Har film större krav än musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Har film större krav än musik?

Inläggav IngOehman » 2014-08-26 10:04

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Jag vill minnas att debatten runt videovåld blossade upp någon gång på 1980-talet när jag var liten.
Jag tittade över huvud taget inte på TV eller film på den tiden, så jag et inte exakt vad det rörde sig om.

Du kanske tänker på Studio S som diskuterade Motorsågsmassakern? Klipp finns här: https://www.youtube.com/watch?v=Lgj6gR-Kbt0

Jag minns det där programmet väl. Det som inte framgick då det sändes var att det var ett bedrägeri - där barnen som fick berätta hur de reagerat hade fått intruktioner för hur de skulle svara...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-26 10:07

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2014-08-26 10:32

Läskigt, men bra att det kom fram....
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-08-26 11:38

Är ni förvånande?
TV har väl aldrig handlat om att sprida kunskaper eller fakta, utan är till stor del en tidsdödarmaskin.
Jfr. alla pseudo-dokumentärer som sänds idag. Informationsflödet är ju så lågt att det skulle ta mer än en livstid att studera till tex. ingenjör i det tempot.

Tacka vet jag riktiga böcker etc. och internet för att inhämta information.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-08-26 11:59

Medverkade som statist vid något tillfälle själv i Studio S. Vet inte hur det är nu men då kunde en staist ha några repliker. Längre dialoger var till för proffsen. Mitt uppdrag var att komma ut från porten vid LM Ericson i Mölndal där en journalist väntade. Det var en riktig journalist. Det var nog aldrig tänkt att inslaget skulle upplevas som äkta. I olika scener så var det ju kända skådespelare som skildrade det tänkta. För mig innebar det korta inslaget att folket i Mölndal nu trodde att jag arbetade på LM Ericsson. Nog om detta. En litet minne.

Men så till film. Film är för mig en berättelse berättad med bild och ljud i förening. Den rent subjektiva inlevelsen har ju bättre förutsättningar att bli stark om båda komponenterna har någon kvalité. Självklart kan engagemanget vara stort även på en gammal 12 tums svartvitt TV. Men någons stans så kommer åtminstone jag föredra större bild med få fel och ett realistiskt ljud med förmåga att spela djupt och dynamiskt om det finns sådant. Det finns ju mycket som jag själv förhåller mycket svalt till. Men som andra är intresserade av.

Själv kom jag ihåg för några år sedan en diskussion kring lunchbordet på ett av ställena jag varit på. Frågan var vad tittade man på för film. När jag sa att jag just nu tittade på japansk teknad film som nog också var tänkta för en yngre publik eftersom många av de viktigaste rollerna var barn.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hayao_Miyazaki
Så mycket får man ju inte som en äldre man i kavaj bryta normer. För mig så vidgades min horisont med dessa små berättelser.

Men för filmens berättelse och deltagande i detsamma är ju ljudet en viktig del. För mig så är ju kunskap och engagemang viktigt. Men bara avhandla kunskap såsom en vetenskaplig utbildning skall göra begränsar ju mitt liv oerhört.
Vanligtvis avhandlar ju inte seriös spelfilm fakta utan avsikten är väl att spegle ett mänkligt drama hur det nu ser ut. Kärlek, längtan, smärta, krigsupplevelser, svek, korruption, det goda och det onda, barns villkor, olika sätt att förhålla sig, relationer o s v. Films syfte är väl vanligtvis inte vetenskaplig kunskapsproduktion. Den bearbetar och speglar väl andra delar av livet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-08-26 13:49

Morello skrev:Är ni förvånande?
TV har väl aldrig handlat om att sprida kunskaper eller fakta, utan är till stor del en tidsdödarmaskin.
Jfr. alla pseudo-dokumentärer som sänds idag. Informationsflödet är ju så lågt att det skulle ta mer än en livstid att studera till tex. ingenjör i det tempot.

Tacka vet jag riktiga böcker etc. och internet för att inhämta information.

Givet att det produceras väldigt mycket program som inte har något annat mål än att underhålla för stunden. Kan man tycka vad man vill om, men att det även finns
TV som har som syfte att sprida kunskap i diverse ämnen är lika givet. Finns till och med gott om program att hitta globalt, om man nu tycker att dessa program är bättre än andra.

Och att det generellt skulle vara högre kvalitet eller i böcker eller på internet, nja. Beror liksom TV på var man söker.

Att det sen finns dom som bara hänger framför TVn är ett helt annat problem.

Kan hålla med dig i vissa avseende men det här raljerandet ter sig lite fånigt speciellt som du titt som tätt talar om hur lite du tittar på TV och film

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-26 14:26

Vad finns det att se på TV idag?

TV är mest ett verktyg till att mata in skräpinformation till människor som inte aktivt klarar av att tillskansa sig information.
Visst finns det vettiga, eller kanske roliga program på TV. Men till stor del verkar det endast vara till för fåfänga kvinnor eller människor som gottar sig i andras olycka.
Kan man lära sig något av de program som visas idag?
Ja, alltid kan man lära sig något. Men det är ett mycket tidsödade sätt att lära sig på genom att 99% består av totalt värdelöst skräp.

Lyxfällan, Bonde söker fru, Paradise Hotell, Arga snickaren, Diverse kändisar lagar mat (synd att det inte är smakfunktion på TV'n) och diverse folk som begår brott.
Discovery: Där bygger jänkarna om MC och bilar. Allt i ett regisserat kaos där heta känslor uppstår. Annars så kanske det är några överviktiga rdnecks som skal bogsera bort bilar.

Underhållningsvärdet är för så vitt upp till åskådaren att avgöra. Men det verkar vara lyteskomik (bonde söker fru, paradise hotel) eller åsynen av andras missär (lyxfällan, arga snickaren) som verkar vara hett just nu.

Vill jag veta något så gräver jag i böcker eller nätet.
Vill jag underhållas så funkar väl även böcker och nätet där. Men givetvis finns det underhållning på TV också, men kanske inte när jag vill eller har tid.

Film ser jag väldigt sällan på.
Ibland kan det väl vara ok att se någon rulle och vill man bara få allt serverat så tar man en actionspäckad film då man slipper tänka.

Annars kan man kanske bara välja att lyssna på musik. Det verkar vara ett stort intresse på detta forum även om musiken ibland verkar vara de sekundära och nästan en biprodukt av mätkurvor, högtalare, slutsteg, sweet spot och kablars funktion.

Dessa sweet spots.
Jag kan föreställa mig klungan med sweet spot-fanatiker på konsert där alla kämpar om den rätta platsen. Lite läktarvålds tendenser kan nog skapas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-26 14:31

ante_77 skrev:Vad finns det att se på TV idag?

TV är mest ett verktyg till att mata in skräpinformation till människor som inte aktivt klarar av att tillskansa sig information.

Finns definitivt saker på TV som är mer underhållande än denna tråden i alla fall... :idea:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-26 14:40

Nattlorden skrev:

Finns definitivt saker på TV som är mer underhållande än denna tråden i alla fall... :idea:

Jag tycker att denna tråd är på god väg att bli underhållande.
Den är i alla fall skapande och blir vad man gör den till.

Appropå lyteskomik, gotta sig i andras olycka och kvinnlig fåfänga.
Här har vi dagens program på kanal 11

kanal 11.JPG
kanal 11.JPG (35.53 KiB) Visad 3242 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-26 14:50

ante_77 skrev:
Nattlorden skrev:Finns definitivt saker på TV som är mer underhållande än denna tråden i alla fall... :idea:

kanal 11.JPG

Både Castle och Fringe skulle jag kunna slå mig ned i tv-soffan med en kopp kaffe och avec och koppla av med innan sänggående. (om det nu är de Castle och Fringe jag tänker på dvs.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-26 14:58

Nattlorden skrev:
ante_77 skrev:
Nattlorden skrev:Finns definitivt saker på TV som är mer underhållande än denna tråden i alla fall... :idea:

kanal 11.JPG

Både Castle och Fringe skulle jag kunna slå mig ned i tv-soffan med en kopp kaffe och avec och koppla av med innan sänggående. (om det nu är de Castle och Fringe jag tänker på dvs.)

Om man tar kaffe med mycket avec så kan man börja med tittandet redan tidigt på dagen. Men då krävs det sin avec.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-08-26 15:16

Själv ska jag nog sluta med att lyssna på musik. Det är ju bara en massa underhållningssmörja för pöbeln avsett att förhöja partystämningen tillsammans med chipspåsen. Kolla bara på dansbandsmusiken, och dess meningslösa kärleksdravel avsett att låta medelålders folk trycka sina skröpliga kroppar mot varandra på dansgolvet. Tvi! Tänk om alla dessa människor hade studerat till ingenjörer istället, så hade de kunna bidra till samhällsutvecklingen genom konstruera bättre bilar och förstä... eh, gräsklippare och annat verkligt nyttiga saker.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-08-26 15:20

Meningslöst underhållningsdravel av allehanda slag kan vara nog så njutbart :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-08-26 15:38

phloam skrev:Själv ska jag nog sluta med att lyssna på musik. Det är ju bara en massa underhållningssmörja för pöbeln avsett att förhöja partystämningen tillsammans med chipspåsen. Kolla bara på dansbandsmusiken, och dess meningslösa kärleksdravel avsett att låta medelålders folk trycka sina skröpliga kroppar mot varandra på dansgolvet. Tvi! Tänk om alla dessa människor hade studerat till ingenjörer istället, så hade de kunna bidra till samhällsutvecklingen genom konstruera bättre bilar och förstä... eh, gräsklippare och annat verkligt nyttiga saker.

Heh, jag slutar me. Finns bara skit juh!

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-26 15:43

phloam skrev:Själv ska jag nog sluta med att lyssna på musik. Det är ju bara en massa underhållningssmörja för pöbeln avsett att förhöja partystämningen tillsammans med chipspåsen. Kolla bara på dansbandsmusiken, och dess meningslösa kärleksdravel avsett att låta medelålders folk trycka sina skröpliga kroppar mot varandra på dansgolvet. Tvi! Tänk om alla dessa människor hade studerat till ingenjörer istället, så hade de kunna bidra till samhällsutvecklingen genom konstruera bättre bilar och förstä... eh, gräsklippare och annat verkligt nyttiga saker.

Nej, det är till för att analyseras och det väcker frågor.
Annars kan man ju se på Kardashians eller Hulk Hogan på full volym i 7.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-08-26 15:48

Musik är överskattat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-08-26 15:51

Visst finns det vettiga, eller kanske roliga program på TV. Men till stor del verkar det endast vara till för fåfänga kvinnor eller människor som gottar sig i andras olycka.
Ja, alltid kan man lära sig något. Men det är ett mycket tidsödade sätt att lära sig på genom att 99% består av totalt värdelöst skräp.

Lyxfällan, Bonde söker fru, Paradise Hotell, Arga snickaren, Diverse kändisar lagar mat (synd att det inte är smakfunktion på TV'n) och diverse folk som begår brott.
Discovery: Där bygger jänkarna om MC och bilar. Allt i ett regisserat kaos där heta känslor uppstår. Annars så kanske det är några överviktiga rdnecks som skal bogsera bort bilar.

Underhållningsvärdet är för så vitt upp till åskådaren att avgöra. Men det verkar vara lyteskomik (bonde söker fru, paradise hotel) eller åsynen av andras missär (lyxfällan, arga snickaren) som verkar vara hett just nu.

Vill jag underhållas så funkar väl även böcker och nätet där. Men givetvis finns det underhållning på TV också, men kanske inte när jag vill eller har tid.

Ibland kan det väl vara ok att se någon rulle och vill man bara få allt serverat så tar man en actionspäckad film då man slipper tänka.

Annars kan man kanske bara välja att lyssna på musik. Det verkar vara ett stort intresse på detta forum även om musiken ibland verkar vara de sekundära och nästan en biprodukt av mätkurvor, högtalare, slutsteg, sweet spot och kablars funktion.

Dessa sweet spots.
Jag kan föreställa mig klungan med sweet spot-fanatiker på konsert där alla kämpar om den rätta platsen. Lite läktarvålds tendenser kan nog skapas.

Är du född -77?
Jag kan isf förstå om du har problem att navigera. Det är inte lätt när man snart är gubbe och tror att allt som visas är:

"Lyxfällan, Bonde söker fru, Paradise Hotell, Arga snickaren, Diverse kändisar lagar mat (synd att det inte är smakfunktion på TV'n) och diverse folk som begår brott.
Discovery: Där bygger jänkarna om MC och bilar. Allt i ett regisserat kaos där heta känslor uppstår. Annars så kanske det är några överviktiga rdnecks som skal bogsera bort bilar."

Du vet du behöver inte titta, du behöver inte ens bli upprörd.

Istället kan du be be någon som kan det där lite bättre om hjälp? Annars får du nog fortsätta att gå till biblioteket(som om du har varit där senaste halvåret)

Edit: Som svar på nedan. Upprörd? Nä Orka tjafsa med dig? Nä
Senast redigerad av BORIS 2014-08-26 16:14, redigerad totalt 1 gång.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-26 16:04

BORIS skrev:

Dessa sweet spots.

Är du född -77?
Jag kan isf förstå om du har problem att navigera. Det är inte lätt när man snart är gubbe och tror att allt som visas är:

"Lyxfällan, Bonde söker fru, Paradise Hotell, Arga snickaren, Diverse kändisar lagar mat (synd att det inte är smakfunktion på TV'n) och diverse folk som begår brott.
Discovery: Där bygger jänkarna om MC och bilar. Allt i ett regisserat kaos där heta känslor uppstår. Annars så kanske det är några överviktiga rdnecks som skal bogsera bort bilar."

Du vet du behöver inte titta, du behöver inte ens bli upprörd.

Istället kan du be be någon som kan det där lite bättre om hjälp? Annars får du nog fortsätta att gå till biblioteket(som om du har varit där senaste halvåret)

Är inte född -77

Jag har inga problem att navigera bland kanaler och utbud. Saken är den att det är ett bedrövligt utbud på TV. Det är inte mycket utbyte man får utav programmen. Nära inpå noll stimulans.
Det finns några sevärda program, men dessa är få.

Att du brusar upp, är det för att du känner dig kränkt över min inställning till Paradise Hotell eller är du rädd för att jag ska nämna "The Bachelor" och såga även det programmet?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-08-26 16:34

Själv tittar jag mycket lite på Tv och då lite kunskapskanalen, lite naturprogram typ BBC och annat lite faktainriktat. Dokumentär och en och annan film åsså.
Något nedslag i Lyxfällan m m.

Man kan tycka att en del går över etiska och konstnärliga gränser. Men förstår man inte behovet för oss människor att följa drama så tror jag man helt missar varför människor tittar på vissa program. Vissa vill följa drama i en släkt, någon vill se makt, pengar och relationer. Så på detta sätt är ju, förenklat sätt Utvandrarna och Dallas lika.

Att de skulle vara finare att följa Utvandrarna än Dallas vet jag inte. Det är ju inte heller så at jag tycker om den kommersiella kulturen och vad den gör. Men det är en helt annan sak att fördöma människor. En helt annan sak.

Ett eget exempel. Min mor hade ett intellektuellt yrke där hon var högt skattad. Läste enormt mycket. Förkovrade sig ständigt. Hon vägrade skämmas att hon läste Svensk Damtidning. Hon var ju inte heller rojalist snarare tvärtom. En avkoppling för henne på samma sätt det kan vara att läsa något intressant om HIFI. Hon läste små dramer. För henne hade det inget med sanning och kunskap att göra.

Den dagen där vi människor är platta som IKEA-paket vill jag inte vara med om, oavsett innehållet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-26 16:56

+1 Kronkan

Även jag förfasas över innehållet i TV (om man drar allt över en kam och buntar ihop det hela), i synnerhet gjorde jag det förr.

Å andra sidan, det som sänds är vad "gemene man" önskar, annars skulle det inte sändas. Men vi är alla olika och faktiskt, det finns något för oss alla, även om man ibland behöver leta. Så är det bland radiokanalerna också. Om man bara snabbt surfar igenom utbudet är det mesta ganska likriktat, speciellt bland reklamkanalerna. Men letar man lite så finns det massor med bra musik att ta del av. För att inte tala om allt annat (dvs "prat/info) som finns där.

Så är ju det faktiskt om man går runt på stan också. Det mesta man passerar är ju skräp, men det finns guldkorn där också. Vad som skiljer "dig" från "mig" är att vi tycker olika om vad som är skräp eller guldkorn.

Snobbismen, att med näsan i vädret orera om vad pöbeln gillar (och underförstått vad jag själv ogillar), det har jag vuxit ifrån (till viss del i alla fall). Om någon gillar husvagnar, blodpudding och dansbandsmusik - tja, so what? Bara jag slipper.

Och ja, vissa av oss kräver bamseanläggningar för att titta/lyssna på rapport. Andra av oss är nöjda med att höra vad som sägs. Personligen tycker jag bild och ljud samverkar och har därför lägre krav på ljudet vid tittande än vad jag har vid enbart lyssnande.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-26 21:16

Att rätt mycket som sänds på TV är av tveksam kvalitet är väl inget att uppröras över, man kan ju ändå inte titta på flera kanaler samtidigt (inte ge flera sin fulla uppmärksamhet i varje fall).

Så jag tycker ni (vissa) tänker fel. Det intressanta är inte hur rätt mycket är, det intressanta är om det finns NÅGOT som man vill se. Och ibland gör det det, upplever jag. Men inte så ofta som jag skulle önska.

Delvis kan det förstås bero på att jag för det mesta kommer hem först vid efter midnatt, och vill jag titta på något så är det möjligen då. Som regel finns det bara ett program som jag gillar och ibland hittar - topgear.

- - -

Men ni som är upprörda över att det finns så mycket dålig TV, är ni då också upprörda när ni går in i mataffären över att se så mycket mat som ni inte vill äta? Det verkar lite dumt.

Sammanfattningsvis vill jag rekommendera ett nytt perspektiv för den som förfäras över att det går att hitta en massa som man inte vill titta på. Titta inte på detta då! ;)

Och även om jag gärna hade hittat något jag vill se när jag kollar om det finns något oftare, och som konsekvens därav tittar väldigt lite på TV, så tycker jag om TV som koncept. Och jag gläder mig hellre över att konceptet uppfunnits än beklagar mig över att det används till mycket som jag inte är så intresserad av. Jag ser helt enkelt inte problemet med detta då jag ju inte behöver titta då.

Med ett undantag - bedräglig TV. Jag kan bli upprörd då översittartyper gör TV-produktioner som det nämnda StudioS-programmet som ju för människor bakom ljuset. Likaledes tycker jag det är ledsamt att det görs TV-produktioner som hjälper svagbegåvande att börja tro på, eller fortsätta att tro på, andar. Allt för att det är lätt att på så vis få tittar siffror och därmed en möjlighet att sälja TV-reklam. Alltså inte för att jag inte vill se skiten, utan för att det är falskt.

Förnedrings-TV av mera vanligt slag är obehagligt, tycker jag. Men det löser jag ju genom att inte titta på det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2014-08-26 21:38

Dessa sweet spots.

Du glömde att det finns nåt som kallas sport och idrott, det görs sig rätt bra på TV faktiskt.
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2014-08-26 21:41

petersteindl skrev:Musik är överskattat.

Håller med...

https://www.youtube.com/watch?v=NdzZAr6A8fI

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-26 22:01

IngOehman skrev:Att rätt mycket som sänds på TV är av tveksam kvalitet är väl inget att uppröras över, man kan ju ändå inte titta på flera kanaler samtidigt (inte ge flera sin fulla uppmärksamhet i varje fall).

Så jag tycker ni (vissa) tänker fel. Det intressanta är inte hur rätt mycket är, det intressanta är om det finns NÅGOT som man vill se. Och ibland gör det det, upplever jag. Men inte så ofta som jag skulle önska.

Delvis kan det förstås bero på att jag för det mesta kommer hem först vid efter midnatt, och vill jag titta på något så är det möjligen då. Som regel finns det bara ett program som jag gillar och ibland hittar - topgear.

- - -

Men ni som är upprörda över att det finns så mycket dålig TV, är ni då också upprörda när ni går in i mataffären över att se så mycket mat som ni inte vill äta? Det verkar lite dumt.

Sammanfattningsvis vill jag rekommendera ett nytt perspektiv för den som förfäras över att det går att hitta en massa som man inte vill titta på. Titta inte på detta då! ;)

Och även om jag gärna hade hittat något jag vill se när jag kollar om det finns något oftare, och som konsekvens därav tittar väldigt lite på TV, så tycker jag om TV som koncept. Och jag gläder mig hellre över att konceptet uppfunnits än beklagar mig över att det används till mycket som jag inte är så intresserad av. Jag ser helt enkelt inte problemet med detta då jag ju inte behöver titta då.

Med ett undantag - bedräglig TV. Jag kan bli upprörd då översittartyper gör TV-produktioner som det nämnda StudioS-programmet som ju för människor bakom ljuset. Likaledes tycker jag det är ledsamt att det görs TV-produktioner som hjälper svagbegåvande att börja tro på, eller fortsätta att tro på, andar. Allt för att det är lätt att på så vis få tittar siffror och därmed en möjlighet att sälja TV-reklam. Alltså inte för att jag inte vill se skiten, utan för att det är falskt.

Förnedrings-TV av mera vanligt slag är obehagligt, tycker jag. Men det löser jag ju genom att inte titta på det.

Vh, iö

Håller med dig om Top Gear. Det är lagomt oseriöst blandat med seriositet och sedan så gillar jag Clarksons icke politisktkorrekta humor.

Det som är så tragiskt är att det är repriser på repriser och 40 varianter av ett koncept.

Jämförelsen med matbutik, som du tar upp, är inte helt fel.
Fast i detta tillfälle är det som att man måste gräva i en hög bland handväskor, mockasiner i barnstorlek, gamla bananskal, begagnade gardiner, fritöser, furupaneler, trädgårdstomtar och grillkol, bara för att få två bitar ost.

Nu ser jag som bekant inte ofta på TV, jag heller och det av samma orsaker som du. Jag saknar både tid och lust.
Det trevliga med denna "skärm" är att man faktiskt kan ha en sådan dära dator inkopplad, eller annan utrustning så att panelhelvetet gör någon annan nytta än samlar damm.

Att den sedan står och agerar propagandamaskin i var och varannat hem är skrämmande.

Fler än en gång har man sett folk som paralyserat stirrar på TV'n. Jag tror nästan att dom ser igenom TV'n, så hårt som dom tittar. Dessutom verkar dom bli helt avklippta från omvärlden. Vet inte om dom tar in den desinformation som dom till och från matas med utan att filtrera och tänka kritiskt.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-26 22:02

Tompa_39 skrev:

Dessa sweet spots.

Du glömde att det finns nåt som kallas sport och idrott, det görs sig rätt bra på TV faktiskt.

Är inget sport freak, men sport är rätt trevligt på TV.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-08-26 22:20

Sport 8O

OK, något just ljud har väl kommit från sporten om ni insisterar
https://www.youtube.com/watch?v=_NV_BnZQXc0

Annars vådligt mainstream. På skadliga nivåer.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-26 22:34

Kronkan skrev:Sport 8O

Jag saknade inslag av vuvuzela.

Nu är ju fotboll en "sport" där man springer runt i 90 minuter och låtsas vara skadad, medans man t.ex i hockey spelar i 60 minuter och låtsas att man inte är skadad.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-08-27 07:26

ante_77 skrev:

Nu är ju fotboll en "sport" där man springer runt i 90 minuter och låtsas vara skadad, medans man t.ex i hockey spelar i 60 minuter och låtsas att man inte är skadad.

Visst kunde lagt till någon sambatakt och någon amerikansk orgel som vrålar under någon match.
Men om man nu lägger så stor energi på att förklara andras dumhet och inte på vad man själv föredrar eller gör någon intressant analys över varför utvecklingen blivit som den blivit och svarar själv jag tittar på idrott.

Vad ur dramasynpunkt skiljer idrott från vilken annan typ av tävling som TV frossar i. Ser ingen. Riktigt mainstream. Visst ser jag ett och annat idrottsevenemnag. Känner folk som följer en sport och ett lag intensivt. Inget ont i det. Ett härligt engagemang ofta parat med god insikt i sporten.

Ljud, bild och engagemang på en riktigt stor arena vid en stor match är ju storslaget, rent vackert o s v. Så det är ju inte det att jag på något sätt föraktar grejen eller ens människorna som är där eller följer favolaget på TV. Inte alls.

Det vore ju hemskt dumt eftersom jag så att säga försöker göra en enkel analys varför folk tittar på det de gör. Det är väl dramat vi söker. Sedan att man kan bli förundrad över alla dessa nya former av drama. Igår var det någon tävling kring antikviteter.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-08-27 08:04

Kronkan skrev:
ante_77 skrev:

Visst kunde lagt till någon sambatakt och någon amerikansk orgel som vrålar under någon match.
Men om man nu lägger så stor energi på att förklara andras dumhet och inte på vad man själv föredrar eller gör någon intressant analys över varför utvecklingen blivit som den blivit och svarar själv jag tittar på idrott.

Vad ur dramasynpunkt skiljer idrott från vilken annan typ av tävling som TV frossar i. Ser ingen. Riktigt mainstream. Visst ser jag ett och annat idrottsevenemnag. Känner folk som följer en sport och ett lag intensivt. Inget ont i det. Ett härligt engagemang ofta parat med god insikt i sporten.

Ljud, bild och engagemang på en riktigt stor arena vid en stor match är ju storslaget, rent vackert o s v. Så det är ju inte det att jag på något sätt föraktar grejen eller ens människorna som är där eller följer favolaget på TV. Inte alls.

Det vore ju hemskt dumt eftersom jag så att säga försöker göra en enkel analys varför folk tittar på det de gör. Det är väl dramat vi söker. Sedan att man kan bli förundrad över alla dessa nya former av drama. Igår var det någon tävling kring antikviteter.

Ärligt talat så tror jag att många tittar på TV just för att dom slipper tänka. Ju enklare program, desto bättre.
Kanske informationsflödet på jobbet är så pass stort så att man känner att man vill stänga av hjärnan.

Men sedan är TV branschen lite som musikbranschen. Prostitution.
Det finns många duktiga musiker som producerar "skräp musik" bara för att den säljer till massorna. Hade musikern fått välja själv så är det i många fall annan musik som skulle skapas. Sedan kommer miljontals kopior på "originalet", alla ska göra samma typ av musik, men mest för att tjäna pengar på enkel musik medans det går. One hit wonders, genrer som är utdöda redan efter ett år och andra saker.
Det positiva är att detta även kan berika. någon avstickare finns som kan ta till sig av det nya eller skapa någonting "vettigare" av detta rent kommersielle "skräp".

Det samma gäller TV. Nischat som bara den.
Först kommer ett program. T.ex Åke snickrar.
Åke snickrar får bra tittarsiffror och det är nu det händer!
Alla ska producera snickeriprogram. Berra snickrar, Hans snickrar, Berra och Hans snickrar, Snickra med Berra och Hans, Arga snickaren, Glada snickaren, Värdelösa snickare, Pengarna tog slut medans jag snickrade och sedan följer man upp med något inredningsprogram och karusellen är igång.

Vampyrer och zombies var för ett tag sedan väldigt poplärt. Alla vill in och tjäna snabba stålar utan att egentligen ha ett intresse i vad de skapar. Ut med skiten och in med pengarna. Om man ser på det så har dom ju lyckats. Men det beror mest på att folk är så lätt hypade och lättlurade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-08-27 08:36

Det är inte VAD man ser som är avgörande, det är HUR man ser på det :)

Egentligen så handlar väl ursprungsfrågan om ifall film och musik har olika ljudmässiga kvaliteer (konkreta skillnader), sen vad man som konsument gör av det är en annan fråga.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi