Har film större krav än musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Har film större krav än musik?

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-08-20 10:41

ante_77 skrev:Visst har film större krav är musik om man enbart ser på dynamik och frekvenser.

Men som oftast så är det skillnad på kvalitet och kvantitet.

Ett enkelt exempel är väl att ta en jordbävning.
Hur ska den låta?

Man behöver knappast några svindyra element eller elektronik för att se på film.
Men man kan gärna prova med att spela musik med en sladdrig infrabas.

Tongenerator är mest krävande. Speciellt när man vrider på 2Hz ända upp till mellan- och långvågsfrekvenser.

Musik kräver bättre precision. Val av utrustning är alltså viktigare och mer krävande på sitt sätt.

Välkommen som medlem på Faktiskt! :)

Å så får du nu direkt lite mothugg...! :wink:

Om man läser ditt inlägg så ser det ut som att du baserar en slutsats (sista meningen) på ett antal påståenden (före slutsatsen). Dessa påståenden innehåller dock inga argument till varför påståendet skulle gälla. Med anledning av detta faller din slutsats, om du förstår vad jag menar.

"Visst har film större krav är musik om man enbart ser på dynamik och frekvenser."
Jaha. För att...?

"Men som oftast så är det skillnad på kvalitet och kvantitet."
Ok. Men vad vill du mena här? Film eller musik? Vad är vad?

"Ett enkelt exempel är väl att ta en jordbävning.
Hur ska den låta?"

Fråga inte mig eller forumet, fråga kanske... - filmregissören.
Om du menar att din fråga är av retorisk art, så har jag inga kommentarer till just detta citat.

"Man behöver knappast några svindyra element eller elektronik för att se på film.
Men man kan gärna prova med att spela musik med en sladdrig infrabas."

Varför behöver man inte svindyra element eller elektronik för att se på film? Självklart kan man se på film med en vanlig platt-tv:s inbyggda högtalare, är väl svaret kanske. Men på vilket sätt skulle det skilja sig från att lyssna på musik? Många lyssnar på musik ur riktigt pissdåliga högtalare, och det går ju tydligen ganska bra för dem också.

"Tongenerator är mest krävande. Speciellt när man vrider på 2Hz ända upp till mellan- och långvågsfrekvenser."
Jaha, är tongenerator mest krävande? Varför då? Spelar det ingen roll med vilken nivå man använder sig av? Jag kan tuta i mina högtalare från likspänning till långt över hörbara frekvenser, men det beror på vilken nivå jag använder mig av om jag ska ha mina högtalare i behåll eller inte.

"Musik kräver bättre precision."
Jaha, varför då? Och vad menar du med precision?

"Val av utrustning är alltså viktigare och mer krävande på sitt sätt."
Detta ser ut som din slutsats av ovanstående påståenden. Det är i alla fall så jag tolkar det. Men din slutsats är ändå tvetydig uppfattar jag den som. Gäller slutsatsen för musik eller film? Eller är den mer generell? (t.ex. om man spelar både film och musik i sin ljudanläggning) Eller hänger slutsatsen ihop med föregående mening som var "Musik kräver bättre precision." för att den var på samma rad? "Krävande på sitt sätt" - Då frågar jag: Krävande på vilket sätt?

Bli inte ledsen nu om du tycker att jag är "jobbig", jag vill egentligen bara förstå hur du menar. :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-08-20 10:47

Morello skrev:En lista med filmer rankade efter basinnehåll. Någon mer än jag som tycker det hela verkar "lite" hjärndött och barnsligt?

Jag är benägen att hålla med eftersom film-subbandet i dylika filmer ofta känns som pålagd brummelketchup. Dessbättre så brukar de filmer jag gillar vara sansade i detta avseende. Annars finns ju möjlighet att filtrera bort eländet (i de fall det är ett elände).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-08-20 10:52

ante_77 skrev:
Komorok skrev:Att se andra klaga på vad andra tycker om är ledsamt. Det räcker ju med att undvika att göra det själv.

För övrigt håller jag inte alls med ante77 om att film inte kräver bra kvalitet på basen. Det tycker jag att den gör.

1.) Självklart duger inte vad som helst. Men det är inte lika kritiskt som med en taskig bas till musik.

2.) Ett hembiosystem låter sällan bra till musik så i min värld blir det lite som att Christer Glenning testar en Lamborghini och dess iso-fix fästen, lastutrymme och tillåten maxvikt på dragkroken.

(Nu stoppade jag in siffror i ditt inlägg)

Det är lika bra jag fortsätter att fråga vad du menar... :wink:

1) Varför är det inte lika kritiskt med en "taskig bas" till film jämfört med musik, menar du?

2) Det beror ju på vilken sorts hembiosystem man har, alltså om det låter bra för musik eller film eller kanske det låter väldigt bra för BÅDE musik OCH film. Vill jag påstå. Själva anläggningen bryr sig väldigt lite om den får spela musik eller film, det kan jag lova i alla fall! :wink: Anläggningen har i alla fall "själv" inte en susning om den spelar musik eller film! :D Varför tog du jämförelsen med biltester? Jag tycker resonemanget haltar betänkligt. På vilket sätt har det med hembioanläggnin vs. (tvåkanalig?) musiklyssningsanläggning att göra?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-20 10:54

Morello skrev:En lista med filmer rankade efter basinnehåll. Någon mer än jag som tycker det hela verkar "lite" hjärndött och barnsligt?

Nej, men så respekterar jag andras åsikter också.

Även om jag själv inte skulle se en hel film bara för att den har mycket bas så har jag inga problem med om andra gör det.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-20 11:04

En fråga angående de glirningar som jag läst om "pålagda effekter".
Tycker ni att nyare hollywood filmerna har för mycket bas?

Personligen så tycker jag att det nu mera är ganska lagom. Jag menar att om ett höghus kollapsar eller det är jordbävning på filmen varför skulle det inte vara massor med bas?

Sedan så kanske man inte tycker om denna typ av actionfilmer. Det är helt ok såklart, men när det väl händer något på skärmen som har massor med bas i verkligheten. Varför skulle ljudspåret vara utan?

Tänk bara master and commander. En film med ganska lite action och mycket dialog. Inte mycket till bas under hela filmen tills de brassar av kanonerna på skeppet, då jäklar.
Visst hade filmen fungerat utan, men ärligt talat varför skulle man spela upp kanoner utan bas?

Alla som hört kanonsalut i verkligheten eller bara stått bredvid ett tågspår när tåget dunrar förbi vet att det ibland krävs mycket bas för att återge verkligheten

Jag tycker att bas där det bör vara hjälper till att dra in mig i filmen. Basen i sig gör inte filmen, men ett riktigt bra ljudspår kan göra mycket för en film och en annars ganska tråkig actionfilm kan bli underhållande tack vara snygga effekter(bådevisuella och auditoriella).
Sedan så har jag sett filmer med riktigt dåliga ljudspår med alldeles för mycket bas. Det är inget jag personligen vill ha. Lagom är bäst :)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-08-20 11:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-20 11:09

Ett annat exempel är filmen om Cornelis... när det blir en liten bilolycka... då smäller det på rätt bra/överraskande (ingen aning om det är speciellt djupt dock) med tanke på att filmen i övrigt inte är något effektsökeri.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-08-20 11:56

Något som stör mig ganska mycket är filmer där det ska vara en explosion eller dylikt, mestadels låter som ett skrän med för mycket höga frekvenser. Då menar jag lyssning i en mycket god anläggning, alltså att skränet finns i materialet, inte skapas på grund av dist eller fel frekvensgång i anläggningen. Särskilt jobbigt tycker jag att det är på biografen, där det ofta distar väldigt mycket, alternativt eller också för mycket nivå i diskanten relativt basområdet. Jag brukar behöva hålla för öronen när jag ser på film på många biografer. Men om ljudet är bra störs jag inte direkt av starka ljud.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-08-20 11:58

...ungefär som om det är dist som blev till i filmljudmixen på grund av att de gjort dynamikkomprimering onödigt aggresivt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-08-20 14:13

AndreasArvidsson skrev:Alla som hört kanonsalut i verkligheten eller bara stått bredvid ett tågspår när tåget dunrar förbi vet att det ibland krävs mycket bas för att återge verkligheten

Nattlorden skrev:Ett annat exempel är filmen om Cornelis... när det blir en liten bilolycka... då smäller det på rätt bra/överraskande (ingen aning om det är speciellt djupt dock) med tanke på att filmen i övrigt inte är något effektsökeri.

Johan_Lindroos skrev:Något som stör mig ganska mycket är filmer där det ska vara en explosion eller dylikt, mestadels låter som ett skrän med för mycket höga frekvenser.

Då kanske vi tycker olika. En salva med en haubits ger mera än bara bas. På film är det alltför vanligt att explosioner ska dras ut och köras i repris, det tycker jag är helt onödigt.

En förbiskramlande tåg har också mera än bara bas. Verkligheten är dock långt ifrån trevlig att lyssna på i dessa tvp typfall. Antar att man vill kompensera för bristen på verklighetens ljudnivåer och därför manipulerar ljudet för att det ska bli häftigt ändå.

Har själv upplevt en krock "utifrån", två bilar körde ihop när vi satt på trottoaren. Eftersom vi inte hade bilanar i fokus, blev det en lite chockartad upplevelse.

För den som vill avnjuta actionfilmer med mycket effektljud ända ner till få Hz, kan jag tänka mig att det krävs mera av anläggningen. För musik på vansinnesnivå krävs att högre frekvenser är nedtonade om man ska ha öronen i behåll.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-08-20 14:20

AndreasArvidsson skrev:En fråga angående de glirningar som jag läst om "pålagda effekter".
Tycker ni att nyare hollywood filmerna har för mycket bas?

Personligen så tycker jag att det nu mera är ganska lagom. Jag menar att om ett höghus kollapsar eller det är jordbävning på filmen varför skulle det inte vara massor med bas?

Sedan så kanske man inte tycker om denna typ av actionfilmer. Det är helt ok såklart, men när det väl händer något på skärmen som har massor med bas i verkligheten. Varför skulle ljudspåret vara utan?

Hur låter ett knytnävslag i verkligheten? Hur låter en pistol eller ett litet automatgevär i verkligheten? Hur låter det när man...lite vad som helst... i verkligheten?
Mycket är saltat med bas i modern film (särskilt mycket i actionfilmer och sådant), så pass att jag flera gånger reagerat på hur det låter i verkligheten. Det är lätt att bli lite filmskadad och få rubbade referenser...

Å andra sidan är det tur att filmerna inte heller återger pistolskott i naturlig ljudnivå på en meters håll, med tanke på risk för hörselskador (även om man i ett par filmer försökt...). Kanske är baskryddandet ett sätt att illustrera ljudstyrkan och det är i så fall är bättre än att sabba folks hörsel, men jag tycker det rätt ofta blir smålöjligt (med typ benfladder utan anledning).

Kanoner och jordbävning. Jo där finns en poäng, men det är ändå så att tittaren inte befinner sig i filmen, deltar inte heller i spelet, utan sitter skyddad utanför och betraktar det som sker, så fullt realistiska ljudnivåer krävs nog inte ändå, men tyngden och renhet i basen kan vara trevlig.
Men visst, det en fråga om smak hur mycket dunsar och muller man tycker är rimligt och hur djupt högtalarna behöver gräva. Även vad som upplevs realistiskt givet situationen (sittande och beskådande ett skådespel på en duk) är uppenbarligen individuellt.
Tänk bara master and commander.

Du menar den filmen med självspelande fiol i slutscenen? Den var jätterolig. Vi skrattade oss gröna. :mrgreen: Denna slutscen är det enda jag kommer ihåg från filmen.
En film med ganska lite action och mycket dialog. Inte mycket till bas under hela filmen tills de brassar av kanonerna på skeppet, då jäklar.
Visst hade filmen fungerat utan, men ärligt talat varför skulle man spela upp kanoner utan bas?

Kanonerna kan väl få låta som kanoner gör, men knall och allt, men kanske inte så starkt som de låter på nära håll, i verkligheten. Precis som jag inte vill utsättas för hur en handgranat låter på kort avstånd. Jag föredrar mera verkligt och neutralt ljud, med lagom anpassade ljudnivåer (volymåkningar eller temporär kompression) och att basen följer med ner när man dämpar ljudnivån. Syntetiserade baseffekter som liksom ligger separat och bara har för avsikt att lägga till "häftigt" muller och dunsande går bort (hos mig) i de flesta lägen.

Men visst, om det ger andra tittare något positivt av uppskruvade baseffekter, så är det bättre att man gör så än sabbar folks hörsel (eller att det distar eller leder till hårdkompression) och det är jättebra att man kan skruva ner det hemma om man inte gillar det. (På bio brukar det mest bli discobas ändå, så där faller väl sub-sub frekvenserna bort av sig själv)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-20 14:30

Självklart kan man inte ha naturtrogna ljudtryck på mycket saker. Det skrev jag inte heller så jag vet inte vad du svarar på riktigt?
En film har dessutom inte den dynamiken att det blir så starkt om man har dialogen på en normal nivå då LFE kanalen "endast" har 30dB takhöjd att arbeta med. Det är tillräckligt för att soffan skall skaka vid explosioner, men inte för att man skall skada hörseln.

Det jag pratar om är utsträckningen nedåt i frekvens. Explosioner, kanonskott, jordbävningar och liknande innehåller i verkligheten lågfrekventa ljud.
Filmer där ett nytnävsslag har en massa bas tycker jag bara är löjligt. Naturtroget skall det vara.

Jag tycker dessutom att tittaren skall befinna sig "i filmen". Vill man betrakta filmen som något man ser på avstånd så bör man ju inte ha surroundhögtalare. Jag tycker om när man dras in i filmen och upplever den så äkta som möjligt. Det betyder bra surroundeffekter och bas där det passar.

Jag vill förtydliga att jag INTE föredrar en massa bas för basens skull. Det skall vara trovärdigt och med bra kvalité. En kanon eller tåg utan bas är inte trovärdigt enligt mig. Det betyder inte att lågbasen är det viktigaste. Bara ytterligare en sak som jag vill ha för helheten.

ps. Jag sa aldrig att jag tycker att master and commander är en bra film ;)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-08-20 14:38, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-08-20 14:31

RogerJoensson:

+1 på allting där ! :D

Och sen scenen ur Master and Comander är bara så sjukt roligt... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-08-20 15:49

AndreasArvidsson skrev:Självklart kan man inte ha naturtrogna ljudtryck på mycket saker. Det skrev jag inte heller så jag vet inte vad du svarar på riktigt?
En film har dessutom inte den dynamiken att det blir så starkt om man har dialogen på en normal nivå då LFE kanalen "endast" har 30dB takhöjd att arbeta med. Det är tillräckligt för att soffan skall skaka vid explosioner, men inte för att man skall skada hörseln.

Det jag menade är att man i någon mån kan tillåta sig mycket höga ljudnivåer i basen utan att man tar skada och det kan vara en av anledningarna till att man låter basen behålla den där sensationen när man av andra skäl dämpar det totala ljudtrycket. Baksidan är att ljudet blir obalanserat. Jag har inget emot att man i större mån låter basen följa med ner för att bibehålla bättre balans. Jag värdesätter uppenbarligen inte soffskakande lika mycket som många andra, så det ger inte så mycket vikt i vågskålen, när jag väger för eller mot.
Det jag pratar om är utsträckningen nedåt i frekvens. Explosioner, kanonskott, jordbävningar och liknande innehåller i verkligheten lågfrekventa ljud.

Men det innehåller många gånger även andra frekvenser som med bibehållen basnivå hamnar på undantag när ickebasfrekvenserna dämpas. Totalen upplever jag som därför ofta som basigare än i verkligheten.
Filmer där ett nytnävsslag har en massa bas tycker jag bara är löjligt. Naturtroget skall det vara.

Jag tycker att just knytnävslag är onödigt framhävda och ännu mer basframhävda i nästan alla av dagens filmer, men ska jag vara ärlig och bortser från de värsta actionfilmerna (som jag ändå inte gillar att glo på) så har jag vant mig. Fast ibland ser man någon gammal rulle och nästan hoppar till för att ett slag nästan är ljudlöst, ett litet smack, precis som i verkligheten och då vaknar man till. Det finns lägen där det är rimligt att salta ljud, t ex när man försöker illustrera hur en person hör/upplever att ta emot ett knytnävslag, men jag upplever det lite för mycket och lite för alltid (om man får säga så).

Detta är en av anledningarna att jag tycker musik kan vara mer krävande än film. -Att när det gäller film finns så många avvägande och onaturliga pålägg och efterpålägg gjorda att det är svårt att avgöra vad som är rätt eller fel, naturligt eller onaturligt. Dialog låter ju t ex ofta sjukt onaturlig. -Inte sällan är den efterpålagd i torr studiomiljö(!), men efter att ha hört modern filmdialog så mycket, upplevs den som naturlig. Det gäller även mig.
Akustisk musik inspelade i en tagning med en eller ett fåtal mikar kan ge någon sorts äkthetskänsla, som filmljud nästan aldrig ger. Å andra sidan är mycket musik så manipulerad att filmljud många gånger är mer realistiskt.

Så vilket ställer störst krav?
-Det beror på...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-20 17:50

Fast nu pratar du väl egentligen inte så mycket om anläggningen och vilka krav man kan eller bör ställa på den, eller helt enkelt ställer?

Det ser mera ut som om du talar om produktionsestetik.

Men att någon gör ett fonogram eller ett soundtrack till en film som låter dåligt eller i varje fall onaturligt och man är kritisk mot detta - så säger det väl inget om vilka krav på anläggningen man skall ställa? Jag ställer i varje fall krav på min anläggning baserat på det jag vill höra väl återgivet och baserat på vilka tekniska krav olika tänkbara fonogram genom sina eventuella standarder kräver. Jag vill ju kunna spela film så att jag har chans att få höra soundtracket som det var tänkt, inklusive nivån.

Därmed inte sagt att jag väljer att göra det varje gång jag ser film, men jag vill ha möjligheten att göra det.

Att sänka eller på annat sätt modifiera kraven på grund av att vissa inspelningar låter dåligt eller onaturligt, tycker jag låter väldigt konstigt. Man ställer väl krav baserat på det som är krävande och bra? Eller rättare sagt!

- - - - -

Det följande inlägget förstår jag knappt alls. Så jag har en massa kommentarer till det, och någon fråga:

ante_77 skrev:Visst har film större krav är musik om man enbart ser på dynamik och frekvenser.

Nej, så är det inte.

Tvärtom: En film begränsas av hur standarden för ljudläggning ser ut, och det betyder att man bara kan koda 105 dB i bredbandskanalerna (5, 7 eller hur många kanaler det nu har valts att använda), och 115 dB i .1-kanalen. Skall man vara noga så finns det två standarder, och den andra ger maxnivåerna 103 respektive 113 dB.

Musik på ett fonogram däremot kan reprensentera ljud som är oerhört starka.

Det finns ju verkliga musikljud som är enormt starka (här i betydelsen högljudda) och det finns ingen standard som säger att man inte kan, får eller bör spela in dem som de är - och att lyssnaren därför också kan välja att spela upp dem på ursprungsnivå. Det kan vara både 120 och 130 dB, eller mer än så.

Om något hindrar lyssnaren så är det bara exentuell bristande kvalitet hos anläggningen (eller kinkiga grannar, eller något liknande...). Så man kan med fog påstå att musik sett rent tekniskt kan ställa hur höga krav som helst på ljudtryck. Film gör det däremot inte.

ante_77 skrev:Men som oftast så är det skillnad på kvalitet och kvantitet.

Ja, och?

Kvalitet är viktigt för den som tycker att det är viktigt, och på många sätt är tal (dialog) mera krävande än musik. Huvudskälet till detta är att informationsfragmentshastigheten är mycket större för tal. Det gör att man (av akustiska skäl) kan ha svårt att höra vad någon säger i en lokal som många fortfarande tycker fungerar väldigt bra för att spela musik i.

ante_77 skrev:Ett enkelt exempel är väl att ta en jordbävning. Hur ska den låta?

Frågan är intressant, och jag känner mig nödd att fråga - menar du något annat än "hur låter en jordbävning?"?

Du får alltså gärna förtydliga vad du menar med "ska".

ante_77 skrev:Man behöver knappast några svindyra element eller elektronik för att se på film.
Men man kan gärna prova med att spela musik med en sladdrig infrabas.

Ehh...? Man behöver inga dyra saker för att kunna ta del av varken film eller musik. Många gör det i telefoner men inbyggd högtalare.

Men vill man att återgivningen skall vara förstklassig så behöver man väldigt bra utrustning (och ett bra rum) oavsett om man talar om musik eller film. Mycken musik är dock idag av så låg teknisk kvalitet redan på fonogrammet att man kan argumentera att högklassig utrustning är bortkastat, men då glömmer man bort att det finns musik på fonogram med utmärkt ljudkvalitet också, även om det tyvärr är sällsynt.

Filmljud håller statistiskt MYCKET högre kvalitet, och det är uppenbart om inte annat när man lyssnar på filmmusik som i förekommande fall är kommersiellt utgiven även på rent fonogram, och som ofta låter mycket bättre i filmens soundtrack.

Skälen till att det ser ut som det ser ut kan vara komlext, men det troliga huvudskälet är väl att de som skapar filmljud har en förmodan om högklassig avspelningsutrustning i åtanke, medan de som skapar fonogram gör det med en usel anläggning som utgångspunkt.

ante_77 skrev:Tongenerator är mest krävande. Speciellt när man vrider på 2Hz ända upp till mellan- och långvågsfrekvenser.

"2 Hz" är en frekvens, det betyder två svängningar (perioder) per sekund. Man kan inte spela 2 Hz vid någon annan frekvens än just 2 Hz.

Lång- och mellanvåg är vidare ett radiobegrepp, och det åsyftar våglängden på den elektromagnetiska våg som strålas ut när man sänder etervågor. Räknar man om det till frekvens så motsvarar långvågsbandet 30 - 300 kHz, alltså frekvenser över det hörbara området, och mellanvåg är 300 kHz - 3 MHz. Ännu högre frekvenser alltså. Så bortsett ifrån att 2 Hz inte kan spelas med varken långvågsfrekvenser eller mellanvågsfrekvenser (2 Hz är 2 Hz), så är dessa frekvensband ingenting som har något med audiofrekvenser att göra, vare sig de beskriver ett ljud som är musik eller något ljud från en film.

Du har fått något illa om bakfoten.

ante_77 skrev:Musik kräver bättre precision. Val av utrustning är alltså viktigare och mer krävande på sitt sätt.

Musik kräver ingenting. Den bara är.

Om en lyssnare kräver högre precision (vad du nu menar med det) vid musiklyssning är filmtittande så säger det nog bara något om denna persons föreställningar. Filmljud kan ju innehålla vilka ljud som helt - inklusive musik, så att säga att det ställer mindre krav än musik blir motsägelsefullt. Eller också berättar det att den som tittar blir förhäxad av bilden och bryr sig därför mindre om ljudet. Det har var och en förstås rätt att göra, men att beskriva det i allmänna termer som att "musik kräver bättre precision" är fel.

DU kan självklart ställa lägre krav på ljudanläggningen när du tittar på film, men det betyder inte att musik kräver bättre precision. Musiken kräver ingenting, och ljudet på en film kan dessutom vara identiskt samma som på en CD, så det finns ingen grundläggande skillnad därvidlag.

Finns det en skillnad sett från ditt perspektiv så beror den på att DU av ett eller annat skäl ställer lägre krav i det ena eller andra sammanhanget. Det kan handla om att bilden vid filmtittning blir så viktig för dig att du inte lyssnar så noga på ljudet, eller att du alltid är full när du tittar på film, eller att du fått lära dig att musik är finare och därför kräver mera, eller något annat. Men det är dig själv du beskriver då, inte mediernas egenskaper eller någon djupare filosofisk sanning.

Av det skälet så tycker jag det är synd att du uttrycker dig som att musik ställer högre krav än filmljud (t ex musik), för det kan som sagt vara identiskt samma signal.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-08-20 21:43

Välkommen till Faktiskt ante_77! :D
Här gäller det att ha kött på benen när man kommer med ett uttalande, annars blir dom avsågade.
Vid fotknölarna! :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-21 00:40

Fast nu har du dåligt med kött på benen ändå. Ben som blir avsågade vid fotknölarna är ju gallimatias, för då blir de ju inte avsågade alls - då är det ju bara fötterna som blir avsågade! ;)

(vsb)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-08-21 06:07

Nja, det är ju det som är ovanför fotknölarna som blir bortsågat.
Komorok Specialist Projects.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-21 09:27

IngOehman skrev:
ante_77 skrev:Tongenerator är mest krävande. Speciellt när man vrider på 2Hz ända upp till mellan- och långvågsfrekvenser.

"2 Hz" är en frekvens, det betyder två svängningar (perioder) per sekund. Man kan inte spela 2 Hz vid någon annan frekvens än just 2 Hz.

Lång- och mellanvåg är vidare ett radiobegrepp, och det åsyftar våglängden på den elektromagnetiska våg som strålas ut när man sänder etervågor. Räknar man om det till frekvens så motsvarar långvågsbandet 30 - 300 kHz, alltså frekvenser över det hörbara området, och mellanvåg är 300 kHz - 3 MHz. Ännu högre frekvenser alltså. Så bortsett ifrån att 2 Hz inte kan spelas med varken långvågsfrekvenser eller mellanvågsfrekvenser (2 Hz är 2 Hz), så är dessa frekvensband ingenting som har något med audiofrekvenser att göra, vare sig de beskriver ett ljud som är musik eller något ljud från en film.

Du har fått något illa om bakfoten.

Vh, iö

Nja, det jag vill ha sagt är att högtalare och anläggningar i regel inte klarar av att återge 2Hz eller varken mellanvåg eller långvåg.
Anläggningarna klarar med andra ord inte kraven rent tekniskt, vilket betyder att tongenerator har högre krav än både film och musik.

Eftersom du skriver att en film är mer begränsad inom dynamiken. Hur kan du då påstå att filmmusiken håller så pass mycket högre kvalitet? Har helt plötsligt dessa begränsningar släppt?
Självklart så kan man skapa "musik" som kräver en hel del av utrustningen. Det är bara att spela 32-fots pipa konstant i olika rytmer och köra hela frekvensomfånget på harpa och våldsbanka på diverse cymbaler.
Om man sedan väljer att kalla det för musik så kan man kalla allt som låter för musik. Men som vanligt så är det väldigt subjektivt vad man anser vara musik.
Har man sedan i studion bestämt sig för att tokkomprimera och göra en värdelös produktion så är det faktiskt så det ska låta. Pluggar man i en elgitarr och matar på med kompressor och andra effekter så är det så det ska låta.
Kör man triggade baskaggar så låter inte baskaggen som den gör utan mick. Ja, faktiskt så låter den inte som en baskagge över huvudtaget gör.

Att du över huvudtaget klagar på produktioner av musik är förvånande.
Går man på en live konsert så kan du verkligen höra på taskigt ljud, men det låter som det "ska" om det nu är en tröst. Du har inte många filter mellan högtalaren och dina öron bortsett från luft och människor. Men det låter som det ska på den platsen där du står.

Om du sedan tar kanonerna i 1812 Overture så kräver det en del av din anläggning. Och ja, i tillägg ska den inte bara klara de låga frekvenserna, den ska väl även återge avståndet till kanonerna.
Du måste nog vrida upp volymen. Samma volym som producenterna har tänkt sig. Vid för låg volym lär du inte höra dessa låga frekvenser p.g.a örat. Att du vid låg volym även missar den fysiska påfrestningen på kroppen gör ju att man tappar intresset totalt och allt är bortkastat och värdelöst, eller?

Filmljudet är väl för övrigt egentligen tänkt till stora biografer och inte primärt avsett för Nisse i stugan med sitt LG paket inköpt på Elgiganten.
Och ja, biografer har säkert bättre anläggningar än gemene man. Dom har för det mesta ordentligt med plats för utrustningen, men kompromissen blir väl inte optimal med tanke på att det kanske är 40 rader med stolar. Latency och delay härjar fritt!

Nu är det mesta jag har skrivit på detta forum ganska sarkastiskt, vilket är svårt att få klargjort i text. Så herr Öhman ska inte ta det jag skriver som något jag faktiskt antar eller tror. Det mesta är drivet ut till sin spets.

Allt är subjektivt förutom det som är mätbart. Men om det mätbara låter bra eller dåligt i var mans öra är en helt annan sak.
Loudness och Dolby intryckt på bandspelaren kanske är ljuvt ljud för vissa och problemet är att örat kanske har tappat känslighet på vissa frekvenser och då måste anläggningen kompensera för dessa.
Det riktigt jävliga blir om det bara är ena örat som har tappat känsligheten för vissa frekvenser. Hur gör man då? det hjälper inte att öka amplituden vid 3500Hz på vänster kanal. Även höger öra fångar ju upp det.

Det är en djungel herr Öhman

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-08-21 09:54

ante_77 skrev:Loudness och Dolby intryckt på bandspelaren kanske är ljuvt ljud för vissa och problemet är att örat kanske har tappat känslighet på vissa frekvenser och då måste anläggningen kompensera för dessa.

Måste anläggningen verkligen kompensera för det?

Möjligen om man har gravt nedsatt hörsel, det vet jag faktiskt inte.
Men för en normalt åldrande nedgång av hörseln så kompenserar hjärnan för det.
Anläggningen behöver alltså inte justeras med åren.
Det är i alla fall min uppfattning, rätt eller fel.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-21 10:20

2-ch skrev:
ante_77 skrev:Loudness och Dolby intryckt på bandspelaren kanske är ljuvt ljud för vissa och problemet är att örat kanske har tappat känslighet på vissa frekvenser och då måste anläggningen kompensera för dessa.

Måste anläggningen verkligen kompensera för det?

Möjligen om man har gravt nedsatt hörsel, det vet jag faktiskt inte.
Men för en normalt åldrande nedgång av hörseln så kompenserar hjärnan för det.
Anläggningen behöver alltså inte justeras med åren.
Det är i alla fall min uppfattning, rätt eller fel.

Det är väl bara att höra med en audionom hur det är för folk som tappar talfrekvenserna på ena örat.
Det blir t.o.m svårt att lokalisera varifrån ljudet kommer. Riktningsbestämmelsen blir nog fel.

Om sådant kan justeras med hjärnan så är det toppen. Men låt oss säga att ett soloparti spelas ur vänster eller höger kanal, då blir det jävligt tokigt.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-08-21 14:13

Jag tänkte på att när jag hör akustisk musik live så upplever jag det på samma/liknande sätt när jag spelar det hemma.
Detta helt utan justering av vissa frekvenser för att hemma kompensera för hörselns tillkortakommande.

Repeterar att jag inte vet hur det är för människor med allvarliga problem med hörseln.
Är det dessa du pratar om?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-21 15:14

2-ch skrev:Jag tänkte på att när jag hör akustisk musik live så upplever jag det på samma/liknande sätt när jag spelar det hemma.
Detta helt utan justering av vissa frekvenser för att hemma kompensera för hörselns tillkortakommande.

Repeterar att jag inte vet hur det är för människor med allvarliga problem med hörseln.
Är det dessa du pratar om?

Ja, det är dessa jag pratar om. De som har ett frekvensomfång som har fått en dip på t.ex 30dB.

Med en kraftig förkylning och lock för ett av öronen kan man ju knappast säga "det här låter bra".........."åtminstone på vänsterörat".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-21 16:28

2-ch skrev:Jag tänkte på att när jag hör akustisk musik live så upplever jag det på samma/liknande sätt när jag spelar det hemma.

Har man hörselnedsättning lär den vara lika live som hemma. Skillnader i nivå kan spela roll förstås, men i alla fall frekvensgångsskillnader borde inte påverka. Har man en dipp någonstans så påverkar den alltid, oavsett om man lyssnar hemma eller ute. Samma naturligtvis för en fallande diskant som ju är en vanlig, nästan ofrånkomlig, åldersåkomma.

Det är svårt att kompensera sin anläggning för hörselåkommor eftersom man ju oftast försöker korrigera så det låter naturligt, dvs som man hör det. Och hör man då minus 10 dB vid 10kHz så blir det ju den kurvan man kompenserar mot.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-08-21 17:01

Som många redan varit inne på, går det inte generellt att säga huruvida det är film, eller musik som ställer störst krav på anläggningen. Det beror ju på vilken musik man lyssnar på och vilka filmer man ser (=lyssnar) på.

För min egen del räckte anläggningen väl till för mitt musiklyssnande och det var först när jag såg "dunder och brak"-filmer på 0-nivån som jag fick problem med att anläggningen komprimerade i basområdet. Efter att jag kompletterat med en större sub-bas har jag inte detta problem längre. Vid musiklyssnande har det blivit en förbättring vid enstaka skivor. Kanonerna i Telarcs 1812 låter mer realistiskt och djupaste tonerna i några orgelverk ljuder med mer substans än tidigare. Annars är enda skillnaden vid min typ av musiklyssnande, att jag hör avlägset trafikbuller vid avspelning av vissa fonogram på realistisk volym. Även om detta inte nödvändigtvis är en förbättring, så ger det mig en bra känsla av att komma ännu närmare inspelningen.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-21 17:44

När spec'ar blir viktigare än musiken eller budskapet och när mätkurvor bestämmer allt. Ja, då skiter man i vad som kommer ur högtalarna.
Det verkar mest vara någon slags demo-kultur vad saker klarar av.
När polarna har gått hem sätter man igång med att streama "Jag är för fet för ett fusk" med Svullo - På repeat, dessutom.

Testskivor snurrar säkert oftare i anläggningarna än vad vanliga musikskivor gör och film tittas bara i snuttar där det finns effektfulla scener.
Själva filmen och musiken får ge vika för prestanda.

Det är väl kul att man kan få sig upplevelser, men det verkar som att tekniken överstyr själva musiken eller filmen.
Givetvis så måste även jag erkänna att jag kan lyssna på något som jag egentligen inte tycker är bra musik, bara för att det rent produktionsmässigt låter gudomligt.

Men mest av allt är jag intresserad att lyssna på "vardagsvolym" och då vette fan om Tchaikovskys 1812 är så givande. Blir liksom lite svårt med amplituden på dessa låga frekvenser.
Det blir lite som att man bor i Stockholm och kanonen avfyras i Sala. Man får anstränga sig väldans för att kunna höra det riktigt lågfrekventa.
Vad kan man anta är "lagom" salongslyssning? Och hör man hela kanonens frekvensomfång.

Satt hos polaren i Norge och lyssnade på något Klipsch-system.
Det var mycket, kan man väl säga. Med bra vette fan, säkert bra rent effekt- och frekvensmässigt. Musik lät dock inte så trevligt.
Men kanske det ska till tre dagar med inställning innan man kan lyssna på Anna Book i detta system utan att man blir sné i ansiktet.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-08-21 17:59

Jag tycker att var och en ska få njuta av musik på sitt eget sätt utan att behöva ställas till svar för det. Inte heller utsättas för nedsättande kommentarer för det.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-08-21 18:29

Komorok skrev:Jag tycker att var och en ska få njuta av musik på sitt eget sätt utan att behöva ställas till svar för det. Inte heller utsättas för nedsättande kommentarer för det.

Sluta lalla, klart var och en gör som dom vill. Ser inte heller nån som har ställts till svars för något?

Sen tycker jag det är fantastiskt roligt var gång audiostofilerna wowar över Infected Mushroom, eller dom "infekterade svamparna" som dom säger. Är inte det tillåtet att uttrycka det?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-08-21 18:34

BORIS skrev:
Komorok skrev:Jag tycker att var och en ska få njuta av musik på sitt eget sätt utan att behöva ställas till svar för det. Inte heller utsättas för nedsättande kommentarer för det.

Sluta lalla, klart var och en gör som dom vill. Ser inte heller nån som har ställts till svars för något?

Sen tycker jag det är fantastiskt roligt var gång audiostofilerna wowar över Infected Mushroom, eller dom "infekterade svamparna" som dom säger. Är inte det tillåtet att uttrycka det?

:lol:

Sluta flamebejta.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-21 19:03

BORIS skrev:

Infected Mushroom hade jag glömt bort.

Riktigt bra musik.......om man vill testa sin anläggning.
Lite som bromsbänk till bil. Spänn fast bilfan på rullarna och titta på effektkurvor.
Väl ute i trafiken så går effekten mest till att värma kupén och nöta på gummit. Chassit är så bedrövligt att kraften aldrig går ner i backen och den presterar sämre än en Volvo 340.
Men jävligt bra på bromsbänken var den.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-08-21 19:09

Kul att man tycker olika. Jag lyssnar en del på Infected Mushroom för att jag gillar musiken, men tycker inte att det är så bra som bromsbänksmusik... längre.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi