Hedlund hornen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
harald

Hedlund hornen

Inläggav harald » 2005-11-17 19:04

Jag är nu nästan klar med hedlund hornen Se bilder på
http://haraldkarlsson.webalbum.se/Hgtalare
det har varit mycket jobb men roligt. Dom är som sagt byggda i 25mm MDF (det gick åt 3 skivor till 2 högtalare)(kostnad ca 1500kr) Stödbenen är gjorda i stavlimmad amerikansk vitek (Möbel kvalitet). (kostnad ca 1400kr, Viteken kostar 13600kr/kubikmeter).
Lådkropparna är sedan lackerade med tvåkomponents billack(kostnad 2000kr). Det har gått åt ca 3liter vitt trälim(kostnad ca 200kr) och ett antal liter spackel (kostnad ca 300kr)och mängder med slippapper till bandslipen och excenterslipen (kostnad ca 300kr) och sen för att kunna tillverka stödbenen var jag tvungen att köpa mig en rikt och planhyvel (kostnad 1995kr på Claes Olson)Stödbenenär oljade med teakolja (Kosnad herdins teakolja 10kr)Sedan tillkommer kostnaden för lowtherelementen Min kostnad 4100kr/st max 10000kr/st plus Terminaler.
Ha en bra dag.[/url]

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-11-17 19:16

ooo tufft :)
ser rejält krångligt ut att bygga. hur låter det då?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
harald

Hedlund hornen

Inläggav harald » 2005-11-17 21:23

Vet inte än har inte inköpt elementen än men eftersom det är lowther element (som jag byggt en hel del med) så kan det knappast låta annat än superbt, om man nu gillar hornljudet. Jag för min del tycker att ett par välbyggda horn låter extremt bra speciellt då transientåtergivningen , för man kan ju säga att "baselementet" i ett par horn har samma area som utgångs hålet från hornet men bara med konvikten av ett 8 tumselement (i det här fallet ca 1400 kvadratcentimeter vilket motsvarar ca 2,5 12 tumselement men med en konvikt av bara typ 30gram istället för typ 2,5 gånger 70 gram = ca 185 gram. det kan ju vem som helst förstå att det måste gå åt mycket mer kraft att accelerera 185 gram än 30 gram.Men dom allra mest välljudande högtalare jag känner till är elektrostater (utom möjligtvis då i den lägsta basen)

Återgå till DIY-forum