Moderator: Redaktörer
Cortado skrev:En tanke spontant är att du borde simulera lite med elementen. Finns det något bra simuleringsprogram för mac?

blixten_no1 skrev:Jag rekommenderar inte sån placering av basar, jag har testat själv.
Snettbakom frontarna är väldigt mycket bättre.
Man kan bygga väldigt grunda lådor och utnyttja takhöjden.
Illuminatus skrev:Cortado skrev:En tanke spontant är att du borde simulera lite med elementen. Finns det något bra simuleringsprogram för mac?
Jag har dessvärre inget program som kan simulera & jag har ingen koll om det finns några vettiga till mac?
Cortado skrev:
Du har ingen PC liggandes någonstans då? Eller köra BootCamp på maccen och ha en windows så du kan köra Basta! ?
.. det är ju så att alla tuffa högtalarnördar kör ju Basta!, har jag hört.
Illuminatus skrev:blixten_no1 skrev:Jag rekommenderar inte sån placering av basar, jag har testat själv.
Snettbakom frontarna är väldigt mycket bättre.
Man kan bygga väldigt grunda lådor och utnyttja takhöjden.
Trist & höra.
Javisst kan man det. Däremot så kommer det fortfarande stå ett par stora lådor i hörnen och då försvinner hela idén med integrationen av subbarna.
Jag har sett en del kreativa lösningar.
Skall prova placera mina två basar på insidan av topparna för att simulera skiss ovan så likt det går. Om jag inte missminner mig helt fel tyckte jag det inte blev stor skillnad från när jag hade basmodulerna på insidan jämfört med utsidan i hörnen. Jag tror hur som helst inte skillnaden är större än vad 4st 15" kommer tillföra. I dagsläget har jag bara två stycken basmoduler med vars en 12a. 4st 15" blir en hel del mer konarea och bör pumpa massvis med mycket mer luft.
blixten_no1 skrev:Häng någon snygg gardin runt så är dom borta
Cortado skrev:Du är ju helt omedgörlig! Hur ska vi kunna sova gott när du vill bygga feta subbar och sen inte anpassa lite för att få det mesta ur dem?!
Närå, men, SI-basarna är nog rätt bra tror jag, ska kolla in dem mer. Kan slänga in Daytons tre femtontummare som tips:
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... l--295-514 (2291kr för en eller 8159kr för fyra st till sverige med frakt och tull, enligt shopusa)
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... m--295-405 (2702kr för en eller 9730kr för fyra st till sverige med frakt och tull, enligt shopusa)
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... m--295-468 (2007kr för en eller 7122kr för fyra st till sverige med frakt och tull, enligt shopusa)
Simulerar trevligt gör dem allihopa, är själv sugen på någon av dem och när jag väl skall börja så kommer jag nog börja med två.
Här har du något att lyssna på också, Floyd Toole pratar om basar längre in och det är vettiga grejjer.
https://www.youtube.com/watch?v=7vn6hQHRgzk
Illuminatus skrev:Att de har beteckningen HT (Home Theather) avskräcker mig något om att de är lämpade för just film och fungerar således sämre till musik. Men jag kanske tänker helt tokigt?
Cortado skrev:Nja. Jag ser inte varför en subwoofer avsedd för film skulle vara dålig för musik eller egentligen tvärtom. Om det finns en sådan skillnad så säger min magkänsla att filmsubben skulle vara bättre för både film och musik än vad musiksubben skulle vara för både film och musik. Anledningen är att musik generellt oftast inne innehåller så låga frekvenser, eller energi i de låga registren (under säg 30hz) och kravet efter t.ex. infrabas blir då inte lika stor.
Illuminatus skrev:I hur många liter simulerar låt säga Dayton Titanic 15" bra?
Vad har den för pumpkapacitet jämfört med SI HT 15"?
Cortado skrev:
Kan simulera lite senare under dagen, men pumpkapaciteten är enkel att räkna, Sd*Xmax.
SI HT 15": 80445mm2 * 22.5mm = 1,81L
Titanic 15": 82200mm2 * 19mm = 1,56L
Frågan är sedan hur lång linjär slaglängd elementen har, det tenderar ju vara svårare att få lång slaglängd att vara just linjär och "bra".
Illuminatus skrev:Aha, det är så enkelt alltså att räkna ut pumpkapacitet. Då skiljer det ganska exakt 1L i pumpkapacitet vid 4st element. Är den där litern märkbar ni som är insatta?
Illuminatus skrev:De två element jag har idag verkar ha en pumpkapacitet på 1,57L. Dayton-subben har då lägre pumpkapacitet än vad jag har i dagsläget, dock dubblerar jag ju antalet så totalen blir ju mer.
Cortado skrev:
Huh, vad skiljer 1L mot fyra element?
Det är slaglängden som gör det. Fortfarande så vet vi ju inte hur linjära, distfria osv elementen som diskuterats är kring maximalt konutslag, så vi diskuterar endast pumpkapacitet som kanske inte representerar alla aspekter man är intresserad av. Dock är det ju rätt svårt att veta om man inte provar eller hittar pålitliga tester någonstans. Tillverkarens datablad stämmer inte alltid (på alla punkter) helt med verkligheten.
Illuminatus skrev:Skulle någon även kunna simulera 2st TC Sounds LMS-R 15"? De är dubbelt så dyra men börjar jag med två så blir det ungefär samma peng. När ekonomin sedan tillåter utökar jag med två till och ytterligare ett T-Amp 2400.
Jag vet att fler element alltid är att föredra men vad tycker ni om idén?
Det blir totalt 4 element i slutändan ändå.
Hur många liter behöver två stycken LMS-R 15" som allra minst för att låta vettigt?
Skulle någon vänlig skäl vilja ladda upp simulering på hur det spelar vid absolut minsta lådvolym och i typ 10-20L steg upp till absolut bästa lådvolymen?
Kanske för mycket begärt men om någon känner att de inte har något för sig så hade jag verkligen uppskattat detta då jag inte själv har kunskap eller verktyg för att simulera.
boom skrev:Bättre med ultran om du skall spela artikulerat.
Nattlorden skrev:Eller tar du det lugnt och inväntar faktiskt-femtontummaren,..,
Illuminatus skrev:Nattlorden skrev:Eller tar du det lugnt och inväntar faktiskt-femtontummaren,..,
Inte hört talats om. Vad är detta?

Illuminatus skrev:Synpunkter på detta?
Nattlorden skrev:
Sluttningen räcker gott från hörnplacering. Litet lyft med eq under 30 skulle inte skada om slaglängden räcker för det. Säg +8 vid 20...

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster