VICTOR XL-V1100 (jvc)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso

VICTOR XL-V1100 (jvc)

Inläggav RobotKeso » 2014-09-11 16:46

Köpte denna 10kg cdspelare idag. Aldrig sett den och finns inte mycket info om den på nätet. Men enligt audio-heritage så är det en referens maskin.
http://audio-heritage.jp/VICTOR/player/xl-v1100.html

Bild
image upload no ads

Bild
upload imagem

Bild
adult image

Bild
image hosting over 10mb

Bild
host images

Tycker att det ser ut som ett seriöst bygge. Någon som sett denna tidigare? Den är den mest väl ljudande cdspelaren jag har hört.

En till fundering, vad är skillnaden med fixed variable? Varför finns det jordningkontakt där bak och vad är subcode och synchro?

Köpte den för att den vägde mycket. :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
murgatroyd

Re: VICTOR XL-V1100 (jvc)

Inläggav murgatroyd » 2014-09-11 20:07

Fixed, line out går inte att justera, "låst volym"
Variable, volume på fronten styr utnivån, troligen samma som phones level
Synchro, för att styra andra förmodade JVC enheter ? med samma fjärr, måttligt intressant.

SUBCODE OUT för mig att det var nån framtida grej som aldrig blev nåt med texter på extern bildskärm, läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_subcode
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-09-11 22:31

murgatroyd skrev:Fixed, line out går inte att justera, "låst volym"
Variable, volume på fronten styr utnivån, troligen samma som phones level
Synchro, för att styra andra förmodade JVC enheter ? med samma fjärr, måttligt intressant.

SUBCODE OUT för mig att det var nån framtida grej som aldrig blev nåt med texter på extern bildskärm, läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_subcode

Låter hi-tech. 8)

Antar att jordningen också är till för jvc förstärkare? Har nämligen sett jvc förstärkare med jordkontakt för bägge phono och cd.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-11 23:29

Åtminstone lite nyare JVC-produkter, kanske även denna, har en gemensam standard över många årgångar för dessa "synk"-anslutningar. Det är en buss där det inte är någon skillnad mellan enheterna utan varje enhet kan skicka ut och/eller ta emot kommandon.

Exempelvis kan funktionen användas för att koppla ihop ett kassettdäck med en cd så att uppspelning på cd'n startar samtidigt som inspelning på kassettdäcket startar.

Det går också i princip att ha en enhet med IR-mottagare stående framme och övriga enheter gömda. Här är det dock lite lurigt för det är bara vissa enheter som skickar ut "rikligt" med signaler vad jag förstått. En förstärkare är väl stalltipset på vad som tar emot "alla" signaler från en fjärrkontroll och skickar vidare, kanske.

Den som är händig med elektronik/mikrokontrollers borde rätt lätt kunna bygga en egen burk som sänder och/eller tar emot kommandon på denna buss. Smidigt om man vill styra vardagsrumsstereon från sovrummet eller något sånt.

j_vorhees

Inläggav j_vorhees » 2014-09-12 23:36

Alltid ballt med ovanliga saker, fick själv tag på min drömspelare i veckan som var. En pioneer PD-75.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-09-13 21:45

Fixed - alltid maxvolym
Variable - du kan ändra volymen på knobben där fram, eller kanske på fjärrkontrollen. Detta var populärt på slutet av 80-talet vad jag förstått - att koppla cd-spelaren rakt in i slutsteget för minimal signalkedja. Att föredra även i dag, naturligtvis.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-14 00:09

Jag trodde tanken var tvärt om. Man använde fixed för fin-lyssnande ihop med "straight"-läge på förförstärkaren och andra puristfunktioner påslagna.

Variable trodde jag man istället använde för ful-lyssnande.

Se så fel man kan ha uppfattat det. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-09-14 13:43

MiaM skrev:Jag trodde tanken var tvärt om. Man använde fixed för fin-lyssnande ihop med "straight"-läge på förförstärkaren och andra puristfunktioner påslagna.

Variable trodde jag man istället använde för ful-lyssnande.

Se så fel man kan ha uppfattat det. :wink:

Variable använder man för att reglera nivån så den blir lika tuner och vinylspelare. När cd-spelare kom hade oftast högre nivå, typiskt 2 volt ut, mot de tidigare standardiserade 0,775V.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-14 21:08

Det pratades ofta om dessa nivåskillnader, men jag har aldrig stött på problemet. 2V v.s. 775mV är ju inte mer än skillnaden i modulation mellan olika vinylskivor eller för den delen mellan olika kassetband. Likaså har jag nog aldrig stött på en linjeingång som inte funkade med en CD-spelare men däremot fungerade med övrig "normal" utrustning.

Var det här verkligen ett problem?

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-09-19 12:10

Kör på fixed, men har ej prövat variable. Men volymen från dator och lp är den samma. Nästan.

Återgå till Vintage-hifi