HerrÖhman skrev
Bilden föreställer pulsvaret från en "testvinnare". En trevägshögtalare med 4:e ordningens LR-filter. I själva verket finns det på marknaden flera högtalare med liknande delningsfrekvenser och liknande filterteknologi, som uppvisar snarlikt pulssvar.
Egentligen vet jag inte varför jag undrade om någon ville se en bild på en konventionell högtalares pulssvar. Jag vill ju inte leda in folk på oväsentligheter. Om jag skall lägga ut en sådan bild måste jag ju vara seriös och samtidigt påpeka att man inte skall låta sig luras av vad ögat ser.
Ögats informationsinsamling från en oscilloskopsbild skiljer sig avsevärt ifrån örats sätt att samla information från en hörd puls. Sanningen är den att ögat tycker att pulsen är mera förvrängd än vad örat hör.
Högtalaren ifråga har som synes stor fasdistorsion, men den är synnerligen tonkurvelinjär och har dessutom en mycket god integration mellan de ingående elementen samt en rimligt låg distorsion. Det vore lögn att påstå att det är en dålig högtalare. Den låter faktiskt utomordentligt bra. De faslinjära egenskaperna hos Ino Audios högtalare är trevliga (tycker jag) men ansvarar faktiskt bara för en bråkdel av deras kvaliteter.
Dock är inte fasgång (läs pulssvar) utan betydelse, såsom påståtts i alla akademiska många hörselstudiesammanhang. Fasvridning kan faktiskt framkalla hörbara förändringar av musikupplevelsen, men helt lätt att lära sig höra dem är det inte. Och hörbarheten handlar inte alls om sådana upplevelser som den kommersiella hifi-pressen tycks tro, om man läser vad de påstår ibland.
Kort sagt, betydelsen av faslinjäritet skall inte överdrivas. Det är en mindre viktig egenskap än de allra flesta andra förvrängande egenskaper en högtalare kan ha, tonkurva, distorion, spridning, rumsanpassning, dynamisk förmåga osv. En sak man nog inte heller skall glömma är att de allra flesta (>99%?) av marknadens högtalare, inklusive nästan alla monitorer som används in inspelningsstudiorna, är kraftigt fasvridande. Att använda en faslinjär högtalare än sålunda på intet sätt en garanti för att man uppnår en upplevelse som överensstämmer maximalt med vad som hördes i inspelningsstudion. Om inspelningsstudion har den goda smaken att använda faslinjära högtalare däremot...
Bara så ingen tolkar min signatur-bild uppe i vänstra hörnet som att jag håller faslinjäritet som en av de viktigare egenskaperna. Kanske skall byta mot en bild på mig själv istället... Egentligen vore det rätt trevligt om alla hade bilder på sig själv, så man ser vet som skriver.
Vh, iö

//jonas
edit: jag glömde bilden