Dipolbas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Dipolbas

Inläggav Emanuelgbg » 2014-09-19 09:39

SÅ "baffelbredden" (är trött så jag kallar det för det just nu) bestämmer var högtalaren tappar 6dB/oktav och detta håller i sig ner till elementets Fs (L22 har ett Fs på 21Hz) och efter det tappar högtalaren 18dB/oktav. Förstår jag rätt att lågt Qts sänker nivån ytterligare då det är mindre resonant?

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-09-19 10:18

Emanuelgbg skrev:SÅ "baffelbredden" (är trött så jag kallar det för det just nu) bestämmer var högtalaren tappar 6dB/oktav och detta håller i sig ner till elementets Fs (L22 har ett Fs på 21Hz) och efter det tappar högtalaren 18dB/oktav. Förstår jag rätt att lågt Qts sänker nivån ytterligare då det är mindre resonant?

Första två är rätt men det är snarare så att ett högt Qts höjer nivån på bekostnad av responstid.
Högre Qts ger alltså en "blötare" bas.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-09-19 14:22

Emanuelgbg skrev:Förstår jag rätt att lågt Qts sänker nivån ytterligare då det är mindre resonant?

Ja, lågt Qts sänker nivån ytterligare kring elementets gränsfrekvens. Högt Qts höjer nivån genom att elementet är mer resonant kring sin gränsfrekvens. Qts=0,707 ger maximalt rak frekvensgång för elementet självt.

/M

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-09-19 22:57

IngOehman skrev:
Så... vill man ha mindre ljud till grannar är det inte dipolprincipen så mycket som vissa diopolers mycket stora strålningsyta (gäller inte de på bilden) och i förekommande fall även deras undflyende basåtergivning, som gör susen. ;)

Det finns dock ett bra sätt för den som verkligen inte vill störa sina grannar - hörlurar!

Vh, iö

Dipoler med stor strålningsyta, betyder det skapandet av lufthastighet istället för lufttryck, såsom panelhögtalare?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-10-01 16:37

phloam skrev:Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men skulle mindre dipol-bas funka för en slags monitor/närfältslyssningslösning? Och hur skulle i så fall en sådan lösning behöva se ut..?

Sonen har som skrivbords högtalare 2 st 12" H-profil dipoler med Mupps uppepå. Baffel storleken är bara ett par cm större än 12" i alla 4 riktningar. Basen är utmärkt och går nedåt o under (tror jag) 40Hz,
vill minnas att vi fick nivå neråt 25 Hz vid mätningen. Det korta lyssnings avståndet gör nog sitt till för lågbasen....

Kan lägga upp en bild om du vill.

Henrik

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-10-02 07:12

nuffe skrev:Kan lägga upp en bild om du vill.

Såklart vill vi ha en bild.

Blir basen starkare i närfält för att det är en dipol?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-10-02 10:03

Högtalar princip spelar nog ingen roll. Ljudstyrkan halveras vid en avstånds fördubbling, alltså borde det ju vara vise versa om man sitter närmare
isället. Så man bör höra mer av lågbasen.

Ser att jag inte har en bild på sonens uppställning, ska försöka ta en i kväll.

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 15:01

nuffe skrev:Högtalar princip spelar nog ingen roll. Ljudstyrkan halveras vid en avstånds fördubbling
Henrik

nej, det stämmer väl inte om man talar linjekällor? där är det ju minus 3db per dubbling inom spektrat, är det inte?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-10-02 15:51

Du har nog rätt zartok. CBT linjer, böjd linjekälla, är väl ännu nogåt bättre vill jag minnas.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-02 23:13

matssvensson skrev:Baffelbredden (löptidsskillnaden mellan fram och baksida) avgör när kortslutningen börjar verka med -6 dB/oktav.

Jaha, och hur ser det matematiska förhållandet ut, för den late som inte orkar söka rätt på formeln och räkna själv :) ?
Jag förstår att det har med våglängden att göra, men hur ska man räkna? Någon som kan ge ett exempel, Helge?

Edit: Och när jag ändå är på G; hur tusan ska man räkna när baffeln har så olika avstånd till elementet som t.ex. på den här varianten? (syftar på midbasen ovanpå lådan):

Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-10-03 01:20

Fram och baksidan av ett element i en öppen baffel flyttar luften åt motsatta håll, vilket ger summatljudrycket noll för de allra lägsta frekvenserna. Vanligtvis vill du konstruera en öppen baffel så att det tar en viss tid för ljudet från baksidan att nå ljudet från framsidan på elementet. Då blir utsläckningen inte längre total, utan ljudsyrkan ökar successivt med 6 dB per oktav.

När avståndet från centrum av elementets baksida till baffelkanten blir en halv våglängd så adderar fram och baksidans bidrag helt till varandra och dipolen blir maximalt effektiv. För högre frekvenser minskar verkningsgraden återigen tills vägskillnaden blir en hel våglängd och du får komplett utsläckning mellan fram och baksida en gång till.

Det är alltså luftens vägskillnad mellan fram och baksida som blir dimensioneringsmåttet för en öppen baffel.

Med oregelbundna avstånd i olika riktningar som på bilden så "smetar" du ut ovanstående effekt över ett större frekvensområde.

Mvh, Mats

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-10-03 07:11

Som jag förstår det efter att ha läst är att det är väldigt många nackdelar med dipolbas.
Så... vilka är fördelarna?

Varför har konstruktionsprincipen kommit till?
Var det någon som hade tråkigt och ville se hur man kan göra en otroligt ineffektivt (högtalare) näst intill obrukbar? :wink:

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-10-03 07:48

Här är en bra sida med ytterligare referenser.
Mitt bästa råd till dig är dock att lyssna på dipolbasar för att bilda dig en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-03 08:24

2-ch skrev:Som jag förstår det efter att ha läst är att det är väldigt många nackdelar med dipolbas.

Var det någon som hade tråkigt och ville se hur man kan göra en otroligt ineffektivt (högtalare) näst intill obrukbar? :wink:

Konstruktionsprincipen har knappast "kommit till", högtalaren är ju en dipol som den kommer! Är det något som kommit till är det nog lådprincipen.

Dipoler är lätt att göra fria från lådresonanser (!) och har ett spridningsmönster som inte så lätt triggar rumsresonanser. "Obrukbar" är den bara om man spelar väldigt starkt i basområdet under 50 Hz. Om man inte gör det, som jag t.ex., har dipoler klara fördelar enligt ovan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-10-03 09:08

För min egen del är det dipolhögtalarens spridningsmönster jag utnyttjar i mina konstruktioner.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-10-03 09:23

PerStromgren skrev:
2-ch skrev:Som jag förstår det efter att ha läst är att det är väldigt många nackdelar med dipolbas.

Konstruktionsprincipen har knappast "kommit till", högtalaren är ju en dipol som den kommer! Är det något som kommit till är det nog lådprincipen.

Dipoler är lätt att göra fria från lådresonanser (!) och har ett spridningsmönster som inte så lätt triggar rumsresonanser. "Obrukbar" är den bara om man spelar väldigt starkt i basområdet under 50 Hz. Om man inte gör det, som jag t.ex., har dipoler klara fördelar enligt ovan.

Kommit till... Bästervister där :wink:
Men nu skrev jag ju faktiskt dipolbas Per. Principen verkar vara obrukbar för den lägre basen i alla fall.
Men frihet från lådresonanser (som kommer per automatik) och bra spridningsmönster (breed sweetspot) hamnar på + sidan.

Men jag får krypa till korset. De enda jag faktiskt lyssnat på är Jamo:s med dubbla 15".
Så jag erkänner, jag är en fullständig novis på det här med dipoler.

JM

Inläggav JM » 2014-10-03 09:54

Bra dipol teori utan så mycket matte. Massor med mätningar som kan ge en viss intuitiv förståelse för några varianter av dipoler relativt cardioider o monopoler mm.

http://www.kirchner-elektronik.de/~kirc ... OIDeng.pdf

Här är mer dipolteori relativt monopoler - men med lite mer matte.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/240 ... _bass.html

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-03 10:09

JM skrev:Bra dipol teori utan så mycket matte. Massor med mätningar som kan ge en viss intuitiv förståelse för några varianter av dipoler relativt cardioider o monopoler mm.

http://www.kirchner-elektronik.de/~kirc ... OIDeng.pdf

Det där var en väldigt lättläst och pedagogisk text! Anbefalles alla som vill veta litet mer om dipolbasar. En liten varning ges för att författarna inte har engelska som modersmål. :)

PS. Jag är inte fullt lika imponerad, nu när jag läst litet noggrannare. Framför allt gör språket texten obegriplig emellanåt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-10-03 10:25

JM skrev:http://www.kirchner-elektronik.de/~kirchner/DIPOL-CARDIOIDeng.pdf

Den där kunde jag inte öppna.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-03 10:32

2-ch skrev:

Fungerar bra här. Testa att kopiera länken och klistra in manuellt.

JM

Inläggav JM » 2014-10-03 10:33

2-ch skrev:

Testa http://www.kirchner-elektronik.de/en/ osv.....

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-10-03 10:40

AndreasArvidsson skrev:Fungerar bra här. Testa att kopiera länken och klistra in manuellt.

Det gick bra :)

JM

Inläggav JM » 2014-10-03 10:43

Gillar du att räkna testa Martin Kings

http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Theory.html

JM

JM

Inläggav JM » 2014-10-03 11:05

Ännu mer teori likt Frietz Linkwitz.

http://www.musicanddesign.com/tech.html

Bra om subbas o tryckfördelningen i rummet.

1. Backman, J. Low-frequency polar pattern control for improved in room response, AES
paper 5867, 115th AES Convention, October, 2003.

JM

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-03 14:17

Tack alla för god input! Blir att studera lite i helgen.

matssvensson, har du någon bild eller skiss på hur dina 2x10" Acoustic Elegance ser ut?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-10-03 14:45

Kalejdokom skrev:matssvensson, har du någon bild eller skiss på hur dina 2x10" Acoustic Elegance ser ut?

halvkapad tråd här på forumet
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=43327&hilit=ortoakustisk+%C3%B6ppen+baffel&start=30

diy audio
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/231571-my-open-baffle-project-ortho-acoustic-design-ideas.html

/M

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-10-03 21:49

Jag lovade ju en bild på sonens "dator" högtalare.

Här kommer den,
Bild

12" basar i H-baffel, mupps som toppar

Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-03 21:57

Skulle vara intressant med en bild på sonens frisyr också. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-10-06 07:40

nuffe skrev:12" basar i H-baffel, mupps som toppar

Vilken kul uppsättning :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-06 09:38

nuffe skrev:Jag lovade ju en bild på sonens "dator" högtalare.

Här kommer den,
Bild

12" basar i H-baffel, mupps som toppar

Henrik

Ett par AKG K1000 på steroider! :D
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi