MichaelG skrev:Nice!!!
Låter skoj

Välkommen till infraträsket

Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:Nice!!!
2-ch skrev:MichaelG skrev:Nice!!!
Låter skoj![]()
Välkommen till infraträsket
steveo1234 skrev:Äsch, du hör ju helt klart fel. Man kan inte höra under 20hz. Har du dubbelblindtestat?
ante_77 skrev:Morello skrev:
Det märkliga är att många av dessa TV-missbrukare inte "har tid" med någonting.
Jag kommer dessutom att tänka på dessa som inte hör något när man pratar md dom. Då är så pass insjunkna i TV'n att dom skärmar av sig från omvärlden. Nästan så att dom måste koncentrera sig väldigt djupt för att klara av att följa med Björnes magasin.
Säkert samma människor som försvinner in i en bubbla bra dom får en dagstidning i handen.
Dom blir apatiska.
Morello skrev:Annars kan man ju sjunka ned i soffan å slutföra sina administrativa/byråkratiska skyldigheter.
Komorok skrev:Vill du provocera basen mer så kanske denna gamla spellista är till hjälp:
http://open.spotify.com/user/komorok/pl ... bpLY9s7cB0
steveo1234 skrev: Har du dubbelblindtestat?
Jansson skrev:ante_77 skrev:Morello skrev:
Det märkliga är att många av dessa TV-missbrukare inte "har tid" med någonting.
Jag kommer dessutom att tänka på dessa som inte hör något när man pratar md dom. Då är så pass insjunkna i TV'n att dom skärmar av sig från omvärlden. Nästan så att dom måste koncentrera sig väldigt djupt för att klara av att följa med Björnes magasin.
Säkert samma människor som försvinner in i en bubbla bra dom får en dagstidning i handen.
Dom blir apatiska.
För att nyansera det hela lite.
Det finns många ensamma människor i detta land. För dessa personer är tv det enda egentliga sällskap de har.
Ensamheten är allt som oftast inte självvald.
Det finns också människor som befinner sig i en livssituation där verklighetsflykt i vad många skulle kalla "dålig tv" eller annan mer lättsmält underhållning kan hjälpa dem att känna sig lite gladare. En tillfällig flykt från en verklighet som kan kännas ganska hopplös.
IngOehman skrev:Underbart inlägg!
Du är en god människa, Jansson.
Att spotta på TVn blir lätt lite som att spotta på människors liv*.
Vill gärna lägga till att även för dem som är motsatsen till ensamma, kan TV ibland erbjuda en sorts "välkommen ensamhet" - en stund utan interaktivitet. En där man bara kan luta sig tillbaka och slippa deltaga.
Datorsamhället är en underlig sak där aktörer pratar i munnen på varandra för att övertrumfa varandra i interaktivitet. Jag begriper det inte. Hela verkligheten utanför datorernas värld är ju interaktiv. Det som är så fantastiskt, eller en av de saker som är så fantastiska, med att spela musik på anläggningen eller titta på en film, är ju att det är ett avbrott från det interaktiva - en chans att SLIPPA interagera!![]()
Se vad interaktivitetsnojan har gjort med skolan. Katederundervisningen är snart ett minne blott. Det är mycket tragiskt. Men visst, det ställer krav på lärarna. Att vara intressant är en konst. Lärare som får elever att somna är inget bra alternativ.
Vh, iö
- - - - -
*Dock tror jag man kan adressera fördumningsproblem via televisionen utan att sätta sig till doms över hur folk lever sina liv. Att utbudet som sådan är ett problem när så många inte finner något att titta på, är ju ett problem som jag tycker måste kunna diskuteras. TVn skulle enligt min uppfattning kunna vara oerhört mycket mera berikande än den är idag. BBC är som jag ser det bäst på att se detta problem och (ibland) utnyttja mediet till något värdefullt.
Jansson skrev:@ ante_77.
Det är svårt att bemöta ditt inlägg.
Jag tappar lusten att argumentera med dig.
Vi låter det vara så här.
IngOehman skrev:Program tenderar att drabbas av att så många producenter alltid sänker nivån till en som gör att ALLA alltid skall kunna begripa precis allt. Men vad skall det vara bra för?
Morello skrev:Exakt, alltför många program är nivillerade till samma låga nivå.
IngOehman skrev:Ja, och som jag ser det ligger en stor del av det problemet i att utbudet är enkelriktat och fördummande.
När jag skriver det så ser jag att det kan se ut som om jag menar något annat än det jag menar, jag menar inte att dumma program är dåliga och borde försvinna, jag menar bara att det borde finnas alternativ. Ett större utbud, och mindre rädsla från programmakare att lägga sig på en hög nivå.
Program tenderar att drabbas av att så många producenter alltid sänker nivån till en som gör att ALLA alltid skall kunna begripa precis allt. Men vad skall det vara bra för?
phloam skrev:IngOehman skrev:Ja, och som jag ser det ligger en stor del av det problemet i att utbudet är enkelriktat och fördummande.
När jag skriver det så ser jag att det kan se ut som om jag menar något annat än det jag menar, jag menar inte att dumma program är dåliga och borde försvinna, jag menar bara att det borde finnas alternativ. Ett större utbud, och mindre rädsla från programmakare att lägga sig på en hög nivå.
Program tenderar att drabbas av att så många producenter alltid sänker nivån till en som gör att ALLA alltid skall kunna begripa precis allt. Men vad skall det vara bra för?
Vad vi behöver är TV'ns motsvarighet till Elit-singlar! ELIT-TV för eliten!! Något för dem med höga ambitioner! 90% bildning! Folk utan Fil Kand need not apply!
Nej men allvarligt talat, jag tror snarare tvärtom - det är faktiskt så att dumma program borde försvinna, och ersättas av program som har kvaliteér på flera plan så att - faktiskt.se - alla kan se på dem med behållning.
Ta BBC - som på ett genialt sätt kombinerar fjantig humor med bildning och skapar klockren underhållning i "QI" med Stephen Fry. Eller Mythbusters, eller naturprogram med Bill Bailey, eller inte minst Top Gear..... Bra TV är bra tv oavsett t.ex. bildningsambitioner. Om Fångarna på Fortet (eller vad som) gjordes med stil så skulle det vara sevärt för alla. Plus bildande. Men där är vi inte ännu.
phloam skrev:phloam skrev:IngOehman skrev:Ja, och som jag ser det ligger en stor del av det problemet i att utbudet är enkelriktat och fördummande.
Vad vi behöver är TV'ns motsvarighet till Elit-singlar! ELIT-TV för eliten!! Något för dem med höga ambitioner! 90% bildning! Folk utan Fil Kand need not apply!
Nej men allvarligt talat, jag tror snarare tvärtom - det är faktiskt så att dumma program borde försvinna, och ersättas av program som har kvaliteér på flera plan så att - faktiskt.se - alla kan se på dem med behållning.
Ta BBC - som på ett genialt sätt kombinerar fjantig humor med bildning och skapar klockren underhållning i "QI" med Stephen Fry. Eller Mythbusters, eller naturprogram med Bill Bailey, eller inte minst Top Gear..... Bra TV är bra tv oavsett t.ex. bildningsambitioner. Om Fångarna på Fortet (eller vad som) gjordes med stil så skulle det vara sevärt för alla. Plus bildande. Men där är vi inte ännu.
ante_77 skrev:Det bästa med hembio är att det duger med vilka högtalarkablar som helst.
Det kan för så vitt ge utslag på mätkurvor. Men eftersom det bara förmedlas en massa oljud så kan man egentligen bara låta morsan slå på kastrullocken och wobbla med tunnplåt för att simulera åskväder. Dock fixar morsan bara en kanal. Sketen kabel från Biltema duger till övriga kanaler.
phloam skrev:IngOehman skrev:Ja, och som jag ser det ligger en stor del av det problemet i att utbudet är enkelriktat och fördummande.
Ta BBC - som på ett genialt sätt kombinerar fjantig humor med bildning och skapar klockren underhållning i "QI" med Stephen Fry. Eller Mythbusters, eller naturprogram med Bill Bailey, eller inte minst Top Gear..... Bra TV är bra tv oavsett just enbart bildningsambitioner. Om Fångarna på Fortet (eller vad som) gjordes med stil så skulle det vara sevärt för alla. Plus bildande. Men där är vi inte ännu.
2-ch skrev:ante_77 skrev:Det bästa med hembio är att det duger med vilka högtalarkablar som helst.
Det kan för så vitt ge utslag på mätkurvor. Men eftersom det bara förmedlas en massa oljud så kan man egentligen bara låta morsan slå på kastrullocken och wobbla med tunnplåt för att simulera åskväder. Dock fixar morsan bara en kanal. Sketen kabel från Biltema duger till övriga kanaler.
Vilken märklig kommentar
Morello skrev:Vad är det för fel på biltemas kabel?