Bakgrund
Är glad och nöjd ägare av ett par piPs (som egentligen är ett par pr10s). Har tidigare haft dessa bekvämt stående på ett par stativ vilka varit placerade framför en lång vägg i ett lagom stort och rektangulärt vardagsrum. Det har varit en mycket trevlig upplevelse där det enda att anmärka på har varit en aningen svaghet i det lägre registret (vilket mest troligen berott att rummet hade öppningar mot två andra rum). I dagarna har jag och min bättre hälft bytt upp oss och flyttat till en större lägenhet. Denna lägenhet är tyvärr begåvad med ett vardagsrum som har en katastrofal planlösning - och som tyvärr lämpar sig väldigt dåligt ljudmässigt.
Såhär ser det ut:

Som synes på bilden är det fem öppningar mot angränsande rum, varav (som tur är) tre går att stänga. En konsekvens av detta är att det är ont om kontinuerlig väggyta. Det är dessutom så pass illa att alla längre väggsegment är av enkelgips. Den längsta bit betongvägg som är tillgänglig är den mot köket (högre nedre hörnet på bilden) och den är tyvärr knappt två meter.
Frågeställning
Min frågeställning till er är hur tusan ska jag möblera och placera högtalarna i detta rum? Jag inser att någon slags optimal lösning bara är att glömma, det jag söker är vad som är minst dåligt.
Placeringar jag hittills avfärdat (möjligen felaktigt):
- Mot längsta betongväggen, nedre högra hörnet på bilden.
För kort och framförallt en öppning direkt till vänster om vänster högtalare (framifrån sett). - Mot längsta väggen, till vänster på bilden.
Soffan är för lång för att få plats på motsatt sida.
- Mot fönsterväggen
Tillräckligt lång vägg, men osäkert hur långt ifrån sidoväggarna jag kan placera högtalarna. Dessutom en aningen tråkigt att placera soffan mot fönstret. Hur skulle fönstren kunna påverka? - Mot väggen parallellt med fönstren
Med dörren stängd åstadkoms en längre vägg. Preliminärt ska ett hyllsystem upp här (tänk Elfa) - hur pass bra passar piPs i en bokhylla? Hur kommer närliggande öppningar påverkar ljudet?
Som ni ser så ser det inte så bra ut, men något måste ju kunna göras. Har jag tänkt rätt? Har ni några andra idéer?
Tack på förhand!
* [1] [2]