Tänkte prova bygga egna vägghögtalare. Blev då lockad av den till synes enkla lösningen att använda ett bredbandselement, i bästa fall t o m utan filter. Har läst rätt mycket kring denna typ av element och hittat väldigt många entusiastiska uttalanden. Hittade till och med en review på 6moons där en högtalare med ett ensamt bredbandselement i princip upplevdes lika bra som eller bättre än ett par seriösa ProAc.
Många omdömen kommer dock ihop med uttalanden relaterade till låga förväntningar, eller lågt pris. Typ "en så simpel konstruktion borde inte kunna låta så bra" eller "otroligt bra för dessa löjligt små pengar".
Skulle vara intressant att höra era åsikter om bredbandselement! Gärna lite större sådana. Mindre storlekar har ju varit väldig omtalade i och med MUPPS/BOSSO samt Ino piM. Omdömena om de konstruktionerna är sällan tydlgt relaterade till en absolut skala, istället jämförs de med andra pluttar eller "enkla" konstruktioner. (Hur presterar de egentligen oavsett pris, storlek, "enkelhet" och max ljudtryck? )
Har bredbandselement några unikt bra egenskaper, som få andra konstruktioner når upp till?
Har bredbandselement några ofrånkomliga dåliga egenskaper, som i princip är omöjliga att kompensera för?
Har bredbandselement några helgjutna tillämpningar? Är de direkt olämpliga i någon tillämpning?
Saker som jag läst om bredbandselement, som jag inte har någon aning om hur sanna de är, eller om de skulle stämma med min smak:
a) Ljudet hänger ofta samman bra över frekvensregistret, om man lyckas tämja vissa områden med förhöjd energi.
b) Ofta bra upplösning, ibland spektakulär och t o m oöverträffad.
c) Låg vikt på konen ger bra upplösning och återgivning av transienter.
d) Naturlig klang på grund av fashomogenitet över frekvensspannet, i synnerhet 300-3000Hz där hörseln är som mest faskänslig.
e) Naturlig klang och/eller klarhet på grund av att delningsfilter saknas.
f) Passar bäst med gles mindre komplex musik.
g) Mindre bra spridning i diskanten. (Finns ju diskanter med horn eller waveguide som sprider bra, så detta är jag inte rikigt med på.)
h) Passar bäst upp till "normal" volym. Vid högre volym blir disten påtaglig. (Stora konrörelser modulerar högre frekvenser? Går att förbättra genom basavlastning och/eller större element?)
På http://www.spectrumaudio.de/ finns massor av bredbandselement överskådigt listade. Har tittat på de flesta av de billigare inom storlek 6,5 till 12". Ser att många har oroliga frekvenskurvor, även de lite dyrare. Det blir oroligt i de översta oktaverna. Undrar hur man tämjer det, och/eller hur det upplevs vid lyssning?
Några element verkar dock rätt jämna i frekvenssvaret, t ex Monacor SPM-200X/4 för 22 EUR/st:

Just exemplet ovan verkar för bra för att vara sant. Enda nackdelen som går att utläsa är 30 W rms. Men med 94 dB/W och jämn tonkurva så är det kanske inget problem. Kanske ett perfekt nybörjarelement? Eller är detta glädjesiffror?
Edit:
Monacor-elementet ovan är 8".
Som jämförelse lägger jag in frekvenssvaret från MUPPS-elementet:

Uppmätt av LTS (Anders aka Naqref) 22.5 grader off axis:

(hoppas det är ok att jag lägger upp bilden här, annars tar jag bort den)
Elementdata: 3,5", 10 W rms, 87.2 dB/W. Peerless TGFD-10-04.