Varför titta på reklam?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Varför titta på reklam?

Inläggav 2-ch » 2014-08-22 10:58

Jo för att det är ite trevlig vintage-reklam så klart :D

Här är en härlig blandning av diverse (mycket hifi) teknikprylar med tillhörande brus och miljö.

https://www.youtube.com/watch?v=HUURuA17n5E

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Varför titta på reklam?

Inläggav Perfector » 2014-08-27 01:39

2-ch skrev:Jo för att det är ite trevlig vintage-reklam så klart :D

Här är en härlig blandning av diverse (mycket hifi) teknikprylar med tillhörande brus och miljö.

https://www.youtube.com/watch?v=HUURuA17n5E

Hatar reklam, framförallt på tv.
Första brake och jag går ut ur tv-rummet. Och jag kommer inte tillbaks.
Är nu 15 år sen jag såg på tv senast.
Vill jag se nånting så gäller Torrent med bortklippta reklampauser.
Tanka, titta, kasta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-27 10:53

Perfector skrev:Vill jag se nånting så gäller Torrent med bortklippta reklampauser.

Det intressanta är att om man tankar hem program från TV4-play och liknande så är det ofta reklamfritt och är det reklam så är det mycket mindre än i direktsändningen. Och har man en hemtankad fil att titta på så är det mycket enkelt att hoppa över reklamen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-27 14:03

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Vill jag se nånting så gäller Torrent med bortklippta reklampauser.

Det intressanta är att om man tankar hem program från TV4-play och liknande så är det ofta reklamfritt och är det reklam så är det mycket mindre än i direktsändningen. Och har man en hemtankad fil att titta på så är det mycket enkelt att hoppa över reklamen.

/ B

Vill inte behöva titta ens på lite reklam, och inte sitta och hoppa över reklam.
antingen reklam mellan programmen eller inget tittande.
Och jag mår bra utan tv, jag hör frun som tittar och hur enfaldig reklamen låter.
Hasse Alfredssons "på rymmen från ålderdomshemmet" säger allt.

"Och så talar dom vänligt till en, precis som om man var en idiot"
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-08-27 14:12

Ett alternativ, som jag själv använder, är att hålla sig mestadels till SVT.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-08-27 17:04

Jag älskar reklam :)

Här t.ex.

eller

Denna

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-27 18:18

petersteindl skrev:Jag älskar reklam :)

Här t.ex.

eller

Denna

Mvh
Peter

Ryys! ;-)
Min vän Jocke är hackspetten i reklamen, han som delar ut jobben till dom andra spettarna. Ni vet, reklam för värktabletter.
USCH!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-08-27 18:25

petersteindl skrev:Jag älskar reklam :)

Här t.ex.

eller

Denna

:D :D :D
Dödssnygga exempel på vilken nivå svenska reklamfilmare är kapabla till!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-08-27 18:31

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-08-27 18:45

Han är fantastisk. Det är en viss svärta över dessa som är omisskännlig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-08-27 18:47

PerStromgren skrev:

Han är fantastisk. Det är en viss svärta över dessa som är omisskännlig.

Helt klart. Hans signatur är tydlig

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-27 19:33

Reklam är djävulens påfund för att människan ska bli både galen och scitzofren :mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-27 19:40

Perfector skrev:Reklam är djävulens påfund för att människan ska bli både galen och scitzofren :mrgreen:

Tänk bara tanken, hur skulle vårt samhälle se ut om det inte fanns reklam? Tänk om man hade en bra produkt och inte fick berätta detta?

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-27 20:10

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Reklam är djävulens påfund för att människan ska bli både galen och scitzofren :mrgreen:

Tänk bara tanken, hur skulle vårt samhälle se ut om det inte fanns reklam? Tänk om man hade en bra produkt och inte fick berätta detta?

/ B

Mellan programmen, ja. I programmen, nej. Där bor fan själv

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-08-27 20:42

Bill50x skrev:

/ B

Varför vil man någosin tanka hem en fil från TV4? :roll: 8) 8O
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-27 21:02

murgatroyd skrev: Varför vil man någosin tanka hem en fil från TV4? :roll: 8) 8O

Inte så ofta, men det händer att jag vill titta på någon film som sänds där. Och då är det skönt att slippa reklamen. Att titta på en film i TV4 är annars en tidsödande historia med alla reklamavbrott, nyheter och annat.

Jag gillar också "Så mycket bättre" vilket också är betydligt roligare att se/lyssna på utan reklam.

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-08-28 07:36

Nu har vi fått några exempel på lysande reklam. Sånt tittar jag gärna på.

Men försök hitta en bra/kul/annorlunda/what ever tvättmedelsreklam. Urk...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-08-30 19:48

Bland det värsta är när reklamen också kom till mobilen. Hade en Samsung Note 1 köpt 2011 som inte "klarade av" att visa reklam pga av gammal programvara. Gjorde misstaget att uppdatera telefonen i vintras och med uppdateringen kom också all reklam som jag tidigare sluppit. Tacka vet jag min gamla Nokia E61 från 2005 den kan fortfarande visa Youtube videos helt ok (om än inte i HD kvalite) men den är också 100% reklamfri åtminstone från påtvingad videoreklam på tuben :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-08-31 03:52

Bill50x skrev:
murgatroyd skrev: Varför vil man någosin tanka hem en fil från TV4? :roll: 8) 8O

Inte så ofta, men det händer att jag vill titta på någon film som sänds där. Och då är det skönt att slippa reklamen. Att titta på en film i TV4 är annars en tidsödande historia med alla reklamavbrott, nyheter och annat.

Jag gillar också "Så mycket bättre" vilket också är betydligt roligare att se/lyssna på utan reklam.

/ B

Ad Muncher är ett program/tillägg som ger svart ruta i kanske tio sekunder OCH man slipper se skiten... snabbar också upp själva avbrottet. själv har jag inte s.k. premium varianten men funkar tycker jag. rekommenderar inte att köra det i det dagliga surfandet dock.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-01 12:25

roggaro skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Ad Muncher är ett program/tillägg som ger svart ruta i kanske tio sekunder OCH man slipper se skiten... snabbar också upp själva avbrottet. själv har jag inte s.k. premium varianten men funkar tycker jag. rekommenderar inte att köra det i det dagliga surfandet dock.

Fanns i VHS'ens barndom en pryls som pausade videon när det kom reklam, baserat på vertikalsignalen som markerade reklampausens in och outro. Men det blev ett helsikes liv om det. Reklamarna hotade med att dra in reklamen helt om kanalerna sände ut signalen så man kunde spela in reklamfritt.

Återgå till Vintage-hifi