Vi har haft lite olika CV i familjen under åren. Sat6, AT100, och 1215mkII. Av dessa var 1215 den som lät klart bäst(samma mellanregister som DC-serien) med bakåtriktad diskant och hela baletten. För något år sedan tog jag hem dessa för att se om det gick att para the beauty & the beast. 1215 kördes i basen och Dynaudio 1.3se i toppen. Det blev högt, men konstigt nog så kom inte basen riktigt fram. Utan satt liksom fast i högtalarna som en enda gröt och bara mullrade. Körde man dessutom toppen i dom blev det inte speciellt roligt. Ljudbild= 0 ungefär. Och en klang som uppfattades som en skärande rondell emellanåt.
Hur jag än placerade och trixade med dessa blev basen bara en gröt i hörnen som visserligen kändes i golvet, men aldrig i bröstet. Genom att titta på mätningarna fick man ganska snabbt förklaringen. CV mäter som en riktig berg&dalbana. Vissa frekvenser dominerar helt, och dom andra får man mest med som en bonus. Alltså blir totalintrycket en bas som är en riktig dr Jekyll & mr Hyde. På viss musik manglar dom fett, medans dom kan kännas slanka och kropplösa på annan.
Men lite coola är dom allt
Man får om inte annat väldigt mycket(storleksmässigt) högtalare för pengarna. Både 1215 och AT100 tycker jag personligen ser mycket mer attraktiva ut jämfört med dagens svarta burkar från CV.