Moderator: Redaktörer
Ted_B skrev:Är det risk att man förstör förstärkaren om man kopplar in baslådan tillsammans med högtalarna?
Blir det för tung last, fel impedans om förstärkaren får driva alltihop?
Jag skulle bara vilja provlyssna de tillsammans utan att behöva köpa ett slutsteg för det.
Nattlorden skrev: Men det ser jag bara som en test på att känna av möjligheterna.
Ted_B skrev:Jag har länge funderat på att köpa en subwoofer som ska spela ihop med mina Carlsson Oa-50 men kom på att jag har en hembyggd baslåda med ett 12" element som bara står och skräpar.
Den satt alltså i en bil med ett fyrkanalsslutsteg och då var det inte så svårt eftersom det fanns inbyggda delningsfilter.
Hur kopplar man en sådan låda till hemmastereon, förstärkaren är en Nad 390DD.
Behövs ett extra slutsteg och ett delningsfilter eller hur gör man?
Kan man enkelt koppla ihop dem bara för att provspela och höra ungefär hur det skulle kunna låta?
Perfector skrev:Finns 3D-filter att köpa som delar 100 Hz 6dB octav
Dessa har 2 sidutgångar till satellithögtalare
Förstärkaren kopplas båda kanaler till subban som sedan delar ut till sidorna.
lennartj skrev:Perfector skrev:Finns 3D-filter att köpa som delar 100 Hz 6dB octav
Är det en fråga eller ett påstående?
Du har missat att använda det i detta fall viktiga lilla ordet det
som borde stått före eller efter ordet finns
och en punkt eller ett frågetecken som avslutar meningen,
eftersom du börjat nästa rad med stor bokstav.
(Ta inte illa upp, det är bara ett litet råd i all välmening så vi kan förstå vad du menar och svara på rätt saker.)
Nattlorden skrev:Men det ser jag bara som en test på att känna av möjligheterna. Basen skall ha en egen stärkare helt enkelt.
Perfector skrev:Ted_B skrev:Jag har länge funderat på att köpa en subwoofer som ska spela ihop med mina Carlsson Oa-50 men kom på att jag har en hembyggd baslåda med ett 12" element som bara står och skräpar.
Den satt alltså i en bil med ett fyrkanalsslutsteg och då var det inte så svårt eftersom det fanns inbyggda delningsfilter.
Hur kopplar man en sådan låda till hemmastereon, förstärkaren är en Nad 390DD.
Behövs ett extra slutsteg och ett delningsfilter eller hur gör man?
Kan man enkelt koppla ihop dem bara för att provspela och höra ungefär hur det skulle kunna låta?
Finns 3D-filter att köpa som delar 100 Hz 6dB octav
lennartj skrev:Nej,
allvarligt, jag vill ge ett seriöst svar och blir brydd när du skriver om 3D-filter, vad 17 är det?
Jag har sett och hört det mesta inom hifi-branschen sedan 1960-talet och har aldrig träffat på några "3D-filter"
Är det någon jargong inom bilstereobranschen, som jag erkänner att jag har dålig koll på.
Där har jag hört talas om tävlingsslutsteg på exempelvis 2x 25 W nominellt som kan lastas med impedanser under 1 ohm i respektive kanal och samtidigt driva baselement i monokoppling mellan de både kanalernas pluspoler där de i princip åtnjuter bryggkoppling.
6 dB/oktav är en usel branthet för subwooferdelning i hifi-sammanhang.
Minst 18 dB/oktav brukar eftersträvas, men det görs i praktiken aldrig med passiva (högnivä-)filter efter slutsteget för kondensatorerna blir orimligt stora och dyra, och än värre blir det om man vill ha ännu lägre delningsfrekvens.
Jag gissar därför att 3D-filter är benämning på en kompromisslösning för att få ut maximalt ur t.ex. 50 W totalt vid bilstereotävlingar i specifika effektklasser.
Ganska många stereoförstärkare för hemmabruk skulle i bästa fall stänga av sig, eller gå sönder i sämsta om man skulle testa att koppla enligt ovan.
Mitt råd är att inte testa en sådan koppling innan man frågat tillverkare eller importör om det är ok med den förstärkare man tänkt använda.
Kan någon bekräfta om jag gissat rätt på vad 3D-filter är för något?
I så fall har jag lärt mig något nytt även idag!![]()
Sedan kommer nästa fråga, kan det vara en bra och/eller prisvärd lösning för hifi-bruk?
Jag tvivlar, för då borde jag ha träffat på lösningen tidigare.
...och slutligen, Perfector , var det ett påstående eller en fråga?
Edit: missade göra refresh på fönstret innan jag postade, men låter mina frågor, spekulationer och svar stå om någon vill ta ett varv till innan tråden avslutas.
lennartj skrev:Nej,
allvarligt, jag vill ge ett seriöst svar och blir brydd när du skriver om 3D-filter, vad 17 är det?
Jag har sett och hört det mesta inom hifi-branschen sedan 1960-talet och har aldrig träffat på några "3D-filter"
Är det någon jargong inom bilstereobranschen, som jag erkänner att jag har dålig koll på.
Där har jag hört talas om tävlingsslutsteg på exempelvis 2x 25 W nominellt som kan lastas med impedanser under 1 ohm i respektive kanal och samtidigt driva baselement i monokoppling mellan de både kanalernas pluspoler där de i princip åtnjuter bryggkoppling.
Johan_Lindroos skrev:Det visade kopplingsschemat var det mest obegripliga jag någonsin sett. Så där ritar man inte. Anslutningspunkterna till det ensamma baselementet, var är de förresten?
PerStromgren skrev:Jag kan hjälpa dig litet, Perfector. Rektanglarna är kopplingspunkter med identisk potential. De ritade komponenterna förbinder punkterna. Nu fattar gnällgubbarna bättre.
PS. Det där begreppet med 3D, kom inte det från R&T i samband med hirnbyggena på 70-talet?
Komorok skrev:Du har ingen vilja att lära dig hur man gör någonting på riktigt?
Perfector skrev:Komorok skrev:Du har ingen vilja att lära dig hur man gör någonting på riktigt?
förklara den.
En ritning på hur kortet ser ut, med komponenter så man ser var och hur man löder fast komponenterna.
Vad mer kan du begära?
En hyperteknisk schematisk ritning som inte visar layouten?
Jag har nog rätt i alla fall när jag säger att viljan att missförstå överstiger viljan att se vad någon avser.
Detta är inte skolan och det är fortfarande för många magistrar i klassrummet.
Ritningen är framförd och därmed släpper jag denna tråd innan den rullar ner i karlbergskanalen.
sky_eye skrev:Perfector skrev:Komorok skrev:Du har ingen vilja att lära dig hur man gör någonting på riktigt?
förklara den.
En ritning på hur kortet ser ut, med komponenter så man ser var och hur man löder fast komponenterna.
Vad mer kan du begära?
Jag har nog rätt i alla fall när jag säger att viljan att missförstå överstiger viljan att se vad någon avser.
Ritningen är framförd och därmed släpper jag denna tråd innan den rullar ner i karlbergskanalen.
Så du tycker att du är duktig som lär ut dumheter och att andra är dumma som försöker lära dig hur saker egentligen är?
Perfector skrev:Johan_Lindroos skrev:Det visade kopplingsschemat var det mest obegripliga jag någonsin sett. Så där ritar man inte. Anslutningspunkterna till det ensamma baselementet, var är de förresten?
Där texten filter står.
Du skojar när du inte förstår den ritningen?
De 2 motstånden är ju ihopkopplingen till basen från höger/vänster kanal ju
Alltså kopplas basens plus till den ytan där de 2 möts.
Ritningen är en layout på kretskortets yta.
Tom. min hustru begriper den och hon är ingen ljudbyggare.
(Suck!)
Perfector skrev:
Vem är dum, han som ritar som verkligheten ser ut eller han som inte förstår den?
Kortet ser så ut och komponentplaceringen är enkelt.
jag avstår från vidare kommentarer då jag hoppas att TS kan ta en fil, ett tomt kort och fila till så det ser ut som bilden samt löda på komponenterna och se att det funkar.
PerStromgren skrev:PS. Det där begreppet med 3D, kom inte det från R&T i samband med hirnbyggena på 70-talet?
Perfector skrev:Komorok skrev:Du har ingen vilja att lära dig hur man gör någonting på riktigt?
förklara den.
Vad mer kan du begära?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster