Ni som "rippar" CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Ni som "rippar" CD

Inläggav RogerJoensson » 2014-09-19 17:35

Perfector skrev:
Martin_Dewens skrev:+4 på den.
Visste inte ens att fenomenet existerade. Fast det sätter ju igång lite funderingar kring vissa låtar i samlingen.
Vissa Eurythmics och Mike Oldfield låtar är lite "diskantiga" :) .

Diskantig kan vara för hög samplingrate.
Jag är av den gamla stammen som rippar i 128Kbit 44kHz 16Bit för att vid högre bitrate upplever jag att det låter som att spela in dolby B och spela upp utan.
Skämtsamt brukar jag säga att om man måste ha så hög samplingrate (över 128 kbit) för att få med klanger så har man dåliga högtalare. Men det är jag det.

Alla cd har samma samplingshastighet:44,1KHz
Låg bitrate, som 128kbit och lägre, leder ofta till matt diskant och gurgel långt ner i mellanregistret. Skiter man i det, så kan man nog skita i eventuellt behov av preemfaskorrektion också.
Om Eurythmics och Mike Oldfield låter "diskantiga", så har det nog inte med preemfas att göra (för pop och rock såg man inget behov av det). Sannolikt beror det på tidens stilmode, eller på sönderommastning ala sent 90tal och framåt.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-19 18:17

Perfector skrev:
Visste inte ens att fenomenet existerade. Fast det sätter ju igång lite funderingar kring vissa låtar i samlingen.

Jag är av den gamla stammen som rippar i 128Kbit 44kHz 16Bit för att vid högre bitrate upplever jag att det låter som att spela in dolby B och spela upp utan.
Skämtsamt brukar jag säga att om man måste ha så hög samplingrate (över 128 kbit) för att få med klanger så har man dåliga högtalare. Men det är jag det.

Hrrm, så om man spelar CD rakt av och tycker det låter bättre än 128 kbit mp3 så har man dåliga högtalare?

Näää...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-19 19:12

Svante skrev:
Perfector skrev:

Hrrm, så om man spelar CD rakt av och tycker det låter bättre än 128 kbit mp3 så har man dåliga högtalare?

Näää...

Jag sa ju att det var jag.
:-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-09-19 20:59

Om man föredrar 128k mp3 före lossless (cd/flac/etc) så har man absolut något fel på sin anläggning. Jag låter det vara osagt om det är högtalarna eller elektroniken, men fel är det.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-09-19 21:07

Nä, man kan väl föredra något som objektivt sett är sämre. Verken konstigt eller ovanligt och behöver absolut inte vara fel på anläggningen för det

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-19 21:12

Bill50x skrev:Om man föredrar 128k mp3 före lossless (cd/flac/etc) så har man absolut något fel på sin anläggning. Jag låter det vara osagt om det är högtalarna eller elektroniken, men fel är det.

/ B

Det är MIG det är fel på. Så är det sagt så ingen annan behöver säga det ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-09-19 21:31

Jag tycker att vissa dynamikkomprimerade album ibland kan låta bättre i en lägre bittrate. Jag tror att det beror på att diskanten blir lite "snällare" med lägre bittrate och det får en positiv effekt på kraftigt dynamikkomprimerade album. Dom har annars ett ganska "påträngande" ljud.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-20 14:59

BORIS skrev:Nä, man kan väl föredra något som objektivt sett är sämre. Verken konstigt eller ovanligt och behöver absolut inte vara fel på anläggningen för det

+1 på det :)

Jag gillar RIKIGT skräpiga inspelningar... inte för komprimerade dock egentlign, men där grundmaterialet är så uruselt att det liksom bara låter så totalt galet :D
Det är härligt på något vis :)

Men i och försig så kan jag inte påstå att jag föredrar det framför perfekta inspelningar heller... handlar ju om vilken musik, vilket humör jag är på och mycket mer.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-09-24 14:28

RogerJoensson skrev:Fast spelar det så stor roll om det görs i den digitala domänen, idag? När det var aktuellt brusade omvandlarna mycket mer än nu och därför var det viktigt att göra det efter D/A-omvandlaren. Då.

Om man inte litar på program som itunes, så rippar man, öppnar med hög upplösning (t ex 24 bitar), lägger på eq manuellt och sparar om med den högre upplösningen. Det är ett engångsjobb och sedan ett ickeproblem.

På tok för mycket mög att hålla på med - hur tar man tex. enelt reda på huruvida fonogrammet är mastrat med pre-emfas eller ej?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-09-24 14:31

Bill50x skrev:Om man föredrar 128k mp3 före lossless (cd/flac/etc) så har man absolut något fel på sin anläggning. Jag låter det vara osagt om det är högtalarna eller elektroniken, men fel är det.

/ B

Det är lika dumt som att hävda att de som föredrar LP framför CD har fel på anläggningen - så enkelt är det inte. Det är dock så enkelt som att alla människor inte föredrar korrekt återgivning, varför det också finns en icke på något vis försumbar marknad för apparater som näppeligen kan klassas som varandes hifi-apparatur.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-09-24 14:50

http://www.dbpoweramp.com/version-changes-dmc.htm
CD Ripper
"Added 'Track Technical' column will show if CD is HDCD (install DSP Effects to rip as 24 bit), or has Pre-Emphasis set"

http://www.dbpoweramp.com/cd-ripper.htm
"...process the audio with Volume Normalize, or HDCD decoding to 24 bit. dBpoweramp is a fully featured CD Ripper."
Det är inte helt omöjligt att den fixar att återställa pre-emfasen och sedan kan spara i 24-bitar.
-Maila dom och fråga!

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-09-24 15:14

Noteringar jag sparat i ämnet:
-

Exact Audio Copy 0.95 prebeta3
http://www.seorf.ohiou.edu/~ad180/

Download the DLL (winaspi32.dll) and copy it into the EAC directory. Then start EAC and a choose the new option (Installed external ASPI interface) from this option tab.
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php ... AC_Options

Ahead Nero ASPI Driver (wnaspi32.dll)
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php ... _page#ASPI

Flac encoder
http://filesharefreak.com/tutorials/pro ... th-eac-099

---

The name says it all: Exact Audio Copy 0.95 prebeta 3. There's no installer nor uninstaller.

If you want to uninstall EAC, all you have to do is:
1. Delete the EAC folder.
2. Delete this entry of the registry: HKEY_CURRENT_USER\Software\AWSoftware\EAC

---

A fool proof method to detect the flag?

Use version .95pb3 of EAC (put it in a different directory from your newer version).

If pre does not show up when the disc loads it still may have pre-emphasis. Some TOC's were deliberately altered as an anti-copy measure.
Select the songs, then Action/TOC Alterations/Detect TOC Manually the pre flag may show up that way.

I always run that "detect ... manually" step just in case (the keystroke shortcut is Alt > A > M > M). I'm finding, as I'm cataloging PE CD's that around 25% have the PE flags in the Table of Contents whereas the rest are in the sub channels meaning, roughly 75% won't show up as having PE in that earlier version of Exact Audio Copy unless you were to perform that "Detect TOC Manually" step.

----

Info:

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php ... e-emphasis

http://www.studio-nibble.com/cd/index.p ... e-emphasis

http://www.studio-nibble.com/cd/index.p ... lease_list)#References

http://www.studio-nibble.com/cd/index.p ... lease_List

http://forums.stevehoffman.tv/threads/c ... tly.88541/

http://www.digital-inn.de/threads/pre-e ... eac.19034/

--

/Suomela

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-09-24 16:27

Efter att ha läst på en liten stund om cd-formatet och preemfasflaggan (vad nu det skulle vara bra för). Så är det bara att inse. -Fan vad dom har strulat till formatet. -Troligen på rent jävelskap! :evil:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-09-24 17:00

Det var länge sedan, men nu hittade jag det...

Med en cd i DVD/Bluray-läsaren, i terminalen (OSX) och kommandot: ~user drutil toc
Får man tillbaka:

Vendor Product Rev
HL-DT-ST BD-RE BE08LU20 2.00

First session: 1
Last session: 1
First track: 1
Disc type: 0 (CD-DA, or CD-ROM with first track in Mode 1)
Last track: 9
Lead-out: 41:21.48
Session 1, Track 1: 00:02.00 2ch audio, no pre-emphasis, digital copy prohibited
Session 1, Track 2: 08:39.09 2ch audio, no pre-emphasis, digital copy prohibited
Session 1, Track 3: 10:20.71 2ch audio, no pre-emphasis, digital copy prohibited
Session 1, Track 4: 12:01.13 2ch audio, no pre-emphasis, digital copy prohibited
Session 1, Track 5: 20:01.05 2ch audio, no pre-emphasis, digital copy prohibited
Session 1, Track 6: 20:39.35 2ch audio, no pre-emphasis, digital copy prohibited
Session 1, Track 7: 24:10.25 2ch audio, no pre-emphasis, digital copy prohibited
Session 1, Track 8: 26:51.65 2ch audio, no pre-emphasis, digital copy prohibited
Session 1, Track 9: 29:52.71 2ch audio, no pre-emphasis, digital copy prohibited

Riktigt vad det är som lästs av vet jag inte, men jag får intryckat att det är info per spår och då borde det vara solitt (?).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-09-25 09:41

Tur att man spelar rriktiga fonogram coh slipper deta strul. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-09-25 11:13

Morello skrev:Tur att man spelar riktiga fonogram och slipper detta strul. :)

Medhåll, det finns inget som slår en LP ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-09-25 11:31

I vilket avseende? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-09-25 14:11

Morello skrev:I vilket avseende? :)

Musiken!

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-09-25 20:20

Morello skrev: Det är dock så enkelt som att alla människor inte föredrar korrekt återgivning, varför det också finns en icke på något vis försumbar marknad för apparater som näppeligen kan klassas som varandes hifi-apparatur.

Ja till nästa Arken får ni ha inkastare..o mer flärd genom att marknadsföra er som det enda LCHF alternativet i HIFI branschen med nötter, brieost och skumpa.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-09-28 11:56

Det verkar vara mycket att hålla reda på när man ska rippa musik. Jag har aldrig tänkt i dessa banor. Jag bara stoppar i en skiva och sedan rippar jag den med XLD (oftast) och ibland iTunes. Hör ingen större skillnad.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-09-28 11:57

Jag hör ingen skillnad kanske jag skulle skrivit.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-09-29 10:30

I veckan kommer sannolikt en massa trevoiga fonogram i brevlådan - alltså den fysiska lådan!
Såväl LP som Cd beställdes förra veckan! Bland annat Yello "the race" på 45 RPM. :P

En vacker dag mina vänner, kommer ni att ångra er och börja lira riktiga fonogram. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-09-29 11:12

petersteindl skrev:
Rollo skrev:Bild
Bilden snodd från sengpielaudio.com.

Bra bild :) Man kunde ge sig sjuttsingen på att det var Sengpiel :D Han är en bra lärare. Lite gammalmodig men stringent och pedagogisk.

Machen Sie sich Gedanken.

Mvh
Peter

Bilden är säkert bra på något sätt, men den är felaktig, vilket jag tycker är dåligt.

För att knäpunkternas förskjutning i vertialplanet skall bli 10 dB (som de heldragna linjerna i illustrationen visar) så behöver kvoten mellan tidskonstanterna (eller frekvensen) vara roten ur tio. Det är den inte. 50/15 = 3,333... Detsamma gäller 10 610/3183. Avrundar man till 3180 så blir det förvisso 3,336478 men utan avrundadning blir det 3,333....

Den kvot som ger 10 dB steg i tonkurvan är sqr10, eller 3,16 om man avrundar till tre siffror.

Jag tycker illustrationer med sådana fel är dåliga. Det finns ju risken att någon använder dem som läromaterial.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-29 13:18

IngOehman skrev:Bilden är säkert bra på något sätt, men den är felaktig, vilket jag tycker är dåligt.

För att knäpunkternas förskjutning i vertialplanet skall bli 10 dB (som de heldragna linjerna i illustrationen visar) så behöver kvoten mellan tidskonstanterna (eller frekvensen) vara roten ur tio. Det är den inte. 50/15 = 3,333... Detsamma gäller 10 610/3183. Avrundar man till 3180 så blir det förvisso 3,336478 men utan avrundadning blir det 3,333....

Den kvot som ger 10 dB steg i tonkurvan är sqr10, eller 3,16 om man avrundar till tre siffror.

Jag tycker illustrationer med sådana fel är dåliga. Det finns ju risken att någon använder dem som läromaterial.

Wickan skriver "The pre-emphasis curve is described as 50/15 µs at 20 db/decade.". Det torde vara rätt, väl? Vad är det då för fel på bilden? Hur borde den se ut för att vara korrekt?

Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Emphasis_(telecommunications)#Red_Book_Audio
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-09-29 15:35

Om tidskonstanerna är 50 och 15 så blir inte avståndet mellan asymptoterna i diagrammet 10dB.
Det är Ingvars invänding, men jag kan tycka att det är tillräckligt nära för att runda av lite.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-29 19:40

Och det är väl inte heller 10 dB i diagrammet, närmare 9 dB?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-03 11:35

Ser ut att vara pecis 10 dB.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-03 11:43

Morello skrev:Ser ut att vara pecis 10 dB.

Den som vill räkna själv får beräkna kvoten mellan gränsvärdena (s->0 resp. s->inf) för detta polynom:

(S+1/T1)/(S+T2)

Där T1, T2 är tidskonstanterna för nollstället resp polen.

Det inses lätt att denna kvot blir T2/T1

20log(T2/T1)=10,47 dB
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-03 11:51

Morello skrev:20log(T2/T1)=10,47 dB

Vart är världen på väg? Någon har mage att göra ett diagram där det ser ut som strecket sitter vid 10 db, men det ska i själva verket sitta vid 10,47dB! 8O

Författaren till bilden skriver så här: "Not only take something from this website to enhance your knowledge. Please, also give some feedback to the author to improve the performance." Vad tycker ni vi ska skriva?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-03 12:00

Hur skall man spela upp det digitala skräpet då? Det ska ju vara så enkelt och låta likadant allihop, men icke!!!!

Jag har tre alternativ och tänker prova ett fjärde, nämligen från Flac på hårddisk via dator och USB-Audio till Oppon.
De andra alternativen är

1. CD i oppon.
2. Flac från Transcend HD rätt in Oppons vanliga USB
3. Flac på HD till Squeezebox-server på datorn och trådlöst till SB Touch sedan coax/optiskt till Oppo, längsta vägen alltså. :)

Vilka är finesserna med att köra USB-Audio framför hårddisk rätt in i datorn? Läser man på forum har alla olika intryck av vad som är bäst beroende på dac osv.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi