Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Michael » 2014-09-19 23:40

Som sagts, sänksåg... och så en jigg, som förenklar vid mindre bitar och få till vinkelrätt.
Bild

Bild

Vid sågning av flera bitar med samma mått. Så kan man sätta något som stop, så som jag gjort på bilderna.

PS. Jag har nu gjort en ny. Den första blev ju inte rätt vinkel.

//Michael

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-10-04 14:52

För att återkoppla kan jag meddela att jag köpte Festool sågen ihop med 2st 1,4m skenor och några tvingar.
Vid första anblick fick jag inte klurat ut hur tvingarna skulle gå i skenorna men det löser sig nog när jag väl sätter igång.

Hursom tänkte jag fråga ifall det är av fördel att starta och avsluta kapet utanför skivan?
Tänker eftersom 1,4m skena knappast lär räcka för att starta och avsluta med sågen utanför skivan
utan jag lär behöva sänka klingan ner i skivan vid start när jag skall ta hela skivor på bredden (1,22m).
Men kopplar jag ihop skenorna får jag 2,8m skena att hantera, lite bökit men det skall väl gå det med.

Fick inhandlat lite skivor också, så det börjar kanske närma sig att börja nu, när tid finns..

Användarvisningsbild
MathiasS

Inläggav MathiasS » 2014-10-04 16:08

Det går utmärkt att sänka ner sågen i stycket utan att börja utanför. Det är därför du har en sänksåg!

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-10-04 17:30

Gott att höra, misstänkte att det var så med tanke på sänkfunktionen men tänkte det vore bäst att fråga.
Får se om jag kan få lite tid att såga imorron, testa ihop med dammsugaren också.
Kanske kan undvika att damma ner hela gården som förra gången...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-04 18:02

Spacebug skrev:Vid första anblick fick jag inte klurat ut hur tvingarna skulle gå i skenorna men det löser sig nog när jag väl sätter igång.

Tvingarna ska sitta i T-spåret på undersidan av skenan alldeles utanför där skivan slutar, men skruvhandtagen riktade neråt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-10-05 20:24

paa skrev:Tvingarna ska sitta i T-spåret på undersidan av skenan alldeles utanför där skivan slutar, men skruvhandtagen riktade neråt.

Så skulle det ju självklart vara :oops:

Blev inga skivor kapade idag men fick testa sågen när farsan skulle kapa en bit ekplanka.
Gick finfint om man bortser från att vi missade att kolla att sågens ger-vinkel som stod på -1 grader,
så det blev inte helt vinkelrätt men det spelade ingen större roll, aja man lär sig :lol:

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2014-10-05 20:29

Med en Festool sänksåg så är det lätt att bygga ett "sågbord" ("cutting table") med ett långt anhåll med ett urtag för skenan och en styrklack tvärs över bordet som kalibreras in för 90°. Hittar varken länken till bordet som inspirerade mig och inte heller bilder på det stora bordet jag gjorde för att såga ner delar till köksskåp från fullformatskivor men nedan finns bilder på ett mindre bord jag gjort. Det fungerar bra och repeterbarheten är hög, inget behov av tvingar för att hålla skenan på plats. Skenan till Mafell är smalare än sågen till skillnad frå Festool, därav plaströren som ger höj/sänkbara anhåll:

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... 100mm.html

Edit: dålig svenska

Föregående

Återgå till DIY-forum