Moderator: Redaktörer
gormo skrev:Hej
Hade några vifa D26TG-05-06 diskanter,terminaler och 2 vägs filter 3500hz liggande hemma efter ett halvtaskigt högtalar bygge
Så jag köpte 4 st Peerless SDS-106 830855 och byggde 2 vägghögtalare med 2 paralell kopplade basar och diskant i mitten och dom låter helt ok men nu
vore det kula att lära sig att mäta på dom o se vad man kan förbättra.
Jag undrar vad man behöver för prylar för detta och det ska vara så billigt som möjligt.
Antar att man behöver någon sorts Mic o dator plus något (gratis) program.
Så jag behöver lite hjälp med hur detta går till på ett enkelt sätt.
gormo skrev:Hur nära högtalaren ska den vara när man mäter?
Svante skrev:Minimal utrustning är väl en rundtagande elektretmikrofon, tex
http://www.conrad.se/KONDENSATOR-INSTIC ... 22_1412015
Svante skrev:gormo skrev:Hur nära högtalaren ska den vara när man mäter?
Det är väl det som är kruxet. Man ska vara närmare än 5 cm och längre bort än 1 meter... Vilket inte går ihop. Svaret på frågan är nog att man behöver förstå hur olika avstånd och riktningar påverkar mätningen, så gör man många mätningar och väger ihop dem baserat på kunskapen om hur mätpositionen påverkar mätningarna.
Dörren har just öppnats för dig till en helt ny värld...!
Cortado skrev:Svante skrev:Minimal utrustning är väl en rundtagande elektretmikrofon, tex
http://www.conrad.se/KONDENSATOR-INSTIC ... 22_1412015
Jag kan väldigt lite om mikrofoner och undrar därför om det finns några genrella egenskaper på mikrofoner man kan titta på för att veta att de är tillräckligt linjära för högtalarmätning.
Mikrofonen du nämnde, är det en mik du råkat testa och vet att den är tillräckligt bra eller är det mikrofontypen som avgör?
IngOehman skrev:Insatta val är helt enkelt bättre än att gå efter utantilllärda tumregler.
gormo skrev:Skulle vara kul om ni hade några tips om en bra lättlyssnad diskant istället för den vifan jag har för i slutändan ska jag ha 5 st högtalare med samma element i och vifan har utgått och ska jag använda de lådorna jag byggt så bör den passa i ett hål på 75 mm.
Så tips på diskant runt 300 kr och var jag bör dela.
Mvh Fredrik
Cortado skrev:Att bara byta diskant lite planlöst kan ge ett ännu värre resultat åt ett annat håll.
Svante skrev:Cortado skrev:Att bara byta diskant lite planlöst kan ge ett ännu värre resultat åt ett annat håll.
Ja, och det ska man inte vara rädd för. Det blir ju en lärdom.
Tänk vad bra det är att ha egna erfarenheter av även dåliga saker, det gör att man förstår de bra sakerna bättre.
Cortado skrev:
Mikrofonen du nämnde, är det en mik du råkat testa och vet att den är tillräckligt bra eller är det mikrofontypen som avgör?
gormo skrev:Finns det någon tumregel på hur nära i känslighet mellan diskant och mellanregister/bas.
Just nu ligger diskanten på 87,4 db 1w/1m och de paralell kopplade basarna på 87,23 db 1w/1m
gormo skrev:Är det 1w/1m?
Elfsberg skrev:Man ska göra såhär:
ställ högtalaren på en stol brevid valfritt alster från Ino Audio, allra helst piP
ställ dig på OK avstånd
när testsignalen spelas upp så ska du lixom Harry Potter, med sitt trollspö, veva mikrofonen i en rund ring framför dig
gör likadant med dina piP och jämfär
Om du får bättre resultat med piP så har du gjort fel.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster