Kablage i JBL L100

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Re: Kablage i JBL L100

Inläggav Zzombie » 2014-09-28 22:01

Typskyltarna borta med hårtork och spunnen fiskelina på 0,35 mm...
Testade först med de nya mellanregistren - dött. Elementen i sig funkar.
När jag skruvade loss filtren kollade jag l-paddarna. Båda till mellanregistret brända. Troligen överbelastning som dödade dom och mellanregisterhögtalarna. Nya l-paddar på 8 ohm/15 W beställda.
Har även fixat ett par LE26-diskanter att testa med.
Önskar tips:
En primitiv kopplingsplint med några lödöron typ den som redan sitter i filtret (hittar inget på Elfa)?
Klägg som fäster och minskar kondingarnas vibrationer (Elfa?)?
Jag tänkte först fästa dom med spännband i plast och sedan hälla på klägget...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-28 22:05

Zzombie skrev:Typskyltarna borta med hårtork och spunnen fiskelina på 0,35 mm...
Testade först med de nya mellanregistren - dött. Elementen i sig funkar.
När jag skruvade loss filtren kollade jag l-paddarna. Båda till mellanregistret brända. Troligen överbelastning som dödade dom och mellanregisterhögtalarna. Nya l-paddar på 8 ohm/15 W beställda.
Har även fixat ett par LE26-diskanter att testa med.
Önskar tips:
En primitiv kopplingsplint med några lödöron typ den som redan sitter i filtret (hittar inget på Elfa)?
Klägg som fäster och minskar kondingarnas vibrationer (Elfa?)?
Jag tänkte först fästa dom med spännband i plast och sedan hälla på klägget...

Blir lite nyfiken på kondingarnas kvalitet.
Polykondingar har ju ganska grova trådar som borde hindra den från att vibrera om man löder så att kroppen inte ligger direkt mot underlaget.
Annars brukar kontaktlim vara bra, alternativt silikongummi.
En bit blymatta att fästa komponenterna på och igenom med anslutningsbenen kanske kan funka?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-09-29 08:48

Det blåser nog på rätt bra inne i lådan, kondingarna vibrerar kanske mindre om de kopplade dikt an till lådan som är styvare...eller? Kondingarna är vanliga MKP från Elfa, dom runda svarta.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-29 08:50

Zzombie skrev:Det blåser nog på rätt bra inne i lådan, kondingarna vibrerar kanske mindre om de kopplade dikt an till lådan som är styvare...eller? Kondingarna är vanliga MKP från Elfa, dom runda svarta.

Bra kvalitet på dom kondingarna då.
Jag skulle inte ha för mycket oro för att dom ska skaka och låta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-09-29 09:01

Har du någon aning om vad som menas med potten mellan kondingarna i inlägg #5: http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... cap-or-not
Uppenbarligen niovoltsbatteri mellan kondingarna...eller?
Är det någon mening med att lägga till 10 nF MKP över de större kondingarna, tror du?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-29 09:09

Zzombie skrev:Har du någon aning om vad som menas med potten mellan kondingarna i inlägg #5: http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... cap-or-not
Uppenbarligen niovoltsbatteri mellan kondingarna...eller?
Är det någon mening med att lägga till 10 nF MKP över de större kondingarna, tror du?

Jag förstår inte vad skissen avser, men kanske om IÖ ser den att han kan förklara vitsen med alla komponenter.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-09-29 09:17

Hittade lite om "charge coupled crossover" på nätet. Intressant.
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... ed-network

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-10-07 19:49

L-paddarna beställda och kom idag. I med 2105H mellanregister och upp med högtalarna. Haha, jävlar vad skrikit det låter, har mellanregistret på sista tredjedelen...det verkar som om mellanregistret är i fel fas med övriga högt som det har talats om på en del fora...ska ta helgen till att testa lite. Men dom låter så pass dåligt att jag inte tänker överdriva renoveringen, utan ha dom som partyhögtalare.
Nu väntar jag på LE26 om den där tösken äntligen får tummen ur och ger mig SWIFT-koden till sin bank. Vad är det med tyskar, internet och banker? Skaffa paypal och gör det enkelt, läs e-posten lite oftare om man säljer, tycker man...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-07 20:23

Zzombie skrev:L-paddarna beställda och kom idag. I med 2105H mellanregister och upp med högtalarna. Haha, jävlar vad skrikit det låter, har mellanregistret på sista tredjedelen...det verkar som om mellanregistret är i fel fas med övriga högt som det har talats om på en del fora...ska ta helgen till att testa lite. Men dom låter så pass dåligt att jag inte tänker överdriva renoveringen, utan ha dom som partyhögtalare.
Nu väntar jag på LE26 om den där tösken äntligen får tummen ur och ger mig SWIFT-koden till sin bank. Vad är det med tyskar, internet och banker? Skaffa paypal och gör det enkelt, läs e-posten lite oftare om man säljer, tycker man...

Värt att veta om äldre JBL element.
dom är felmärkta i fas allihop
Kolla med batteri om dom går ut med + på +

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-10-07 20:52

Om *alla* är felmärkta blir ju till slut rätt fas iallafall. Alla svarta kablar går till svarta poler. Ska testa att vända mellanregistren i helgen.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi