MasVis

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

MasVis

Inläggav Bill50x » 2014-10-07 22:36

Har jag använt ett par gånger. Nu när jag vill köra igen kräver programmet inloggning. Det jag TROR att jag reggade mig med sist funkar inte. Hur gör jag när programmet nu vägrar starta??

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: MasVis

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-07 22:48

Du skall kunna skriva i princip vad som helst i registreringen. Om den bara stänger av sig så är det nog för att du saknar rättigheter. Starta programmet som admin.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-07 22:59

Hmm, lade jag en serienummerruta i MasVis. Det hade ju inte behövts. :oops:

Fyll i vad som helst, och på Win 8 kan man behöva köra som admin en gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-08 09:00

Svante skrev:Hmm, lade jag en serienummerruta i MasVis. Det hade ju inte behövts. :oops:

Fyll i vad som helst, och på Win 8 kan man behöva köra som admin en gång.

Jo, att starta som admin en gång löste problemet. Det lustiga är att jag har använt programmet tidigare, utan att starta som admin.

Men nu funkar det, tack!

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-08 09:47

Förresten, när kan MasVis hantera flac? Det verkar som om funktionen finns men jag kan inte få det att fungera. Vilka filtyper hanterar MasVis idag? Upplösning?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-10-08 10:01

Bill50x skrev:Förresten, när kan MasVis hantera flac? Det verkar som om funktionen finns men jag kan inte få det att fungera. Vilka filtyper hanterar MasVis idag? Upplösning?

/ B

Du måste länka till en codec först. Gå in på Settings/Codecs, och ange sökvägar för mp3- och flac-codecs.

Sedan är det väl max 16 bitar som kan hanteras.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-08 11:05

Bill50x skrev:Förresten, när kan MasVis hantera flac? Det verkar som om funktionen finns men jag kan inte få det att fungera. Vilka filtyper hanterar MasVis idag? Upplösning?

/ B

Masvis hanterar flac och mp3 genom att använda en extern codec, du behöver ladda ner flac.exe och lame.exe för att få till det. Hittar du en exefil som konveterar andra filformat till wav så är sannolikheten hyfsad att du får igång det också. MasVis tar dock bara 16 bitars upplösning, men godtycklig samplingsfrekvens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-08 16:14

Synd att MasVis bara klarar 16 bitar. För mig är det intressant att jämföra 24 bitars flac med lägre upplösning. Som det ser ut nu är det alltså en massa mek för att fixa detta. Lika enkelt att konvertera till 16 bits wav alltså, så det får jag väl fortsätta med.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-08 16:32

Bill50x skrev:Synd att MasVis bara klarar 16 bitar. För mig är det intressant att jämföra 24 bitars flac med lägre upplösning. Som det ser ut nu är det alltså en massa mek för att fixa detta. Lika enkelt att konvertera till 16 bits wav alltså, så det får jag väl fortsätta med.

/ B

Mm, det finns en grundläggande svårighet med 24-bitarsfiler, och det är histogrammet. För att göra ett histogram på 16-bitarfiler behövs det 65536 minnespositioner, och det är enkelt. För en 24-bitsfil behövs det 16777216 positioner. Det går iofs att allokera, men sannolikheten är stor att det bara blir ett fåtal sampel i varje minnesposition för en vanlig låt. Histogrammet skulle då se rätt konstigt ut om man inte gjorde en massa mek med att dela ut varje sampel i flera minnespositioner.

Det är inte olösligt, men heller inte lika rättframt som med 16-bitsfiler.

Återgå till Teknikforum