Göra diffusor av bambukäppar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Göra diffusor av bambukäppar?

Inläggav Almen » 2014-10-09 11:12

zartok skrev:Samtidigt så är jag inte en person som känner att jag vill ligga på, så han får svara när han känner för det :)

zartok » ons 8 okt, 2014 14:34
Har mailat igen och frågat om det igår. Vad är det här?

---------------------------------------------------
zartok » tor 9 okt, 2014 10:51
Börjar bli otålig

;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 11:22

NiklasF skrev:Vafasiken, om dom inte svarar inom skälig till så gör en avbokning och vik till ett par själv.
2lök/st för lite papp 8O

Eller ne, 2K/st var för dom små och hämtpris på mässa va? minnet är bra men kort.

Vika själv? Jag har ingen profilbild över hur dom ska se ut :) fått för mig att det är ett rör i mitten och sen typ semi-u i ett par rader.
Det var två som kostade 2k. Till mig så sa han 900 plus moms per styck.

Det är inte att tjata om jag vill beställa fler! :D

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-09 11:27

Två för två låter väl rätt ok ändå, trodde det var mer pengar ett tag där :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 11:29

Jag skrev tidigare i tråden att två papp för kartong var helt för dyrt. Blev glad när jag hörde att priset var betydligt lägre :D var inte sugen att betala 2000 styck, eller (sommar ser ut nu) uppemot 16.000 kr för lite papp :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-09 11:34

Förstår det. Precis som jag inte var sugen att spendera 25kkr+ för lite formpressad termoplast till mitt...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-09 12:23

NiklasF skrev:Är det dom riktiga vingarna eller dom i papp?
Hade vart intressant att se mätningar mellan dessa då jag har fått till mig att det är väldigt viktigt att för att få bra effekt så är det ett måste att få det 100% tätt, och det kan aldrig en vinge i papp bli.

Intuitivt skulle jag gissa att det går rätt bra.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 12:31

formpressad thermoplast? t-fuzers som skulle köpas?
fan, tänk om vi här inne skulle starta en sån där insamling för att låta ett företag trycka upp såna åt oss? efter att tryckpressen är igång så hade dom ju kostat oss typ en krona styck. då hade vi nog fått fylla samtliga väggar vi har hemma för en rätt beskedlig summa om vi var många :D

nu vet jag inte hur pappen är konstruerad, men om jag tänker mig att det bara är småglipor högst upp och längst ner så ser jag inte att det skulle vara så farligt. then again så känner jag inte till hur såna där saker fungerar :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-09 12:34

zartok skrev:formpressad thermoplast? t-fuzers som skulle köpas?
fan, tänk om vi här inne skulle starta en sån där insamling för att låta ett företag trycka upp såna åt oss? efter att tryckpressen är igång så hade dom ju kostat oss typ en krona styck. då hade vi nog fått fylla samtliga väggar vi har hemma för en rätt beskedlig summa om vi var många :D

Vi hade dock fått ta och designa en egen form på den, annars hade nog företagsjurister knackat på dörren.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-09 12:54

zartok skrev:formpressad thermoplast? t-fuzers som skulle köpas?

nu vet jag inte hur pappen är konstruerad, men om jag tänker mig att det bara är småglipor högst upp och längst ner så ser jag inte att det skulle vara så farligt. then again så känner jag inte till hur såna där saker fungerar :)

Men en startkostnad som är ganska så rejäl antar jag?
Är det någon som har kontakter inom det här så kan det såklart vara intressant längre fram.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-09 13:08

Blev lite för nyfiken så jag slängde iväg ett mail till ett företag nu :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-09 13:11

:D Faktiskt.se - riskvilligt humankapital!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 13:46

Bra initiativ Nicklas! Jag hade kunnat kasta in 10.000 på en gång. Innan vingarna köps dvs :D

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-09 14:05

Jag har inte en spänn att putta in i dagsläget, andra rum i huset för prioriteras innan "mitt" rum blir till, men är för nyfiken för att låta bli att fråga.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2014-10-09 14:54

Hur ser dom ut?
Jobbar med papp ;)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 15:26

blixten_no1 skrev:Hur ser dom ut?
Jobbar med papp ;)

Vingarna? Du kan googla dom, dom heter s-wing.

Om vi får något intressant svar från plastfirman så får vi se vad som händer därifrån :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-09 15:27

Är dessa tror jag Bild

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-09 17:19

Snabba svar ifrån firman.
( Skriver ifrån mobilen )
Hej Vi är ett par killar på ett hififorum som har lite funderingar på akustikprodukter, vi klurar på att ev ta fram en egen diffusor och vill då höra runt vad det skulle bli för kostnader för att göra en sådan. Exempel på en sådan kan se ut såhär. Närbild. http://www.minhembio.com/bilder/bild/in ... =94837.jpg Här är två stycken monterade ovanpå varandra. http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=94825.jpg Varje diffusor är 55x55cm Antar att det är startkostnaden som blir en slant och sen blir varje 55x55cm panel billigare vart som? Ser fram emot att höra av er och vad det kan tänkas kosta.

Hejsan,

Vi är legotillverkare av plastprodukter, vilket innebär att kunderna äger verktygen som behövs medan vi har formsprutorna för att tillverka detaljerna.
Att börja tillverka en detalj av 550mm * 550mm * Xmm kommer ha en ganska stor kostnad förknippad med att köpa verktyget, 300 000kr till 450 000kr skulle jag gissa på, vi behöver kompletta 3D underlag för att kunna lämna en skarp offert på verktyg och körning.

Körning: Styckespriset utgörs till störst del av 3 faktorer, manuell hantering, material och cykeltid i maskinen. Skulle gissa att de kommer kosta omkring 9 till 15kr styck, lite beroende på vad man väljer i de olika kategorierna.
Sen finns en ställkostnad som kommer vara omkring 1200kr per produktionstillfälle (uppsättning av verktyg, start maskin, nertagning av verktyg och
rengöring av sprutenhet).

Vad skulle kostnaden bli för ett verktyg om man krymper den till runt 10x10cm och limmar ihop bitarna själv till lämplig storlek?

Hej igen,

Osäkert vi skulle behöva 3D filer eller kompletta 2D underlag för att kunna offerera skarpt på det.
Allt från omkring 80 000 till 150 000kr är troligt. Styckespriset skulle sjunka antagligen till 3-6kr styck och ställkostnaden till omkring 900kr/produktions tillfälle.
Tror dock att de släppvinklar som behövs för att man skall kunna avforma detaljen skulle kunna ställa till det vid en sådan lösning.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 17:48

Fan att man behöver det där verktyget alltså :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-09 17:57

Så man kan gissa att Auralex satte break-even på ett par tusen ex för sin. Tror dock de sålt det sedan ett bra tag tillbaka.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-09 18:16

NiklasF skrev:Snabba svar ifrån firman.
( Skriver ifrån mobilen )
Hej Vi är ett par killar på ett hififorum som har lite funderingar på akustikprodukter, vi klurar på att ev ta fram en egen diffusor och vill då höra runt vad det skulle bli för kostnader för att göra en sådan. Exempel på en sådan kan se ut såhär. Närbild. http://www.minhembio.com/bilder/bild/in ... =94837.jpg Här är två stycken monterade ovanpå varandra. http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=94825.jpg Varje diffusor är 55x55cm Antar att det är startkostnaden som blir en slant och sen blir varje 55x55cm panel billigare vart som? Ser fram emot att höra av er och vad det kan tänkas kosta.

Hejsan,

Vi är legotillverkare av plastprodukter, vilket innebär att kunderna äger verktygen som behövs medan vi har formsprutorna för att tillverka detaljerna.
Att börja tillverka en detalj av 550mm * 550mm * Xmm kommer ha en ganska stor kostnad förknippad med att köpa verktyget, 300 000kr till 450 000kr skulle jag gissa på, vi behöver kompletta 3D underlag för att kunna lämna en skarp offert på verktyg och körning.

Körning: Styckespriset utgörs till störst del av 3 faktorer, manuell hantering, material och cykeltid i maskinen. Skulle gissa att de kommer kosta omkring 9 till 15kr styck, lite beroende på vad man väljer i de olika kategorierna.
Sen finns en ställkostnad som kommer vara omkring 1200kr per produktionstillfälle (uppsättning av verktyg, start maskin, nertagning av verktyg och
rengöring av sprutenhet).

Vad skulle kostnaden bli för ett verktyg om man krymper den till runt 10x10cm och limmar ihop bitarna själv till lämplig storlek?

Hej igen,

Osäkert vi skulle behöva 3D filer eller kompletta 2D underlag för att kunna offerera skarpt på det.
Allt från omkring 80 000 till 150 000kr är troligt. Styckespriset skulle sjunka antagligen till 3-6kr styck och ställkostnaden till omkring 900kr/produktions tillfälle.
Tror dock att de släppvinklar som behövs för att man skall kunna avforma detaljen skulle kunna ställa till det vid en sådan lösning.

Lätt som en plätt ju.
Sälj kåken, köp verktygen, bli stämd av några advokater på hela insatsen o en hel del till. Bättre att bygga nytt kök! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 19:00

Jag trodde att det gick att bara göra en form och sen börja trycka upp miljarder såna, men ocker tydligen. Nåja, Matts har hört av sig, får leveransbesked imorgon. Låter spännande :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-09 19:52

sprudel skrev: Lätt som en plätt ju.
Sälj kåken, köp verktygen, bli stämd av några advokater på hela insatsen o en hel del till. Bättre att bygga nytt kök! :)

Nu var det ju inte en kopia på just golden horn utan bara taget som exempel på hur en diffusor kan se ut, så några stämningar skall vi allt kunna undvika :)

Behöver ju faktiskt inte bli så jäkla blodigt, vi tar fram en modell ihop med domadäringa som kan dihäringa.
10-12st var ( minst ;) ) behöver vi ju alla om vi kör i ca 50x50 storlek och hur många kan tänkas vilja vara med på tåget?

Förslag på "toppar" till varje torn som i sin tur monteras på olika djup/höjd.
Bild

Bild

Bild

Bild

Det finns ju en uppsjö av varianter som ni ser.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 20:08

Den längst ner är nog den som fungerar bäst. Jag skulle kunna tänka mig att vara med på tåget även fast mina vingar ska anlända. Diffusera mera har jag hört är bra :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-09 20:29

Någonstans såg jag att man kan göra ett prov-verktyg (? nåt sånt), alltså en enklare form, som ändå håller till typ 1000 körningar.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 20:42

http://www.malarplast.se/produktion/
Rent instinktivt lät det här företaget billigare. Egna verktygstillverkare och allt :D

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-09 20:44

zartok skrev:http://www.malarplast.se/produktion/
Rent instinktivt lät det här företaget billigare. Egna verktygstillverkare och allt :D

Det är dom som jag har mailat med ;)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 21:17

vafan? förstår inte hur fasen ett verktyg, typ en form eller något, vad det nu än är kan kosta så jäkla mycket pengar. undrar vad det skulle kosta om man bara gjorde en smal skiva med olika höjningar och sen limmade dom spegelvänt mot varandra varje rad? då kan det ju inte behövas några svindyra verktyg, det är ju en fett enkel sak. skulle vem som helst kunna göra hemma med en 3d-skrivare :D

Användarvisningsbild
Merced

Inläggav Merced » 2014-10-09 21:40

Nu har jag inte läst alla inlägg så detaljerat...

Vill ni göra det här billigt ska ni inte använda formsprutad plast då det kräver dyra verktyg.

Kolla med ett företag som håller på med vakuumplast istället. För låga serier handlar det om mindre än 10000kr för formen (MDF). En fulvariant för stora serier utan att lägga mycket på verktyget är att laserskära flera plåtar och bulta (eller svetsa) ihop dom för att få till höjden. 10 st 10mm plåtar på varandra blir 10cd djup form. Billigt, enkelt och snabbt.

Förra året höll jag på att dra igång det för att tillverka billiga diffusorer men tiden försvann...

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-09 21:54

Vaccumplast, det är det jag tänker på. Då behöver man väl bara en sån sak och sen trycket man en miljon av det :)

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2014-10-09 22:15

zartok skrev:vafan? förstår inte hur fasen ett verktyg, typ en form eller något, vad det nu än är kan kosta så jäkla mycket pengar. undrar vad det skulle kosta om man bara gjorde en smal skiva med olika höjningar och sen limmade dom spegelvänt mot varandra varje rad? då kan det ju inte behövas några svindyra verktyg, det är ju en fett enkel sak. skulle vem som helst kunna göra hemma med en 3d-skrivare :D

Vanligtvis gör man verktygen av speciallegerat stål eller i vissa fall sintrad Volframkarbid-Kobolt. Man behöver ett hårt och nötningsbeständigt material för att användas många gånger.
Kostnaden ligger i ett så pass stort stycke metall och dess bearbetning. Allt blir dyrare och knepigare ju hållbarare och starkare det behöver vara. Så sett till en råmetallkostnad på något hundra kronor per kilo metall plus många maskintimmar i ytbearbetning så blir det snabbt dyrt när verktygen är stora.
Akustikkonsult på Akustikverkstan.
Fd Akustikchef på Sounds of Science

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum