DIY-mässa Uppsala (3 mil utanför)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KristoferA

Re: DIY-mässa Uppsala (3 mil utanför)

Inläggav KristoferA » 2014-08-15 14:52

Håller tummarna..

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-08-20 10:47

Såhär ser läget nu ut:
Det finns två mindre enplans huskroppar bredvid varandra, kanske 20 meter mellan.
Den ena är fritidsgård, men den har lagts ner inför denna termin och står således oanvänd just nu. Men inte tom, det står lite soffor och bord där och ett par datorer.
Den kanske blir tömd innan Nov, men annars ska det inte hejda oss då vi kan putta in lite saker i ett litet rum där.
Annars består den av två stora f.d. klassrum, ca 10x6 meter, med en korridor som skiljer dessa åt - förutom väggarna då.

Jag har idag pratat lite med en ansvarig som faktiskt låter aningen entusiastisk, det låter inte som att det ska behöva bli något problem.
Men, hon vet inte riktigt när den blir uppsagd, går ur händerna på fritidsförvaltningen. Är det t.ex. först i januari så blir det nog inga problem, men även om gården återgår till skolan så kan det nog vara fullt möjligt att få hyra ändå.

Det andra huset är kulturskolan, chefen där har låtit försiktigt optimistisk men meddelat att han måste kolla upp lite med några andra.
Men först ville han att jag gick och kollade på lokalerna, då han bl.a. vet att det är ganska lyhört mellan rummen.
Idag har jag varit på "syn".
Det är två stora klassrum på 10,5x6,5 meter med en korridor mellan. Jag ställde upp en liten ministereo och konstaterar att det inte är någon problematisk överhörning där. Ljudet dämpas bortåt 50-60 dB mellan. Kan bli lite bättre om jag återställer lite trasig gummilist i dörrarna.
Sen är det ett 3:e rum som gränsar med vägg mot ett av de andra, detta rum är ca 9,5x6,5 meter och har mer överhörning gentemot det rum som det delar vägg mot. Här är det kanske 40dB dämpning. Här kan kanske gummilisten hjälpa något, men frågan är om det inte är väggen som transmitterar mest?
Men får vi hyra dessa lokaler så kommer vi ha åtminstone 4 st stora och riktigt användbara rum, ev 5 om vi accepterar lite mer störningsnivå mellan 2 rum.

Det är akustikplattor i alla rum (båda husen), ganska kala väggar, relativt mycket och stora fönster på ena sidan i alla rum (som klassrum brukar) tyvärr ingen glasruta i någon dörr in i rummen så man måste öppna för att kolla vad som händer.
I kulturskolans lokaler är det en hel del musikinstrumet som vi måste flytta undan och sen ställa tillbaka.
Det är typ 1 trumset, typ 4 elpianon och kanske 8 synthar, notställ, högtalare (typ medhörning) osv osv.
Det är alldeles för få stolar totalt i bägge husen. (om det inte finns gömt i något rum). Det kan kanske gå att lösa genom att jag lånar en 50-60 stolar från den närliggande skolan på fre em och lämnar tillbaka tidigt på mån.
Det finns ca 40 stolar i kulturskolans hus, totalt. Det andra huset har jag inte varit in i, så där vet jag inte. Men jag ser bara 10-20 st genom de fönster jag kunnat kollat in i.

Jag uppdaterar er så fort jag vet något mer.
Ringde nyss "personen är på sammaträde - åter i morgon" :(

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-20 11:02

Det är väl bara att bygga på, så får vi se var det hamnar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-08-21 21:58

Så länge man inte ställer ut föremål dimman säljer ser jag inga problem.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-01 12:04

aisopos skrev:Jag uppdaterar er så fort jag vet något mer.
Ringde nyss "personen är på sammaträde - åter i morgon" :(

Är inte personen åter snart?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-10 19:47

Bump
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-09-10 22:56

Han har inte hört av sig, och jag glömmer typ varenda dag att ringa under dagtid, och kommer på det på kvällen. :oops:

Jag ska kanske ställa larmet på telefonen till någon gång i morgon fm. :?

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-09-11 00:51

aisopos skrev:Jag ska kanske ställa larmet på telefonen till någon gång i morgon fm. :?

Ja gör det, har ju något att ta med för första gången, fått ledigt och kan får ha min egen bil en hel dag.... Om det blir den 8/11 förstås, annars blir det nya förhandlingar...

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-09-11 05:53

Jag har precis färdigställt en First Watt F5 klon
Det kan vara kul att jämföra den med mitt Le - monstre steg på rätt högtalare :)

Nu är det dags för nästa bygge... ett par TPAM10HTL...
Vi får väl se när de blir klara :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-09-12 18:09

Idag har jag varit i kontakt med rektorn för kulturskolan.
Det hela lät positivt, ingen lärare eller så hade haft något att invända, så det verkar grönt nu.

Men nu måste jag kolla lite mer om de två lokalerna i huset bredvid, annars har vi bara 3 st (stora) rum att husera i.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-09-12 19:14

Ser inte ut att det blir korsettsömnadskurs i Jönköping. Jag skulle eventuellt kunna komma till Uppsala (3 mil utanför).
Borde ju, i sedvanlig ordning, bygga klart något ... :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-09-17 16:51

Och nu har jag fått ett positivt besked från fritidsförvaltningen också, att det verkar gå bra att få låna de två lokalerna det huset också.

Så det känns som att jag lyckades ro det i land då, 5 st stora rum, för en DIY-mässa.

Nu hoppas jag verkligen inte att det dyker upp någon ny omständighet som förstör allt, att dom plötsligt inte kan stå för det som i princip lovats. :?

Vi ska reda ut kostnaden nu för dessa lokaler, för nu är det andra hyresgivare. Men jag har fått indikationer att det inte bör bli blodigare än vad vi tidigare har förberett oss för. Jag återkommer.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-09-17 16:53

Bra jobbat!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-17 18:51

aisopos skrev:Och nu har jag fått ett positivt besked från fritidsförvaltningen också, att det verkar gå bra att få låna de två lokalerna det huset också.

Så det känns som att jag lyckades ro det i land då, 5 st stora rum, för en DIY-mässa.

Nu hoppas jag verkligen inte att det dyker upp någon ny omständighet som förstör allt, att dom plötsligt inte kan stå för det som i princip lovats. :?

Vi ska reda ut kostnaden nu för dessa lokaler, för nu är det andra hyresgivare. Men jag har fått indikationer att det inte bör bli blodigare än vad vi tidigare har förberett oss för. Jag återkommer.
Coolt.
Men det vore nog bra att få en skriftlig bekräftelse på något sätt, eller om det går att betala så det finns kvitto på hyran.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-09-18 23:16

Jag har tidigare anmält intresse att delta på detta event. Tyvärr funkar inte den 8 november längre. Familjen och jag befinner oss på andra sidan jordklotet just då.

Ser redan fram emot nästa chans, och lycka till med detta arrangemang.

Med vänlig hälsning, Mats

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-07 22:30

Shit, jag har varit slarvig med uppdateringar :oops: Och nu är det bara en månad kvar.

Men i vilket fall är lokalerna helt klara, jag är lovad att det är definitivt. Och dessutom kommer det inte kosta någon hyra, annan än att vi är noga med att städa och återställa lokalerna efteråt.
Schysst deal, tycker jag.

Så jag hoppas att ni fortsatt och byggt för fulla muggar. :D

Så nu kan vi börja placera projekten i olika rum.
Jag har gjort en enkel skiss över lokalerna, jag ska göra en bättre.
1-a skiss lokaler.png
1-a skiss lokaler.png (9.44 KiB) Visad 2026 gånger

Rum 3 och 4 har sämsta ljuddämpningen mellan rummen, så där tänker jag mig att vi företrädesvis kan placera mindre effektstarka system.
De streckade lokalerna är sidorum där jag tänker mig att vi sätter in sånt som måste städas undan för eventet, och låser sen.
I hus 1 finns det ett litet rum som möjligen går att använda till någon pytteliten demo. (Jag tänker lite på när Pix demade lite av sin mätutrustning i Uppsala).

Imorgon tänkte jag starta en planeringstråd, så vi kan börja lägga in utställare i olika rum, och fnula lite på andra praktiska saker.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-09 22:47

Mina skisser över rummen där var inte så väldans bra ... :oops:

Nya bättre skisser finns i
viewtopic.php?f=3&t=59315
Och där anmäler vi nu deltagande utställare och delar upp rummen mellan dessa.

Föregående

Återgå till DIY-forum