Moderator: Redaktörer
Illuminatus skrev:Hur tror ni låt säga 4st Stereo Integrity 18" skulle prestera vid denna typ av bygge? Är det bättre och satsa på 15" snarare än 18"?
http://stereointegrity.com/index.php?id=60
Har fått kontakt med SI, så därför jag undrar om just dom.
Aerob skrev:Empa har fått till det riktigt bra med sina hörnbasar, kika i hans medlemstråd!
Cortado skrev:
Har du råd, plats och en flickvän som godkänner 18" så bör det väl inte vara någon nackdel. I alla fall om vi pratar om hyfsat bra element och det borde ju SI 18"-arna vara.
Hade du förresten tänkt 960L för 4st 18", dvs 240L per styck?
Illuminatus skrev:...följdfråga
Klarar T-amp 2400 driva 2st SI 18"?
AndreasArvidsson skrev:Det hade vart snygg att göra 4st riktiga hörnbasar. Dvs som pekar 45grader uppåt också och sedan placera en i var sitt hörn av högtalarväggen

boom skrev:no problem.
Illuminatus skrev:Tänker du något i stil med detta?
AndreasArvidsson skrev:Ja något liknande iaf. Går ju att leka med vinklarna och längden på spetsarna, men grunden iaf tycker jag är intressant.
Om man har 4st då.
Personligen så hade jag nog valt en mer traditionell form så att man kan placera på olika sätt, men jag gillar idén med hörnbasar. Kanske bara för att jag aldrig sett några; alltid skoj med annorlunda lösningar.
Kommer du att sätta upp något akustikfix på väggarna? Isf kan ju dessa vara värd att ha i åtanke då man designar basarna.
Även högtalarnas placering är ju inte dumt att tänka på så att inte basarna är i vägen för optimal placering av högtalare.
Illuminatus skrev:Tänker du att man har 1st i varje hörn av rummet då och inte bara på själva högtalarväggen? Dvs, det kommer hamna varsin basmodul i båda hörnen bakom lyssnaren.
Jo det är så klart ett sämre alternativ ur den aspekten men jag var samtidigt beredd på att "mittmontera" basmodulerna och detta konceptet med hörnsubbar borde bli bättre hur som.
Det återstår att se. Vi har ännu inte flyttat till vårt nya boende och gör inte det förrän 1 nov. Vi skall dit och mäta nu på måndag och jag skall se över just film/musikrummet och ta exakta mått så jag kan skissa mer skalenligt.
Illuminatus skrev:Så principen med två stycken element i vardera modul står fast?
Illuminatus skrev:Så principen med två stycken element i vardera modul står fast?
AndreasArvidsson skrev:Väggmonterade basar så man kan placera dem helt fritt i både höjd och bredd är något som funderat på för nästa boende. Ur en optimering synpunkt så blir det knappast bättre än så men, det är ju inte alltid praktiskt att placera så beroende på hur rummet ser ut och vad som finns i det.
Komorok skrev:Nej, det kanske inte alltid är praktiskt, men känner man inte till alternativen, så blir det ju svårt att välja bort dem.

cobra-427 skrev:Rakt av skulle jag bygga ny tv-bänk med "inge tjafs" två stycken LMS Ultra 18" i två separata lådor ca 240 l styck.
Slutsteg som exempel Proline 3000/5200:-/ärligt 2000W/4 ohm eller om du vill ha något värre FP14000 klonen från
Sanway/ca 10 000:-/ca 4000W/4 ohm.
http://www.data-bass.com/data?page=system&id=3&mset=35
Det här presterar den i en 120 liters låda vad tror du den gör i ca 220 liter låda.
Det räcker nog för din lägenhet dom flyttar ca 15-16 liter dom du har flyttar ca 5-6 liter och spelar inte i närheten
lika starkt längst ner....gav jag dig griller i huvudet nu...![]()
![]()
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster