Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:I mitt fall är det samma sak, även om de två spåren jag redovisade ovan är de enda som jag har sett att mitt system inte har klarat av. Musiken pressar systemet hårdare. Så är det hos mig iaf.
Komorok skrev:Jag har inga hörselproblem alls. Hör upp till 16-17kHz typ. Jag upplever att jag hör bättre än de flesta.
bakerman22 skrev:Mission to find kan du spela på max, eller hur?
bakerman22 skrev:Vad händer om du testar att köra max på krasch-scenen i HTTYD, eller tunnelbanescenen i Skyfall, eller 50-cal-scenen i Hurt Locker?
RogerGustavsson skrev:Komorok skrev:Jag har inga hörselproblem alls. Hör upp till 16-17kHz typ. Jag upplever att jag hör bättre än de flesta.
Fast var den övre gränsfrekvensen ligger verkar vara mindre viktigt för audiologen. Det är hörtröskeln och hur kurvan för den ser ut de fokuserar på. Gjorde nyligen ett sådant test och fick en kommentar: "Du hör långt bättre än många tonåringar vi testat." Jo, jag fyller 59 i slutet av året. Övre gränsen ligger runt 12 kHz.
Komorok skrev:HTTYD är en fjös ju. Jag fattar inte allt liv kring den scenen.
Komorok skrev:Hurt Locker har jag ingen aning om. Jag tycker inte att den filmen verkar värd att slösa tid på.
Komorok skrev:bakerman22 skrev:Mission to find kan du spela på max, eller hur?
Nej, det går inte. Mina slutsteg till topparna klipper ca 10dB innan max.bakerman22 skrev:Vad händer om du testar att köra max på krasch-scenen i HTTYD, eller tunnelbanescenen i Skyfall, eller 50-cal-scenen i Hurt Locker?
Varför ska jag dra på max för? Jag ställer ju filmerna efter dialogen och sedan får det bli vad det blir. Jag har ju inte kalibrerad nivå.
HTTYD är en fjös ju. Jag fattar inte allt liv kring den scenen.
Skyfall... ja, fan vad det lever om!
Hurt Locker har jag ingen aning om. Jag tycker inte att den filmen verkar värd att slösa tid på.
Varför får jag känslan av att du inte tycker att det är ok att jag tycker som jag gör, utan vill vrida det till att mina premisser inte är justa?
bakerman22 skrev:Så det är helt enkelt så att du anser att musik är mer krävande än film för att du spelar musik starkare än film?
Du jämför inte på lika villkor?
Med en sån jämförelse är ju Lasse Stefanz mer krävande än Krumelur?
Om man lyssnar på Lasse Stefanz vid +15 och Krumelur vid -30?
Jag trodde att trådfrågan handlade om vilket som var mest krävande? Inte hur starkt man själv valde att lyssna på respektive media?
Kanske är jag som har missförstått..
celef skrev:jag tycker musik ofta låter väldigt bra på film, när jag sedan letar upp en cd med samma musik som på filmen så låter det ofta direkt dåligt, kanske har bluray bättre ljud än cd eller så är ljudkillarna i filmbranschen så mycket duktigare än killarna i musikbranschen!? och så är det ju förstås, ljudkillarna i filmbranschen har ju även en teknisk utrustning som inte går av för hackor, det är ju en helt annan kvalitet och produktionskontroll, en helt annan liga helt enkelt
Komorok skrev:
Jag vrider inte upp volymen när det kommer en poffig scen iaf. Jag ställer alltid ( som sagt) volymen efter dialogen. Är dialogen starkt mixad så blir det inte lika mycket plats kvar för poffar. Har hänt att jag har sett om någon scen med potential i och då höjt volymen 10dB eller så, men fortfarande är det inte något som har fått mitt system att säga ifrån. Inte ens i närheten faktiskt, så vitt jag vet eller märkt.
Lyssnar jag på musik så fipplar jag med volymen mest hela tiden. Men ska jag spela finalen på 1812, så ställer jag volymen på +10dB på min receiver och sedan bär det av. Och då klipper mina RS2000. Alltså ställer musiken högre krav än filmen. Hos mig. För mig.
Så, nej, de har inte samma villkor. Varför ska de ha det? Hos mig bestämmer väl jag hur jag ska lyssna?
Komorok skrev:I förstaposten undras det: "Hur tycker du?"
Det är alltså en tyckartråd.
celef skrev:jag tycker musik ofta låter väldigt bra på film, när jag sedan letar upp en cd med samma musik som på filmen så låter det ofta direkt dåligt, kanske har bluray bättre ljud än cd eller så är ljudkillarna i filmbranschen så mycket duktigare än killarna i musikbranschen!? och så är det ju förstås, ljudkillarna i filmbranschen har ju även en teknisk utrustning som inte går av för hackor, det är ju en helt annan kvalitet och produktionskontroll, en helt annan liga helt enkelt
Komorok skrev:I förstaposten undras det: "Hur tycker du?"
Det är alltså en tyckartråd.
Komorok skrev:bakerman22 skrev:Så det är helt enkelt så att du anser att musik är mer krävande än film för att du spelar musik starkare än film?
Du jämför inte på lika villkor?
Med en sån jämförelse är ju Lasse Stefanz mer krävande än Krumelur?
Om man lyssnar på Lasse Stefanz vid +15 och Krumelur vid -30?
Jag trodde att trådfrågan handlade om vilket som var mest krävande? Inte hur starkt man själv valde att lyssna på respektive media?
Kanske är jag som har missförstått..
Jag vrider inte upp volymen när det kommer en poffig scen iaf. Jag ställer alltid ( som sagt) volymen efter dialogen. Är dialogen starkt mixad så blir det inte lika mycket plats kvar för poffar. Har hänt att jag har sett om någon scen med potential i och då höjt volymen 10dB eller så, men fortfarande är det inte något som har fått mitt system att säga ifrån. Inte ens i närheten faktiskt, så vitt jag vet eller märkt.
Lyssnar jag på musik så fipplar jag med volymen mest hela tiden. Men ska jag spela finalen på 1812, så ställer jag volymen på +10dB på min receiver och sedan bär det av. Och då klipper mina RS2000. Alltså ställer musiken högre krav än filmen. Hos mig. För mig.
Så, nej, de har inte samma villkor. Varför ska de ha det? Hos mig bestämmer väl jag hur jag ska lyssna?
phloam skrev:Jag tycker inte alls att det är en tyckartrådJag tycker det är en smygdefinitionstråd
bakerman22 skrev:Skyfall
Morello skrev:bakerman22 skrev:Skyfall
Vad var det jag sa - amerikansk pang-pang-film.
Morello skrev:Morello skrev:bakerman22 skrev:Skyfall
Vad var det jag sa - amerikansk pang-pang-film.
Problemet verkar vara för mycket sunkig, amerikansk film med överdrivet våld och rent underhållningsvåld - så kallat videovåld.
Johan_Lindroos skrev:Självklart bör en anläggning smärtfritt kunna återge uppskjutningen av rymdfärjan Discovery i multikanalljud.Inspelning finns/fanns på DTS-CD.
Johan_Lindroos skrev:Självklart bör en anläggning smärtfritt kunna återge uppskjutningen av rymdfärjan Discovery i multikanalljud.Inspelning finns/fanns på DTS-CD.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 20 gäster