[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Re: [DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Akustik, mätning, EQ..

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 20:03

Aerob skrev:För det första, gläds åt att du har en kamin att elda i! Det är ju jättetrevligt med värmen, spraket och ljuset nu när vi går mot mörkare tider!

Ett sätt att kunna flytta basarna fritt är att köra bänkskiva från vägg till vägg, liggandes på konsoller. Häng ett draperi framför eller bygg ramar som du klär med valfritt tyg. Kräver dock stativhögtalare, vilket jag antar att du inte har?

Tre stycken till och med! Med en stor tår i ögat måste jag meddela att ingen av dom är i bruk så det blir inga pinnar i brasan där inte...

Ja det hade ju varit ett bra alternativ men jag har som du säger golvhögtalare och då kan det bli en del problem. Några golvhögtalare på bänken blir det inte! :D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 20:04

AndreasArvidsson skrev:Hur långt är avståndet mellan vägg och närmsta dörren? Får du in en bas i det hörnet?

Det bör gå in. Mitt minne säger mig att det var ungefär 50cm (glömde mäta just där).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 20:05

Illuminatus skrev:Tre stycken till och med! Med en stor tår i ögat måste jag meddela att ingen av dom är i bruk så det blir inga pinnar i brasan där inte...

Har lägenheten 3st braskaminer som tar en massa plats, men som inte går att använda?
Låter ju inte klokt isf.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 20:06

Illuminatus skrev:
AndreasArvidsson skrev:Hur långt är avståndet mellan vägg och närmsta dörren? Får du in en bas i det hörnet?

Det bör gå in. Mitt minne säger mig att det var ungefär 50cm (glömde mäta just där).

Ok då kan du allt få in 15" spelandes mot mitten.

Ett alternativ skulle kunna vara platta, men höga basar som står i hörnen. Bygger du från golv till tak så kan du få in 4-6st slutna 15" utan att de blockerar varken dörr eller fönster.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 20:13

AndreasArvidsson skrev:
Illuminatus skrev:Tre stycken till och med! Med en stor tår i ögat måste jag meddela att ingen av dom är i bruk så det blir inga pinnar i brasan där inte...

Har lägenheten 3st braskaminer som tar en massa plats, men som inte går att använda?
Låter ju inte klokt isf.

Den frågan ställde jag mig själv. Tokigheter men så är det.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 20:15

Illuminatus skrev:Den frågan ställde jag mig själv. Tokigheter men så är det.

Då hade jag frågat å det bestämdaste om man kunde få ta bort dessa. Eller det kanske du redan gjort?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 20:15

AndreasArvidsson skrev:
Illuminatus skrev:

Ok då kan du allt få in 15" spelandes mot mitten.

Ett alternativ skulle kunna vara platta, men höga basar som står i hörnen. Bygger du från golv till tak så kan du få in 4-6st slutna 15" utan att de blockerar varken dörr eller fönster.

Såg du inte min SketchUp? Där har jag ritat med två stycken bastorn, höga & platta med två stycken 18" vardera.

Modulerna är två meter höga:

Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 20:17

Ja precis så.

Vad är det för 18" element du funderar på?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 20:21

Skulle lösningen fungera? Har fått godkännande från sambon återigen, måste ha världens bästa :mrgreen:

I skissen är det SI HT 18" men det där är långt ifrån bestämt.

EDIT: Tanken med att bygga på höjden var att också få med det där ni snackade om att släcka resonanser? eller va det var. Alltså, det optimala med både golvplacering och nästan takplacering i detta fallet. Det är ju däremot 360cm i takhöjd i lägenheten...
Senast redigerad av Illuminatus 2014-09-04 20:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 20:23

Illuminatus skrev:Skulle lösningen fungera? Har fått godkännande från sambon återigen, måste ha världens bästa :mrgreen:

Ja då. Den placeringen är du isf inte ensam om att ha. Det finns nog bättre, men då är antingen frontarna eller fönstren ivägen. Hade jag vart du så hade jag kört efter denna.

Personligen så hade jag nog hellre valt 6st 15"(eller om du får in 6st 18") och byggt hela vägen till taket. Jag tror det både blir bättre ljudmässigt och visuellt, men det är bara spekulationer.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 20:24

AndreasArvidsson skrev:
Illuminatus skrev:Skulle lösningen fungera? Har fått godkännande från sambon återigen, måste ha världens bästa :mrgreen:

Ja då. Den placeringen är du isf inte ensam om att ha. Det finns nog bättre, men då är antingen frontarna eller fönstren ivägen. Hade jag vart du så hade jag kört efter denna.

Personligen så hade jag nog hellre valt 6st 15"(eller om du får in 6st 18") och byggt hela vägen till taket. Jag tror det både blir bättre ljudmässigt och visuellt, men det är bara spekulationer.

360cm höga moduler?? :mrgreen:

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2014-09-04 20:26

Illuminatus skrev:
cobra-427 skrev:Rakt av skulle jag bygga ny tv-bänk med "inge tjafs" två stycken LMS Ultra 18" i två separata lådor ca 240 l styck.
Slutsteg som exempel Proline 3000/5200:-/ärligt 2000W/4 ohm eller om du vill ha något värre FP14000 klonen från
Sanway/ca 10 000:-/ca 4000W/4 ohm.

http://www.data-bass.com/data?page=system&id=3&mset=35

Det här presterar den i en 120 liters låda vad tror du den gör i ca 220 liter låda.
Det räcker nog för din lägenhet dom flyttar ca 15-16 liter dom du har flyttar ca 5-6 liter och spelar inte i närheten
lika starkt längst ner....gav jag dig griller i huvudet nu... :| :) :D

Är inte LMS Ultra "fruktansvärt" dyra? Jag vet vilken bas det är och att den ligger i topp bland de bästa element för låga frekvenser man kan få tag i. 10 000/st har jag lagt på minnet men det kanske inte stämmer? I priset är det fraktat, tullat och momsat...

Griller i huvudet minst sagt :roll:

Vi är alla olika....men för mig när jag bygger så vill jag vara nöjd även morgondagen och inte börja fundera på mer bas... :D
Så det är därför jag bygger Bastornen jag kommer inte att kunna använda dom fullt ut i det rum som dom kommer att stå i och rummet har jag redan bestämt att inte bygga om = klart
Sen så tänker jag lite framåt för dig när du eventuellt flyttar i hus går det att bygga fler lådor i biorum om du tycker att det behövs och man kan bygga bänken klar för två element.
Sedan när man har råd monterar man in det andra elementet så är allt färdigbyggt för två element.
Jag sa åt en på ett annat forum som inte hade råd att köpa två element fast han skulle senare ha två basar att den som skulle bygga lådorna att bygg två på en gång.
OBS...nu har han två basar som spelar och väldigt glad att han lyssnade på mitt förslag om två lådor :wink:

Jag hoppas att det går bättre än för mig när det gäller SI HT 18" :?
Senast redigerad av cobra-427 2014-09-04 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 20:26

Illuminatus skrev:360cm höga moduler?? :mrgreen:

Hela vägen till taket skrev jag. På bilden så ser det ut att vara ganska högt. Man får styra volymen med djupet på lådorna så det blir lagom.

Hur stor innervolym har du ritat nu per bas?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 20:35

AndreasArvidsson skrev:
Illuminatus skrev:360cm höga moduler?? :mrgreen:

Hela vägen till taket skrev jag. På bilden så ser det ut att vara ganska högt. Man får styra volymen med djupet på lådorna så det blir lagom.

Hur stor innervolym har du ritat nu per bas?

Och upp till taket är det 360cm :)

310L yttervolym minus då 19mm material och lite stagning och element. Orkar inte räkna just nu men gissningsvis 240-250L.
Ja precis, så sätt är de rätt anpassningsbara.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 20:42

cobra-427 skrev:
Vi är alla olika....men för mig när jag bygger så vill jag vara nöjd även morgondagen och inte börja fundera på mer bas... :D
Så det är därför jag bygger Bastornen jag kommer inte att kunna använda dom fullt ut i det rum som dom kommer att stå i och rummet har jag redan bestämt att inte bygga om = klart
Sen så tänker jag lite framåt för dig när du eventuellt flyttar i hus går det att bygga fler lådor i biorum om du tycker att det behövs och man kan bygga bänken klar för två element.
Sedan när man har råd monterar man in det andra elementet så är allt färdigbyggt för två element.
Jag sa åt en på ett annat forum som inte hade råd att köpa två element fast han skulle senare ha två basar att den som skulle bygga lådorna att bygg två på en gång.
OBS...nu har han två basar som spelar och väldigt glad att han lyssnade på mitt förslag om två lådor :wink:

Jag hoppas att det går bättre än för mig när det gäller SI HT 18" :?

Jag förstår tänket :)
Samtidigt är jag av den typen att oavsett vad jag köper så kommer jag ändå vilja byta i framtiden. Testa nytt alltså oavsett om det är förbättring eller ej men det har ju med intresse att göra.

Men visst kan man börja med en om man är säker på att utöka antalet i framtiden.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 20:47

Illuminatus skrev:
Och upp till taket är det 360cm :)

310L yttervolym minus då 19mm material och lite stagning och element. Orkar inte räkna just nu men gissningsvis 240-250L.
Ja precis, så sätt är de rätt anpassningsbara.

Då så. Då är det ju perfekt. Bygg hela vägen till tak med 6st, eller 8a :wink:, element och gör dem så tunna som går. Blir nog skitbra :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 20:52

Heheh men hur fan ska jag få in modulen, frakta två stycken 360cm långa moduler låter jobbigt. När man reser dessa upp kommer någon av kanterna gå i taket i och med att den är längre än 360cm på diagonalen som den blir när man reser den upp. Det löser man ju genom att dela upp takhöjden i kanske 3st moduler men det blir en jäkla massa snickrande och byggande.

Synd med skarvar. En solid bit som ser ut som en del av väggen hade varit grymt...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 20:55

Illuminatus skrev:Heheh men hur fan ska jag få in modulen, frakta två stycken 360cm långa moduler låter jobbigt. När man reser dessa upp kommer någon av kanterna gå i taket i och med att den är längre än 360cm på diagonalen som den blir när man reser den upp. Det löser man ju genom att dela upp takhöjden i kanske 3st moduler men det blir en jäkla massa snickrande och byggande.

Synd med skarvar. En solid bit som ser ut som en del av väggen hade varit grymt...

Du bygger en låda per element. Då bör endå ha var element i en separat kavitet.
Det gör också så att du i framtiden har fler val av placering.

Just att det skall se ut som en del av väggen var min tanke med att låta dem gå hela vägen till taket. Slutar de en bit ovanför huvudhöjd så ser de mer fristående ut tror jag.
Vill man ha hela vägen till tak utan skarvar så är nog bästa alternativet att bygga dem på plats.

Rita på det och avgör själv är mitt tips.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-04 21:02

Illuminatus skrev:Heheh men hur fan ska jag få in modulen, frakta två stycken 360cm långa moduler låter jobbigt. När man reser dessa upp kommer någon av kanterna gå i taket i och med att den är längre än 360cm på diagonalen som den blir när man reser den upp. Det löser man ju genom att dela upp takhöjden i kanske 3st moduler men det blir en jäkla massa snickrande och byggande.

Du kan inte resa något med full takhöjd, men gör du det i sektioner man du skjuta in den övre med bara någon mm i glapp. Byggde mina basstaplar i vardagsrummet som fyra separata lådor, annars hade jag aldrig lyckats varken måla eller får på plats.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 21:08

Hela vägen till tak med 6st 15". 560L yttermått minus 19mm material + stag & element.

Bild

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 21:11

AndreasArvidsson skrev:
Du bygger en låda per element. Då bör endå ha var element i en separat kavitet.
Det gör också så att du i framtiden har fler val av placering.

Just att det skall se ut som en del av väggen var min tanke med att låta dem gå hela vägen till taket. Slutar de en bit ovanför huvudhöjd så ser de mer fristående ut tror jag.
Vill man ha hela vägen till tak utan skarvar så är nog bästa alternativet att bygga dem på plats.

Rita på det och avgör själv är mitt tips.

Det kanske är bäst ja?

Bygga på plats är nog enda alternativet med så många moduler och för att få det att se ut som en del av väggen så att säga. Men jag ställer mig frågan, vill jag det? Osäker just nu faktiskt.

Skall återgå till ritbordet och skissa på lite olika möjligheter, kul är det.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 21:12

Illuminatus skrev:Hela vägen till tak med 6st 15". 560L yttermått minus 19mm material + stag & element.

Jag tor inte du behöver riktigt så mycket volym. Beror ju på vilka element du väljer iof. Så du kan nog göra dem grundare. Räkna på vad innervolymen blir.

Mitt tips är att försänka elementen. Kommer se mycket renare ut från lyssningsplats om man inte ser elementen.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 21:13

Nattlorden skrev:
Du kan inte resa något med full takhöjd, men gör du det i sektioner man du skjuta in den övre med bara någon mm i glapp. Byggde mina basstaplar i vardagsrummet som fyra separata lådor, annars hade jag aldrig lyckats varken måla eller får på plats.

Precis. Nej det känns lite mission impossible med och bygga allt i ett stycke. Vem ska bära liksom?

Det får bli flera moduler i så fall som sedan sätts på plats.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 21:13

Illuminatus skrev:Det kanske är bäst ja?

Bygga på plats är nog enda alternativet med så många moduler och för att få det att se ut som en del av väggen så att säga. Men jag ställer mig frågan, vill jag det? Osäker just nu faktiskt.

Skall återgå till ritbordet och skissa på lite olika möjligheter, kul är det.

Jag hade byggt flera. Platsbygga är inte helt lätt. Speciellt inte om man vill ha basarna frikopplade från golv och väggar.

Gör så :)

Visst är det. Jag sittersjälv och ritar nu.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 21:15

AndreasArvidsson skrev:
Illuminatus skrev:Hela vägen till tak med 6st 15". 560L yttermått minus 19mm material + stag & element.

Jag tor inte du behöver riktigt så mycket volym. Beror ju på vilka element du väljer iof. Så du kan nog göra dem grundare. Räkna på vad innervolymen blir.

Mitt tips är att försänka elementen. Kommer se mycket renare ut från lyssningsplats om man inte ser elementen.

Nej snarare runt 300-350L. Vilket är det enklaste sättet att beräkna innervolymen om man har ett bestämt yttermått?

Försänkning blir det.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 21:15

Illuminatus skrev:Nej snarare runt 300-350L. Vilket är det enklaste sättet att beräkna innervolymen om man har ett bestämt yttermått?

Försänkning blir det.

Först kan du ju räkna ut innermåtten och dess volym. Sedan får man dra av för stag och element.

Kanon det blir snyggast så. Och mindre risk för skador vid flytt.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 21:25

AndreasArvidsson skrev:
Illuminatus skrev:Nej snarare runt 300-350L. Vilket är det enklaste sättet att beräkna innervolymen om man har ett bestämt yttermått?

Försänkning blir det.

Först kan du ju räkna ut innermåtten och dess volym. Sedan får man dra av för stag och element.

Kanon det blir snyggast så. Och mindre risk för skador vid flytt.

...men kan man inte beräkna yttermåttets volym och sedan beräkna materialets totalvolym för att få reda på innervolymen?

Typ så här:

Lådans yttermått: 300 x 520 x 3600 = 561L

(520 x 3600) x 19 x (2) = 70L
(300 x 3600) x 19 x (2) = 40L
(300 x 520) x 19 x(2) = 6L

= 116L får räknas bort från yttermåttets liter

Räknar jag helt tokigt?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 21:27

Tänk på att samtliga skivor inte kan gå hela vägen ut. Någon måste ligga utanför och någon innanför.
Sen så har du avdelning mellan lådorna. Har du lösa lådor så är det dubbla väggar. Skall du sänka ner elementen så behöver du dubbel baffel osv.

Jag tycker det är lättast att räkna innervolym på en ensam låda bara.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 21:29

AndreasArvidsson skrev:Tänk på att samtliga skivor inte kan gå hela vägen ut. Någon måste ligga utanför och någon innanför.
Sen så har du avdelning mellan lådorna. Har du lösa lådor så är det dubbla väggar. Skall du sänka ner elementen så behöver du dubbel baffel osv.

Ok. Men hur gör du om du har ett bestämt yttermått du vill bygga efter?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 21:31

Illuminatus skrev:
AndreasArvidsson skrev:Tänk på att samtliga skivor inte kan gå hela vägen ut. Någon måste ligga utanför och någon innanför.

Ok. Men hur gör du om du har ett bestämt yttermått du vill bygga efter?

Du får ta fram innermåttet helt enkelt. Har du 19mm material så är det ju yttermåtten minus 38mm på var dimension. 57mm med dubbel baffel.
Sen så räknar du volym på innermåttet istället och sedan drar du av för stag och element.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum