Somna av välljud? Finns det samband?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Somna av välljud? Finns det samband?

Inläggav Strmbrg » 2014-10-05 07:55

Det var ett tag sedan jag var på det här forumet och förpestade med mina evinnerliga funderingar, så detta kanske redan är avhandlat, utrett och klart?
Kan väl tillägga att jag är lika bra på att glömma som jag är på att fundera...
:)
Nog med ingress! Till saken!

Jag har vid flera tillfällen fallit i sömn under avspisning av musik här hemma.
De gånger detta sker, så verkar det dock inte bottna i att jag varit speciellt trött. Däremot upplever jag att det händer då musiken upplevs behagligt återgiven utan distraherande konstigheter i ljudet.
Bör även nämna att det har handlat om sk klassisk musik för det mesta. Åtminstone vad jag kan erinra mig.
Det handlar inte nödvändigtvis om smäktande kompositioner eller så. Nu senast handlade det om Beethovens femma, med Vänska, på BIS. En inspelning som - i mina öron låter väldigt bra - och som inte innehåller några irriterande ljudfel.
-Inga distraktioner - harmonisk lyssning - avslappning - somnar...

Har ni liknande erfarenheter?
Finns det någon undersökning gjord kring detta?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Somna av välljud? Finns det samband?

Inläggav NADifierad » 2014-10-05 08:42

Kul att se dig igen, strmbrg :) .
Under tonårstiden hände det ofta att jag somnade till hårdrocks kassettern på fullt pådrag.
Fast gammal hårdrock på hög volym blir ju som en gröt, utan något som sticker ut 8) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-05 08:44

Har du bytt namn? :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-10-05 08:45

Ja, lite.. dvs jag heter ju faktiskt så :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2014-10-05 12:56

Har ni liknande erfarenheter?

Jag har precis samma känsla, tror som du att det handlar om
Inga distraktioner - harmonisk lyssning - avslappning - somnar...

Motsatsen är när något är fel, och man justerar volym, zappar mellan spår och "funderar över hur det låter med just dessa prylar". Harmonin infaller liksom aldrig.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-05 13:51

Har ni aldrig somnat ifrån en hotellklockradio? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-10-05 14:35

Jag är skeptisk, hur dåligt ljud måste det vara för att man inte ska kunna sommna? Ge mig ett sånt system som väckarklocka :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-10-05 15:04

Spelar du dåligt ljud starkt är det inte så avslappnande.

Jag somnar gärna till 110db medelnivå om det är lugn och distfri återgivning. Det är ett gott betyg om jag somnar i soffan. Den första som fick uppleva det var Wolfie.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-10-05 15:15

Jo, men de flesta musikapparater är väl inte så illaljudande att det måste till Hifi för att kunna sommna? :) Och spelar man starkt är väl det i sig en orsak till att inte kunna sommna, även på vanlig kvalitet.

Jag tror det är lite önsketänk att jättebra ljud är rogivande. Jag tror musikval och volym är betydligt viktigare.

Alternativt att väldigt bra ljud, även på låg nivå, kanske kan vara svårare att ignorera än samma musik på samma nivå via (som Per var inne på) klockradio :)

Men visst, behagligt är det ju :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2014-10-05 20:06

phloam skrev:Jo, men de flesta musikapparater är väl inte så illaljudande att det måste till Hifi för att kunna sommna? :) Och spelar man starkt är väl det i sig en orsak till att inte kunna sommna, även på vanlig kvalitet.

Jag tror det är lite önsketänk att jättebra ljud är rogivande. Jag tror musikval och volym är betydligt viktigare.

Alternativt att väldigt bra ljud, även på låg nivå, kanske kan vara svårare att ignorera än samma musik på samma nivå via (som Per var inne på) klockradio :)

Jag tror inte det, dvs jag upplever att jag kan slappna av 100% även på höga volymer om distorsionen är låg, jag upplever det inte ens som speciellt högt då!
Någonting mycket felaktigt stör mig däremot oavsett volym, det blir som ett störande bakgrundsbrus som jag helst vill få tyst på.
Någonting som spelar musik på ett ärligt sätt där tankarna bara finns i musikens skeende och inte på vad systemet pysslar med, det är det avslappning handlar om för mig, kan nämnas att jag är typiskt mera känslig för systemfel än dåliga produktioner just pga att systemfel väldigt ofta drastiskt försämrar upplösning och därmed insyn i musiken, men om man söker speciella effekter i ljudet utesluter jag inte att avslappning kan fås även med påvisad kraftig distorsion i återgivningen, om det överensstämmer med den egna referensen av välljud, den faktorn kan vara nog så viktig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-05 20:13

Somnar ofta i lyssningsfåtöljen. Har funderat på att skaffa mig en obekvämare sådan. Å andra sidan är det bara att backa bandet, eller hur man säger nuförtiden, och spela igen.
Sitter nöjd :)

Återgå till Generellt om hifi