Nattlordens projekt med 8 st NHT 1259 (i LTS-baslådor)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-07 16:21

Nattlorden,

För tydlighets skull:

61 cm måttet är bara relevant om du ska använda basreflex. Avstår du den möjligheten är endast innervolymen relevant, inom rimliga gränser.

mvh
BasBombarBert
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-07 16:39

Aaaah! NU blev det genast mycket enklare och trevligare!

Tack, tack, tack! (trodde iofs att det var så, fast med en IÖ-design kan man ju inte veta om det fanns någon intrikat spridningsegenskap eller annat jag inte hajat ännu som det hängde ihop med)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-15 20:03

Jaha... då var man på Bauhaus och skulle beställa sågat... men tror ni inte deras såg var sönder? Och annat byggvaruhus hade inte så tjocka MDF-skivor hemma.

Tror jag hittat isolermaterial som är hyffsat ok i densitet dock, det trodde jag skulle bli jobbigare.

Verkar bäst att jag räknar ut hur de bäst kapar skivorna, vill inte behöva betala för så mycket spill, det är ju dyra skivor!

Tänker nog ta dem i 25mm MDF istället för 22... blir trevligare mått då... och lite lättare (fast inte i vikt) för mig att skruva ihop utan att jag borrar så fel att det spricker. Slöjdtummen sitter, om inte mitt i handen, så i alla fall på vägen dit...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-15 21:14

Är du säker på att du vill/behöver skruvar.
Om limmet spricker, så att skruvarna skall ta över belastningen, så är det kört ändå!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-15 21:19

Vet inte? Har aldrig byggt något utan skruvar... måste ju dra ihop skivorna så det blir tätt... och man kan väl inte räkna med att skivorna blir 100% perfekta...

Drog nästan 100 skruv i min 14 liters baslåda till (gamla) bilen...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-15 21:27

Man måsta ha limknektar förstås, men det blir mycket enklare med ytbehandlingen utan en massa skruvskallar som skall spacklas osv, det blir ju aldrig 100% bra.
Kexning eller träpluggar är naturligtvis bäst, men jag har byggt några lådor helt utan plugg, skruv eller dyckert. Det gick ganska bra tycker jag.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-15 21:33

Tänkte försöka båda de metoderna... har ju 8 lådor att bygga, kan ju experimentera en del innan det blir rätt... tänkte mest det skulle agera styrning... fast det känns som extremprecision för att det inte skall bli sidförskjutningar få en millimeter typ...

Skall bara ytbehandla en enda sida... resten kommer inte att synas... och det skall "bara" rollas... går säkert att spackla bra nog...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-15 22:55

Om du ger Bauhaus lite extra tid kan dom gersåga lådhörnen åt dig (i alla fall sa Bauhaus i Skogås-Trångsund det till mig). Då kan du få bättre ytfinish på lådan. -Med 90˚-sågade skivor är det mycket mera jobb med spackel och mättning av sågsnittet med grundfärg/lack, för att den inte ska synas igenom ytlacken.

Jag själv skulle kexa ihop skivorna, det ger utmärkt precision mer eller mindre automatiskt. Har du ingen bra kexmaskin (ELU, Lamello, Makita etc), överväg att hyra en på en maskinfirma, dessa är också inställbara för 45˚-kexning. (Jag har inte känt mig övertygad om precisionen på de billiga kinesvarianterna jag sett på Classe och Jula.)

Polyuretanlim tycker jag ger mindre tendenser att "jäsa ut" ur fogen, som vanligt vitt trälim kan göra efter några veckor. Glöm inte att fukta fogytorna med blomspruta eller fuktigt trasa om du använder polyuretanlim. Låt bli skummet som bildas i skarven, så du inte får det på fingrarna. Det är lätt att skrapa bort med stämjärn eller sickel när det torkat efter 2-3 timmar. -Får du blött lim på fingrarna, kommer du bli svart om dom någon vecka framåt, går inte att tvätta bort, bara nöta bort eller vara snabb med aceton.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 00:01

Den sidan som skall synas är den stora sidan på lådan, så det blir bara ev. spikskallar som skall spacklas... så det är lugnt. Och jag hade inte vågat mig på 45graders kanter, det vore för stor risk att jag inte får ihop lådor av dem då.

Har Julas kexmaskin... den får ha sig en testning i alla fall.

Mitt största problem blir nog hålet för basarna... Har ingen sticksåg (ännu).

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-16 01:36

2-300:- till Jula/Insjö-Clas så är du ju av med det problemet, liten peng i sammanhanget. Lycka till med bygget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-16 09:37

Från 149:- på Biltema.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 12:53

Låna Pappas 0:- 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-27 11:17

Har nu beställt MDF via en kompis i bygg-grossistbranchen. Price & ETA currently unknown.

Användarvisningsbild
ssoep

Inläggav ssoep » 2005-10-19 20:55

Köpte också 8st NHT.
Bygg 2 torn och ställ i hörnen det minskar rumsresonanserna.
4 lådor 8 kaviteter a´117liter.
Det är ingen brist på bas kan jag avslöja
Kör med en nad 216 och spelar ca 115dB i soffan(telefonmätning).
Men byter troligen till 2 st Beheringer EP2500.
Lycka till

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-19 21:05

Det blir 8 lådor á 117 som skall stackas 4 högt i framhörnen. Väntar på att sågningskillen skall höra av sig... är ett par veckor sedan beställning nu.

Får börja med att sno ena 208:an att driva med... får klara mig med obryggad 208a till piP ett tag... Hemska tanke! 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-01 11:21

Nu lär det sågade vara klart, får se när jag orkar åka och hämta. (Har maginfluensa och inte kunnat äta på ett par dagar, så jag är inte säker på att jag orkar släpa så mycket just nu).

2800:- blev det på ett ungefär, får jag vara nöjd med. (Hoppas nu bara att måtten blivit rätt!!!)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-02 19:18

Så... då har min stackars bil fått kånka hem ett antal hundra kilo MDF... så då fattas det bara att skaffa sticksåg så man kan ta upp hål till elementen & köpa trälim för att kunna börja.

Sedan får jag hitta några bra och enkla "terminaler" att koppla högtalarkablarna till... och självklart FlexiBatts samt målarfärg...

Men det var ett steg till på vägen taget idag. :D

(ja, jag vet att många av er andra är speedade byggherrar, men i Nattlordens lya råder det snarare femårsplaner... :oops: )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-22 15:45

Har beställt sådana här "terminaler" från hifikit idag:

Bild

Tycker det får räcka mer än väl, blir pengar av det på 16 st ändå.

Har inte kommit igång med bygget ännu då jag legat sjuk i Körtelfeber och mår inte bra ännu, så fysiskt arbete får vänta ett tag till. :cry: Enda positiva med det är ju att det hinner poppa in lite lönekuvert under projektets gång.

Man får hålla tummarna att det blir en julbonus i år också, så det kan trilla in en heltäckmatta i hyffsad tid också.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-22 15:48

sånna har jag på mina talare funkar fin fint!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-22 16:10

Jag har själv använt den oerhört exklusiva:

Bild

som hifikit gladeligen säljer till dig för 30 kr/st.

Om den funkar bra eller dåligt är mycket svårt att uttala sig om, ty jag rör dem aldrig efter att talaren är inkopplad!

/J.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-22 16:11

Jo just ja:

jag tar hål med överhandsfräs, men det kanske egentligen inte behövs när man inte ska ha försänkta element, men det är lätt att göra fel med sticksåg, tycker undertecknad som är ...

...

/notoriskt ohändig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-22 16:14

Jo, den hade säkert gått lika bra, men jag prioriterade enkelheten att borra... en sådan får man ju kapa ett större hål till och vete tusan om de borr-rondellerna går så djupt som 25mm.

...iofs slår det mig nu att i.o.m. att man har ett centrum borr kan man möteskapa från baksidan också... men nu är det redan beställt, så...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-22 17:09

när bygger du nåt då?!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-22 18:56

Inte så länge jag har svullna halsmandlar i alla fall. :( Måste ta det lugnt så jag inte drar på mig något annat...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-30 12:31

Eftersom jag gått och kärat ned mig i programmet FreeMind (nej, jag läste inte i Ny Teknik - jag hade redan kört det ett tag då :wink: ) så kommer här en länk till en liten mindmap på projektstatus:
http://www.nattlorden.com/mindmap/bastodont.html

Bara att klicka runt på noderna och så... :D

Edit: Ändrade från en jpeg på mindmappen till en "körbar" version.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-02 16:38

Har lagt bud på en NAD 218THX att driva basarna med. *håller tummarna*

Update: Kör och hämtar imorgon. Lite långt med 60 mil t.o.r. kanske, men bättre att få funktionstest innan köp samt ha koll på transporten. Får lägga ut Alanis Morisette i bilen som anti-somna-vid-ratten-hjälp. När hon låter lugn och fin är det dags att pausa... :lol:

Update2: NAD 218 THX hemma. :D Provspelades på ett par B&W-stativare med Krallig musik och lät alldeles utmärkt fullregister också, vilket förvånade lite. ( Iofs letade jag inte efter de problem som S200 uppvisade heller. )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-02 20:05

Idag har jag varit och storhandlat. Först till Clas i sjön, sedan till Jula därefter Optimer/Bulltofta Bygg och sist Micro.

Numera finns en stycken färgspruta, en sticksåg, en överhandsfräs, lameller till sådan, EKRK, Roxull Flexibatts samt trälim hemma. Ja, och så ytterligare två skruvtvingar. :D

Hade framme och kollade igenom kexningsmaskinen igår. Den såg fin ut och jag tror jag skall kunna klara av det.

Det som saknas nu är bult och islagsmutter (tror jag vill göra så istället för skruv, men vet inte var man kan köpa) och tätningslist (som jag tyckte var smart på mina piP, så det "snor" jag).

Skall ta lite foton och börja lite imorgon. Har tyvärr tappat bort min lapp där jag räkade fram måtten :oops: , men att lista ut vilka sidor som är vilka ifrån sågade skivor kan inte vara så svårt. Ett av måtten kan jag - bredden 61cm, och höjden styrs ju av att 4 lådor skall bli ungefär 238cm.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-02 20:12

Nattlorden skrev:Det som saknas nu är bult och islagsmutter (tror jag vill göra så istället för skruv, men vet inte var man kan köpa)
och tätningslist (som jag tyckte var smart på mina piP, så det "snor" jag).

Kollade du inte om Classe hade islagsmutter?

Och blågrå häftmassa är användbart som packningsklister istället för tätningslist. Rulla bara ihop en tunn sträng och dra ut runt elementchassits tätningsyta. Det blir inte lika resonant som tätningslist.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-02 20:16

Nä, det gjorde jag inte eftersom jag inte har kollat diameter på hålen på elementen än... så även om de hade haft så hade jag inte kunnat köpa. Får hoppas att lokala trähandlaren har så jag slipper åka flera mil till Clas O. igen. (Iofs är jag tillbaka på jobb nästa vecka, så jag kan ju hålla mig till lådbygge till dess)

Häftmassa? ok, det var ju intressant. Fast åldras inte sådan?

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-01-03 10:22

Både gubbdagis (Clasa) och hifikit har väl postorder, så det bör inte vara så krångligt att köpa islagsmutter och tätningsband. En lokal järnaffär bör ha islagsmutter också. Men leveranstiden är kanske så lång att du inte tjänar ngt på det från de ovan nämnda leverantörerna om du ändå skulle återvända om en vecka.

Vh
/tobbe

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum