https://www.youtube.com/watch?v=VuXlQMvFVVU
https://www.youtube.com/watch?v=sd__NpY-b5g
Moderator: Redaktörer
Tompa_39 skrev:...fast Pekka, låt inte lite masvis-grafer hindra dig från att uppleva det bästa som gjorts i musikväg på 30 år
LageB skrev:Trevligt Tompa![]()
Tyvärr missade jag DL på Berns i Söndags.....![]()
På många av amatörliveupptagningarna jag sett/hört (inklusive den du länkade till) så låter vokaldelen uruselt, eller inget alls...
Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
Härligt liveband tycks det vara helt klart....
shaft skrev:LageB skrev:Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
Jag var där på Berns. Det blev en superkul konsert - fast ljudet lämnade en del att önska. I i alla fall framme på vänstra sidan. Basen och framförallt baskaggen på trummorna var så stark att musiken "tippade över" och man fick en magsmäll. Försökte man prata med så stark bas så "distortions-vorblade" ljudet om Ni förstår hur jag menar.
LageB skrev:shaft skrev:LageB skrev:Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
Jag var där på Berns. Det blev en superkul konsert - fast ljudet lämnade en del att önska. I i alla fall framme på vänstra sidan. Basen och framförallt baskaggen på trummorna var så stark att musiken "tippade över" och man fick en magsmäll. Försökte man prata med så stark bas så "distortions-vorblade" ljudet om Ni förstår hur jag menar.
Tråkigt att upplevde sådant ljud Shaft. Ljudkvalité är ju lite småviktigt när man går på konsert trots allt.....
Bill50x skrev:Lyssnade nyss på deras album. Inser inte alls storheten/hype'n. Vad är det jag har missat?
/ B
LageB skrev:Trevligt Tompa![]()
Tyvärr missade jag DL på Berns i Söndags.....![]()
På många av amatörliveupptagningarna jag sett/hört (inklusive den du länkade till) så låter vokaldelen uruselt, eller inget alls...
Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
LageB skrev:Bill50x skrev:Lyssnade nyss på deras album. Inser inte alls storheten/hype'n. Vad är det jag har missat?
/ B
Du har inte missat något alls Bill50x
Det är ju det som är så underbart med musik -varje människa upplever musik individuellt. Jag kan absolut inte säga något om vad DU missar men jag skriver gärna lite om varför jag tycker Dirty Loops är så fantastiska
- Deras (i mitt tycke) fantastiska arrangemang och harmonisering av musikstyckerna (oavsett om det är egna låtar eller covers)
- Hur man blandar flera musikgenrer, pop, jazz, soul, gospel, techno (i mitt tycke) på ett innovativt sätt i dagens musikvärd.
- Helt enkelt att jag älskar låtarna (här kan jag inte ge logisk förklaring) Hjälper nog om man tidigare gillat West Coast och fusion musik.....
- Otroliga musiker alla tre. Här är nog de flesta experter ense.
Tja, det var lite av vad jag tycker. Min högst personliga uppfattning dock...![]()
![]()
PerStromgren skrev:Jag gillar välproducerade skivor med musiker av högsta klass, t.ex. Steely Dan. Då borde jag gilla DL, vilket jag också gör en liten stund när jag bländas av musikerna, men av någon outgrundlig anledning blir det för mycket rätt kvickt. Litet otippat i mitt fall, men dock.
Jag röstar med Bill50x här.
phloam skrev:Jag tror jag vet vad problemet är..... de är musikens svar på LCHF.
Nattlorden skrev:Körde via spotify och fick en Judas Priestlåt med samma titel därefter.... Den kan säkert vara lyssningsbar annars, men efter ett mästerverk som detta blev det bara helt olyssningsbart!
Zeeall skrev:Nattlorden skrev:Körde via spotify och fick en Judas Priestlåt med samma titel därefter.... Den kan säkert vara lyssningsbar annars, men efter ett mästerverk som detta blev det bara helt olyssningsbart!
Går inte att jämföra ett mästerverk som Hell Bent For Leather/Killing Machine med Loopified.
phloam skrev:Ok då diskuterar vi Musik!!!
Loopified handlar (tyvärr, imho) nästan enbart om det Tompa beskriver - ett otroligt skickligt genomförande som skapar en nästan 100% ren instrumentalkick för lyssnaren, avsiktligt befriad från budskap eller mening (lite kärlekslyrics för att öht ha nåt att sjunga, typ).
phloam skrev:Ok då diskuterar vi Musik!!!
All musik står på två ben - genomförande och innehåll. Loopified ställer saker på sin spets genom att vara en slags absolut motsats till vad t.ex. punkrock handlar om. Man kan kompensera bristfälligt genomförande eller instrumentell skicklighet - genom att göra "lite men bra" och med stor känsla framföra ett viktigt budskap. Punk, industri, folk, metal, minimalism, experimentellt - här finns mängder med exempel på riktigt stor Musik som skapas med enkla medel.
Sen finns det mellanting där man vilar lika mycket på innehåll som på framförande - artister som har starka budskap och som samarbetar med skickliga studiomusiker och producenter för att lyfta fram dem. T.ex. Brian Eno och Robert Fripp som bidrar aktivt till innehållet genom att både ha känsla för mening och skicklighet i framförandet.
Eller tänk på Philip Glass - orkestermusikerna (har jag hört iaf) lär ha avskytt att framföra dessa extremt krävande, monotona slingor som var nödvändiga för slutresultatet. Musik som hårt arbete och föga lekfullhet, men resultatet är lika fantastiskt för det.
Loopified handlar (tyvärr, imho) nästan enbart om det Tompa beskriver - ett otroligt skickligt genomförande som skapar en nästan 100% ren instrumentalkick för lyssnaren, avsiktligt befriad från budskap eller mening (lite kärlekslyrics för att öht ha nåt att sjunga, typ). Det kan jag tycka är helt ok, det kan vara skönt att slippa en massa weltschmerz och bara köra feelgoodjazz.
Men många upplever nog att det saknas något för att väcka något engagemang. Det handlar inte om att missa något eller inte begripa det skickliga osv - utan snarare om att man känner att det blir för ensidigt. Man önskar att de skulle använda sin skicklighet att göra nåt mer poängfullt, inte bara "show off", kolla vad vi kan spela.
Det där att "jorda" musiken kanske handlar om att man inte bara kan stå på ett ben som Loopified gör praktiskt taget hela tiden.
Tompa_39 skrev:phloam skrev:Fattar precis vad du menar Phloam, bra beskrivet, och då det gäller DL så är ju texterna enligt mig bara en "bärare" av sången och groovet.
Jag minns att Jay Graydon en gång i en intervju sa typ att han egentligen;
" -Don't give a damn what the words say, as long as they get along with the music and the rhyme, and that You actually can sing them..."
Det unika i min mening med DirtyLoops är att dom får ihop musiken, via en massa influenser, på ett sätt som jag aldrig hört förr, och att inspirationskällorna för kombinationen i deras musik kommer från genrers som jag gillat sen slutet på 70-talet.
Det är det som slår an mina 'strängar' på ett helt sjukt sätt, och även LageB's vad jag förstår.![]()
/ T
Tompa_39 skrev:Jag minns att Jay Graydon en gång i en intervju sa typ att han egentligen;
" -Don't give a damn what the words say, as long as they get along with the music and the rhyme, and that You actually can sing them..."
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster