Hjälp med tolkning..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Hjälp med tolkning..

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 14:28

http://www.focal.tm.fr/gb/compo/tweeter ... 120TD5.pdf

Om man kollar på frekvensmätningen dom presenterar så har den en del lustiga saker.
Dels induktansen vid resonans. Den presterand inte en "vanlig" impedanstopp utan är liksom mer utdraget och "konstig".
Sen är det en liten peak i frekvenskurvan vid 3500 Hz. Vad kan vara orsaken till detta? Är den den där "spridningslinsen" eller kan det vara nåt annat?

Ja jag tänkte bara höra om nån har nån idé om vas som kan vara orsaken.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-09 14:46

Impedanskurvan är den lättaste delen! Det beror på att den har en dubbelkammare. Det påminner lite i impedansen om en basreflex men eftersom kammaren är sluten och dämpad så kan det bli så.

Peaken vid 3.5kHz är lite svårare att spekulera om men man ser på impedasnkurvan att den har två mindre peakar symmetriskt vid denna frekvesn vilket indikerar att vid peaken så är det ett hastighetsminima med högre membran hastigheter (eg talspolehastigheter) vid impedanspucklarna. Kan härära från mycket. Reflex i främre kammaren eller något liknande.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 20:57

ok.. jag har för mig att polstycket gick upp rätt nära membranet.. det var inte så mycket luft där.. kan det vara det? en resonans eller nåt..
den ligger ju på 3db! det är mycket

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-09 21:34

Om det är något geometriskt som ställer till det så är det ca 5cm bort från membranet....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 22:48

det enda som har det måtter är själva frontplattan. den är ju 120 mm bred så halva avståndet från membran till ytterkant är ju 60mm från talspolen på membranet till knat bör det nog vara 50mm..
kan dom ha mätt i fri luft? :?

har inte mätt mina egna diskanter så jag vet inte hur en "äkta" frekvenskurva ser ut.. har ingen baffel så jag har inte idats(ja är man norrlänning så är man) mäta upp dom..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-10 00:11

Det skulle kunna vara så att dom har mätt utan att försänka elementet, eller haft det fritt upphängt. Då stämmer ca 5 cm bra med anståndet till frontplattan. Hmm, lustigt. Har du möjlighet att mäta själv på ett element så gör det. Kan vara kul att jämföra med tillverkarens mätningar.

Jag var inne ett tag på att använda dylika diskanter till mitt högtalarbygge, men valet föll på en softdome från seas. Ungefär samma pris, men jag gissade att softdomen skulle passa bättre ihop med basen med sitt polypropylen-membran.

Återgå till Teknikforum