Perleess XLS 10, bra baselement?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14

Perleess XLS 10, bra baselement?

Inläggav PAL14 » 2005-11-15 09:02

Kan det bli bra basåtergivning, under 80Hz, med detta element i en basreflexlåda? Vid egen simulering av frekvensgång med lådvolym på 30 liter avstämd till 22Hz ser det fint ut (för en amatör!?). På Tympanys hemsida finns simuleringar av frekvensgången som också ser fin ut (det blir ju en lång port dock).
Kan man ur elementets parametrar sluta sig till att det kommer att låta bra eller dåligt?
Eller är det "bara" en fråga om distortion?
Någon med erfarenhet/kunskap som vill kommentera?

PA

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-15 10:44

Hej PA,

Jag kanske inte kan kommentera just det du undrar om. Men jag har i en annan tråd undringar om just basar från Peerless, och då närmast om lämpligheten av olika konstruktioners användarmöjlighet för i mitt fall hemljud. Ska jag tycker du leta efter något annat än dessa XLS, XXLS. Jag sneglade lite på 260 SWR 39 115 PPX AL 8 Ohm. Verkar funka i låda omkring 65 l. Möjligen verkar denna mer tilltalande 315 SWR 39 134 THSX AL 8 Ohm, lådvolymen blir smått fantastiska 222 l ca, Kanske det går att få ner lite med en annan avstämning. Dessa förslag är kommenterade i den andra tråden men det är onekligen trevligt med fler synpunkter.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2005-11-18 00:10

Titta på bil-varianten istället, har lite bättre parametrar för basreflex. + att den är på 4 ohm.
Har själv byggt sub med den, det bästa jag haft än.
Inte så dum som du tror

Återgå till DIY-forum