Svanås vingar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Svanås vingar?

Inläggav sprudel » 2014-09-08 06:58

paa skrev:
sprudel skrev:Nu har jag lånat två vingar av Kronkan, papp-d:o, jag är förvånad! 8O

Förvånad övar vadå?
Att dom ger så lite eller så mycket effekt?
Att dom är så billiga eller dyra i förhållande till resultatet?
Eller något annat?

Bra helt enkelt. Gjorda av tiilfixade gjutrörspapp så verkar det som att studsen som når mig bakifrån/sidan från höger högtalare kraftigt har minskats. Tystare där och bättre o tydligare perspektiv på höger sida i ljudbilden. Kronkan placerade också en dylik tingest på hyllan ovanför TV:n. Mer djup i ljudbilden.
Är jag en placeboreaktor???
Snart ska vi mäta och då får vi se.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-08 07:34

Kronkan skrev:Det jag kan säga att jag vara imponerad över vad jag fick höra. Skulle lätt kunna leva med ljudet. När det fanns så blev det lite 3D. De där piP kan ju sina grejer.

piP? Har inte Sprudel Ino i14 eller i16 med basmoduler?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-08 08:50

Säkert helt rätt! Jag är ju inte speciellt bekant med de olika modellerna så att jag kan se på dem vad det är för något. Sprudel har inte heller berättat fullständigt allt om sin anläggning så att säga. När vi träffats så har ju annat stått i fokus.

Det som var lite god erfarenhet var att allt detta inte spelade någon roll. Alltså att vi har lite olika grejer. Kände mig fullständigt hemma i ljudbilden och i övrigt igår. Detta innebär inte att allt på alla nivåer var perfekt (enligt mitt eget tyckande). Det fanns dock så mycket jag uppskattade i ljud och musik. Det var därför jag nämnde en produkt som ytligt skulle vara långt från mina egna ideal. Jag kör ju med rör och elektrostater. Tidigare delvis också med horn. Men så fel att tänka så. Burka in sig själv i ett koncept och tro att inga andra kan nå målet som de vill uppnå. Om jag lyssnar hos Sprudel så tycker jag från mina förutsättningar att det låter bra. För mig är det en tillgång att jag lärt känna lite olika personer som sysslar med ljud fast med olika utångspunkter och metoder. (Själv har jag inte nått nirvana)

Nog om varför jag nämnde produkten.

Har prövat något olika placeringar av pappvingarna som varit möjliga i mitt eget hem. Därför tog jag och placerade en där jag enligt erfarenhet skulle få någon form av effekt. Alltså på väggen ovanför TV:n. Om vingarna placeras vågrätt eller lodrätt påverkar också enligt min egen erfarenhet.

Varför? Det skulle kunna vara att man påverkar de relativt tidiga och starka reflexerna som når lyssningspositionen från den övre delen av väggen bakom högtalarna samt takreflexen. Det handlar om åtminstone 3 saker.

1. Någon absortion
2. Någon diffusiion
3. Reflexer styrs bort från lyssningspositionen och därmed minskad påverkan från tidiga reflexer

Åtminstone en hypotes.

Användarvisningsbild
barrman

Inläggav barrman » 2014-09-08 14:50

En liten fråga vad kostar vingarna och hur går man till väga för att köpa dem?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-08 15:55

Har sett priserna på en dansk hemsida.

http://high-performance.dk/category/38/ ... duler.html

Engelhom Audio är annars en säljare av Svanå's produkter.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-08 21:21

Det var första gången jag sett en prislista gentemot konsument, även om den var på danska.

Själv köpte jag mina 4 vingar begagnade. Så jag vet inte var man köper sådana och vilka pris som gäller.

Varför Svanå som firma hanterar sin marknadsföring/försäljning på detta sätt vet jag inte
Lite förundran har jag att det finns Svanå-produkter på den danska hemsidan som inte finns på deras egna svenska hemsida.

Här en annan sida men inga prisuppgifter.

http://shop.vibrations.se/sv/varumarken ... eknik.html

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-09-08 22:56

Jag har också bara hittat den där danska.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-08 23:03

Kronkan skrev:Det var första gången jag sett en prislista gentemot konsument, även om den var på danska.

Själv köpte jag mina 4 vingar begagnade. Så jag vet inte var man köper sådana och vilka pris som gäller.

Varför Svanå som firma hanterar sin marknadsföring/försäljning på detta sätt vet jag inte
Lite förundran har jag att det finns Svanå-produkter på den danska hemsidan som inte finns på deras egna svenska hemsida.

Ta lite mått på dom du har och lämna till ett snickeri så smäller dom ihop ett gäng till dig betydligt billigare än att köpa nytt, en liten idé sådäringa bara :roll:
Föreslår målad MDF istället för den där smäckiga plastimitationen som dom har på vissa.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-08 23:46

NiklasF skrev:
Kronkan skrev:Det var första gången jag sett en prislista gentemot konsument, även om den var på danska.

Ta lite mått på dom du har och lämna till ett snickeri så smäller dom ihop ett gäng till dig betydligt billigare än att köpa nytt, en liten idé sådäringa bara :roll:
Föreslår målad MDF istället för den där smäckiga plastimitationen som dom har på vissa.

Men jag behöver inga fler vingar. Har dock lånat ut två. Nog inte så enkelt att tillverka utan färdiga mallar. Två är i mdf och blytunga att hantera och är nog inte så där enkla att tillverka. Allt går ju dock exempel sm DIY. Men hittills ingen som tillverkat vingar vad jag vet.

Kanske lite enklare att som DIY-projekt tillverka pappvingar. Men de är ju relativt billiga.

Vad jag tycker skulle vara bra vore ju möjlighet att låna hem exempelvis "vingar". Så att man slapp köpa grisen i säcken. Exempelvis Sprudel skulle inte köpa något utan möjlighet att prova. Själv köpte jag olyssnat men bedömde att jag skulle få tillbaka pengen om jag vill sälja dem. Fallhöjden är inte så stor på begagnat.

För dem som är intresserad av DIY finns enklare (ur snickarens perspektiv) lösningar. De finns ju goda förebilder här på detta fora gällande alla typer av DIY.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-09 10:43

NiklasF skrev:

Får nog säga att jag tycker de tillhör de snyggare varianterna av akustikfix som finns färdigt, när de dessutom verkar fungera så...
Varianten i acryl är klart acceptabla ur estetisk synpunkt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-09 11:38

Här kommer en länk till de olika vingar som Svanå producerar:

http://www.hakode.se/wing/Wing.pdf

Det vore verkligen kul om några fler än Kronkan och jag(som har minimal erfarenhet själv) kunde delge sina erfarenheter av Ving-konceptet.

Här är en simulering av funktionen enligt Svanå: (tänket känns ju bra, men jag hade gärna sett mätningar på funktionen ur olika aspekter, hur mycket loob osv)

http://www.youtube.com/watch?v=6R0KwhlCK9s

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-09 16:54

Oj, 4250kr för V6 absorbenterna, chitt !

Senaste jag hörde på något forum var 1800kr/st men över 4k är ju MYCKET 8O
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-09 19:30

Till Sprudel m fl!
Här en länk där Matts från Svanå skriver. Vet inte om det klargör så mycket.
Våra två egna exempel skiljer sig från kraftigt från de mera avancerade rummen som oftast visas upp på bilder där alla väggar samt tak är behandlade. Men här länken.
http://forum.studio.se/topic/82919-mjuk ... erklangen/
Vi har ju en mera modest behandling. Speciellt du som just nu har två mindre s-wingar 60 x 60cm. De är dock uppställda på två punkter som är intressanta att behandla. Dels på en del av väggen som är närmast lyssningspositionen dels rakt ovanför TV ganska nära taket.
Denna senare position nära taket där reflexerna speglas i över delen av väggen och taket får att senare nå lyssningspositionen får ju större verkan genom speglingseffekten.
Jag vore glad om du testade att flytta den/dem åt höger och vänster. Hur mycket betyder det att den/de står centrerat? Jag har ju ingen möjlighet att testa detta hemma. Har bara varsin hylla snett ovanför TV:n. Alltså jag har provat att ha två s-wingar ovanför TV:n en till höger och en till vänster. Skulle vara mig till nytta att veta om det är bättre att ha dem helt centrerat. Litar mer än 100 % på ditt omdöme. Prova gärna med båda ovanför TV:n fast i olika positioner.
Alltid svårt att uttala sig hur det låter. Men blev själv förvånad att det gick att höra effekten av endast en s-winge av den mindre storleken. Placebo eller inte men något förvånad över hur gott det lätt hos dig.
Sedan en allmän fråga om någon kan svara? Diffusion kan ju handla om två saker, dels tidsförskjuta utan att ändra riktningen på vågen dels faktiskt ändra spridningen. I länken ovan använder sig Svaå av ett begrepp scattering-koefficient. Är detta ett mått på spridningen eller är det ett mått på tisförskjutningen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-09 19:33

Borde vara spridningen.

Den jag undrar mest är om en våg som faller in i båda öppningarna gör utsläckning i mitten eller de bara passerar varandra.... Min intuition känner sig högst osäker på den punkten....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-09 19:48

När jag ställer mig och lyssnar med ett öra mot de V-Wingar jag har så kommer det ut ett ljud ur dem som upplevs såsom en något lägre och mattare ljud än det som kommer från högtalaren. Men ändå komplett i registret.

Jag tolkar det också som spridningen. Men vad betyder då 0,85? Är det mindre eller större spridning än flat vägg?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-09-09 22:35

Nattlorden skrev:Borde vara spridningen.

Den jag undrar mest är om en våg som faller in i båda öppningarna gör utsläckning i mitten eller de bara passerar varandra.... Min intuition känner sig högst osäker på den punkten....

Det kan väl Sprudel testa lätt ner i hamnen?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-10 16:24

DVD-ai!
Det är värre än så. Priserna var i danska mynt så då blir det ju i svensk valuta 5 382 kr för ett styck V6. Om det kan anses som dyrt för något beror ju på. Jämfört med andra investeringar som man kan göra i HIFI-anläggningen så kan det ju både vara billigt eller dyrt beroende på resultatet.
Alternativet är ju att göra egna basabsorbenter. Billigaste alternativet är väl att bygga kvartvågspiperesonsansabsorbenter (puh) i gjutrör. Om man får plats med någon sådan bakom soffan eller annat Till ställe.
Att bygga ett helt Svanårum level 3 verkar ju vara en dyr affär. Själv har pengarna för att skaffa exempelvis Svanåprylar plus konsultation varit avskräckande för mig.
Men efter att ha provat några pappvingar på väggen bakom högtalarna så är det ingen tvekan om att det för mig är en mycket kostnadseffektiv akustiskt tweakande. Utan användandet av s-wingarna i papp beror mera idag på sociala faktorer som jag bedömer löser sig.

Till Harryup!
Mina S-Wingar är i papp och tål inte vatten. Även om jag lånar ut dem för att prova så får forskningen inte vara sådana att föremålet förstörs. Mitt Popsnöre berättar om en tjänsteman som väl levde i orkanen ständigt hade satt upp skylten ”TÄNK PÅ LAIKA” som tröst. Men jag vill att min Sputnik överlever. För gammal för sådana experiment.

Till Nattlorden!
Jag bedömmer att det finns en skillnad i att använda ett begränsat antal wingar och att använda de i ett helt rum. I ett helt rum så får spridningen något mindre betydelse. Därför att difussorerna kommer att stråla in på varandras område.
I ett annat rum som mera bygger på absortion kommer det bli annorlunda. Om spridningen är större än jämfört med flat vägg så kommer istället reflexerna i lyssningsposition totalt sett minska något men speciellt de tidiga.
Tycker mig kunna höra detta. Den lilla S-wingen (60 x 60 cm) är vridbar. Spridningen verkar bli olika beroende på om de är lågrätta eller lodrätt. Den placering jag gjorde hos Sprudel var till för att minska spridningen mot lyssningspositionen för att sprida de åt sidorna. Åt sidorna är det jättespace samt mera absorberande och diffuserande material. Det här är mera erfarenhetsbaserat från min egna lilla lya. Men Sprudel har ju frihet att kommentera detta om det går att förstå vad jag skriver.

Men vad jag inte känner mig bekväm med är hur mäts spridning. Till saken hör ju att spridningen inte heller behöver vara symetrisk. Svanås Flower-Wings sprider säkert symmetriskt om man ser på konstruktionen samt på den video Sprudel länkat till.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-09-10 18:13

sprudel skrev:Det vore verkligen kul om några fler än Kronkan och jag(som har minimal erfarenhet själv) kunde delge sina erfarenheter av Ving-konceptet.

På Euphonia hittar du några stycken som köpt vingar för pengarna, bl.a Claes Nyman som väl bor i dina trakter; http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=11142&st=15
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-10 18:18

Kronkan skrev:
NiklasF skrev:

Men jag behöver inga fler vingar. Har dock lånat ut två. Nog inte så enkelt att tillverka utan färdiga mallar. Två är i mdf och blytunga att hantera och är nog inte så där enkla att tillverka. Allt går ju dock exempel sm DIY. Men hittills ingen som tillverkat vingar vad jag vet.

Kanske lite enklare att som DIY-projekt tillverka pappvingar. Men de är ju relativt billiga.

Vad jag tycker skulle vara bra vore ju möjlighet att låna hem exempelvis "vingar". Så att man slapp köpa grisen i säcken. Exempelvis Sprudel skulle inte köpa något utan möjlighet att prova. Själv köpte jag olyssnat men bedömde att jag skulle få tillbaka pengen om jag vill sälja dem. Fallhöjden är inte så stor på begagnat.

För dem som är intresserad av DIY finns enklare (ur snickarens perspektiv) lösningar. De finns ju goda förebilder här på detta fora gällande alla typer av DIY.

Nerå det går allt utan mallar, man tar "bara lite mått" och har någon som fattar vad man menar när man skall ha ut dom på en ritning och kan göra en sådan.
Men som svar, JA dom blir SVINTUNGA men känns betydligt bättre än orginalen :roll:
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-10 18:56

Panelguy skrev:
sprudel skrev:Det vore verkligen kul om några fler än Kronkan och jag(som har minimal erfarenhet själv) kunde delge sina erfarenheter av Ving-konceptet.

På Euphonia hittar du några stycken som köpt vingar för pengarna, bl.a Claes Nyman som väl bor i dina trakter; http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=11142&st=15

Ja! Den tråden har jag följt på Euphonia. Jösses vad han har investerat i fina prylar, kul läsning också är det. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-09-10 19:21

sprudel skrev:
Panelguy skrev:

Ja! Den tråden har jag följt på Euphonia. Jösses vad han har investerat i fina prylar, kul läsning också är det. :)

De transparenta plexivingarna tycker jag ser ovanligt trevliga ut för att vara akustikprodukter. Hans Lamm-steg går inte av för hackor, för att inte tala om de stora 20.7 :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-10 20:32

Panelguy skrev:De transparenta plexivingarna tycker jag ser ovanligt trevliga ut för att vara akustikprodukter. Hans Lamm-steg går inte av för hackor, för att inte tala om de stora 20.7 :)

Har du varit där och lyssnat?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-10 20:51

Panelguy skrev:De transparenta plexivingarna tycker jag ser ovanligt trevliga ut för att vara akustikprodukter. Hans Lamm-steg går inte av för hackor, för att inte tala om de stora 20.7 :)

Härligt med människor som går all in också! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-10 21:36

Kronkan skrev:DVD-ai!
Det är värre än så. Priserna var i danska mynt så då blir det ju i svensk valuta 5 382 kr för ett styck V6. Om det kan anses som dyrt för något beror ju på. Jämfört med andra investeringar som man kan göra i HIFI-anläggningen så kan det ju både vara billigt eller dyrt beroende på resultatet.
Alternativet är ju att göra egna basabsorbenter. Billigaste alternativet är väl att bygga kvartvågspiperesonsansabsorbenter (puh) i gjutrör. Om man får plats med någon sådan bakom soffan eller annat Till ställe.
Att bygga ett helt Svanårum level 3 verkar ju vara en dyr affär. Själv har pengarna för att skaffa exempelvis Svanåprylar plus konsultation varit avskräckande för mig.
Men efter att ha provat några pappvingar på väggen bakom högtalarna så är det ingen tvekan om att det för mig är en mycket kostnadseffektiv akustiskt tweakande. Utan användandet av s-wingarna i papp beror mera idag på sociala faktorer som jag bedömer löser sig.

Till Harryup!
Mina S-Wingar är i papp och tål inte vatten. Även om jag lånar ut dem för att prova så får forskningen inte vara sådana att föremålet förstörs. Mitt Popsnöre berättar om en tjänsteman som väl levde i orkanen ständigt hade satt upp skylten ”TÄNK PÅ LAIKA” som tröst. Men jag vill att min Sputnik överlever. För gammal för sådana experiment.

Till Nattlorden!
Jag bedömmer att det finns en skillnad i att använda ett begränsat antal wingar och att använda de i ett helt rum. I ett helt rum så får spridningen något mindre betydelse. Därför att difussorerna kommer att stråla in på varandras område.
I ett annat rum som mera bygger på absortion kommer det bli annorlunda. Om spridningen är större än jämfört med flat vägg så kommer istället reflexerna i lyssningsposition totalt sett minska något men speciellt de tidiga.
Tycker mig kunna höra detta. Den lilla S-wingen (60 x 60 cm) är vridbar. Spridningen verkar bli olika beroende på om de är lågrätta eller lodrätt. Den placering jag gjorde hos Sprudel var till för att minska spridningen mot lyssningspositionen för att sprida de åt sidorna. Åt sidorna är det jättespace samt mera absorberande och diffuserande material. Det här är mera erfarenhetsbaserat från min egna lilla lya. Men Sprudel har ju frihet att kommentera detta om det går att förstå vad jag skriver.

Men vad jag inte känner mig bekväm med är hur mäts spridning. Till saken hör ju att spridningen inte heller behöver vara symetrisk. Svanås Flower-Wings sprider säkert symmetriskt om man ser på konstruktionen samt på den video Sprudel länkat till.

Jo, 5300kr/st det är en del :)

Men kan vara klart värt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-09-10 21:56

RogerGustavsson skrev:

Har du varit där och lyssnat?

Tyvärr inte.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-11 09:13

Kom på att jag ska tillägga att mina nyförvärvade V6 basabsorbenter i och försig är första generationen utan avrundade kanter och lite annat utssende men samma dimmensioner så när som att mina verkar vara ca 8cm längre än nuvarande = aningens större.
Men jag tycker ändå att om man vill ha en färdig lösning för att förbättra ljudet hemma, på samma sätt som man köper en förstärkare eller nya högtalare osv...
Så kan 5kkr absolut vara jätte värt :)

Få saker har gjort lika stor skillnad hemma hos mig, bs60 gjorde större skillnad men efter det så kommer dessa två V6or.
Nu betalade jag 1700kr/ paret för mina beggade och jag är äkligt nöjd !
Optimalt hade ju varit att bygga en absorbent av hela bakväggen osv... Men då jag hyr mitt boende så Njaaa...
Och det som är kul med mina V6or är att dom ser rätt trevliga ut i sog själv, dom är portabla så dom kan flytta med till kommande boende och anpassas samt att dom faktiskt går att sälja om man inte längre vill ha dom.

Jag hade kanske inte orkar lägga 10kkr för dessa två personligen...
Då hade jag byggt dom själv :)
Men förstår om man köper dessa för nypris för dom fungerar alldeles lysande.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-11 10:46

Till DVD-ai
5 000 kr för ngt är en hel del pengar och det kan om det gäller basabsorbenter behövas flera. Jag har inga basabsorbenter längre av denna typ. Har svårt med utrymmet också. Men pengar spelar ju också roll även för mig.
Men som sagt var så är ju inte enbart priset som avgör om något är prisvärt. Det är ju vad man får ut av investeringen. Då inte bara ur effektivitetssynpunkt utan ibland så kan man ju räkna in det estetiska. Själv består ju mina egna akustiska åtgärder av en hel del DIY. Men tog exempelvis bort mina två DIY Hellmholtz i köket som bestod av luftspalt in i ett utrymme där lufttrummorna går. Men de var ju till för två moder som jag inte längre behöver behandla. Och som vara så låga så att det egentligen kan kvitta.
För de som är intresserad av vingarna så finns ju pappalternativet som ju är riktigt lågbudget. Kanske inte riktigt lika effektiva som de i MDF.
Det olyckliga är att det är svårt att få låna och prova effekten av dessa. Lättare att stöka runt med lite absorberande material som ju finns mera tillgängligt.

Till Niclas!

Det är klart att de alltid går att beställa sker och ting från en hantverkare. Men då blir styckpriset högt. Tror inte att du studerat wingarna närmare. De består av ett stor antal delar. De allra flesta delarna har alla kanter fasade på något sätt med olika vinklar m m. Sedan är nog monteringen en riktigt grannlaga uppgift. De två större V-Wingar jag har hemma består av MDF. När man tittar på kanalerna så har de olika djup. Alltså det finns en kompensation för längden på kanalen. Lite logiskt. Alltså de längre är lite djupare för att kompensera för friktionen som ju leder till absortionen.
Men Wingarna finns i olika prisklasser och utseende. Man kan säga att olika kunder har olika betalningsvilja och smak. En del vill syssla med DIY som ett alternativ andra absolut inte.
Kommer ihåg själv att jag ett kort tag levererade en produkt i trä till min systers dåvarande firma. Hon drev utvecklingsverksamhet bl a för kreativ verksamhet. Det började att jag mera hantverksmässigt tillverkade stafflier till hennes egen verksamhet. Sedan ville skolor och privatpersoner m fl börja köpa dem. Då gällde ju en annan logik än för att man vill hjälpa systra. Då få lite lönsamhet i det. Så då ritningar och mallar för allt inklusive montering och försöka spotta fram så mycket på så kort tid som möjligt. Inget som vi blev rika av. Gick väl för att undanröja den mest akuta nöden.
Men de som vill ha en snickargjord vinge får väl beställa någon. Men snickare de tar betalt för sitt arbete, lokal och verktyg samt material. Och så momsen på detta.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-09-11 11:07

Kronkan skrev:Alternativet är ju att göra egna basabsorbenter.

Nu kanske jag har missuppfattat, men inte fungerar Svanås vingar som basabsorbenter?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-11 11:12

Almen skrev:

Nu kanske jag har missuppfattat, men inte fungerar Svanås vingar som basabsorbenter?

Nej, du har koll på läget.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-11 11:23

sprudel skrev:
Almen skrev:

Nej, du har koll på läget.

Nu skrev DVD-ai om Svanås basabsorbenter. typ V6. Därför reflekterade jag över dessa, priset och andra alternativ. Lite OT i förhållande till vingarna men ändå kanske en bra reflektion om pris och effekt.

Och man skaffar ju inte vingar för basabsortion.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi