Makalösa småhögtalare! Dessa ska ni höra!!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Makalösa småhögtalare! Dessa ska ni höra!!

Inläggav aisopos » 2014-05-07 21:37

BPM skrev:Så.. Onödigt inlägg märker jag. Beskriva en ljudbild är ju rätt svårt och jag har inte hört dem i närfält..så det blev en massa text utan svar på en enda fråga.. :oops:

Nejdå ...

Det ända som möjligen är onödigt är väl isåfall att du knuffar mig allt närmare köpknappen ... :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-08 13:56

Hmmm, gissa ... :wink:

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-08 14:03

Kul!
Har svårt att se hur du skulle kunna bli besviken med tanke på utlägget. Ge dem en vecka att koka in lite, och sedan hoppas jag på intryck här i tråden.
Mycket trevlig!

orwak

Inläggav orwak » 2014-05-20 19:37

Hoppar in i tråden då jag också har ett par av dessa högtalare. Tror jag läste om dem på nätet, Ljud & Bild´s recension och blev nyfiken. Sen hittade jag denna tråd som då bara hade två sidor och slog till på ett begagnat par högtalare.

Jag spelar på de med en Pioneer A-70 och har även kört med en mindre ministereo-setup. Klart är ju att det låter bättre med mer effekt bakom och även om inte A-70:an är något effektmonster så vill jag nog påstå att ljudstyrkan som högtalarna mäktar med räcker till i en lägenhet med vardagsrum på ca 25kvm om man som jag, lyssnar mest själv. Ska man ha fest eller liknande då det babblas en massa kanske man ska ha större/mer lättdrivna burkar, men det kan likaväl fungera.

Sjukt nöjd är jag iallafall, så pass att jag blivit nyfiken på Pioneers högtalare i klassen 5-10000kr.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-05-20 21:18

orwak skrev:Hoppar in i tråden då jag också har ett par av dessa högtalare.

Välkommen till faktiskt, orwak!
... tycker jag!

Per

orwak

Inläggav orwak » 2014-05-20 21:37

PerStromgren skrev:
orwak skrev:Hoppar in i tråden då jag också har ett par av dessa högtalare.

Välkommen till faktiskt, orwak!

Tackar!

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-05-20 21:41

Ja, välkommen :)
Om jag inte haft alldeles för många högtalare redan skulle jag köpt dom jag med. Man blir ju väldigt nyfiken efter all fin kritik här.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-21 11:35

Ja som jag hintade om tidigare i tråden så tryckte jag så småningom till på beställningsknappen. :D
CDon verkade inte få tillbaka priset på 2000:-, men netonnet hade plötsligt det priset, jag undrar om det var en justering för att möta CDON's pris.
Jag la i alla fall ett par högtalare i kundvagnen medan jag funderade, och så bumpade jag lite i min kundvagn då och då under hela dagen med jag gick och gruvade mig över beslutet. Med tanken på att det som någon redan beställt till kundvagnen sin kanske inte prisändras.
Men ähh, så jag skickade beställningen. Jag får väl i värsta fall käka lite korv och dricka 2,8% folköl några middagar isf för biff och rödvin om det nu är pengarna det hänger på.
(Nu är det förövrigt så att det redan står några par högtalare för mycket här hemma, så det är ju inte bara ekonomi ... ;))

Priset gick f.ö. upp på netonenet redan dagen efter eller kanske 2 dagar efter, så min magkänsla var rätt.

Och så kom paketet, precis som BPM skrev, ett ganska blygsamt ett. Men med hygglig tyngd iaf.

Och högtalarna är ju verkligt pyttigt små, här fotat med en vanlig A4-pärm som storleksreferens.
pio S-CN301-LR_#01.jpg
pio S-CN301-LR_#01.jpg (29.18 KiB) Visad 7109 gånger

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-21 12:29

Hunnit lyssna något??
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-21 15:07

De låter något rent för jäkligt illa de första timmarna . . . typ :evil:

Men efter ett antal speltimmar några veckor senare så låter de för jäkla gött . . . typ :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-21 19:31

BPM skrev:Hunnit lyssna något??

Jodå, en del.
Det har gått allt möjligt här; Pink floyd, Susie Suh, Factory, morcheeba, Enya, elvis (the king), michael jackson, Supertramp, Feist, Dire straits, Waters m.m.
Nu har det varit provlyssning av högtalare så då har jag spelat mycket mer snuttifierat, jag brukar annars som regel endast spela hela album. :oops:

En del lyssning medan jag gått omkring och gjort annat, en del sittande i sweetspot.

Och ja, dom är imponerande. Bara på skoj borde man ställa stora högtalare bredvid när folk kommer på besök och efter lite lyssnande säga att "vi borde kanske lyssna lite på de stora också ..." 8)

Lite snabbt då bara.
Känsligheten är ju helt klart ganska låg, men jag blev ändå positivt överraskad för jag trodde av allt som skrivits att den skulle vara ännu lägre. :) Men nu har jag de senaste månaderna lyssnat på just små högtalare, dels en liknande denna Pioneer i storlek och bestyckning, 4" + liten domediskant, bara aningens större låda och så har jag lyssnat på MUPPS.
Och jämfört med dessa har väl pioneern inte speciellt mycket lägre känslighet. Och mina mätningar ger vid handen att pioneer har kanske 2-3 dB lägre känslighet än MUPPs. Då drivet med samma volym inställd.
Så jag tror att så länge man jämför med många andra lika små högtalare så får de här nog inte värst mycket stryk.

Tonkurvemässigt tycker jag verkligen om dessa.
Det finns ordentligt tryck ifrån riktigt låga register, men en del saknas. Men jag har just påbörjat en ny lyssningsomgång, då jag nu har upptäckt att den lyssningssetup jag kört med ett tag nu faktiskt skär basen lite. :oops:
Jag upptäckte att t.ex. på basgången i Massive attacks - better things så kapades liksom den lägsta tonen bort (och det lät ju lite märkligt när jag vet hur det ska låta).
Men mina jämförelseobjekt hade typ samma problem, så då bar jag fram andra högtalare och upptäckte fortfarande samma brist. Hmm märkligt.
Så nu har jag alltså upptäckt att dessa låga toner försvann redan tidigare i elektronikkedjan, och jag har inte ens upptäckt det tidigare. :oops:

Nu är det åtgärdat med en nödlösning och Better things låter typ som den ska på S-CN301-LR.
På Pirates of the Caribbean Soundtrack - One Day tycker jag dock att det fortfarande saknas en del.

Sen tycker jag nog att basen är föredömligt rapp och precis, inget efterhängset slappmuller efter tonen är slut, jag har inte störts av någon pipresonans eller så.

Men nu ska jag göra en ny undersökning av djupbasen, då jag redan (helt felaktigt, då felet låg någon annanstans) hade sågat den. I går hade jag min åsikt klar, det behövs en sub av något slag för att jag i längden ska kunna sitta nöjd. Nu ska jag kolla om jag kanske hade fel.

Ja det är lätt att börja med att beskriva basen, då den är så frapperande bra för högtalarens storlek.
Men i övrigt är den trevlig, jag känner inte att jag kan peka ut något fel, något som stör. Jag håller helt med BPM om att det som nästan känns att det saknas diskant, åtminstone om jag just lyssnat på en annan av jämförelsehögtalarna.
Ljudet spelar inte så mycket "på mig" utan lite mer avslappnat laid back. Precis som jag egentligen gillar det.
När jag byter tillbaka till något av jämförelseobjekten så märker jag att en del musik går mig lite på nerverna efter att jag först avnjutit den på S-CN301-LR.

Sen upptäcker jag att S-CN301-LR har mer av sweet zone än sweet spot. Jag kan flytta mig minst en halvmeter åt vardera sidan utan att något faller ihop. Och då lyssnar jag just nu ganska nära. ca 2,5 meter från högtalarna och ca 1,5 meter avstånd mellan högtalarna.
Jag har förövrigt inte alls labbat något med uppställning och invinkling och sånt, det finns nog lite att testa där också.
Det låter väldigt lite högtalare här. Ja typ inte alls. En del musik är ju helt hopplöst inspelad, ingen högtalare klarar av att bli magisk när något instrument alltid låter 100% från en kanal osv. Men på det hela taget är jag direkt imponerad över hur det mesta släpper loss. Här tror jag dock att det finns förbättringspotential för mig, genom att ändra på avstånd, vinklar och höjder. Men just nu är det lite svårfixat, jag måste kanske bygga något provisoriskt stativ för att testa runt lite.

Jag spelar än så länge med en T-amp, som kanske krämar ur sig 2x8W eller nåt sådant i de 6 ohm som S-CN301-LR har.
Mer effekt måste höjas snarast, det märks. Denna högtalare inbjuder till att spela lite starkare än de andra jag har, inget i ljudet blir ju jobbigt så jag märker att jag lätt drar på mer. Och Klassisk musik fixar jag inte med denna kombo, låg effekt från T-amp tillsammans med (o)känsligheten S-CN301-LR klarar inte av dynamiken.

Men än så länge känner jag mig väldig nöjd. Och det lilla formatet gör nog min bättre hälft också nöjd.
Pio-Mupp-Marq.jpg
Pio-Mupp-Marq.jpg (13.5 KiB) Visad 7019 gånger

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-21 19:32

Laila skrev:De låter något rent för jäkligt illa de första timmarna . . . typ :evil:

*klipp*

Men efter ett antal speltimmar några veckor senare så låter de för jäkla gött . . . typ :)

Har du också tjackat ett par?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-21 22:44

aisopos skrev:
Laila skrev:De låter något rent för jäkligt illa de första timmarna . . . typ :evil:

*klipp*

Har du också tjackat ett par?

Nä men jag tycker att dä så kul å recensera . . . typ :P

. . . . klart att ja har*. 8)

*Modigt av dig att ens göra en antydan till recension med endast 8W-are, en sisådäringa 75W(helst mer) bör man nog ha tillgång till för
att någorlunda nyttja dess fulla potential . . . tror jag. Hemma spelar jag dem på en 40-50W rörpyts å stärkarn kroknar innan högisarna.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-21 23:32

Iom att jag precis börjat mäta så har jag givetvis provmätt Pioneer S-CN301-LR.
freq resp S-CN301-LR.gif
freq resp S-CN301-LR.gif (28.91 KiB) Visad 6958 gånger

For any international english-speaking readers se note at bottom.*

Ta mätningen för vad den är.
Jag är inte erfaren, det är ny utrustning som jag inte har helt koll på och ej kalibrerad mic osv.
Micen, Panasonic WM-61 verkar enligt flera källor ha i huvudsak rätt spikrak frekvensgång förutom en 2-3 dB höjning runt 15kHz, och olika kapslar verkar också ha relativt liten differens.

Mätningen skedde utomhus på morgonen när det var relativt tyst ute, men minsta vind påverkar mycket, särskilt i basen, vilket jag märkte en timme senare när morgonbrisen började märkas mer.
Jag har också glömt att kolla vad förstärkaren har för roll-off i basen, ev skär den av något där.

Men personligen tror jag att denna mätning stämmer lite halvhyfsat, att de stora dragen går att lita på.

Laid-back känslan i ljudet, den aningens undfallande diskanten tror jag helt och hållet beror på 5dB dippen vid 4kHz.

Jag försökte mata högtalaren med 2,83V, men det var ju inte lätt att veta vad det blev med Sirps snabba tonsvep.
Men med multimetern ställd på att komma ihåg högsta mätvärde och dra några svep så bedömer jag att jag fick det till runt 2,5 V, vilket kanske är något runt 1W effekt då. Distorsion under 2% ner till 130Hz vid 1W antar jag är ganska bra, men inte exceptionellt.

* note
This frequency response for the pioneer S-CN301-LR speaker is made by me, an amateur with home made equipment. Take it for what it is, it may have both small as big errors. But I think it is not very bad though.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-08-16 11:05

Chans att fynda igen, verkar finnas för 2.000 - 2.200 på Dustin och hembiobutiken:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1300288
http://www.dustin.se/product/5010797279 ... s-cn301lr/

Det finns ju en risk att även denna sänkning är under mycket kort tid, som förut.

soren

Inläggav soren » 2014-08-20 22:34

Får instämma i lovorden .. ruggigt bra liten högtalare!
De har en grym närvarokänsla. Lyssnade precis på Diana Krall, och som nämnts tidigare, så sjunker man in i musiken.

Kör just nu på en Marantz M-CR502 (2x50W) cd-receiver i sovrummet, utan några som helst problem.
Funkade även bra med en XTZ A800 (2x40W), så man behöver inte vara orolig för den låga känsligheten.

Köpte fem par så man har lite högtalare till en regnig dag.. de är ju nästan gratis :)
Nja.. tanken var ett eventuellt 5.1 system till sovrummet, ett par till morsan, och resten i reserv.

Även om jag har pi60, bs60/pX2, i14 och en drös med a2 i hemmabion, så skulle jag nog kunna leva med dessa små pioneer (+ basar) utan större problem.

Användarvisningsbild
Aaaaaaalm

Inläggav Aaaaaaalm » 2014-08-21 09:31

Väldigt intresserad av dessa, många som verkar gilla dem.

Hur skulle de funka som frontar i ett 5.1 system?
Givetvis med basunderstöd.

Har idag Argon 6240 golvhögtalare från hifiklubben.
Men de är inte jättefina att se på och finns lite att önska i ljudkvalite.
Drivs av en Pioneer VSX-920.

/Magnus

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-08-21 14:12

Bild

Funkar fint tycker jag :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-08-23 09:25

Har beställt ett par också, till landet. Där driver jag med Micromega Tempo2, 2x80 w. det bör ju räcka.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-08-23 11:38

gflar skrev:Ja, välkommen :)
Om jag inte haft alldeles för många högtalare redan skulle jag köpt dom jag med. Man blir ju väldigt nyfiken efter all fin kritik här.

Det är ju roligt med många högtalare :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-23 11:41

aisopos skrev:Iom att jag precis börjat mäta så har jag givetvis provmätt Pioneer S-CN301-LR.
freq resp S-CN301-LR.gif

For any international english-speaking readers se note at bottom.*

Ta mätningen för vad den är.
Jag är inte erfaren, det är ny utrustning som jag inte har helt koll på och ej kalibrerad mic osv.
Micen, Panasonic WM-61 verkar enligt flera källor ha i huvudsak rätt spikrak frekvensgång förutom en 2-3 dB höjning runt 15kHz, och olika kapslar verkar också ha relativt liten differens.

Mätningen skedde utomhus på morgonen när det var relativt tyst ute, men minsta vind påverkar mycket, särskilt i basen, vilket jag märkte en timme senare när morgonbrisen började märkas mer.
Jag har också glömt att kolla vad förstärkaren har för roll-off i basen, ev skär den av något där.

Men personligen tror jag att denna mätning stämmer lite halvhyfsat, att de stora dragen går att lita på.

Laid-back känslan i ljudet, den aningens undfallande diskanten tror jag helt och hållet beror på 5dB dippen vid 4kHz.

Jag försökte mata högtalaren med 2,83V, men det var ju inte lätt att veta vad det blev med Sirps snabba tonsvep.
Men med multimetern ställd på att komma ihåg högsta mätvärde och dra några svep så bedömer jag att jag fick det till runt 2,5 V, vilket kanske är något runt 1W effekt då. Distorsion under 2% ner till 130Hz vid 1W antar jag är ganska bra, men inte exceptionellt.

* note
This frequency response for the pioneer S-CN301-LR speaker is made by me, an amateur with home made equipment. Take it for what it is, it may have both small as big errors. But I think it is not very bad though.

Du är medveten om att du har 110 dB på Y-axeln hoppas jag.

50 dB brukar man använda. Med 110 dB på Y-axeln ser ju vad som helst bra ut.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-08-23 11:52

Bra påpekande där.

Du (och säkert andra med) har ju nämnt det i andra trådar, och jag har funnit det som ett bra tips/regel.
Men glömde ändå detta här ... :oops:

edit:
Jag var nog mest sugen på att visa vad jag fann för beteende där mellan 3 och 5kHz, min setup och erfarenhet är nog inte bättre än att det lika gärna kan vara olika saker där som syns på det övriga/alt. maskerar lika stora fel.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-23 12:28

Njae... något som påminner om det där, i det registret, lär inget annat än en högtalare göra.

Kedjan i övrigt må ha artefakter, men normalt är de i storleksordningen mindre än 1 dB.

Rummet kan så högt i frekvens bidra med lite "grusighet" på kurvan, men inte med några sådana där avvikelser.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-08-23 13:53

sprudel skrev:Har beställt ett par också, till landet. Där driver jag med Micromega Tempo2, 2x80 w. det bör ju räcka.

Det ska bli roligt att höra vad du tycker om dom. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-08-23 19:02

Verkar vara rätt mycket diskantlyft över dippen vid 4 kHz. Kan antagligen inte helt tillskrivas mikrofonen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-08-23 23:58

De låter inte speciellt ljusa hemma hos mig i alla fallen, snarare en aning "småsnälla"* . . . typ.

*men helt "tokigt bra" med hänsyn till storlek å pris.
(Själv så vill jag nog inte, i längden, köra dem med en stärkare
under sisådär 150W).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-08-30 10:50

Nu står de här och spelas in i Mollösund med Scott Walker och Johnny Cash. Låter inte alls pjåkigt för att vara helt färska.
Mycket spännande. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-08-30 13:49

Man blir ju nyfiken alltså.... :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-08-31 20:17

KarlXII skrev:Man blir ju nyfiken alltså.... :)

Vi kanske skulle få till den där helgen någon gång när du tar med dig Jansson och kommer ner. Så blir det lyssning både i Mollösund o Götet. Då kan du höra på Pioneererna utan att köpa också. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2014-08-31 22:48

KarlXII skrev:
Man blir ju nyfiken alltså.... :)

Sprudel skrev:
Vi kanske skulle få till den där helgen någon gång när du tar med dig Jansson och kommer ner. Så blir det lyssning både i Mollösund o Götet. Då kan du höra på Pioneererna utan att köpa också. :)

De små godingarna finns för provlyssning på mycket närmare håll, i mitt sovrum närmare bestämt. (drives med PC/ Squeezebox--> Luxor 7082-A) 8)

Även jag är klart nöjd med de små lådorna, välbalanserade med stor ljudbild som känns äkta. Till stor orkestermusik funkar de inte optimalt....
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd