Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:"underhållningsvåldsfilmer/videovåld"
Jag tror nog att om du anstränger dig lite mer så kan du få in ännu mer fördomar i dina inlägg.

Fördomar? Det kan väl inte vara någon nyhet för dig att det produceras ohyggliga mängder film med extremt överdrivet våld?
Din attityd är naturligtvis möjlig att ha, och var och en har alltid rätt till sin åsikt, men den gör mig ändå nyfiken på vad du menar egentligen.
All action är inte alltid realistisk, och mycket är dessutom jobbigt att titta på, på grund av inkompetens från filmmakarhåll. Exempelvis är det vanligt att man skakar kameran och klipper ofta för att skapa någon sorts action för idioter. Men läser jag det du skriver så verkar det inte vara det du talar om.
Du skriver "extremt överdrivet våld", men överdrivet i förhållande till vaddå? Finns det något ursprungligt originalvåld som är mera normalt, icke-överdrivet menar du?
Eller menar du bara statistiskt överdrift, alltså att det är mindre sannolikt att man ser våld om man öppnar dörren och går ut och låter två timmar gå, än om man ser på en två timmar lång film? Det kan nog vara en riktig iakttagelse i så fall, om man väljer film efter det kriteriet, men det gäller ju nästan varanda parameter man skulle välja att betrakta. ALLT som kan göra en film intressant för något, är mera troligt att det förekommer i filmen, än i två timmar av slumpvis vald verklighet. Det är mycket troligare att folk blir förälskade under en films två timmar än under två timmar vilka som helst som kan ser sig runt.
Vore det inte så, så skulle det ju vara rätt så meningslöst att gå på bio. Det är kondenserad öververklighet. Ett sätt att resa, liksom.
- - -
Min uppfattning är nog att verklighetens våld i många fall är så vidrigt att det inte skulle kunna visas på film, så därför är nästan alltid våld kraftigt nedtonat i film, liksom gjort mindre obehagligt. Ett exempel på undantag är möjligen t ex filmen Pans labyrint. Ändå är det en fantastisk film, även om våldet i den skildras på ett oerhört obehagligt sätt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).