Zartoks öppen baffel-projekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Zartoks öppen baffel-projekt

Inläggav zartok » 2014-09-13 22:39

Från ett projekt till ett annat. Cbt36 får vänta, så istället påbörjade jag en öppen baffel istället.
Bild

En stor tjock skiva ek.

Bild

Gick skitsnabbt att fräsa med en riktig överhandsfräs!

Bild

Fötter klara. Sidor klara. Bafflar klara. Det ska bara slipas och betsas rött, sen blir det finfina fisken! Jag har även ett par stag som jag köpt som ska läggas baktill.

Jag började med det här projektet då cbt blev försenat från USA och jag ville göra något annat under tiden.

Materialet är förresten 26mm solid ekskiva. Tungt som satan, men det ger ju också en stabil konstruktion. Den kommer betas i rött också, då jag älskar mörkröd färg :)
Senast redigerad av zartok 2014-09-17 11:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks öppna baffelprojekt

Inläggav zartok » 2014-09-14 08:56

Här kan jag ju även bekänna vilket element som ska i. Ett par audio nirvana alnico 15" är det jag tänkt testa. Jag har pratat i en vecka med tillverkaren och han menar att det elementet i regel passar europeiska konsumenter bättre än det lite dyrare med neodymiummagnet.

Jag har valt en öppen baffel eftersom jag tror mig gilla dipoler. Magnepan är min referens. Lilla mms eller vad den nu hette gillade jag. 3.5 är min referens. Kan vara att jag gillar magnetotstater också, men jag tänkte ge det här en chans, eftersom jag även hört ett coaxelement som jag vart förälskad i, kef blades mellanregister och diskant.

Det ska bli ytterst spännande att höra hur det här låter.
Om inte annat så kånner jag att det är kul att få fortsätta arbeta med hobbyn :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-09-15 15:47

Härligt, välkommen till dipolernas värd.
Det blev några ekskivor ser jag, 26mm är tung så in h.....

Hur ska du kompensera för dipol fallet, 6 dB per oktav? Dsp eller en analog lösning?

Hälsningar Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-15 22:21

Ja, det blev fem meter, vägde väl runt 14 kilo per meter eller så :D
Tack :) jag är en riktig sucker för magnepans större modeller, så dipol kändes som en naturlig väg att gå faktiskt. Ett nytt koncept att testa.

Jag har en minidsp här hemma som jag kan justera ljudet med och kompensera lite här och var. Dock så kommer jag nog inte våga justera så mycket eftersom elementet inte tål så mycket effekt ska erkännas. 50w kontinuerligt tror jag det är specat till.

Just ja, elementen har skickats idag. Dom kan komma i helgen, men då är inte lådorna klara ännu.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-16 09:41

Ett exempel på kompensationskurva är denna från mitt filter i Gradient SW-63:

Bild

På sidan bilden kommer ifrån finns även ett schema på ett filter som ger ovanstående överföringsfunktion.

http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio ... tweaks.htm
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-09-16 09:42

MinDSP använder jag också, funkar utmärkt för dipol.

Hur bred är din baffel? Har man en bred baffel kan man börja kompensera lägre ner i Hz.

Din baffel ser betydligt bredare ut än en prov baffel jag gjorde. Min erfarenhet är att man kan kompensera
betydligt mindre om man bara har en helt plan baffel. Så fort det sätts "vingar" eller förstärks på annat sätt
måste man öka kompensenationen. Konstigt tycker jag för i all literatur man läser ska U eller H bafflar öka den
akustiska bredden, dvs dipolavrullningen börjar längre ner i basen.
När jag pratar om att öka eller minska dipolkompensering menar jag mer eller mindre db per oktav, var man
börjar, i Hz, kompensera styr baffelns bredd.

Hur högt upp går audio nirvana alnico 15"?

Henrik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-16 09:47

Kortslutningen beror ju på att ljudvågorna från fram och baksida möts och interfererar. Då är det avståndet ljudvågorna behöver gå som är det väsentliga, inte hur de slingrar sig på vägen. En H- eller W-formad baffel förlänger den vägen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-16 10:59

Tack så mycket för er feedback, det behövs för en amatör.jag ska försöka hinna svara.

Jag kommer köra med subwoofer till, och dela någonstans mellan 80 och 100. Därmed så kanske jag tänkt att jag inte behöver ett sånt avancerat filter. Jag vill gärna bara köra med bara minidsp eftersom jag är så dålig på filter, kan inget. Aktivt filter kanske fungerar det med?

Skriver mer senare, tack för att ni vill hjälpa till

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-16 12:23

Ja, min baffel är 60cm bred och utöver det så ska jag sätta två korta sidor som förlänger vägen för ljudet. Dom är bara en dm, men det är ju något iaf.

Jag tror att elementet spelar upp till mellan 16 och 17.000. Dvs min hörsel ungefär :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-09-16 13:24

PerStromgren skrev:Kortslutningen beror ju på att ljudvågorna från fram och baksida möts och interfererar. Då är det avståndet ljudvågorna behöver gå som är det väsentliga, inte hur de slingrar sig på vägen. En H- eller W-formad baffel förlänger den vägen.

Min erfarenhet är att utformningen påverkar resultatet, det diskuterades mer i denna tråd;

viewtopic.php?f=10&t=51985&start=30

PS. Per återigen en ursäkt för att jag stal din tråd med en massa frågor den gången, men det har hjälp mig mycket.

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-16 15:49

innebär det att jag eventuellt skulle sätta sidor framtill också, eller räcker det med baktill? det kommer se snyggare ut om man har det baktill enbart.

sen kommer jag att ha två konsoler skruvade baktill också, men det lär ju varken göra från eller till.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-09-16 16:43

Baktill går bra, men då bör man dämpa. Ex ett tyg med glasull/ linull eller liknande innanför tyget.

Om man inte vill dämpa blir det bäst med bara baffel, konsolerna kan du nog bortse från.
Om de inte är stora, ex stora trä trekanter.

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-16 18:39

Jag kan dämpa med skumtrianglar faktiskt, det kanske är värt att tänka på? Ska jag dämpa något vid foten när jag ändå håller på? Har rätt mycket att dämpa med men vill ju inte göra för mycket heller :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-09-16 22:21

Var inte rädd för att dämpa, är det dessutom på baksidan så syn det inte så mycket. Basen blir bättre med dämpning.
Läs gärna igenom tråden jag länkade till härovan.

Bara en fördel med ett tyg bakom så ma slipper se elementet. Förslagen lösning kräver även att
sidoväggarnas "vingar" ligger upptill också. Då blir det lätt att spänna ett tyg emellan o en dämpskiva
mellen tyget och högtalar baffeln/elementet.

Du kan även kolla i min tråd när jag byggde en W dipol bas. Bäst blev resulatet med så mycket dämpning
att alla tomma utrymmen fylldes.

viewtopic.php?f=3&t=53838&start=30

Hälsningar Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-16 22:38

Åfan, det är ju du som gjorde dom där superavancerade basarna! :D jag snor ditt tips rakt av och ska testa dämpa mer så mycket det går :) dom små vinnarna kommer vara hela vägen, och jag funderar även på ett litet tak. Allt sticker vara ut 10-15 cm baktill, men det är ju lite grann det med. Kan fylla allt det med dämpmaterial.

Tyg kan också fixas, har kvar lite svart scenmolton.
Tack för alla tips, det kommer spara mig mycket tid!

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-09-17 07:29

Min baffel är ca 45cm bred och har små vingar då jag vill att det ska se så smalt ut som möjligt. 130cm höga för att få plats med elementen. Kör minidsp för att kompensera kortslutningen. Har bara kört dom ca 3h än så det är långt kvar med inställningen :). Har bilder på länken.

http://www.minhembio.com/Carl68/347113/

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-17 07:59

Kompensera kortslutningen? Jag trodde kortslutningen fungerar som när man spelar med fasfel, dvs utsläckning :D

Maffiga högtalare! Riktigt snygga måste jag säga, brutalt imponerande byggen. Du har inte plats med dämpning, dämpar du bakom högtalaren eller har du dom långt ifrån bakvägg? Eller så kanske du är som mig och inte vill ha helt korrekt ljudbild som jag tror det inte riktigt blir med dom bakre reflektionerna? :)

Beskriv gärna hur det låter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-17 08:03

zartok skrev:Kompensera kortslutningen? Jag trodde kortslutningen fungerar som när man spelar med fasfel, dvs utsläckning :D

Den är inte fullständig - allt övertrycket på ena sidan lyckas inte smita runt till undertrycket - lite nyttoljud får du. Drar du på mer så blir det också mer nytttoljud, men du slösar slaglängd så det visslar om det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-09-17 08:05

Bild

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-09-17 08:08

Det låter bra :). Jag har byggt flera olika bafflar genom tiden. Med vingar och vingar med pianogångjärn mm. Dipolsub med typ w. Jag gillar ob och bredbandare. Vill ha punktform och pang på rödbetan.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-09-17 08:42

zartok skrev:Åfan, det är ju du som gjorde dom där superavancerade basarna! :D jag snor ditt tips rakt av och ska testa dämpa mer så mycket det går :) dom små vinnarna kommer vara hela vägen, och jag funderar även på ett litet tak. Allt sticker vara ut 10-15 cm baktill, men det är ju lite grann det med. Kan fylla allt det med dämpmaterial.

Tyg kan också fixas, har kvar lite svart scenmolton.
Tack för alla tips, det kommer spara mig mycket tid!

Det lilla "taket" gör det hela lätt, isolering från baffel till tyg och ett tunnare laget bakom elementet.

Antar att du ska ha en fot av nåt slag också?

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-09-17 08:49

Carl-m skrev:Min baffel är ca 45cm bred och har små vingar då jag vill att det ska se så smalt ut som möjligt. 130cm höga för att få plats med elementen. Kör minidsp för att kompensera kortslutningen. Har bara kört dom ca 3h än så det är långt kvar med inställningen :). Har bilder på länken.

http://www.minhembio.com/Carl68/347113/

Nöjd med ljudet? Förstår att det är en hel del justering kvar. Sen är det ju så att dipol är ineffektiv i basen så mycket menbranyta krävs.
Som vanligt bör man inte utnyttja för mycket slaglängd för att hålla ner disten.

När det gäller MiniDsp var försiktigt med att göra för många kompenseringar, förutom dipol avrullningen, jag fick min att klippa när
det var för många justeringar.

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-17 09:13

nuffe skrev:
Det lilla "taket" gör det hela lätt, isolering från baffel till tyg och ett tunnare laget bakom elementet.

Antar att du ska ha en fot av nåt slag också?

Henrik

Ja, jag har en fot, men den är lite större. Tänkte sätta den en cm framåtstickande och resten bak. Foten bakåt blir nog runt 30cm tror jag.

Ska jag dämpa hela bakbaffeln förutom elementet eller bara runt kanterna? Har massa dämppyramider, så jag har mer eller mindre oändliga dämpmöjligheter. Ska jag tom förlänga taket och dämpa lite extra?

Det du skriver om minidsp och klippning är anledningen till varför jag ogärna vill justera för mycket. Lite granna kan jag, men inte mycket då mitt element bara tål 50w. Även om det är rätt känsligt,

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-09-17 09:49

Som så här,
Bilagor
OB princip.png
OB princip.png (6.13 KiB) Visad 2760 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-17 10:49

tack, då förstår jag precis vad jag ska göra :)
och man kan inte dämpa för mycket?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-09-17 11:07

zartok skrev:
Det du skriver om minidsp och klippning är anledningen till varför jag ogärna vill justera för mycket. Lite granna kan jag, men inte mycket då mitt element bara tål 50w. Även om det är rätt känsligt,

Med 60 cm bred baffel innebär att dipol fallet börjar längre ned. Alltså blir det inte så många oktaver som måste höjas
så det kan lösa sig ändå. Vingarna bakåt hjälper också till.

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-17 11:16

Ja, det var lite därför jag ville ha en bred baffel. Men utöver det så tänkte jag att baffelbredden räknades lite mer efter sidan av elementet, då det är längst ut som elementet spelar bas. Men spelar det ok ner till 80 eller 100 så är det rätt ok. Slaglängden på elementet är rätt dåligt, typ en cm p p, om ens det, så det är lite därför jag är orolig att höja :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-09-17 11:17

Kul läsning! Men jag kräver att du ändrar titeln; adjektivet "öppna" verkar nu syfta på "projekt", när det i själva verket skall syfta på "baffel".

Alltså: Zartoks öppen baffelprojekt, eller ännu tydligare, Zartoks öppen baffel-projekt. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks öppen baffel-projekt

Inläggav zartok » 2014-09-17 11:33

Done and done!

Bifråga: ska jag skruva ihop allt innan jag betsar? Hur betsar man? Bara måla på?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Zartoks öppen baffel-projekt

Inläggav Almen » 2014-09-17 12:22

zartok skrev:Done and done!

Tack! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nästa

Återgå till DIY-forum