Båda kanalerna i centerhögtalaren?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Båda kanalerna i centerhögtalaren?

Inläggav darkg » 2014-09-07 02:04

Är det mycket illa att skapa en "fuskcenter" mha ett tättsittande stereopar högtalare?

edit Alltså att, i tvåkanal, utöver två frontar ha högtalare m samma signal som frontarna, i mitten (mitt under teven i mitt fall).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Båda kanalerna i centerhögtalaren?

Inläggav darkg » 2014-09-07 10:34

Med utgångspunkt i linje med ovan, att:
- det som finns att jobba med är stereosignal,
- beredvillighet existerar att addera en högtalare i mitten,
- syftet är att få teve- och filmljud mer "landat" i mitten,
- ett bisyfte är att ersätta tevens inbyggda vid vardagstittande,
- förbättrad fantomprojektion (medelst intrimning av frontar) för tillfället inte ett alternativ

Är det då klokast, ur låta bra-perspektiv, att mixa stereokanalerna elektroniskt till mono eller göra som ovan ("mixa akustiskt")?

Är det här över huvud taget ett äventyr som kan vara framgångsrikt?

Vore det kanske fiffigt att laborera med bandpassfilterering (à la telefon) i mitten(pseudo)kanalen?

---

Jag kan tänka mig olika valbara konfigurationer, envar med sina förtjänster (vilket säkert erbjuder stimulerande problem när det gäller kontrollen):

* Slö-teve med tevens inbyggda (nedan är tevens högtalare av)
* Snäppet bättre med endast "soundbar" (här önskas med förlov ofiltrerad stereo)
* musikteve m. endast frontar
* filmteve med frontar + soundbar, ev. telefonfiltrerad mono

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-07 11:03

Om man väljer en centerlösning som på något sätt är sämre än hö/vä fronthögtalare, så får man en försämring av ljudbild och ljudupplevelse.
Om man upplever ett tomt hål mitt i ljudbilden, och man inte har en dedikerad centerkanal att tillgå, så är det bättre att prova att flytta fronthögtalarna för täcka upp detta hål så bra som det går i stället.
Högtalarna får absolut inte stå för långt i sär. +/-22-23 grader till högtalarna är det väl som är idealisk från lyssningsplatsen för att få en stabil ljudbild? Det slenterianmässiga +/-30 grader är definitivt för brett.
Sedan brukar det bli stabilare mittbild om man vinklar in högtalarna så dom korsas lite framför näsan.
En metod är att man ska vinkla dom så att man precis börjar se yttersidorna på högtalarlådorna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-09-07 23:05

Jag har passat på att flytta högtalarna lite, isär snarare än ihop, orkade inte mäta - måste kolla vinkeln sen :-) det är klart lovande. Jag får väl lägga soundbaren på is igen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-09-10 12:20

Du får två ljudkällor som spelar vänster kanal, och du får två ljudkällor som spelar höger kanal. Varje kanalpar kommer då att adderas akustiskt. Beroende på om de är olika långt från dig som lyssnare, OCH eftersom jag antar att du inte kommer att ha samma sorts högtalare, KOMMER du att erhålla ett ljud som präglas av interferens, alltså att beroende på frekvens så adderas ljudkällorna konstruktivt eller destruktivt (och varianter däremellan). En ganska bra liknelse är att du provar att prata i en dammsugarslang och lyssnar hur du själv låter.

Egentligen är det liknande problem med stereosystemet, då man spelar likfasiga signaler och man sitter på olika avstånd från respektive högtalare.

Med FYRA högtalare och lite olika avstånd till alla, förutsatt att alla spelar likfasigt (typ mono), mildras dessa interferenser.

Men som rekommendation säger jag att det är bättre att använda sig av en hembioreceiver och köra exempelvis tvåkanaligt ljud genom en uppmixprocess (matrisdekoder) såsom exempelvis Dolby Surround Pro Logic II Cinema (eller någon annan variant). Sedan så kopplar du EN centerhögtalare istället.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-09-10 17:01

Ahhh jag har en gammal hemmabioreceiver i gömmorna
Öhhh den processar inte hdmi

Ne, det enda jag skjuter detta på är framtiden.

Återgå till Teknikforum