Philips CD 650, utgångssteget, hjälp?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Philips CD 650, utgångssteget, hjälp?

Inläggav Skrivbordet » 2014-08-25 07:27

Hej!
På den här websidan kan man läsa om en ombyggnad av utgången på den gamla cd-spelaren Philips CD 650.

http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/FETISHI ... zator.html

Istället för de två kretsarna "5532" använder man en enkel koppling med 1 stk FET-transistor.

Kommer det verkligen att fungera?
Vad händer med anslutningen "deemphasis" som går från motstånden 3340 och 33411 till kretsen SAA7210?
Går inte FET-transistorer väldigt högt upp i frekvens? Självsvängning?

Nedan syns hur utgången på CD 650 ser ut och däröver Lampizators koppling med FET-transistorn.

Tacksam för svar. Om ni tror att den där enkla kopplingen fungerar, funderar jag på att prova den.
M v h
Bilagor
fetish_schem.jpg
fetish_schem.jpg (156.68 KiB) Visad 998 gånger
Philips CD 650.jpg
Philips CD 650.jpg (68.92 KiB) Visad 998 gånger

Användarvisningsbild
gonkius

Re: Philips CD 650, utgångssteget, hjälp?

Inläggav gonkius » 2014-08-27 20:06

* Minsta störning på 12V matningen kommer ut på signalen, en regulator, eller eget filter är synnerligen lämpligt.
* Utimpedansen är 5,6 kOhm, svårt att veta vad det händer då beror på förstärkarens inimpedans, eller snarare kapacitans, kan bli en avrullning av höga frekvenser.
* Du har ingen de-emphasis, men det är det väl inga CD som har haft de senaste 20 åren?

Klart du ska prova. Men gillar pesonligen lösningen längst ner på sidan bättre, den förbättrar två av punkterna med filter på matningen och extra buffer på utgången. (bortsett från att det sitter en zenerdiod som spänningsreferens - så gör man inte på en referens som kommer rätt in på signalen - de brusar otäckt.)
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-08-27 23:35

Som jag skrev i andra tråden, antiviktningsfiltret plockas bort, deemfas plockas bort, och som du påpekar utimpedansen blir hög och railstörningar slår igenom. Det finns väl inga fördelar med den enklare kopplingen?

Det må vara så att det inte produceras CD med preemfas längre, men det finns ju gamla skivor kvar. Om det är viktigt att ha deemfas eller inte beror alltså på om man lyssnar på gamla skivor eller inte. Inte om det produceras några nya.

Var ser du zenerdioden?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2014-08-28 07:48

Zenerdioden fanns på den förbättrade konstruktionen längst ner på sidan det länkades till.
Maskinist på Holodeck 2

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-08-28 10:02

Det finns en anledning till filterarrangemangen mm i originalkopplingen. Jag ryser när jag ser dylika moddar.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-08-28 20:28

RogerJoensson skrev:Det finns en anledning till filterarrangemangen mm i originalkopplingen. Jag ryser när jag ser dylika moddar.

Ja, jag med. Hade jag gjort något med den där kopplingen så hade det varit att bygga ut filtret. Nu verkar det vara ett andra ordningens elliptiskt (?) filter bara. Jag skulle bygga ut det till kanske ett 6:e ordningens eller nåt. Det skulle innebära 4 opampar per kanal.

Det finns någon konstig tro att bara för att det ser enkelt ut så skulle man få mindre fel. Med digitalljud är det ju så att man tillför ett fel (vikningskomponenterna över fs/2) och rekonstruktionsfiltret på utgången plockar bort felen. Den här modden plockar bort felbortplockningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-08-28 20:43

Och borttagna felborttagningar går fetbort, basta!

Jag brukar kontra till minimalistmaffian med att om less is more undantagslöst så borde det endast sitta en transistor/rör totalt i kedjan mickkapsel > inspelningsenhet och en transistor/rör mellan uppspelningsenhet > högtalare. Har inte fått något svar på det hitintills. :)

Var det Einstein som sa "make it as simple as possible, but not simpler"?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-08-28 21:12

Piotr skrev:Var det Einstein som sa "make it as simple as possible, but not simpler"?

Ja, och han var ju ganska fiffig på många sätt. :)

Återgå till Teknikforum