Varför!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BigDick

Varför!!

Inläggav BigDick » 2014-09-14 05:02

Ino och carlsson i all ära men jag som inte har råd med dom och som bygger själv med diverse element kan inte vi skapa en tråd där vi bara bygger för att det e kul,jag vet man bygger och så gå man vidare till nästa projekt men ändå...... jag har ett hus på 370 kvd och behöver jobba där också plus en trädgård som behöver kärlek. Skulle behöva lite input om hur vanliga mäniskor lägger upp vardagen med skethögtalare och barn och försöka få hobbyn att samverka på ett vettigt sätt

Användarvisningsbild
BigDick

Re: Varför!!

Inläggav BigDick » 2014-09-14 05:15

ska väl tilläga att jag har ett par oa-14 med trasiga basar men ändå jag gör vad vad jag kan med dom medel som jag har :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-14 07:02

Jag har just börjat bygga för skojskull.hinner någon timme så och då på helgens tänker jag. Man får försöka vara tidseffektiv. Fråga din partner om hon inte kan ta hand om barnen någon timme på en söndag om du vill snickra exempelvis.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-09-14 07:25

Som småbarnsförälder sedan 6 år tillbaka och hu ägare sedan 3 år tillbaka så har jag lärt mig att omprioritera.

I första hand kommer barnen och sambon, andra hand (tyvärr ibland första) kommer jobbet, därefter hus och trädgård och sist mina intressen.

Det innebär i praktiken att jag får hålla på med min hobby mellan 21-01 på nätterna, då är det ingen som stör.
Ibland vill mina barn vara med och löda eller snickra, då brukar jag skapa något litet projekt som de kan klara av själva parallellt med mina projekt, med lite hjälp av mig.

Samma sak när det gäller lyssning, där har jag insett att jag måste låta barnen vara med och bestämma vad det skall lyssnas på, det blir sällan som jag vill.
Dock är det roligt att kunna påverka/lyfta fram sina egna intressen så att ens barn också blir intresserade!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-14 09:35

Man måste inte bygga själv för att komma billigt undan. Det finns ju en stor begagnatmarknad. Om man vet mer än säljaren, vilket inte är så svårt i den här branchen, kan man komma billigt undan!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-14 11:17

BigDick skrev:ska väl tilläga att jag har ett par oa-14 med trasiga basar men ändå jag gör vad vad jag kan med dom medel som jag har :)

Ersättningselement finns att få på många ställen.
Tror tom. att det finns en lista på nätet över lämpliga basar till OA-14.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-09-14 11:32

Tid är också värdefullt och även en bristvara att döma av förstainlägget. PerStromgrens tips är bra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-09-14 18:03

Host! Host! Är det en DIY-tråd eller vad?? :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-09-14 19:26

Jag är inte säker.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-09-14 20:47

Men ärligt, vaffö inte utnyttja tråden till småprojekt, som en fix av PC-högtalare, hur man gör en RCA-kontakt, byte av rattar (VISA RATTARNA!!!) på en Pioneer A400 ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-09-14 22:35

soundbrigade skrev:Men ärligt, vaffö inte utnyttja tråden till småprojekt, som en fix av PC-högtalare, hur man gör en RCA-kontakt, byte av rattar (VISA RATTARNA!!!) på en Pioneer A400 ...

Tror jag har någon bild... ska leta i arkivet... eller inte...

Carlsson säljs ofta obegripligt billigt på begagnatmarknaden och det t o m på hifirelaterade säljplatser där säljarna kan förväntas veta vad de säljer. Har sett OA52 gå för 5500, vem kan bygga något lika bra för de pengarna?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BigDick

Inläggav BigDick » 2014-09-15 17:38

soundbrigade skrev:Men ärligt, vaffö inte utnyttja tråden till småprojekt, som en fix av PC-högtalare, hur man gör en RCA-kontakt, byte av rattar (VISA RATTARNA!!!) på en Pioneer A400 ...

JA :lol: det var väl ungefär dit jag ville komma

Återgå till DIY-forum