Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Re: Intresserad av kapabelt 15

Inläggav AndersD » 2014-10-08 14:24

.....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-10-08 21:37

AndersD skrev:Hade varit oerhört skönt med respons från tillverkaren och hans tankar och idéer angående resultatet.

Ja det tycker jag med! Tyvärr fick jag ett ganska nerslående svar på mitt senaste mail där jag efterfrågade hans kommentarer och slutsatser från testet.

Martin, at the sake of sounding a bit harsh, I am unsure just how much
further I am willing to go with this project. To quote a mail that was
sent a long time ago, estimated quantities were 100+ units. Now they are
50 units at best. We are having difficulty here justifying the ordering
of parts to make this unit. Components fall beyond what we normally use
and as such, we need to order 250 pieces of many of them. As you can see,
we will be sitting on a lot of extras, not to mention the monies invested
in them.

Despite the amount of time and money IST has invested in this project,
from the looks of things it is showing little sign of being finalized. We
are small, and as such cannot continue to invest in this project as we are
observing how things are currently going.

Jag kan inte för mitt liv minnas att jag talat om 100+ element, och när jag går igenom vår konversation är det alltid 50st som är utgångspunkt. Jag har givetvis skickat ett mail där jag försöker förstå läget och om det finns någon framtid för projektet men än så länge har jag inte fått något svar. Just nu tycker jag läget känns lite trist för att säga det milt.

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-08 21:40

Vad tråkigt om det inte blir något efter all tid och möda som ni lagt ned på detta.
Jag kan tycka att det är lite konstigt att komma med detta så tätt inpå efter testerna. Om han funderade på att lägga ned så vad var poängen att ens skicka elementet på test?

Om det nu inte var så att det var resultaten som skrämde honom och detta bara är en ursäkt för att dra sig ur. :|
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-10-08 22:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-08 21:42

:?:

Nu blir jag inte riktigt klok på det här... Var han inte för ett litet tag sedan intresserad av att göra ett kommersiellt element av det? Och nu vill han dra ur pluggen?

Har det blivit något fel på testexemplaret så mätningarna inte alls stämmer med hans egna tester? Eller skall man ta foliehatten på och tro att han kommer att köra ett eget element beroende på vad vi önskar, men han skickat ett konstigt element till test för att bli av med oss?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-10-08 22:09

Jag tror att det inte har något med kvantiteten att göra, utan med testresultatet, som visar att vi är tillbaka på ruta ett.
Ville inte säga något innan men mätningarna visar ju på att antingen var elementet trasigt eller så har han inte kunskap att bygga vad vi vill ha.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-08 22:57

AndreasArvidsson skrev:...
Om det nu inte var så att det var resultaten som skrämde honom och detta bara är en ursäkt för att dra sig ur. :|

Nu har vi hans röst via Aerob som mellanhand, men det här tonfallet kommer väl rätt abrupt, ja... förbaskat frustrerande. Det går inte ihop. Dock kan han ju befinna sig i vilken okänd situation som helst, vad vet man.

Nå.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-08 23:09

darkg skrev:
AndreasArvidsson skrev:...

Nu har vi hans röst via Aerob som mellanhand, men det här tonfallet kommer väl rätt abrupt, ja... förbaskat frustrerande. Det går inte ihop. Dock kan han ju befinna sig i vilken okänd situation som helst, vad vet man.

Nå.

Ja jag spekulerar ju bra. Vad som verkligen ligger bakom det hela vet vi inte, men visst känns det som sagt abrupt... och trist.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-08 23:16

Är det inte ni som betalat alla pengar det kostat för mätningar och sånt? Om det är så, varför knorrar han om produktionen, det har väl inte kostat honom något att ta fram elementet alls? Han har väl tagit ut lön för arbetet?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-10-09 00:27

Vi har samlat ihop ett par tusen.
Det räcker till ett par timmars jobb. Han har nog lagt mer än så... :wink:

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-10-09 00:30

Som Bakerman säger (som jag snart blir granne med!) så har han nog lagt ner bra mycket mer tid än vad vi skulle vara villiga att betala. Hans mål är ju att ta igen det när han väl säljer elementen.

Summer Passing

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-09 00:33

Om det faktiskt slutar här, Aerob, försök då ändå få ur honom så mycket som möjligt om de tekniska utmaningarna, lärdomarna och funderingarna han sitter på kring projektet.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-10-09 00:39

darkg skrev:Om det faktiskt slutar här, Aerob, försök då ändå få ur honom så mycket som möjligt om de tekniska utmaningarna, lärdomarna och funderingarna han sitter på kring projektet.

Det har jag redan gjort! Även frågat om vi kan köpa den utvärdering som Red Rock gör för 100 dollar. Inget svar än så länge.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-10-09 04:49

Ocb precis när det surnade till så fick svar från Mark
Okay, perhaps I did not read the email responses properly. I thought the
overwhelming response you received from the others warranted a 100+ unit
purchase. My mistake.

Honestly, I do not want to see this project die. But at the same time, I
don't believe we can go through any other major changes to the design
without absorbing major costs.

Currently, the build is solid. Nothing is ever perfect of course, but I
believe what you would be getting is an improvement over the AVS unit. In
fact, for an extra $8 I can add a thick aluminum slug to the top of the
pole. This will assist in cooling even further and help to keep
inductance low as the coil moves out of the gap. I incorporate this in
the UXL-18 and FTW-21 drivers.

It's an excellent build, using American made soft parts and steel. It is
over and above anything you could get out of China, which is where the
bulk of the products are coming from these days.

So things are still on the table. If you can get your quantities higher,
the price should drop too...

Best,
Mark

Han skriver också
"I think if a slightly higher grade of magnet is used, Qt may drop slightly."

Jag kan tänka mig att föreslå att sätta dit den andra magneten, samt aluminium sluggen. Samt talspole och upphängning lirar som det ska.

Patricks tankar hade fortfarande varit trevligt att se,

Summer Passing

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-09 08:27

jag skulle vilja att han svarade på varför BL-kurvan ser ut som den gör. Det och orsaken till den kraftiga peak i dist som är vid 50-60 Hz den ligger ju ändå 20% högre än resten av kurvan och bara -10dB i nivå

edit: men det kanske är akademiskt om han ändå inte tänkt göra nåt åt det.

edit2: som referens kan man ju lyfta in Scan-Speak 32W-4878T00

http://www.scan-speak.dk/datasheet/revi ... 2013-3.pdf
Senast redigerad av Kraniet 2014-10-09 08:42, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-10-09 08:38

Jag blir, ärligt talat, inte klok på det här.

Enligt första mailet erkänner han ju indirekt att testresultaten inte ligger i linje med förväntat och att det troligtvis behövs en ordentlig genomgång av designen.
Despite the amount of time and money IST has invested in this project,
from the looks of things it is showing little sign of being finalized. We
are small, and as such cannot continue to invest in this project as we are
observing how things are currently going.

I nästa mail är testresultaten inte så illa längre. Om jag läser mellan raderna säger han att vi får vad vi betalar för.
It's an excellent build, using American made soft parts and steel. It is
over and above anything you could get out of China, which is where the
bulk of the products are coming from these days.

Hur ska han ha det? Är det tillbaka till ritbordet som gäller eller är det här egentligen ganska prisvärt som det är nu?
Skillnaden är faktiskt rätt så stor!!!

Min magkänsla när det gäller detta är inte bra. Om jag ska vara elak så verkar det som kompetensen inte når ända fram, alternativt att han trots bättre vetande tagit en chans och klistrat ihop något som han trodde skulle klara testerna bättre. Sista mailet ger mig en känsla av att han spelar på vår okunskap, han balanserar på slak lina och försöker rädda situationen. 50 sålda drivers är, för honom, bättre än inga alls, det förstår vem som helst.

Jag tror att Kraniet är på rätt spår, distpeaken vid 50-60Hz är ett bevis på att någonting är väldigt fel, att klistra dit en ny magnet och addera lite aluminium tror jag inte kan rädda en dålig design, det blir som att sminka en gris.

Jag säger det gärna igen, att tolka resultaten ligger över mitt huvud, men Marks första mail pekar på att vi har rätt i våra farhågor, det är något som inte stämmer. Om testresultaten varit annorlunda (bra eller bättre) hade nog kommentarerna varit lite lättare att få fram.

Om det krånglar såhär när det gäller en enda driver, vad kan då inte hända när 50 stycken ska skickas till Sverige?

Är jag onödigt negativ?
.....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-09 08:50

Nu tror jag inte elementet är så speciellt dåligt. Ser man på definitionen på xmax dvs att man håller sig under 10% dist så överstiger xmax 20mm. Jag tycker bara det är lite underligt att resultatet ser ut som det gör då det är ett handgjort specialelement.
Tycker det är lite underligt också att lägga av efter en första prototyp. Jag trodde testet var till för att optimera konstruktionen?
Jag förstår hans ståndpunkt och att man inte kan göra saker gratis, men han är en erfaren byggare och har ju accepterad uppdraget på givna premisser.

edit: med tanke på att han har möjlighet att kommersialisera elementet så borde han ju lätt kunna hämta hem det hela, så länge elementet är en riktig killer. Jag kanske kan tycka att "kinaelement" är en dålig referens..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-09 09:08

Har han fått feedback/fråga om talspolens mittläge som det undrats över i tråden?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-10-09 09:40

Inte specifikt, men om Bl-kurvan som sådan.

Jag yrar lite nu: Mark betalade ju för testet själv, om vi då betalar för Patricks analys ($150) som både vi och Mark kan ta del av, Mark kanske hittar anledningen till Bl-kurva och distfenomen. Fixar Mark dist/Bl så kan vi även titta på möjligheten att hänga på de andra magneterna samt alu-klump. Typ så? Som mark själv säger så finns det inget ekonomiskt uttrymme för att starta om från början. Kanske är distfenomenet relaterat till strömnätet? Kanske spolen varit i fel läge vid limning? Kanske kan det bli ett bra element med enkla medel?

Ska vi försöka se om vi kan ta det vidare eller ska vi dra ur sladden helt enkelt?

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-10-09 10:02

Aerob skrev:Inte specifikt, men om Bl-kurvan som sådan.

Jag yrar lite nu: Mark betalade ju för testet själv, om vi då betalar för Patricks analys ($150) som både vi och Mark kan ta del av, Mark kanske hittar anledningen till Bl-kurva och distfenomen. Fixar Mark dist/Bl så kan vi även titta på möjligheten att hänga på de andra magneterna samt alu-klump. Typ så? Som mark själv säger så finns det inget ekonomiskt uttrymme för att starta om från början. Kanske är distfenomenet relaterat till strömnätet? Kanske spolen varit i fel läge vid limning? Kanske kan det bli ett bra element med enkla medel?

Ska vi försöka se om vi kan ta det vidare eller ska vi dra ur sladden helt enkelt?

Innan vi drar ur sladden tycker jag vi måste få reda på varför det gick snett. Ditt förslag att vi pröjsar för utlåtandet är lysande, hoppas bara att Mark nappar på detta. Ett utlåtande från Redrock och åtgärdande av dist/Bl och vi är på banan igen......tycker jag!

Åtgärder plus ny magnet och aluklump gör enligt mig inte att man köper rakt av, ytterligare test måste till, minimum distorsionstest!

Om vi börjar med utlåtandet, finns ju flis till detta, så tar vi det vidare därifrån när vi har mer kött på benen.
Ev kostnad för ny prototyp och test får vi nog räkna med så småningom.
.....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-09 10:07

Aerob skrev:Inte specifikt, men om Bl-kurvan som sådan.

Det beror väl till stor del på Mark och dig Aerob. Jag är fortfarande intresserad. Ytterligare test vore kanske bra för att se hur elementet presterar under "normala" förhållanden.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2014-10-09 10:39

Upphängningen ser inte riktigt ut att hålla måttet vid stora konutslag... BL ser riktigt skrämmande ut, likaså distkurvan och det tyder på nolllägesfel som en del redan varit inne på. Talspolen verkar inte sitta i rätt läge i magnetgapen..

Något måste åtgärdas om elementet ska uppfylla våra(iaf mina) krav..

Felmontering eller så är talspolen fel lindad på bobinen..

Det är vad jag tror..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 10:49

Vad är det för pengar man talar om per element?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-10-09 11:11

zartok skrev:Vad är det för pengar man talar om per element?

Behöver du mer pryttlar? :D ;)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 11:19

Tänkte bara höra vad det är tänkt ;) jag behöver nog inte börja handla mer basar då det jag har inte används så mycket.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-09 12:43

zartok skrev:Vad är det för pengar man talar om per element?

jag vet inte om det finns någon exakt siffra. men det har väl talats om 2500 kr
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-09 12:54

Jag tycker att vi bör vara pessimistiska. Utlåtande från Redrock är ändå lönt, om inte annat för att stilla vår kunskapstörst.

Edit tillägg:

AndersD skrev:...
Åtgärder plus ny magnet och aluklump gör enligt mig inte att man köper rakt av, ytterligare test måste till
...

Ja. Detta kunde man berätta för Mark. Om han suckar eller rynkar på näsan får vi nog tacka för oss. Även om han gillar läget är det långt ifrån givet att vi får ihop det, åtgärderna skapar kanske följdfel och kostnader som inte kan tålas, och han vill ju inte satsa så mycket mer. Ett halmstrå.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-10-09 13:55

Ok, jag har skickat ett mail till Mark där jag föreslår att vi betalar för Patricks analys av Klippel-mätningen, och att vi tar det därifrån. Om det inte föreligger ett uppenbart problem så får vi nog ta en funderare på hur/om vi ska fortsätta jobba på detta.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2014-10-09 18:42

Jag tycker det är synd om projektet stannar, framförallt för Aerob som lagt ner en del tid och möda för att ta oss hit. Den kunskapsökning som jag hittills fått och som förhoppnings fortsätter ett tag till, täcker mer än väl de 200 kr som jag lagt in. :-) Även diskussionerna och engagemanget i tråden glädjer mig.
Kanske vi kan locka Ingvar till tråden för att se om han kan göra en kvalificerad gissning/bedömning om vad som gått på tok?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-10 10:24

Jag skulle vilja veta hur motorn är uppbyggd, men jag antar att Mark inte har lust att visa det..
Får det inte riktigt att gå ihop. BL-kurvan har ett väldigt udda utseende. Normalt sett så brukar en överhängd spole ha en BL-kurva som är platt överst och som faller av mot sidorna (platå), detta element har en lutande linje bara. Eller är platån så bred att det inte syns? (vilket ju i sig är imponerande). Vad beror det på att BL ökar så mycket när spolen rör sig inåt i elementet? Som jag ser det beror det på hur spolen är lindad och/eller att magnetiska flödet ökar inåt i motorn. Finns det en fördel med att BL ökar vid inåtgående rörelse (tänker på hur det samverkar med lådans mottryck)
Sen förstår jag inte induktanskurvan som ökar vid utåtgående rörelse, det är tvärtemot vad den brukar göra. Normalt så ökar LE när spolen rör sig inåt eftersom den då får mer järn runt sig.
Jag är förbryllad.

Så en kvalificerad analys av resultaten är nog helt rätt väg att gå. Dels för att förstå vad som händer men jag skulle även vilja veta vad det får för praktisk betydelse i detta fallet. Dvs hur påverkar det prestandan.

edit: Att lägga till en magnet känns som att det borde "förvärra" BL-kurvan, dvs att den får mer skillnad mellan högsta och lägsta BL. Däremot bör ju aluminiumpluggen ge lägre induktans vid utåtgående rörelse. Men är motorn i grunden "felkonstruerad" så lär nog inget av de två "åtgärderna" ge nån reell förbättring.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-10 14:11

Skickade ett meddelande till IÖ och frågade om han vskulle vilja kommentera. Förhoppningsvis får vi ta del av hans tolkning av mätningarna.
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum