[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Re: [DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Akustik, mätning, EQ..

Inläggav Illuminatus » 2014-09-04 21:33

AndreasArvidsson skrev:
Illuminatus skrev:
AndreasArvidsson skrev:Tänk på att samtliga skivor inte kan gå hela vägen ut. Någon måste ligga utanför och någon innanför.
Sen så har du avdelning mellan lådorna. Har du lösa lådor så är det dubbla väggar. Skall du sänka ner elementen så behöver du dubbel baffel osv.

Jag tycker det är lättast att räkna innervolym på en ensam låda bara.

Ok. Men hur gör du om du har ett bestämt yttermått du vill bygga efter?

Du får ta fram innermåttet helt enkelt. Har du 19mm material så är det ju yttermåtten minus 38mm på var dimension. 57mm med dubbel baffel.
Sen så räknar du volym på innermåttet istället och sedan drar du av för stag och element.

Kanon, tack :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-09-04 21:45

AndreasArvidsson skrev:Personligen så hade jag nog hellre valt 6st 15"(eller om du får in 6st 18") och byggt hela vägen till taket. Jag tror det både blir bättre ljudmässigt och visuellt, men det är bara spekulationer.

Jag vill nog hålla med om att ha element upp till taket för att mer likna en linjekälla.

Men, ni som är insatta i det akustiska, vad tror ni om att ha fyra moduler där man ställer två på varandra i hörnen för att nå de 360cm (eller i närheten av), sen sätter man elementen så det som är längs ner kommer upp lika mycket från golvet som basen längst upp kommer från taket?

Snårigt att förklara det där. :D

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2014-09-04 21:48

Bara mina lådor som är ca 180 cm hög väger utan element ca 120 kg! med element blir det ca 180 kg!! :lol:

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-09-04 22:08

Illuminatus skrev:
cobra-427 skrev:Rakt av skulle jag bygga ny tv-bänk med "inge tjafs" två stycken LMS Ultra 18" i två separata lådor ca 240 l styck.
Slutsteg som exempel Proline 3000/5200:-/ärligt 2000W/4 ohm eller om du vill ha något värre FP14000 klonen från
Sanway/ca 10 000:-/ca 4000W/4 ohm.

http://www.data-bass.com/data?page=system&id=3&mset=35

Det här presterar den i en 120 liters låda vad tror du den gör i ca 220 liter låda.
Det räcker nog för din lägenhet dom flyttar ca 15-16 liter dom du har flyttar ca 5-6 liter och spelar inte i närheten
lika starkt längst ner....gav jag dig griller i huvudet nu... :| :) :D

Är inte LMS Ultra "fruktansvärt" dyra? Jag vet vilken bas det är och att den ligger i topp bland de bästa element för låga frekvenser man kan få tag i. 10 000/st har jag lagt på minnet men det kanske inte stämmer? I priset är det fraktat, tullat och momsat...

Griller i huvudet minst sagt :roll:

Det sias en del om TC Sounds framtid på amerikanska forum. Dom har ju haft en del upp och nergångar genom åren, folk har blivit blåsta (däribland ett par på detta forum) samt sin beskärda del av kvalitetsproblem. Att nu Parts Express slutar sälja TC Sounds gör inte saken bättre. I min mening ligger UXL-18 inte långt efter LMS-Ultra och om man dessutom tar med i beräkningen att den kostar ungefär hälften så mycket så...

Sen har vi ju så klart forumprojektet som numer är skickad för Klippel-analys...

Summer Passing

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2014-09-04 23:40

Att dom låter så mycket när dom spelar är inte ens nära ok UXL-18

https://www.youtube.com/watch?v=aOX0S4htmxY

https://www.youtube.com/watch?v=4a43dh-OysA

https://www.youtube.com/watch?v=zAJCCziHS_0

Vet du var man kan läsa om TC sounds problem varför dom ska upphöra hos Parts Express Aerob ?
Hur som helst är det tråkigt att många leverantörer har problem att överleva och det är inte bra för mig med garanti och om man
måste köpa reservdelar :(

Ta exempel stereointegrity dom har sålt ut SI HT 15" D2 när har dom sålt ut nästa hur blir det med garanti osv ???
Tråkigt att läsa hur som helst.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-09-05 00:43

Tre youtube-klipp från samma användare, utan bakgrundshistoria, säger kanske inte så himla mycket om produkten som sådan. Det kan ju handla om defekta och/eller duktigt misshandlade element. Har inte läst några invändningar mot UXL-18 tidigare vad jag kan minnas, trots det nyligen genomförda gruppköpet på avsforum.

Från data-bass test: After free air testing the driver for mechanical and motor noise at high excursion it is surprisingly quiet even during heavy excursion. The suspension in particular is impressive in its lack of noise up until what looked to be about 2.5\" peak to peak excursion where some clacking or tapping developed abruptly which might be related to the surround offset on this particular unit perhaps causing coil rock. The driver did not seem to be in any mechanical danger at almost 3\" peak to peak. The Xmech is listed at about 45mm inward. The noise could be any number of things at that kind of excursion level.

Nu hade förvisso detta test-exemplar ett par andra blemmor, men ändå.

Jämförande mätningar: LMS Ultra: http://www.data-bass.com/data?page=system&id=3&mset=35 UXL-18: http://www.data-bass.com/data?page=system&id=75&mset=81

Angående PE och att dom slutar sälja TC, http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... st27133386
Angående andra problem runt TC så finns det en uppsjö, delvis kvalitetsrelaterade men även KK's och folk som blivit blåsta på större och mindre summor pengar. Här är lite av historian: http://www.avsforum.com/forum/113-subwo ... iness.html finns även en del skrivet här på forumet om du letar. Piotr blev blåst på ett par element, tror även IÖ har haft problem med TC.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-05 15:53

Är det någon som hört gott om Dayton's UM-18 Ultimax?
Hur ligger den till prestandamässigt jämfört med SI, TC Sounds etc?

Jag läste på något engelsk forum att konen var tung, typ 560g men det säger mig egentligen ingenting. Tyckte bara det lät så mycket...

Har lite alternativ som jag funderar på:

1: 4st 18" typ SI 18", Dayton eller liknande.

2: 6st 15" samma som ovan.

3: 2st 18" typ LMS Ultra (men TC verkar utgå från P-E, iaf LMS-serien)

Användarvisningsbild
HK430

Re: [DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygg

Inläggav HK430 » 2014-09-06 22:14

Du skulle kunna bli först med uxl-18, flera på andra forum som blivit nöjda med dessa.

alt. 6st 390HF eller några DCS380-4

Dom sista har jag funderat på, 6 stycken sådana flyttar ungefär lika mycket som 4 stycken RF390 men dom(380-4) är 100 dollar billigare totalt
och jag inbillar mig att 6 element som slår kortare har bättre förutsättningar för att låta trevligt än 4 stycken som slår långt.

Å andra sidan så är det en fråga vilket element som låter minst illa vid x-max, skulle ju kunna tycka att det dyrare elementet borde låta bättre. Samtidigt som det skiljer 12mm(p-p) i slaglängd. Hur mycket kostar 12mm extra är frågan

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-07 01:27

Hmm, tycker jag läser mycket om uxl-18 lite överallt.

Vad är det som är så speciellt med detta element? Är det ett mer kapabelt element än de tidigare nämnda?
Det kostar ändå 550 dollar vilket är en hel del.

Skoj med fler förslag :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-09-07 11:59

Illuminatus skrev:Hmm, tycker jag läser mycket om uxl-18 lite överallt.

Vad är det som är så speciellt med detta element? Är det ett mer kapabelt element än de tidigare nämnda?

http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=48

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-09-07 13:01

boom skrev:

http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=48

Prisvärt fast UXL ligger +5dB från 20Hz och neråt men sen skiljer det bara +3dB uppåt. Beror ju på hur många moduler man har plats till.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-07 15:07

+5db är en hel del om jag inte tänker helt galet? Det borde vara nära 2 gånger så starkt vid 20hz och nedåt?
Priset var ju helt ok på Daytonelementet.

Det finns en budget på ca 10 000 för elementen & jag siktar någonstans mellan 4-6 st element.

I hur många liter trivs Dayton RSS460 18" elementet i?

Jag har plats för många moduler på höjden men egentligen blir det bara två eftersom placeringen relaterat till golvytan ses som två enkla moduler. Som sagt, jag bygger på höjden.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-09-07 15:12

Anledningen till att UXL-18 nämns titt som tätt är nog helt enkelt därför att det presterar relativt likvärdigt med LMS Ultra fast till ett mycket lägre pris. Klicka på länken och välj LMS Ultra i System Measurement Comparison för en grafisk jämförelse: http://www.data-bass.com/data?page=system&id=75&mset=81

Nu kanske jag upplevs som partisk men hade jag varit i dina kläder hade jag avvaktat på Klippel-analysen av "faktiskt-elementet" som bör komma när som helst.

Summer Passing

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-09-07 15:35

Aerob skrev:

Anledningen till att UXL-18 nämns titt som tätt är nog helt enkelt därför att det presterar relativt likvärdigt med LMS Ultra fast till ett mycket lägre pris. Klicka på länken och välj LMS Ultra i System Measurement Comparison för en grafisk jämförelse: http://www.data-bass.com/data?page=system&id=75&mset=81

Nu kanske jag upplevs som partisk men hade jag varit i dina kläder hade jag avvaktat på Klippel-analysen av "faktiskt-elementet" som bör komma när som helst.

Möjligen att den är jämförbar men den distar något kopiöst om man ser på simulering i basta sen ser man på hur Q värde ser ut så är det inte så roligt att se den grafen.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-09-07 15:44

Illuminatus skrev:+5db är en hel del om jag inte tänker helt galet? Det borde vara nära 2 gånger så starkt vid 20hz och nedåt?

Det finns en budget på ca 10 000 för elementen & jag siktar någonstans mellan 4-6 st element.

Jag har plats för många moduler på höjden men egentligen blir det bara två eftersom placeringen relaterat till golvytan ses som två enkla moduler. Som sagt, jag bygger på höjden.

140 liter med ett Q på 0.54

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-07 15:56

Aerob skrev:

Ah okej, då förstår jag. Ja, halva priset verkar det vara vad jag kan se så det är ju stor skillnad.

Ja själva köpet kommer vänta tills flytten är klar, dvs mitten av november men just nu försöker jag få fram så många förslag som möjligt för att detta ska bli så bra som möjligt framöver :)

Jag känner att jag lärt mig lite av mina misstag från förra året då jag nästan spontanköpte två bilbaselement till ett hutlöst pris enligt vissa här inne på forumet. Jag vet med mig idag att jag hade kunnat få så mycket mer för de pengar jag investerade då men man lär sig på resans gång och just nu vill jag lita mycket på er som faktiskt kan.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-07 16:06

boom skrev:
Illuminatus skrev:+5db är en hel del om jag inte tänker helt galet? Det borde vara nära 2 gånger så starkt vid 20hz och nedåt?

Det var en helt ok lådvolym för en 18 tummare.
Då finns det plats för 4 st till en början med vilket borde tillfredsställa mitt behov. 140L per element blir 280L på respektive sida om högtalarna, det får plats.

Jag funderar på att bygga modulerna 240cm höga & sedan anpassa bredd & djup efter önskad volym. Eftersom jag läst att elementen bör ha en egen kabinett så tänkte jag att man slår upp en heltäckande vägg precis i mitten av basmodulen som då delar in modulen i två separata lådor.
Fördelen med detta är att det inte blir några skarvar, nackdelarna är en oerhört tung låda, begränsad placeringsmöjlighet (dock så är det där den enda placeringen som är möjlig i just denna lägenheten), jobbigt och måla.

Men rent ljudmässigt, fungerar det att dela upp modulen i två med hjälp av en skiljevägg som sätts upp?

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2014-09-07 16:10

Danne2

Inläggav Danne2 » 2014-09-08 14:13

Illuminatus skrev:
boom skrev:

Det var en helt ok lådvolym för en 18 tummare.
Då finns det plats för 4 st till en början med vilket borde tillfredsställa mitt behov. 140L per element blir 280L på respektive sida om högtalarna, det får plats.

Jag funderar på att bygga modulerna 240cm höga & sedan anpassa bredd & djup efter önskad volym. Eftersom jag läst att elementen bör ha en egen kabinett så tänkte jag att man slår upp en heltäckande vägg precis i mitten av basmodulen som då delar in modulen i två separata lådor.
Fördelen med detta är att det inte blir några skarvar, nackdelarna är en oerhört tung låda, begränsad placeringsmöjlighet (dock så är det där den enda placeringen som är möjlig i just denna lägenheten), jobbigt och måla.

Men rent ljudmässigt, fungerar det att dela upp modulen i två med hjälp av en skiljevägg som sätts upp?

Min reflektion, för din budget får du inte 6st 18", om ens 4st. Kanske 15" bättre istället då. Som jag sett dig ritat så borde du inte ha problem att få till volym för 3st element per "torn" eller per sida om man så säger.

Om du funderar på Dayton elementet, så är nog Stereo Integritys billigare, och om inte bättre om du läser tester och även kommentarer från Josh Ricci.
SI's 18" passar 115-120liter i intern lådvolym (borträknad element och stag förstås) ändringar från det gör du om du vill ändra Qtc upp/ner, och du kan ju använda dämpmaterial i lådan till att få ner det också.

Heltäckande vägg som du skriver funkar bra för att ha elementen åtskilda, du behöver inte ha så tjockt material heller, borde vara lite flex på den ytan om det nu blir någon pga. samtidig trycksättning på båda sidor Tjockare än 16mm MDF skulle jag inte ta.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-09-08 19:54

undrar hur jänkarna får till det undrar om dom glömmer att en talspole blir varm och ändrar Q värdet.
Bilagor
2014-09-08_195014.png
ännu finare Q värde
2014-09-08_195014.png (46.8 KiB) Visad 4622 gånger
2014-09-08_195000.png
fint Q värde
2014-09-08_195000.png (46.86 KiB) Visad 4622 gånger

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-08 22:31

En fyra stycken SI 18 blir det i alla fall för de pengarna. Daytonsubbarna är snäppet dyrare & hamnar på runt 12k för fyra.

Jag är lite osäker kring storleken. 18" hade varit trevligt att testa samtidigt som jag får två element extra om jag går ner på exempelvis 15" från Stereo Integrity tex. Faktiskt egna 15" är också av intresse men jag måste säga att 18" är det som lockar av någon anledning.

Simulerar verkligen SI 18 bra i 115-120 liter? Jag har hört att runt 220L skall vara bra för ett q-värde på runt 0.5?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-09-09 06:08

Illuminatus skrev:En fyra stycken SI 18 blir det i alla fall för de pengarna. Daytonsubbarna är snäppet dyrare & hamnar på runt 12k för fyra.

Jag är lite osäker kring storleken. 18" hade varit trevligt att testa samtidigt som jag får två element extra om jag går ner på exempelvis 15" från Stereo Integrity tex. Faktiskt egna 15" är också av intresse men jag måste säga att 18" är det som lockar av någon anledning.

Simulerar verkligen SI 18 bra i 115-120 liter? Jag har hört att runt 220L skall vara bra för ett q-värde på runt 0.5?

Man får ner den basen som bäst vid 220 liter till Q0.66 och inga 0.5 .
skall man nå Q 0.5 så krävs det en låda på 900 liter det man glömmer är att talspolen blir varm och då ändras Q värdet till det högre eller tll det lägre.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-09 08:01

boom skrev:
Illuminatus skrev:En fyra stycken SI 18 blir det i alla fall för de pengarna. Daytonsubbarna är snäppet dyrare & hamnar på runt 12k för fyra.

skall man nå Q 0.5 så krävs det en låda på 900 liter det man glömmer är att talspolen blir varm och då ändras Q värdet till det högre eller tll det lägre.

900L 8O

Ok, jag hänger med. Om 220L skulle bli svårt att få till, skulle 170L fungera bra till 1st SI 18?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-09-09 08:33

Illuminatus skrev:
boom skrev:

900L 8O

Ok, jag hänger med. Om 220L skulle bli svårt att få till, skulle 170L fungera bra till 1st SI 18?

Då blir det högre Q värde

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-09 08:39

boom skrev:

Då blir det högre Q värde[/quote]

Är det inom ramen för vad som anses vara ett OK q-värde?
Är det risk för ökad distorsion pga den mindre lådan i och med att det blir ett högre inre lådtryck?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-09-09 10:03

Ramen för vad som anses ok q-värde verkar ju skilja sig åt beroende på vilken sida pölen du står.
Jänkarna verkar ha en förkärlek till "små" lådor vad jag fattat det som, ofta verkar det rekommenderas lådor designade mot Q=0,7 utan talspoleuppvärmning.

Jag har även funderat på om det spelar någon större roll egentligen, de verkar gödsla med element istället, är väl en annan väg att gå.
Alltså att ha tillräckligt många element så man inte når speciellt höga lådtryck även om lådorna är små då elementen inte behöver slå så långt...
Tänker jag fel här?
Tonkurvan med avseende på q-värde borde väl spela mindre roll egentligen om det ändå skall dras på med eq, skillnaden är bara att lite mer eq behövs?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-09 10:06

Vilket Q-värde man är ute efter är ju också beroende på tillämpning. Skall du bara ned till 20Hz så fungerar 0.7Q bra. Vill du däremot ha tryck ned till 5Hz så är ett mycket lägre Q att föredra.
Detta är trots att man ha EQ; du vill ju inte lyfta mer än nödvändigt.

Och ja visst är det så att om du dimensionerat ditt system för att maximalt använda halva xmax så får du ett lägre lådtryck än om du tänker använda hela tillgängliga slaglängden.

Det är en avvägning efter ens egna behov och tycke helt enkelt. Det finns ingen optimal Q för alla situationer.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-09-09 10:27

Det kan vara något jag fått om bakfoten men tycker att jag sett det när jag räknat om från kubikfötter till liter på vissa trådar på avs exempelvis.
Säg 120L eller så per låda till SI HT18, fast 16st av de då eller så.
Vet inte hur mycket av slaglängden som används men jag får en känsla av att dessa personer siktar på output "hela vägen ner"

Danne2

Inläggav Danne2 » 2014-09-09 13:41

Du får inte hem 4st SI18 för de pengarna, inte med frakt, tull, moms. Bara priset och frakten kommer gå på över 2500kr/st om du beställer och låter SI skicka dem till dig och då har du inte betalt tull och moms än..
Även om du kör någon form av package forwarding så kommer du inte under din gräns.
Vill inte vara negativ, men många räknar för optimistiskt på vad det kostar hem till dörr.

Beror på vad du menar med "simulerar bra", med 115liter kommer du ner med Qtc under 0,7, har inte Winisd på denna dator, men tror det hamnar kring 0,67. Så dämpar du lådan så kommer du ner lägre.
Har du som mål att nå Qtc på 0,5? Någon speciell anledning? Ska du ha primärt till musik, eller till hembio också?
Har du gott om plats i dina bastorn så kan du ju bara utnyttja det, och ta större volym om du har plats. Men detta är en bra utgångspunkt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum