minne för att minnas hur testobjektet påverkadeHar man så dåligt minne så hjälper det
ju inte att man hör en skillnad för att veta vilken som troligen är E. Men då skall man kanske heller inte vara
lyssnare i en F/E-lyssning.
Dock är det faktiskt vanligare än man tror att själva blindheten påverkar lyssnarna så mycket att de, trots att
de lyssnat in sig öppet och vet hur testobjektet påverkar (och projicerar denna färgning som något negativt)
omvärderar färgningen för att de gillar den, och gissar konsekvent fel blindt!
Det gör som sagt inget, för det är ett konsekvent svarande som ger statistiskt växande skäl att tro att en skill-
nad (påverkan) finns.
Vh, iö
DQ-20 skrev:Tack för det inlägget IÖ. Det handlar ju om det som kallas metod, och det är så mycket mer än statistik. Man får inte bättre svar än data medger. Man kan dribbla hur mycket man vill med matematiken men om man inte har god validitet i metoden (mäter det man egentligen vill mäta) blir statistiken meningslös. Och det är här praktisk kunskap från det specifika området måste till - de räcker inte med generell kunskap om testmetoder, även om det ju inte är något hinder.
/DQ-20
Tack för tack!
Jag måste erkänna att jag var lite orolig för att jag skulle få en knäpp på näsan för att inlägget
inte var tillräckligt fokuserat på just statistiken, men jag tyckte ändå att det var en viktig del i
sammanhanget att man måste veta VAD man vill ha statistik om fö'nått.
Att via statistiken kunna vara jättesäker på något som inte spelar någon roll eller inte har något
att göra med det som man undrar över, kan ju kanske vara kul, men det leder inte framåt.
Glad att inlägget föll i god jord.
Vh, iö