Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:Kan jag skicka bilden till någon som kan lägga upp den?
Om det inte kluras ut så maila mig.
Morello skrev:Jag tror inte graferna är jämförbara. Callistos mätning ser ut att vara gjord med en dirac och Ingvars mätning med en annan signal.
IngOehman skrev:Lämplig puls är som sagt en 0,2 ms lång sin^2-puls (eller möjligen uppåt 0,4 ms).
Jag har en sådan som jag tillverkat med min fina analoga sin^2-generator*, och som jag sedan överfört till digital form, så den kanske jag skulle kunna be Morello eller någon annan dator-kompatibel person att tillgängliggöra för alla?
Om intresse finns alltså.
IngOehman skrev:Dirac = lämplig mätpuls? Nä...
Det är bättre att använda antingen ett steg, eller ännu bättre en sin^2-puls, lämpligtvis en med 0,2 ms varaktighet (eller möjligen ännu längre).
Då visar man nämligen rätt tydligt effekter från annat än bara den högsta oktaven hos högtalaren, som när en dirac används. Att bara stirra sig blind på den allra högsta oktaven (som dessutom ur örats synvinkel är den fasmässigt minst intressanta i hela audioområdet) är rätt dumt, minst sagt.
Nu är ju inte örat speciellt känsligt för fasdistorsion i någon del av frekvensområdet, men i registret mellan sisådär 150 Hz och 2000 Hz kan man i varje fall påvisa effekter, även om de är subtila. Att då titta uteslutande på registret över 10 000 Hz är som att leta efter de i diket tappade bilnycklarna under gatlampan på andra sidan vägen bara för att det är ljusare där (använda den puls man råkar ha tillgång till, hur olämplig den är är för ändamålet).![]()
Lämplig puls är som sagt en 0,2 ms lång sin^2-puls (eller möjligen uppåt 0,4 ms).
Jag har en sådan som jag tillverkat med min fina analoga sin^2-generator*, och som jag sedan överfört till digital form, så den kanske jag skulle kunna be Morello eller någon annan dator-kompatibel person att tillgängliggöra för alla?
Om intresse finns alltså.
Vh, iö
- - - - -
*Sådana fina manicker finns mig veterligt inte att köpa, så dem får man bygga själv.
PS. Det var förskräckligt vad illa den där dirac-mätta högtalaren ser ut förresten (eller tolkar jag den suddiga bilden fel?). Förvågningen kommer gissningsvis från ljudkortet som använts, men beteendet efter själva pulsen är ju rent förfärligt nedsmutsat av reflexioner. Något av det sämre jag har sett faktiskt. Vattenfallsdiagrammet lär inte vara vackert...
Martin skrev:Callisto: En Dirac-puls innehåller ju även "alla" andra frekvenser förutom de man är intresserad av: audiobandet och de i närheten. Det gör ju att den intressanta informationen som pulsen innehåller mer eller mindre drunknar i ointressant information sas.
Det blir som ett flygfoto på en blomma.
Martin skrev:Inte riktigt men jag gissar att han menar att frekvenser under 10kHz "överröstas" mer eller mindre i bilden.
0.2ms kan man översätta till 5kHz iaf. Antar att Ingvar menar att det är det som händer under 5kHz som är intressant ur fashänseende.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster