Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Eller... Kanske har jag fel.
Svante skrev:Finns det något sätt att tagga wav-filer med preemfas?
phloam skrev:Vad har det för praktiska konsekvenser för den som inte tar hänsyn till/känner till detta..?
phloam skrev:Vad har det för praktiska konsekvenser för den som inte tar hänsyn till/känner till detta..?
Rollo skrev:Svante skrev:Eller... Kanske har jag fel.
Ja!
Det vara superlänge sedan jag kollade på det här, men EAC kunde bevara pre-emfasflaggan vid outputtning till vissa format. WAV var (då) inte ett av dessa, men vid rippning till exempelvis bin&cue-filer så kunde enskilda CD-spår förses med pre-emfasflagga i cue-filen.Svante skrev:Finns det något sätt att tagga wav-filer med preemfas?
Nej! Eller kanske!
FLAC har ett metadataschema som pekar ut hur pre-emfas ska kodas, men FLAC-rippare och -uppspelare kan naturligtvis ignorera detta. Motsvarande standardiserade sätt att flagga emfaserade spår finns inte för WAV-formatet, men det är inte omöjligt att det finns en defactostandard som lagrar informationen i något fritextfält eller liknande.
RogerJoensson skrev:Fast spelar det så stor roll om det görs i den digitala domänen, idag? När det var aktuellt brusade omvandlarna mycket mer än nu och därför var det viktigt att göra det efter D/A-omvandlaren. Då.
Om man inte litar på program som itunes, så rippar man, öppnar med hög upplösning (t ex 24 bitar), lägger på eq manuellt och sparar om med den högre upplösningen. Det är ett engångsjobb och sedan ett ickeproblem.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Fast spelar det så stor roll om det görs i den digitala domänen, idag? När det var aktuellt brusade omvandlarna mycket mer än nu och därför var det viktigt att göra det efter D/A-omvandlaren. Då.
Om man inte litar på program som itunes, så rippar man, öppnar med hög upplösning (t ex 24 bitar), lägger på eq manuellt och sparar om med den högre upplösningen. Det är ett engångsjobb och sedan ett ickeproblem.
Tja, har man inget annat att göra så....
Själv kör jag den enklare varianten, trots att jag förmodligen missar några välljudande fonogram. Jag bryr mig helt enkelt inte. Är det något fonogram som låter illa så väljer jag att inte lyssna på detta. Är musiken omistlig lyssnar jag ändå.
/ B
Martin_Dewens skrev:+4 på den.
Visste inte ens att fenomenet existerade. Fast det sätter ju igång lite funderingar kring vissa låtar i samlingen.
Vissa Eurythmics och Mike Oldfield låtar är lite "diskantiga".
Perfector skrev:Martin_Dewens skrev:+4 på den.
Visste inte ens att fenomenet existerade. Fast det sätter ju igång lite funderingar kring vissa låtar i samlingen.
Vissa Eurythmics och Mike Oldfield låtar är lite "diskantiga".
Diskantig kan vara för hög samplingrate.
Jag är av den gamla stammen som rippar i 128Kbit 44kHz 16Bit för att vid högre bitrate upplever jag att det låter som att spela in dolby B och spela upp utan.
Skämtsamt brukar jag säga att om man måste ha så hög samplingrate (över 128 kbit) för att få med klanger så har man dåliga högtalare. Men det är jag det.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Fast spelar det så stor roll om det görs i den digitala domänen, idag? När det var aktuellt brusade omvandlarna mycket mer än nu och därför var det viktigt att göra det efter D/A-omvandlaren. Då.
Tja, har man inget annat att göra så....
Själv kör jag den enklare varianten, trots att jag förmodligen missar några välljudande fonogram. Jag bryr mig helt enkelt inte. Är det något fonogram som låter illa så väljer jag att inte lyssna på detta. Är musiken omistlig lyssnar jag ändå.
/ B
Morello skrev:phloam skrev:Vad har det för praktiska konsekvenser för den som inte tar hänsyn till/känner till detta..?
Överdriven nivå i diskantregistret.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster