Litet bredbands element plus lågt delad bas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

gormo

Litet bredbands element plus lågt delad bas

Inläggav gormo » 2014-10-03 23:50

Hej...

Har 4 st http://www.europe-audio.com/Product.asp ... t_ID=11362 hemma och 2 st http://www.europe-audio.com/Product.asp ... t_ID=12067

Skulle det funka att bygga en stativ högtalare med bredbandet fountek fe 85 som kör från 200 hz o upp och 2 st paralell kopplade perless sds-106 som tar hand om basen under 200 hz.

Tror ni detta skulle funka eller är jag helt ute o cyklar?

Kör 90 % bio och 10 % musik ungefär.

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
markusA

Re: Litet bredbands element plus lågt delad bas

Inläggav markusA » 2014-10-04 09:52

Jag vet inget om elementen men tror att tanken med bredbandare plus bas kan vara en intressant lösning. Själv skulle jag förmodligen snegla mer åt en 1.5 lösning och dela in basen lagom till baffelstödet. Dvs välja en bredbandare du kan köra odelat och bara lägga på ett lågpassfilter på basen.
Den variant du förespråkar är egentligen bara en vanlig tvåvägare med lite lägre delningsfrekvens. Vill du ha extra stöd i djupbasen bör detta kunna lösas enkelt med en eller flera subbar. Inflikar detta med avseende på det specade användningsområdet.
Jag kör en enkel bredbandare med Jordan jx-92s och de går spikrakt ned till 40Hz området. Svagt avrullad diskant, lättlyssnat och mkt musikaliskt. Det finns många sätt att flå en katt. :)

gormo

Inläggav gormo » 2014-10-04 14:14

Så projektet skulle kunna funka?

Grejen är ju att jag har elementen liggande hemma och min sub passar inte så bra till musik så det vore kul att bygga något som man kan spela musik med utan sub.
Har redan testat att bygga en vägghögtalare med basarna och en vifta diskant som låter riktigt bra med bra tryck i basen.
Har beställt en mikrofon för att göra ett test att mäta på högtalaren så under tiden kan jag exprimentera lite nu.

gormo

Inläggav gormo » 2014-10-04 16:08

OK... Då kör vi utan filter på bredbandet och då behöver jag några tips på element till detta.

Har titta på fountek fr88ex

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-10-04 17:26

Jag är inget vidare på att komma ihåg olika element men det dyker nog snart upp någon som har snorkoll på vad som skulle kunna tänkas funka. :)
Tricket ligger i att låta basen kompensera för det man tappar i baffelstödet. Prova att simulera lite i edge och se var du landar i delningsfrekvens.

gormo

Inläggav gormo » 2014-10-04 19:06

Någon som vet ett bredbands element som kan användas till detta?

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2014-10-04 22:44

Jag har faktiskt försökt göra just detta, på ett lite udda sätt.. Med Fountek FR88EX i en låda som påminner om mellanregisterlådan till b&w nautilus 801, och en visaton tiw200xs i en modifierad TL. Varför göra det enkelt för sig?
Hur som helst, basen funkade skitbra! Riktigt nöjd med den, men den lilla bredbandaren, efter test i diverse lådor och massa inspelning, är inget annat än en riktig besvikelse. Andra verkar ha haft mer flyt med detta elementet, men dom två jag fick va helt odugliga. Det var en 20dB peak mellan 1500 och 4000 hertz ungefär har jag för mig. Där emot har jag gjort ett par datorhögtalarklot med 4tums tangband bredbandare med fasplugg och aluminiumkon(minns ej vad modellbeteckningen var), funkade kanon! Inga filter alls behövdes.

gormo

Inläggav gormo » 2014-10-05 09:53

Ja det låter ju lite oroande ang det elementet.

Fountek fr89ex kanske är ett bättre val kanske då.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2014-10-15 10:20

Jag tycker inte nödvändigtvis man bör kompensera för baffelsteget. Man kan gott välja en lite känsligare bredbandare av storlek 3 eller 4". Fountek FR88 var jag inte helt nöjd med. Hade ingen diskant. Cymbaler hördes knappt. Kanske för att basarna blev för starka. Hursomhelst om bredbandaren ligger på 86-88 dB/1 meter blir det nog bra. Markaudio har jag mycket goda erfarenheter av. Även Tangband. Man skulle kunna tänka sig fyratummaren W4 1320 SIF
Let forever be

Återgå till DIY-forum