Takhängande dipol?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mangs

Takhängande dipol?

Inläggav mangs » 2014-09-24 09:51

Är väldigt högtalarkonstruktionsugen och har byggt min beskärda del av lådor sedan tidigare. Vill därför prova på någonting udda mer som ett experiment än något annat. Jag har en tanke kring att minska rumspåverkan och höja direktiviteten genom att bygga dipoler. I ett steg att ytterligare ta bort kopplingen till rummet har jag funderat på att låta dessa hänga i någon snillrik lösning ned från taket. Jag har inte alls tänkt igenom denna idén men tänker att det skulle vara kul att prova att se vad det ger och arbetsinsatsen känns ju helt klart överkomlig men jag vill ju gärna att experimentet skall ge så mycket som möjligt, därför frågar jag här om lämpligheten samt vad jag skall tänka på.

Det första jag funderar på är att slaglängden ökar hos elementen och om jag skall ha möjlighet att spela hyfsat högt med output även lågfrekvent kommer högtalaren snabbt hamna i självsvängning, detta skulle kunna minskas genom att höja tyngden alternativt fundera på en mer snillrik upphängning. Någon som har några tankar och tips gällande denna typen av konstruktion?

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Re: Takhängande dipol?

Inläggav Marten_Med_ » 2014-09-29 14:51

Om du behöver ideer kolla in Grundig Audiorama serie.

Bild

Bild

Bild

Bild

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Takhängande dipol?

Inläggav nuffe » 2014-10-02 14:41

Bara länkar till mina dipol byggen. Kanske kan ge lite ider och kanske mer frågor.

viewtopic.php?f=3&t=53838

viewtopic.php?f=3&t=57125

Henrik

Återgå till DIY-forum