SR7008 - Sprak ifrån sub-out utgångarna

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Emarossa

SR7008 - Sprak ifrån sub-out utgångarna

Inläggav Emarossa » 2014-09-08 22:08

Hejsan

Jag har nyligen byggt mig en låda bestående av ett Peerless XXLS 12" element som drivs av ett bryggat Behringer Reference Amplifier A500, problemet är bara att om jag vrider volymen på steget över 50-60% är de ett horibelt sprakande/brus som kommer från elementet, detta är när jag kör en RCA-kabel ifrån SUB-OUT 1 el 2 från min Marantz SR7008. De konstiga är att så fort jag sätter in RCA-kabeln i steget börjar de spraka direkt utan att man ens har subwoofer funktionen etc aktiverat på 7008. Om jag _inte_ har någon in-signal till steget kan jag sätta de på 100% utan minsta sprak de märkliga är också om jag tar en 3.5mm > RCA ifrån min telefon in till steget och spelar upp en låt, låter de klanderfritt, inget sprak eller några problem alls.

Så de är något som är mysko med min 7008 jag har gått igenom de flesta inställningarna på den kollat så att inte sub-out nivåerna inte står på liksom 50+db eller nått men allt ser korrekt ut. Har som sagt provat båda utgångarna för sub, har inte pillat på inställningarna för delningsfiltret den står på 120Hz kan dock inte tänka mig att de har med de att göra. Själva "bas-ljudet" som kommer från elementet är de inget fel på bara det att de sprakar så någon typ av "korrekt" signal skickas till steget dock ganska låg volym.

Har ni några tips?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: SR7008 - Sprak ifrån sub-out utgångarna

Inläggav Emanuelgbg » 2014-09-10 11:03

Testat någon utav de andra utgångarna från 7008 ex front ut för att eventuellt utesluta sub-utgången?
Sedan skulle jag testa någon annan rca-kabel/kontakt också för att utesluta att det inte är den som har ett brott/dålig lödning.

Emarossa

Inläggav Emarossa » 2014-09-10 11:22

Emanuelgbg skrev:Testat någon utav de andra utgångarna från 7008 ex front ut för att eventuellt utesluta sub-utgången?
Sedan skulle jag testa någon annan rca-kabel/kontakt också för att utesluta att det inte är den som har ett brott/dålig lödning.

Sedan tråden skapades har jag provat andra utgångar och det är precis _alla_ pre-outs som är kassa, oavsett RCA-kabel har provat flera olika av varierande kvalité men samma sak inträffar. Har också provat med en sketen Sony 5.1 och där fungerar de klockrent så de är något med utgångarna på SR7008, har även provat med olika nätfilter men knastret försvinner inte.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-09-10 14:14

Garanti kvar på Marantzen?

Emarossa

Inläggav Emarossa » 2014-09-10 14:34

Emanuelgbg skrev:Garanti kvar på Marantzen?

Japp

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2014-09-11 08:49

Prova att koppla ur allt annat till Marantzen också så det inte är någon annan kringutrustning som skapar felet.
Återstår problemet är det nog bara att utnyttja garantin.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-14 00:33

Vi har ju i en annan tråd konstaterat att Behringer A500 har en direkt knäpp konstruktion! 8O :o :( :evil: :roll:

Med en sådan knäpp konstruktion så skulle jag nog rekommendera att drivande förstärkare ansluts med en rejäl skyddsjord eller att det körs någon slags nätfilter som gör att störningar inte kan leta sig mellan Behringersteget och resten. Jag tror på att slutsteget är boven. Jag hade nog övervägt att antingen lura på någon annan det slutsteget och köpt ett annat slutsteg, eller installerat nån extra isoleringstransformator antingen på 230V-matningsspänningen eller på ljudsignalen. (Det finns färdiga trafos att köpa för ljud, men det borde också gå att ta ur nån bra-att-ha-låda. Exempelvis på vettig trafo kan vara linjetrafon i ett gammalt modem från 80-talet eller transformatorn för linjeutgång eller i nödfall högtalare/hörlur från en gammal 70-tals-tv med "hett" = strömförande chassie).

Felet är alltså att en del av slutstegets utsignal i princip dundrar ut på nättransformatorn och skickas sedan kapacitivt via läck i kondingen ut på elnätet. Det gör att det kommer att gå en läckström mellan elnätet och inkommande signaljord, och den läckströmmen skapar spänningsfall i jorden på anslutningskabeln och inne i försteg o.s.v., och det spänningsfallet ger i sin tur att slutsteget oönskat ser del av utsignalen som insignal. Resultatet kan vara att slutsteget självsvänger på en frekvens ovanför hörbarhetsgränsen. En sådan självsvängning påverkas av hur ingångsrattarna ställs på slutsteget.

I tråden jag länkar till så framgick det väl också att åtminstone för vissa så fungerade slutsteget sämre med vissa inställningar på slutstegets volymrattar, typiskt för den här formen av självsvängningar.

Du skulle ju kunna prova vad som händer om du ansluter Behringerslutsteget till "något helt annat" på Marantz'en, till exempel rec out (skruva ner ingångsrattarna på slutsteget först) eller till och med ansluter till en ingång (för att se om något händer bara av att signaljorden ansluts till Marantz'en).

För att ditt test med mobiltelefonen som signalkälla verkligen ska funka så måste du också prova att samtidigt ansluta telefonen till laddare, helst både prova en vanlig ojordad och också att prova att ladda med usb-kabel till en dator som också är ansluten med skyddsjordad nätdel till skyddsjordat vägguttag. Då får du lite mer ledtrådar kring störningar, även om det inte är något idiotsäkert test.

Återgå till Teknikforum