BPM skrev:Hunnit lyssna något??
Jodå, en del.
Det har gått allt möjligt här; Pink floyd, Susie Suh, Factory, morcheeba, Enya, elvis (the king), michael jackson, Supertramp, Feist, Dire straits, Waters m.m.
Nu har det varit provlyssning av högtalare så då har jag spelat mycket mer snuttifierat, jag brukar annars som regel endast spela hela album.
En del lyssning medan jag gått omkring och gjort annat, en del sittande i sweetspot.
Och ja, dom är imponerande. Bara på skoj borde man ställa stora högtalare bredvid när folk kommer på besök och efter lite lyssnande säga att "vi borde kanske lyssna lite på de stora också ..."
Lite snabbt då bara.
Känsligheten är ju helt klart ganska låg, men jag blev ändå positivt överraskad för jag trodde av allt som skrivits att den skulle vara ännu lägre.

Men nu har jag de senaste månaderna lyssnat på just små högtalare, dels en liknande denna Pioneer i storlek och bestyckning, 4" + liten domediskant, bara aningens större låda och så har jag lyssnat på MUPPS.
Och jämfört med dessa har väl pioneern inte speciellt mycket lägre känslighet. Och mina mätningar ger vid handen att pioneer har kanske 2-3 dB lägre känslighet än MUPPs. Då drivet med samma volym inställd.
Så jag tror att så länge man jämför med många andra lika små högtalare så får de här nog inte värst mycket stryk.
Tonkurvemässigt tycker jag verkligen om dessa.
Det finns ordentligt tryck ifrån riktigt låga register, men en del saknas. Men jag har just påbörjat en ny lyssningsomgång, då jag nu har upptäckt att den lyssningssetup jag kört med ett tag nu faktiskt skär basen lite.
Jag upptäckte att t.ex. på basgången i Massive attacks - better things så kapades liksom den lägsta tonen bort (och det lät ju lite märkligt när jag vet hur det ska låta).
Men mina jämförelseobjekt hade typ samma problem, så då bar jag fram andra högtalare och upptäckte fortfarande samma brist. Hmm märkligt.
Så nu har jag alltså upptäckt att dessa låga toner försvann redan tidigare i elektronikkedjan, och jag har inte ens upptäckt det tidigare.
Nu är det åtgärdat med en nödlösning och Better things låter typ som den ska på S-CN301-LR.
På Pirates of the Caribbean Soundtrack - One Day tycker jag dock att det fortfarande saknas en del.
Sen tycker jag nog att basen är föredömligt rapp och precis, inget efterhängset slappmuller efter tonen är slut, jag har inte störts av någon pipresonans eller så.
Men nu ska jag göra en ny undersökning av djupbasen, då jag redan (helt felaktigt, då felet låg någon annanstans) hade sågat den. I går hade jag min åsikt klar, det behövs en sub av något slag för att jag i längden ska kunna sitta nöjd. Nu ska jag kolla om jag kanske hade fel.
Ja det är lätt att börja med att beskriva basen, då den är så frapperande bra för högtalarens storlek.
Men i övrigt är den trevlig, jag känner inte att jag kan peka ut något fel, något som stör. Jag håller helt med BPM om att det som nästan känns att det saknas diskant, åtminstone om jag just lyssnat på en annan av jämförelsehögtalarna.
Ljudet spelar inte så mycket "på mig" utan lite mer avslappnat laid back. Precis som jag egentligen gillar det.
När jag byter tillbaka till något av jämförelseobjekten så märker jag att en del musik går mig lite på nerverna efter att jag först avnjutit den på S-CN301-LR.
Sen upptäcker jag att S-CN301-LR har mer av sweet zone än sweet spot. Jag kan flytta mig minst en halvmeter åt vardera sidan utan att något faller ihop. Och då lyssnar jag just nu ganska nära. ca 2,5 meter från högtalarna och ca 1,5 meter avstånd mellan högtalarna.
Jag har förövrigt inte alls labbat något med uppställning och invinkling och sånt, det finns nog lite att testa där också.
Det låter väldigt lite högtalare här. Ja typ inte alls. En del musik är ju helt hopplöst inspelad, ingen högtalare klarar av att bli magisk när något instrument alltid låter 100% från en kanal osv. Men på det hela taget är jag direkt imponerad över hur det mesta släpper loss. Här tror jag dock att det finns förbättringspotential för mig, genom att ändra på avstånd, vinklar och höjder. Men just nu är det lite svårfixat, jag måste kanske bygga något provisoriskt stativ för att testa runt lite.
Jag spelar än så länge med en T-amp, som kanske krämar ur sig 2x8W eller nåt sådant i de 6 ohm som S-CN301-LR har.
Mer effekt måste höjas snarast, det märks. Denna högtalare inbjuder till att spela lite starkare än de andra jag har, inget i ljudet blir ju jobbigt så jag märker att jag lätt drar på mer. Och Klassisk musik fixar jag inte med denna kombo, låg effekt från T-amp tillsammans med (o)känsligheten S-CN301-LR klarar inte av dynamiken.
Men än så länge känner jag mig väldig nöjd. Och det lilla formatet gör nog min bättre hälft också nöjd.

- Pio-Mupp-Marq.jpg (13.5 KiB) Visad 7019 gånger