Kronkan skrev:ante_77 skrev:Jag saknade inslag av vuvuzela.
Nu är ju fotboll en "sport" där man springer runt i 90 minuter och låtsas vara skadad, medans man t.ex i hockey spelar i 60 minuter och låtsas att man inte är skadad.
Visst kunde lagt till någon sambatakt och någon amerikansk orgel som vrålar under någon match.
Men om man nu lägger så stor energi på att förklara andras dumhet och inte på vad man själv föredrar eller gör någon intressant analys över varför utvecklingen blivit som den blivit och svarar själv jag tittar på idrott.
Vad ur dramasynpunkt skiljer idrott från vilken annan typ av tävling som TV frossar i. Ser ingen. Riktigt mainstream. Visst ser jag ett och annat idrottsevenemnag. Känner folk som följer en sport och ett lag intensivt. Inget ont i det. Ett härligt engagemang ofta parat med god insikt i sporten.
Ljud, bild och engagemang på en riktigt stor arena vid en stor match är ju storslaget, rent vackert o s v. Så det är ju inte det att jag på något sätt föraktar grejen eller ens människorna som är där eller följer favolaget på TV. Inte alls.
Det vore ju hemskt dumt eftersom jag så att säga försöker göra en enkel analys varför folk tittar på det de gör. Det är väl dramat vi söker. Sedan att man kan bli förundrad över alla dessa nya former av drama. Igår var det någon tävling kring antikviteter.
Ärligt talat så tror jag att många tittar på TV just för att dom slipper tänka. Ju enklare program, desto bättre.
Kanske informationsflödet på jobbet är så pass stort så att man känner att man vill stänga av hjärnan.
Men sedan är TV branschen lite som musikbranschen. Prostitution.
Det finns många duktiga musiker som producerar "skräp musik" bara för att den säljer till massorna. Hade musikern fått välja själv så är det i många fall annan musik som skulle skapas. Sedan kommer miljontals kopior på "originalet", alla ska göra samma typ av musik, men mest för att tjäna pengar på enkel musik medans det går. One hit wonders, genrer som är utdöda redan efter ett år och andra saker.
Det positiva är att detta även kan berika. någon avstickare finns som kan ta till sig av det nya eller skapa någonting "vettigare" av detta rent kommersielle "skräp".
Det samma gäller TV. Nischat som bara den.
Först kommer ett program. T.ex Åke snickrar.
Åke snickrar får bra tittarsiffror och det är nu det händer!
Alla ska producera snickeriprogram. Berra snickrar, Hans snickrar, Berra och Hans snickrar, Snickra med Berra och Hans, Arga snickaren, Glada snickaren, Värdelösa snickare, Pengarna tog slut medans jag snickrade och sedan följer man upp med något inredningsprogram och karusellen är igång.
Vampyrer och zombies var för ett tag sedan väldigt poplärt. Alla vill in och tjäna snabba stålar utan att egentligen ha ett intresse i vad de skapar. Ut med skiten och in med pengarna. Om man ser på det så har dom ju lyckats. Men det beror mest på att folk är så lätt hypade och lättlurade.