Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Anläggningar skall användas, inte kopplas och fipplas med.
Man skall se på FIIIIIILM!!
Vh, iö
Nattlorden skrev:Min idé med att använda a1 som atmos-studsare verkar av banan igen efter de senaste uppgifterna. Det verkar som det trots allt finns mer filterfunktioner i dem än bara ett HP vid 180. Möjligen att man skulle kunna lura sig till det bakvägen via Audyssey, men då blir man tvungen att använda det...
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:Min idé med att använda a1 som atmos-studsare verkar av banan igen efter de senaste uppgifterna. Det verkar som det trots allt finns mer filterfunktioner i dem än bara ett HP vid 180. Möjligen att man skulle kunna lura sig till det bakvägen via Audyssey, men då blir man tvungen att använda det...
Verkar som att man får gå med superplatt a1 som då blir direktstrålande..förutom att man då har tre per kanal så det blir lite bättre effekt.
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Nattlorden skrev:Min idé med att använda a1 som atmos-studsare verkar av banan igen efter de senaste uppgifterna. Det verkar som det trots allt finns mer filterfunktioner i dem än bara ett HP vid 180. Möjligen att man skulle kunna lura sig till det bakvägen via Audyssey, men då blir man tvungen att använda det...
Verkar som att man får gå med superplatt a1 som då blir direktstrålande..förutom att man då har tre per kanal så det blir lite bättre effekt.
Tolv stycken alltså då.
AndreasArvidsson skrev:Stukas runt?
Varför skulle det vara ett problem att slå ihop takkanaler?
Går det att köra med endast en takkanal med atmos? Eller är det endast i par som går att aktivera?
En kanal med 3-4st a1 i taket hade jag kunnat tänka mig här hemma.
philipbtz skrev:Synd att dom som utvecklat Atmos verkar tänka lite i fel banor. Så jäkla märkligt att det endast verkar vara Ino som fattat att det går att ha flera högtalare per kanal. Men det handlar väl om pengar..
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Synd att dom som utvecklat Atmos verkar tänka lite i fel banor. Så jäkla märkligt att det endast verkar vara Ino som fattat att det går att ha flera högtalare per kanal. Men det handlar väl om pengar..
Så fort du nämner det t.ex. på AVSforum med multipla surrounds, så hugger alla teknikexperterna och ondgör sig över de fruktansvärda kamfiltereffekterna som uppstår. Så det är klart ingen som läser det vill göra så. Nu när Atmos kommer så ondgör man sig över dipolsurroundar också, nu skall det ju vara direktstrålande från alla håll....
Sprang på någon som körde multipla "tri-pole" högtalare och tänkte fortsätta med det - det borde väl vara närbesläktat i alla fall.
Tumme skrev:Då har posten precis varit och levererat en Yamaha RX-A2040. Atmos uppgraderingen kommer någon gång i månadsskiftet okt/nov men det börjar bli dags att planera lite. Jag blir inte riktigt klok på hur många och placering av den platta A1 modellen som man kan klara sig med för en enradig hemmabio. Läser man lite på forumen så verkar dom vara väldigt nöjda med både 2 högtalare och 4 högtalare per takkanal.
Thomas
philipbtz skrev:Tumme skrev:Då har posten precis varit och levererat en Yamaha RX-A2040. Atmos uppgraderingen kommer någon gång i månadsskiftet okt/nov men det börjar bli dags att planera lite. Jag blir inte riktigt klok på hur många och placering av den platta A1 modellen som man kan klara sig med för en enradig hemmabio. Läser man lite på forumen så verkar dom vara väldigt nöjda med både 2 högtalare och 4 högtalare per takkanal.
Thomas
Vilka andra än Ino-ägare kör mer än en högtalare per kanal? Menar du inte att folk kör med antingen 5.1.2 eller 5.1.4 med en högtalare per kanal? Från det jag läst i denna tråd verkar det räcka med att köra 5.1.2 men att du sedan kör 3 högtalare per kanal. Så totalt 6 högtalare i taket.
philipbtz skrev:Vilka andra än Ino-ägare kör mer än en högtalare per kanal? Menar du inte att folk kör med antingen 5.1.2 eller 5.1.4 med en högtalare per kanal? Från det jag läst i denna tråd verkar det räcka med att köra 5.1.2 men att du sedan kör 3 högtalare per kanal. Så totalt 6 högtalare i taket.
Nattlorden skrev:Tycker som du överdriver förväntan på hur många som egentligen börjat med Atmos och då dessutom med inskränkningen Ino-ägare. Det är fortfarande väldigt tidiga dagar för Atmos. Speciellt om man vill ha alla konkurrerande formaten tillgängliga i samma apparat (Auro, DTS)...
Nattlorden skrev:Det verkar få bry sig över... man verkar mer intresserad av upplösning av ljudet samt panorerbarheten. Att upplevelserna blir olika beroende på plats verkar de flesta ta med en klackspark.
Nattlorden skrev:Ja, så som du beskriver det är ju hur Ingvar önskar att det kodades på mediat om jag förstår saker rätt.
paa skrev:Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Synd att dom som utvecklat Atmos verkar tänka lite i fel banor. Så jäkla märkligt att det endast verkar vara Ino som fattat att det går att ha flera högtalare per kanal. Men det handlar väl om pengar..
Så fort du nämner det t.ex. på AVSforum med multipla surrounds, så hugger alla teknikexperterna och ondgör sig över de fruktansvärda kamfiltereffekterna som uppstår. Så det är klart ingen som läser det vill göra så. Nu när Atmos kommer så ondgör man sig över dipolsurroundar också, nu skall det ju vara direktstrålande från alla håll....
Sprang på någon som körde multipla "tri-pole" högtalare och tänkte fortsätta med det - det borde väl vara närbesläktat i alla fall.
Konstigt, surround på bio har ju tidigare alltid haft en massa högtalare i surroundkanalerna, fyra på varje sida och två bak är väl minimum på en liten bio. Ingen har väl klagat på kamfiltereffekterna på detta förut?
IngOehman skrev:Nä, har ingen bild på det, men tänk dig att det är tyg på bara, således man istället för att se fronten med lite hål i och elementet, istället bara ser en nästan kvadratisk rektangel av tyg. Jo en sak till, ser att man på bilden inte ser att den bortre kanten är fasad på samma sätt som "sidorna". Det är den. I normalfallet monterar man högtalaren således att elementen hamnar närmast en tänkt mittlinje i rummet. använder man tre i bredd så sätter man elementet närmast en tänkt mittpunkt mellan alla takhögtalare. Asymmetrin kanske ser lite udda ut, men den är viktig, av ljudkvalitetsskäl.
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:En sak som jag undrar över är att om man nu skall ha så många diskreta kanaler. Var med en enda direktstrålande högtalare. Hur hade man då tänk lösa att ljudet inte skall låta annorlunda på olika sittplatser?
Ta tex takhögtalarna. Om personen i mitten hör ljudet precis ovanför sig så kommer ju personerna på sidan att höra ljudet snett ovan sig. Varför vill man lösa det så? Vore det inte bättre om alla hörde samma ljud oavsett position? Därför kan jag tycka att det kanske bara bör finnas en surroundkanal per riktning fast med flera högtalare per kanal. Dvs att du har 4st surroundkanaler: vänster, höger, bakom, ovan. Var med 3-4st högtalare.
Det är väl ungefär efter denna princip som Inos surrounder är konstruerade kan jag tänka mig?
IngOehman skrev:AndreasArvidsson skrev:En sak som jag undrar över är att om man nu skall ha så många diskreta kanaler. Var med en enda direktstrålande högtalare. Hur hade man då tänk lösa att ljudet inte skall låta annorlunda på olika sittplatser?
Ta tex takhögtalarna. Om personen i mitten hör ljudet precis ovanför sig så kommer ju personerna på sidan att höra ljudet snett ovan sig. Varför vill man lösa det så? Vore det inte bättre om alla hörde samma ljud oavsett position? Därför kan jag tycka att det kanske bara bör finnas en surroundkanal per riktning fast med flera högtalare per kanal. Dvs att du har 4st surroundkanaler: vänster, höger, bakom, ovan. Var med 3-4st högtalare.
Det är väl ungefär efter denna princip som Inos surrounder är konstruerade kan jag tänka mig?
Ja, det är exakt detta jag argumenterat i alla år. Just så var också det 6- eller 7-kanalsformat (jag lagrade på en 8-kanalsbandspelare) som jag tog studerade och föreslog på 70-talet för musik (6) resp film (7). 6 eller 7 kanaler men många flera högtalare.
Ljudet för surroundfälter behöver helt enkelt lite förenklat skapas från linjer eller ytor som var och en med sin normalvektor representerar en riktning 90 grader förskjuten från de andra ytornas normalvektorer. Genom linje-/yt- istället för punktstrålning så kan alla lyssningsplatser bringas att höra riktningarna likartat. Med kännedom om tillgängliga sittplatsers plats i aktuellt rum kan man signifikant reducera antalet högtalare, från hundratals till kanske tio-tolv.
Enda undantagen är de tre frontkanalerna. Där bör man eftersträva att skapa kognitiv konsonans med det man ser på duken, det vill säga riktningarna som hörs för ljudet bör överensstämma med de man ser på bilden. För musiklyssning är mitthögtalaren potentiellt försämrande. För filmtittning inte.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst