Soljuslåten/plattan nummero uno

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Soljuslåten/plattan nummero uno

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-20 04:42

Jag har en.. den är underbar!

Den blev tipsad av
Bild
I ett program på SVT. Tror det var (hör och häpna) Söndagsöppet! (reta mig inte...) Där fick han den underbara frågan "vilken skiva är årets bästa skivinköp" (jävligt bra fråga!) Och han svarade att detta var en komposition av Arvo Pärt.
Bild

Två låtar i tre tagningar per styck...

Låt ett (tre och fem): Spiegel im Spiegel

Den man ska lyssna på när solen går upp! Hälst i den första versionen, som tar en minut längre att lyssna igenom en den andra... den tredje är dock bättre än den andra (mellanhastighet och svänger nästan ibland om man känner sig aldeles nyvaken...)

De andra låtarna: Für Alina

Härlig låt, skön midvinterblot låt.. något att lyssna aktivt på vid stressade tillfällen, lyssna på låten och tänk på något destruktivt... efter 4min kommer man tänka på något annat helt automagiskt!!

Skivan som helhet är perfekt till ren bakgrundsmusik, och härligt inspelad (kanske inte bra igentligen (men precis som Smashing Pumpkins låt Landslide underbart skön ändå) med all sin rumsinformation*. Hur många låtar finns det som får en att se ett stort enslig rum målat i vitt med ett pianop uppställt lite på sniskan vid fönstrena med utsikt över havet?

Mvh Jocke

*hatar det ordet..
admin

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-11-20 08:26

Japp. Den är fin!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-20 14:35

Tack för tipset! Jag har nog ignorerat Pärt lite för länge, kanske dags för en uppryckning nu :D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-20 18:06

xeizo skrev:Tack för tipset! Jag har nog ignorerat Pärt lite för länge, kanske dags för en uppryckning nu :D

Jag har varken hittat någon som är likt denna platta eller som jag tycker är bättre -av Pärt. Denna är helt enkellt för bra för att vara sann! :D

Ingen annan som har bra soluppgångsmusik?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-11-21 15:52

hallå där! exakt så var det när jag köpte denna pärla, visst satt han där och rekommenderade denna rakt uppåner, jag gick och köpte!

En av de mest avslappnande skivorna som finns, jag har nog inte klarat av alla stycken i en följd utan att somna på mattan framför stereon.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-11-21 16:37

annan soluppgångsmusik med ett leende på läpparna

Death by chocolate:

"zap the world" & "death by chocolate"

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... ec97iskr0t

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-11-21 16:54

Jag kan rekommendera Pärt "Portrait" på Naxos för en genomgång av Arvos verk. Både billigt och bra! Den innehåller bland annat nämnda "Für Alina" och "Spiegel im Spiegel".
Senast redigerad av PerStromgren 2005-11-21 16:59, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Soljuslåten/plattan nummero uno

Inläggav PerStromgren » 2005-11-21 16:56

Slartibartfast skrev:Två låtar i tre tagningar per styck...

Härlig användning av ordet "låt". Det ska nog en yngling till den användningen. :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Soljuslåten/plattan nummero uno

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-21 19:29

perstromgren skrev:
Slartibartfast skrev:Två låtar i tre tagningar per styck...

Härlig användning av ordet "låt". Det ska nog en yngling till den användningen. :D

Japp! Jag blir fortfarande lite varm innombords när man får visa legg på ICA! Jag ber även om ursäkt, komposition kanske man måste skriva för att åldringsmännen ikring faktiskt.se ska förstå..

Mvh Jocke*

*Som är skarpt aggresiv och ironisk.. då matdelen av magen är alltför tom ännu...
admin

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-11-21 20:27

Vad är en soljus? En albinogris?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-21 20:57

viktor skrev:Vad är en soljus? En albinogris?

Det är stavningsmässigt väldigt närbesläktat med sol-ljus, men tro inte att det var det jag menade för guds skull! Anta att du har en apa med pinsamt håravfall, och att min rubrik faktiskt anspeglar på själva håret i detta fall. Är ni med? ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-11-21 22:30

Nä. Vad menar du?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-22 00:43

viktor skrev:Nä. Vad menar du?

På ett ironiskt sätt hur tråkigt jag tyckte det var att bli rättstavad över internet...

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-11-24 18:34

Varför är det tråkigt? Jag tycker att det är bra när folk rättar ens felaktigheter oavsett om det gäller sakfrågor eller stavning. Eller upplevde du att jag var elak eller ironiserade över din stavning? Själv har jag i denna lilla text gjort mig skyldig till upprepning, inte fel men fult.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-24 18:49

viktor skrev:Varför är det tråkigt? Jag tycker att det är bra när folk rättar ens felaktigheter oavsett om det gäller sakfrågor eller stavning. Eller upplevde du att jag var elak eller ironiserade över din stavning? Själv har jag i denna lilla text gjort mig skyldig till upprepning, inte fel men fult.

Det kändes tråkigt att komma in i en tråd med förhoppningar av ett nytt intressant inlägg, och enbart hitta någon som ville korrigera ens stavning. Gör du det överallt på alla forum du är aktiv? Isåfall kan jag ge dig några tips på individer som skulle ta det väldigt mycket värre (om du rättade dem) och stavar mycket sämre än jag.. men vart detta skulle leda har jag inte kontroll över.
Givetvis kan man stava fel, men att förstöra trådar med inlägg om felstavningar (jag anser det är något som förstör trådar, om inte andemeningen med tråden är förstörd pga felstavningen) känns väldigt onyttigt! Det är typsikt en sak man kan ta över PM.
Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-24 19:22

Slarten: ...och jag som läste i den här tråden för att hitta bra musik och hittade sex inlägg om stavning. Så putt blev du väl inte? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-11-25 18:21

Men lilla slartegubben då. Hänga läpp på det viset. Fredag och allt...personligen har jag svårt att få ihop ordet intressant med Pärt. Jag anser att det är ren skitmusik. Spekulativt nonsens i ett slags new age-skimmer, det är bara kristallerna som saknas.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-11-25 19:35

viktor skrev:...personligen har jag svårt att få ihop ordet intressant med Pärt. Jag anser att det är ren skitmusik. Spekulativt nonsens i ett slags new age-skimmer, det är bara kristallerna som saknas.

Vad har du lyssnat på? Jag förstår om du tycker att Pärts lätta stycken är alltför lätt, men han har skrivit rätt mycket. Om du vill ge honom en chans till, kan jag rekommendera "Portrait" på Naxos, vilket jag redan gjort tidigare men tål att upprepas. 100:- för en översikt av Pärt kanske han kan vara värd?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-11-26 00:11

Jag har hört en hel del och det enda som jag fastnat för är Tabula Rasa, eller de första 7 minuterna åtminstone. Jag fixar inte den där östliga, skäggiga nyandligheten som Pärt och andra ägnar sig åt. I mina öron låter det ytligt och spekulativt.
Gorecki är också en sån gök, men hans tredje symfoni håller fortfarande. Den är ett skakande dokument.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-26 03:17

viktor jag betackar mig den nedsättande atidyten och hoppas att du ska ha överseende med framstådne felstavningar som komma sklal!

Övriga, varsågod att ta vid på rubriken: någonstans tidigt en morgon.. när solens stålar precis börjat värma upp nattglittret utanför fönstren..

Jag skulle passa på att dunka in en sommarlåt till dock:

Bild

RJD2 med låten Chicken-Bone Circuit. Typisk uppstart när sakerna går lite fel från början, förutom kaffet som hamnar helt rätt och man sedan stressar igenom stan med solen mellan husen. Givetvis missar man bussen.. ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-11-26 09:35

Slartibald, byt XXX och gå vidare.

Gjorde en liten korrigering. Tänker inte låta någon osämja växa till sig i denna tråd!

Mvh Jocke

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-26 16:53

Slartibartfast: Beatles - Here comes the sun är faktiskt inte så tokig :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-26 19:05

dawen: Lucksmith´s låt T-shirt weater. Den är fan så härlig... det spritter om vårsol där... :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-11-27 01:26

Censur Jocke. Skäms. Skäms så ända in i helvete.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-27 01:36

Viktor:

Du blev modererad. Lär dig och gå vidare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-11-27 17:50

Jag blev censurerad och inget annat. Det är helt oacceptabelt att bete sig så även om man anser att ordet blöja är hemskt. Botten Jocke, botten!!!!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-27 18:25

Viktor:

Då Slartibartfast är ny som moderator så kan man inte heller förvänta sig att han gör exakt som vi andra på en gång. Egentligen bör han inte ens moderera sin egen tråd. Detta är han nu mycket medveten om. Men fortfarande är hans agerande helt riktigt, och dina uttalanden fortfarande stridande mot detta forums uppfattning om gott uppförande. Du fick en tillsägelse, och nu ytterligare en.

Jag hoppas att du lärt dig att inte sänka andras trådar med diverse ordmärkeri, samt att hålla dig till ämnet ifråga. Har du en åsikt så framför du den om den är relevant för tråden. I övriga fall är du hjärtligt välkommen att starta ny tråd i passande del av forumet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-11-27 19:01

viktor skrev:Jag blev censurerad och inget annat. Det är helt oacceptabelt att bete sig så även om man anser att ordet blöja är hemskt. Botten Jocke, botten!!!!

Lugna ner dig gosse.
Du borde fundera lite på vem som bestämmer vad som är "oacceptabelt" här.
Som jag brukar säga, juntan här driver en klar diktatur! Lev med det eller posta på andra fora.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-11-27 22:31

Jag ställde en humoristisk fråga till Slartenbrant när jag undrade om soljus var en albinogris. Inte höjden av humor, men absolut inget illasinnat alls. Hans reaktion var det som utlöste missämjan. Han reagerade som en primadonna. Jag tyckte att han betedde sig omoget och barnsligt och uttryckte det när jag bad honom byta blöja och gå vidare. Om det är för starkt uttryckt, då är det skrämmande lågt i tak här.

Diktatur är förbjudet i Sverige. Lagarna om demokrati och yttrandefrihet gäller även på nätet. Ni må ha regler, men ni kan inte sätta er utanför lagarna. Faktiskt.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-11-27 22:41

viktor:

Visst gäller lagarna om yttrandefrihet även på nätet, men det finns inget som säger att de gäller på alla websajter... Försök få dina åsikter publicerade på DN t ex, och hänvisa till att diktatur är förbjudet och att yttrandefrihet även gäller på nätet. :wink:

Och, om du tycker att taket är lågt här, prova då hififorum.nu eller euphonia, och se hur långvarig du blir :D
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer