T-amp som hörlursförstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

T-amp som hörlursförstärkare?

Inläggav BellsnWhistles » 2014-10-05 20:58

Jag har sedan tidigare en Muse m20 ex2 T-amp och har ett par riktigt tungdrivna hörlurar snart på väg in så det vore nice att testa den kombinationen.
Men jag har läst att T-ampar är anpassade för att lastas med 4-8 ohm (högtalare) och inte alls fungerar bra med helt andra laster, t.ex. en hörlur på 100 eller kanske 300 ohm.
Stämmer detta?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: T-amp som hörlursförstärkare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-10-06 11:17

Det är utimpedansen från förstärkare som ibland är högre från många hörlursuttag. Jag vet inte vad standarden säger dock :oops: . Typ 100 - 200 ohm kanske. Bärbara apparater brukar dock ha låg utimpedans.

Om hörlurarnas impedans är hög, spelar det mindre roll* om förstärkaren har hög eller låg utimpedans. Om hörlurarnas impedans är låg, spelar det större roll* om förstärkaren har hög eller låg utimpedans.
(du vet ju allt detta, jag skriver det mest för andra som läser)

* Frekvensgångsavvikelsen alltså.

Mer om ovanstående står det i den MoLt-blaska för ca tio år sedan där vi testade en mängd olika hörlurar. (det numret med tecknat omslag)

Nivåmässigt tror jag att T-ampen klarar det. Möjligen är det risk att hörlurarna kan gå sönder om du höjer nivån för mycket. T-ampen kanske distar en hel del på svaga nivåer, kan vara tänkbart. Det vill säga det märks mer i lurar än i högtalare. Hypotetiskt alltså.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 11:57

Kan T-ampen bete sig som BeO ICEpower1000ASP? Alltså en tonkurvevariation vid högre frekvenser beroende på lastimpedans.

Bild

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-10-06 13:45

Beroende på modell av T-Amp kan det väl dessutom vara en hel del energi ovanför det hörbara området som eventuellt kan värma upp hörlurarna rejält. Det brukar ju inte vara ett problem med vanliga högtalare men med hörlurar skulle jag vara försiktig.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2014-10-06 22:32

Johan, Roger, UrSv, tack för svar.
Anledningen till frågan var att jag läste på något hörlursforum där de samstämmigt bestämt avrådde från T-ampar till hörlurar med högre impedans.
Rogers kurva visar ju på något åt det hållet men det ser inte värre ut än att det kan vara värt att testa.

Nämnda stärkare har förövrigt drivit ett par Stax via transformatorn SRD-7MK2 (som belastar med c:a 8 ohm iofs.) med mycket gott resultat så potential finns.

Användarvisningsbild
mdr30

Inläggav mdr30 » 2014-10-17 05:39

Har hört att T-förstärkare (liksom rör) ej gillar att dela jord h/v. Finns säkert någon ingenjör som kan förklara detta.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2014-10-21 21:39

Stämmer bra med min, den brummade och lät lägre när jag slog ihop jordarna. Som tur var avbröt jag direkt efter att jag plötsligt kom på att det inte är självklart att man kan göra så på förstärkare.
Alllt gick väl och med mina lurar är jordarna separerade.
Det fungerar utmärkt förövrigt, dessa små T-ampar låter anmärkninsksvärt bra.

Återgå till Generellt om hifi