Exempelvis så är det ju vanligt att anse att elektrostater skall stå en bit från väggen. Även vinklingen inåt kan man ju pröva sig fram till och ibland även läsa manualen för att få producentens uppfattning.. Avståndet till lyssningsplats finns det också tankar om.
De flesta högtalare står rakt upp, alltså lodrätt. Finns självklart undantag. Martin Logan ställs dock ofta lutande svagt bakåt. Tror att det också är vanligt för andra panelhögtalare. Rätta mig om jag har fel
Misstänker att syftet med denna uppställning, att luta panelen svagt bakåt, är till för att behålla samma karaktär på ljudbilden stående som sittandes. Panalen kanske inte är tillräckligt hög för att den med sin höga direktivitet skall sprida ljudet jämnt i hela rumshöjden.
Men får denna lutning några konsekvenser för kvalitén på ljudbilden. Ja, min erfarenhet idag säger detta. Ställer du panelen rakt så blir kvaliten bättre
Jag har nu prövat att ställa panelerna helt lodrätt. Först tycket jag mig inte höra något. Men sedan upplevde jag större klarhet, lite mera dynamik och mera bergfast placering av de olika instrumenten och rösterna.
Har sökt på nätet och inte hittills funnit några djupare resonemang eller försök. Enligt Stefan finns det någon bok som tipsar om att man kan försöka ändra lutningen.
Nu har jag ingen förklaring till varför det blir en ändring. En reflektion om reflexerna kan ju vara att jag minskar reflexerna från tak och den höga delen av väggen bakom lyssningsposition. Mera av energin hamnar i soffan som ju dämpar och reflekterar bort energin från lyssningspositionen. Så svagare och senare reflexer.
Observera att jag i den del av väggen bakom lyssningspositionen som nu får mindre av direktljudet har Svanåvingar. Resten är bokhylla med vinylskivor samt böcker. Bakom böckerna är det absorbenter. Böckerna är hyggligt slarvigt uppställda. Men Stefan på Akkelis har berättat om annan kund som ställt Martin Logan lodrätt med gott resultat.
Finns det någon annan som provat att ändra lutningen på sina panelhögtalare