Technics har återuppstått

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Technics har återuppstått

Inläggav phloam » 2014-09-07 01:31

Vee-Eight skrev:Kass om det inte blir en skivspelare, speciellt sl12xx. Trams.

jag förstår dig :D men samtidigt så tycker jag faktiskt att det är bra att de blickar framåt (digitalt, streamat, trådlöst) och inte kör ut nån hemskt homestylad 1200-modell till det nya...! SL-1200 är en DJ-spelare och för cool för denna typ av finsterio. Fast iofs... en ny modern tangentialare skulle kanske platsa..... :P

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-09-07 02:12

Jag tycker att det finns för få slot in-skivspelare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-09-07 08:26

phloam skrev:

jag förstår dig :D men samtidigt så tycker jag faktiskt att det är bra att de blickar framåt (digitalt, streamat, trådlöst) och inte kör ut nån hemskt homestylad 1200-modell till det nya...! SL-1200 är en DJ-spelare och för cool för denna typ av finsterio. Fast iofs... en ny modern tangentialare skulle kanske platsa..... :P

Eller en SL1200, precis som den var. Den mest kända Technics-produkten öht, som har kunder utan att man eg behöver göra reklam eller omkonstruera den. Att inte ha med den i sortimentet är ju detsamma som att skjuta sig i foten. Det brukar sällan anses som att blicka framåt. ;)

Skulle de "blicka framåt" så borde de inte dutta med tvåkanal och gigantiska hifidelar öht. Då borde de endast syssla med lurar och tillbehör till telefoner, för det är väl där "framtiden" är gällande att lyssna på musik.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-09-07 10:10

+1

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-07 14:35

Nu var det ju inte så länge sen de lade ner produktionen av SL-1200, så att redan nu återuppta den skulle framstå som flimsigt. Dessutom skulle den nyheten helt förta effekten av att Technics är tillbaka på scenen som hifi för hemmet.

Det är väl inte helt otänkbart att de i framtiden återupptar 1200-serien, men blir en sak för DJ-communityt främst och den produkten står på egna ben (fötter). :)

Som det är nu så tycks de ha fokus på att skapa bra ljud med modern/ny teknik, vilket i sig anknyter till hur det var förr, utan att gräva ner sig i nåt nostalgiträsk. Så hur mycket jag än gillar deras gamla grejer, tycker jag att detta är en sund omstart.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-09-08 23:39

Vee-Eight skrev:
phloam skrev:

Eller en SL1200, precis som den var. Den mest kända Technics-produkten öht, som har kunder utan att man eg behöver göra reklam eller omkonstruera den. Att inte ha med den i sortimentet är ju detsamma som att skjuta sig i foten. Det brukar sällan anses som att blicka framåt. ;)

Skulle de "blicka framåt" så borde de inte dutta med tvåkanal och gigantiska hifidelar öht. Då borde de endast syssla med lurar och tillbehör till telefoner, för det är väl där "framtiden" är gällande att lyssna på musik.

Den förklaring jag hört till varför produktionen av SL-1200 lades ner var att maskinerna/verktygen till tillverkningen var utslitna och att det inte gick att få ekonomi i att tillverka nya då försäljningen var så pass liten jämfört med under tiden då den togs fram.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-09-09 07:09

Vinylcalle skrev:Den förklaring jag hört till varför produktionen av SL-1200 lades ner var att maskinerna/verktygen till tillverkningen var utslitna och att det inte gick att få ekonomi i att tillverka nya då försäljningen var så pass liten jämfört med under tiden då den togs fram.

MvH Carl

Låter rimligt.
Kan man därigenom dra slutsatsen att de senaste producerade 1200:orna var lite... ska vi säga glapp? :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-09-09 08:37

Vinylcalle skrev:
Den förklaring jag hört till varför produktionen av SL-1200 lades ner var att maskinerna/verktygen till tillverkningen var utslitna och att det inte gick att få ekonomi i att tillverka nya då försäljningen var så pass liten jämfört med under tiden då den togs fram.

MvH Carl

Rimlig förklaring. Men samtidigt skulle det innebära att de medvetet inte investerat i nya verktyg, för de pengar man faktiskt tjänat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-09-09 09:31

Vee-Eight skrev:Rimlig förklaring. Men samtidigt skulle det innebära att de medvetet inte investerat i nya verktyg, för de pengar man faktiskt tjänat.

Vilket i ock för sig inte är något ovanligt.
Kortsiktighet blir ett signum när kvartalsrapporter måste visa vinst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-09 09:33

De har väl investerat i annat som de sett större framtid för snarare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-09-09 12:59

Men just den är ju helt kass då den saknar all förmåga att avkoppla underlaget den står på.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-09-09 13:16

Morello skrev:

Men just den är ju helt kass då den saknar all förmåga att avkoppla underlaget den står på.

Ja fy fan. Tänk den i ett DJ-bås på ett uteställe eller nåt, hade aldrig funkat

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-09-09 15:29

Då Technics användes för DJ på discotek då det begav sig så byggdes alltid en bänk till skivspelarna som var flytande upphängd. De var endast då som det fungerade med Cerwin på discotek.

Som parentes kan jag säga att Linn kunde man ställa rakt på jordbävningshornet. Men Linn var obrukbar för discotek.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-09-09 15:45

Morello skrev:

Funkade alldeles ypperligt. Använde aldrig ngt specialbyggt i bänkväg, utan de placerades på varsin sida om mixern, utan krusiduller. Man kan placera en löst uppblåst barncykelslang under spelarn, men det blev helt värdelöst då spelarn blev väldigt känslig för stötar.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-09 16:09

Lucas Söderberg brukade spika fast skivspelarriggen i taket med spikpistol och låta den hänga ner. Hittade en suddig bild:

Bild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-09 16:43

Kul, då väntar vi på lyssningsintryck och tester. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-09-10 01:18

2-ch skrev:
Vinylcalle skrev:Den förklaring jag hört till varför produktionen av SL-1200 lades ner var att maskinerna/verktygen till tillverkningen var utslitna och att det inte gick att få ekonomi i att tillverka nya då försäljningen var så pass liten jämfört med under tiden då den togs fram.

MvH Carl

Låter rimligt.
Kan man därigenom dra slutsatsen att de senaste producerade 1200:orna var lite... ska vi säga glapp? :twisted: :wink:

Om man vill. En annan slutsats man kan dra är att alla begagnade SL-1200:or inte är jämnbra. Så här såg centrumlagret ut i en kunds maskin som kom in förra veckan för reparation (för ett helt annat fel).
Bilagor
SL-1200 lager 2.jpg
SL-1200 lager 2.jpg (76.51 KiB) Visad 2017 gånger
SL-1200 lager.jpg
SL-1200 lager.jpg (30.28 KiB) Visad 2017 gånger
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-09-10 01:20

Morello skrev:

Jämfört med vad?

Jag är ingen fantast av SL-1200 anser att det finns många direktdrivna spelare ifrån tiden som är attraktivare till dom priser man betalar idag, men just avkopplingen ifrån underlaget tycker jag Technics lyckats väl med.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-09-10 09:42

Jag har gjort ett antal discoteksinstallationer och hållit på med uthyrning (80-talet till början av 90-talet).
SL1200 är på mänga sätt en fantastisk skivspelare, men dess förmåga att svälja vibrationer framför allt i basregistret och hantera svajande golv är rätt värdelös. Med en kapabel rigg och placering där det är mycket bas (särskilt inomhus med väggstöd eller i ett hörn) blir det nästan garanterat återkoppling när man skruvar upp (=odefinierad bas eller rundgångston) och om golvet är svajigt så riskerar nålen att hoppa när de som dansar gör just det synkront.

Bästa lösningen vid fasta installationer var att montera hela disco-bänken på betongstolpar som gjöts/grävdes ner i marken under golvet och inte hade kontakt med innergolvet. Golvet och lokalen kunde då vibrera hur mycket som helst utan att det blev rundgång eller att nålen hoppade.
Om detta inte var möjligt, kunde man hänga upp hela disco-bänken i gummistroppar. I och med att hela bänken var så tung, blev det stabilt nog för DJ:n att jobba ändå. Det fungerade bra. Bänken direkt på ett bord, direkt mot ett trägolv var dömt att misslyckas. -Möjligen kunde det funka vid mindre tillställningar (färre hoppare och lägre ljudnivå (i basen).

Vid något installation (en av mina första större...) ville nöjesstället slippa arrangemanget med betongfundament och vi bestämde att prova och se hur det funkade. De beställda SL-1200-spelarna försenade och vi fick ställa dit ett par enkla Dual-spelare så länge. Det funkade perfekt ljudmässigt invigningskvällen. DJ-n var dock av begripliga skäl inte nöjd, men förstående...
Nåväl SL-1200-spelarna anlände så småningom och NEJ, det gick helt enkelt inte. Basen lät skit och började självsvänga när man skruvade upp. Lätt oerfaren som jag var började jag experimentera med skumgummikuddar fjädrar och annat, men det blev otillräckligt. Jag löste det där och då med en 32-bands Eq och fimpade det register som främst triggade rundgången, vilket inte var optimalt för ljudet på dansgolvet, men det dög och ingen klagade.
Långt senare kom jag på lösningen med hela bänken upphängd i gummistroppar.

Men ändå. SL-1200 var oslagbar på att göra det den var avsedd att göra. Stadig, driftsäker, snabbstartad och skön att jobba med. Det fanns liksom bara ett val och kopiorna var alla klart sämre (Bak i dagarna). Att den är så pass resonansdöd som den ändå är var också fördelaktigt på många sätt och underlättade vidare vibrationsdämpning.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-09-10 09:53

Rent junk alltså. En DJ-spelare mest väsentliga uppgift torde vara att avkoppla från underlaget. På den punkten fungerar inte SL1200.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-09-10 10:11

Problemet med vibrationer var ju lösbart med kringarrangemang och efter åtgärd var ju spelaren så nära perfekt som det gick att komma. Fanns det något bättre till uppgiften, när den slog igenom?
De som jobbade med spelandet behövde en spelare som stod helt stadig, tallriken inkluderad, om man bortser från att den faktiskt kunde rotera :), startade snabbt och inte lät när man vidrörde chassiet. Det fanns vad jag vet på den tiden ingen annan spelare som gjorde det lika bra. Det finns m a o en anledning till att den blev så populär...

Technics kunde dock ha varit bättre på att informera om problem och lösningar.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-09-10 10:27

RogerJoensson skrev:Problemet med vibrationer var ju lösbart med kringarrangemang och efter åtgärd var ju spelaren så nära perfekt som det gick att komma. Fanns det något bättre till uppgiften, när den slog igenom?
De som jobbade med spelandet behövde en spelare som stod helt stadig, tallriken inkluderad, om man bortser från att den faktiskt kunde rotera :), startade snabbt och inte lät när man vidrörde chassiet. Det fanns vad jag vet på den tiden ingen annan spelare som gjorde det lika bra. Det finns m a o en anledning till att den blev så populär...

Technics kunde dock ha varit bättre på att informera om problem och lösningar.

Helt riktigt. Vad jag kommer ihåg så var det riktigt kass att använda sig av ngt lock, men utan det och stadig placering så är den svårslagen. Som sagt, jag hade ingen särskild genomtänkt placering av spelarna när jag använde dem. På klubb så fanns det alltid ett bås som var stadigt byggt, men det var inte så utstuderat att det var gjutet ned till grunden utan kontakt med dansgolvet. Kändes det som en rigid plats att ha pryttlarna på så dög det.
- Carlsson Illuminati -

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-09-10 11:12

Vee-Eight skrev:På klubb så fanns det alltid ett bås som var stadigt byggt, men det var inte så utstuderat att det var gjutet ned till grunden utan kontakt med dansgolvet.

Det kan ju ha vart så att golvet under båsen var byggt så att de vilade direkt mot marken eller stadig vägg, så att det just där var hyggligt vibrations- och svajfritt.

På många nöjesställen i Nordöstra skåne var det i början/mitten på 80-talet standard med problematiska DJ-bås. Inte sällan hade båsen placerats utan tanke på funktion vad gäller vibrationer och ljud. Nya mera baskapabla högtalare + SL1200 = nya utmaningar...

De gamla skivspelarna med fjäderupphängda chassin hade sina fördelar, men den som försökt att jobba snabbt, synka, eller scratcha med en sådan förstår varför det var värt att bereda mark för att få skivspelare typ SL-1200 att fungera.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-10 11:54

RogerJoensson skrev:Om detta inte var möjligt, kunde man hänga upp hela disco-bänken i gummistroppar. I och med att hela bänken var så tung, blev det stabilt nog för DJ:n att jobba ändå. Det fungerade bra.

Samma metod som Lucas Söderberg körde med.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-09-10 13:35

RogerJoensson skrev:
Vee-Eight skrev:På klubb så fanns det alltid ett bås som var stadigt byggt, men det var inte så utstuderat att det var gjutet ned till grunden utan kontakt med dansgolvet.

Det kan ju ha vart så att golvet under båsen var byggt så att de vilade direkt mot marken eller stadig vägg, så att det just där var hyggligt vibrations- och svajfritt.

På många nöjesställen i Nordöstra skåne var det i början/mitten på 80-talet standard med problematiska DJ-bås. Inte sällan hade båsen placerats utan tanke på funktion vad gäller vibrationer och ljud. Nya mera baskapabla högtalare + SL1200 = nya utmaningar...

De gamla skivspelarna med fjäderupphängda chassin hade sina fördelar, men den som försökt att jobba snabbt, synka, eller scratcha med en sådan förstår varför det var värt att bereda mark för att få skivspelare typ SL-1200 att fungera.

Sant, där jag spelade var stadiga betong-byggen. Svajjiga golv är ju döden för cd också, oavsett skakminne. Till slut tar det slut också. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-09-10 15:24

Något jag dreglade efter men aldrig köpt (än)
Är den här:
SL-P1300
Habegäret är stort.
Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-10 16:53

Morello skrev:Rent junk alltså. En DJ-spelare mest väsentliga uppgift torde vara att avkoppla från underlaget. På den punkten fungerar inte SL1200.

Nej, en DJ-spelares främsta uppgift är att vara ett verktyg för att mixa skivor och då behövs bl.a. en snabbstartad skivtallrik / stark motor som möjliggör snabb återhämtning av rotation vid backspin/scratching, en stabil tonarm som funkar väl med DJ-pickuper, väl utformad och fungerande pitchkontroll osv. Vibrationsdämpning är inte högsta prioritet. Tror du en DJ skulle uppskatta t.ex. flytande upphängning när denne behöver jobba med händerna direkt på skiva/skivtallrik?

Man kan se SL-1200 som ett musikinstrument som ofta används kreativt (jag har sett dj's som sätter små vikter på skivan för att få nålen att hoppa och skapa loopar av ljud) och inte främst som nån slags hemma-hifi-pryl (även om den fungerar rätt väl till det också). Technics hade ju förr en massa olika skivspelarmodeller som kanske är intressantare ur hifi-synpunkt än 1200-modellerna.

För att återgå till ämnet - det blir spännande att se vad som kommer i framtiden - fler modeller av allt, kanske även vinylspelare om önskemålen är tillräckligt många. Och gärna då en tangential imho :)

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2014-09-11 20:17

Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-09-11 20:42

Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-09-12 07:19

16.300kr för en halvtaskig skivspelare.
Allvarligt, är det här det bästa att lägga pengarna på?
Om man nu ska ha den som hifi-spelare.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi