LFE kanalen 10 dB starkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon

LFE kanalen 10 dB starkare?

Inläggav zvenzzon » 2005-10-21 21:15

Har hört lite svaga rykten om att LFE-kanalen på ett DD/DTS ljudspår skall återges 10dB starkare än de övriga kanalerna. Min fråga är: Vilken apparat är det som normalt är ansvarig för denna förstärkning?

1. DVD-spelaren
2. Bioförsteget
3. Basslutsteget/aktiv subwoofer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-19 01:29

Nivån går i regel att ställa på flera olika ställen, men det är slutsumman som skall bli +10 dB. Det förekommer att DVD-spelare inte ger fullt +10 dB i baskanalen analogt med mindre än att man drar ner nivån på de andra kanalerna, men som sagt, nivån går att ställa på många ställen, och bara slutresultatet blir rätt så...

Däremot är det viktigt att inte missförstå vad detta med den 10 dB starkare nivån betyder.

Det betyder INTE att det skall vara 10 dB mer nivå där när man spelar sina fonogram, utan det betyder bara att maximal utstyrning blir 10 dB mer i baskanalen än i övriga kanaler. Alltså att head room är 10 dB extra i baskanalen.

Om soundtracket från t ex en film är fullt utstyrt i alla kanaler utom baskanalen, vars maximala utstyrning är - 12 dB så kommer det att vara det svagaste kanalen peak av dem alla.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-11-22 17:23

IngOehman skrev:Det betyder INTE att det skall vara 10 dB mer nivå där när man spelar sina fonogram

Men fonogrammen har väl ingen LFE-kanal? ELler har jag missförstått något? "Low Frequency Effects" låter ju som något som kommer från en film, och inte från mina Mozartskivor!

Är det två saker vi pratar om: en LFE-kanal med effekter som återges i en subwooferutgångskanal? Och den senare kan vara basen filtrerad från stereokanalerna och monomixad i fallet tvåkanals-Mozart.

Och förresten förstår jag inte ändå. Om det krävs X dB på ingången för att framkanalerna ska klippa, ska det då krävas X+10 dB för att LFE-kanalen ska klippa? Vad är det för vits med det? Eller ska det helt enkelt LFE-kanalen förstärkas 10dB mer än frontkanalerna?

Vafför?

Sign Förvirrad
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-22 18:56

DVD-A, DTS och SA-CD är tre exempel på format med .1-kanal, som flerakanaliga fonogram kan använda.

Ja, det krävs mer än +10 dB på .1-kanalen för att det skall klippa. Vitsen med det är att man kan få in +9,99999dB UTAN att det klipper. Det är bra, för om basljudet i förekommande fall är så mycket starkare än de övriga kanalerna så slipper man lägga de övriga på -10 dB för att undvika klippning i baskanalen, vilket i slutändan betyder att man slipper förlora 10 dB S/N. :P

För musikbruk är fördelen inte lika given som för filmbruk, så man kan tycka att det vore bra om musik i flerkanalsformat oftare gjordes i 4.0-format. Det blir ju avsevärt mindre risk att det spelas av felaktigt sålunda.

Antalat korrekt inställda "hemmabioaläggningar" jag träffat på är ju inte direkt överväldigande stort...

Vh, iö

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-11-22 19:21

IÖ skrev:
Antalat korrekt inställda "hemmabioaläggningar" jag träffat på är ju inte direkt överväldigande stort...

Problemet (som jag ser det) med det är väl att man för det första nästan aldrig vet vad som är korrekt.

För att veta att man har korrekta inställningar måste man antingen ha stor vetskap om saken i fråga eller tillkalla hjälp.

Detta är det inte många bland gemene man som kan eller kanske har råd med, som tur är går det att ställa in efter eget behov och tyckande vilket brukligt är får man förmoda.

Skulle annars själv så småningom vara själaglad om man till rimlig peng kunde få hjälp innan man bygger upp något åt pipsvängen.

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-11-22 19:36

Ingvar, kan du inte med ett konkret exempel visa hur man kan gå tillväga? T.ex. hur man ställer in på Pioneer 668 + Denon 2105 (som du ju kan rätt bra).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-22 20:33

Det skall jag med glädje göra! :P

Om du först berättar hur man bär sig åt för att måla en väldigt snygg tavla. Och en förklaring som är giltig oavsett vilket motiv det är, tack! 8)

Jag, som är en excellent målare, vet ju förstås redan hur man gör det, men jag vet inte hur man förklarar hur man gör det. :?

Om du visar hur det går till, så att jag så att säga får en "förklaringsmall", så tror jag nog att jag skall kunna förklara hur man bär sig åt för att optimera ett rum och sedan ställer in allting perfekt i det (rummets egenskaper och allting däris inställning hör ju ihop).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Maglite

Inläggav Maglite » 2005-11-22 20:59

Jag förstår inte riktigt heller tror jag. Ska jag tolka det som att när jag gör min "balansering" av frontar, center, surrounder och så vidare så ska jag ställa in så att SW-kanalen är inställd på +10dB om frontkanalerna är inställda på +0dB? Eller är det så att jag då faller för missuppfattningen "Det betyder INTE att det skall vara 10 dB mer nivå där när man spelar sina fonogram"?

Jag är inte heller säker på att jag vill titta på film om det blir så mycket bas...

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-11-22 21:17

He he... nejdu Ingvar, den lätte går vi inte på! :lol: Du har allt visat tidigare med dina mastodontinlägg att du minsann visst kan förklara ett och annat. :wink:

Men för att göra det lätt så beskriv bara hur just din 668 & 2105'a är inställda för att hantera LFE.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-11-23 00:07

Eftersom IÖ inte vill ge ett tumregelssvar som är rätt i 90% av fallen så gör jag ett försök som lekman att ge ett sådant svar.

Om jag har förstått IÖ rätt här så bör DVD'n förstärka LFE kanalen +10dB eftersom den är inspelad -10dB mot de övriga.
Om den inte gör detta rätt så kan man kompensera med mer förstärkning senare i kedjan. Så rätt som möjligt så tidigt som möjligt i kedjan gissar jag är en framkomlig metod.

I alla vanliga rum så har man oftast mer eller mindre problem, och dessa skall helst kompenseras där felet uppstår. T.ex. om rummet ger problem så skall man helst åtgärda rummet. Om det inte går eller man inte vill så är det bättre att åtgärda så sent som möjligt i kedjan. Tex om man kan flytta högtalarna så är det oftast bättre än att kompensera i förstärkaren.

För att veta vad som är fel så kan man lyssna på en signal som man vet hur den skall låta eller så kan man mäta på denna signal.
Mäta är oftast mer exakt, men oftast tråkigare att utföra.
Enklast är oftast att använda förstärkarens testtoner för att ställa grundnivån och sedan ställa in LFE kanalen till att matcha övriga kanaler.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-23 01:15

Om det (frågan) bara handlar om nivåinställning i en anläggning med full 7.1-bestyckning vet jag inte var problemet ligger?

Att .1-kanalen har 10 dB headroom är ingenting man som användare behöver bekymmra sig över, eller behöver känna till överhuvudtaget.

Ställ in så att testtonerna blir lika starka bara. Apparaterna är gjorda för idioter, så om man beter sig som en sådan så blir det "bra"*.

Jag trodde att frågan handlade om hur man får till en bra ljudåtergivning dock, och då blir det mera komplicerat, eftersom det finns lika många i sanning olika situationer som det finns anläggningar, vilket i sin tur renderar lika många olika inställningar.

Ber om ursäkt för missförståndet.

*För den som inte vill att det skall bli bättre än vad tillverkana tror att det går att få, är det enkelt - gör som de säger bara! 8)

Vh, iö

Återgå till Generellt om hifi